Moi!
Sain 07/10 automaattisen meilin että "liittymäsi nopeus on nostettu. Uusi nopeusluokka ADSL 24M/1M on voimassa 08.10.2010 lähtien."
Liittymäni nopeus ei noussut, modeemin sivusta näkyy olevan noin 8M sisään ja 0,5M ulos. Missä vika?
Modeemini on seuraava:
Model Name: RR84AP
DSL-tiedot:
DSL Status: SHOWTIME.L0 ADSL2+
Upstream Speed: 573 kbps (Fast)
Downstream Speed: 8438 kbps (Fast)
t. Artur
Sivu 1 / 1
ADSL-liittymäsi nopeusluokka on 24/1M eli liittymäsi portti Soneran ADSL-keskittimellä on asetettu maksiminopeuksiin 24/1 Mbit/s. Modeemisi on tällä hetkellä avannut yhteyden kaistanleveydellä, joka mahdollistaa maksimissaan noin 7 Mbit/s nopeuden sisään ja noin 500 kt/s ulos.
Yhteyden nopeudet ovat huonot. Todennäköisiä syitä tähän on kaksi:
1. Signaali vaimenee runsaasti modeemin ja ADSL-keskittimen välillä eli kulkiessaan puhelinkaapeleita pitkin.
2. ADSL-modeemi toimii huonosti ADSL 2+ tilassa.
Kun ongelma on ADSL-modeemin ja -keskittimen välisessä yhteydessä, olisi seuraavista toimenpiteistä huomattava apu vian syyn rajaamiseen:
1. Jos ADSL-modeemin ja puhelinpistokkeen välissä on jatkojohto, poista se käytöstä. Modeemin kuuluu olla kytketty yhdellä kaapelilla suoraan puhelinpistokkeeseen.
2. Testaa toisella ADSL-kaapelilla. Huono kontakti johdon ja liittimen välillä voi hidastaa yhteyttä ja lisätä virhetä liikenteeseen.
3. Testaa toisesesta puhelinpistokkeesta, jos asunnossa pistokkeita useampi kuin yksi. Näin paljastuu mahdollinen huono kytkentä puhelinkaapeleiden haaroituksessa asunnon sisällä.
4. Jos käytössä lankapuhelin, ota lankapuhelin/puhelimet ja mahdolliset muut puhelinlinjaa käyttävät laitteet pois linjoilta (eli kaapeli irti seinästä) ja testaa ADSL-yhteyden nopeus. Muut laitteet kuin ADSL-modeemi tulee olla kytketynä puhelinlinjaan häiriösuodattimen kautta.
5. Testaa toisella ADSL-modeemilla. Modeemi on yhteyden kannalta erittäin tärkeä tekjiä. Vaikka modeemi olisi ennen toiminut moitteetta ja vaikka modeemi olisi uudehko, toisella modeemilla testaaminen on silti tarpeen.
Kun hidastelu tai katkominen on ADSL-yhteydessä - eikä esimerkiksi tietokoneen hidastelua - ovat kotikonstit testattu yllä olevan listan läpi käynnin jälkeen. Ellei vikaa löytynyt, on Soneran vuoro etsiä vikaa verkon puolelta eli liittymästä pitäisi tehdä vikailmoitus.
Yhteyden nopeudet ovat huonot. Todennäköisiä syitä tähän on kaksi:
1. Signaali vaimenee runsaasti modeemin ja ADSL-keskittimen välillä eli kulkiessaan puhelinkaapeleita pitkin.
2. ADSL-modeemi toimii huonosti ADSL 2+ tilassa.
Kun ongelma on ADSL-modeemin ja -keskittimen välisessä yhteydessä, olisi seuraavista toimenpiteistä huomattava apu vian syyn rajaamiseen:
1. Jos ADSL-modeemin ja puhelinpistokkeen välissä on jatkojohto, poista se käytöstä. Modeemin kuuluu olla kytketty yhdellä kaapelilla suoraan puhelinpistokkeeseen.
2. Testaa toisella ADSL-kaapelilla. Huono kontakti johdon ja liittimen välillä voi hidastaa yhteyttä ja lisätä virhetä liikenteeseen.
3. Testaa toisesesta puhelinpistokkeesta, jos asunnossa pistokkeita useampi kuin yksi. Näin paljastuu mahdollinen huono kytkentä puhelinkaapeleiden haaroituksessa asunnon sisällä.
4. Jos käytössä lankapuhelin, ota lankapuhelin/puhelimet ja mahdolliset muut puhelinlinjaa käyttävät laitteet pois linjoilta (eli kaapeli irti seinästä) ja testaa ADSL-yhteyden nopeus. Muut laitteet kuin ADSL-modeemi tulee olla kytketynä puhelinlinjaan häiriösuodattimen kautta.
5. Testaa toisella ADSL-modeemilla. Modeemi on yhteyden kannalta erittäin tärkeä tekjiä. Vaikka modeemi olisi ennen toiminut moitteetta ja vaikka modeemi olisi uudehko, toisella modeemilla testaaminen on silti tarpeen.
Kun hidastelu tai katkominen on ADSL-yhteydessä - eikä esimerkiksi tietokoneen hidastelua - ovat kotikonstit testattu yllä olevan listan läpi käynnin jälkeen. Ellei vikaa löytynyt, on Soneran vuoro etsiä vikaa verkon puolelta eli liittymästä pitäisi tehdä vikailmoitus.
1. Jos ADSL-modeemin ja puhelinpistokkeen välissä on jatkojohto, poista se käytöstä. Modeemin kuuluu olla kytketty yhdellä kaapelilla suoraan puhelinpistokkeeseen.
Ei ole jatkojohtoa.
2. Testaa toisella ADSL-kaapelilla. Huono kontakti johdon ja liittimen välillä voi hidastaa yhteyttä ja lisätä virhetä liikenteeseen.
Testattiin toisella modeemilla ja toisilla kaapeleilla.
3. Testaa toisesesta puhelinpistokkeesta, jos asunnossa pistokkeita useampi kuin yksi. Näin paljastuu mahdollinen huono kytkentä puhelinkaapeleiden haaroituksessa asunnon sisällä.
Testasin toisesta puhelinpistokkeesta.
4. Jos käytössä lankapuhelin, ota lankapuhelin/puhelimet ja mahdolliset muut puhelinlinjaa käyttävät laitteet pois linjoilta (eli kaapeli irti seinästä) ja testaa ADSL-yhteyden nopeus. Muut laitteet kuin ADSL-modeemi tulee olla kytketynä puhelinlinjaan häiriösuodattimen kautta.
Ei ole muita laitteita, jotka käyttävät puhelinpistoketta.
5. Testaa toisella ADSL-modeemilla. Modeemi on yhteyden kannalta erittäin tärkeä tekjiä. Vaikka modeemi olisi ennen toiminut moitteetta ja vaikka modeemi olisi uudehko, toisella modeemilla testaaminen on silti tarpeen.
Testasin toisella ADSL-modeemilla, joka tuottaa 16M/1M Helsingissä Itäkeskuksessa. Asunnossani sain sillä huikeat 8982 kbps / 1023 kbps, eli aika lähellä sitä, mitä minulla oli ennen nopeuden nostoa, eli 8M / 1M. Eli seuraava vaihtoehto on tosi:
1. Signaali vaimenee runsaasti modeemin ja ADSL-keskittimen välillä eli kulkiessaan puhelinkaapeleita pitkin.
Sen kyllä laskin jo silloin kun nostin nopeuden 8M/1M-een että olisiko järkevää nostaa 24M/1M-een. Laskua en saanut moneen kuukauteen, koska nopeutta ei voitu nostaa teknisten syiden takia - Sonera ei saanut joitakin laitteita. Puuttuuko taas joku laite jossain? Ja jos ei puutu, niin mitä voitte tehdä asialle? Ja minkä suuruisen laskun joudun maksamaan?
Ei ole jatkojohtoa.
2. Testaa toisella ADSL-kaapelilla. Huono kontakti johdon ja liittimen välillä voi hidastaa yhteyttä ja lisätä virhetä liikenteeseen.
Testattiin toisella modeemilla ja toisilla kaapeleilla.
3. Testaa toisesesta puhelinpistokkeesta, jos asunnossa pistokkeita useampi kuin yksi. Näin paljastuu mahdollinen huono kytkentä puhelinkaapeleiden haaroituksessa asunnon sisällä.
Testasin toisesta puhelinpistokkeesta.
4. Jos käytössä lankapuhelin, ota lankapuhelin/puhelimet ja mahdolliset muut puhelinlinjaa käyttävät laitteet pois linjoilta (eli kaapeli irti seinästä) ja testaa ADSL-yhteyden nopeus. Muut laitteet kuin ADSL-modeemi tulee olla kytketynä puhelinlinjaan häiriösuodattimen kautta.
Ei ole muita laitteita, jotka käyttävät puhelinpistoketta.
5. Testaa toisella ADSL-modeemilla. Modeemi on yhteyden kannalta erittäin tärkeä tekjiä. Vaikka modeemi olisi ennen toiminut moitteetta ja vaikka modeemi olisi uudehko, toisella modeemilla testaaminen on silti tarpeen.
Testasin toisella ADSL-modeemilla, joka tuottaa 16M/1M Helsingissä Itäkeskuksessa. Asunnossani sain sillä huikeat 8982 kbps / 1023 kbps, eli aika lähellä sitä, mitä minulla oli ennen nopeuden nostoa, eli 8M / 1M. Eli seuraava vaihtoehto on tosi:
1. Signaali vaimenee runsaasti modeemin ja ADSL-keskittimen välillä eli kulkiessaan puhelinkaapeleita pitkin.
Sen kyllä laskin jo silloin kun nostin nopeuden 8M/1M-een että olisiko järkevää nostaa 24M/1M-een. Laskua en saanut moneen kuukauteen, koska nopeutta ei voitu nostaa teknisten syiden takia - Sonera ei saanut joitakin laitteita. Puuttuuko taas joku laite jossain? Ja jos ei puutu, niin mitä voitte tehdä asialle? Ja minkä suuruisen laskun joudun maksamaan?
ADSL-liittymäsi nopeusluokka on 24/1M, mutta yhteys ADSL-modeemin ja -keskittimen välillä muodostuu hieman alle 8/1 Mbit/s nopeuksilla. Tästä syystä yhteyden nopeus jää huomattavasti alle nopeusluokan maksimien.
Olet jo kokeillut kaiken mitä liittymän käyttäjä voi tällaisen ongelman suhteen testata, joten seuraava vaihe on vikailmoituksen teko. Hidastelevan yhteyden vikailmoitus kannattaa tehdä Laajakaistan vikailmoituslomakkeella, koska lomakkeen viimeiseelle sivulle voit omin sanoin kertoa mikä ongelma on ja miten olet yhteyttä testannut.
Toinen vaihtoehto on soitto Vikapalvelun numeroon 0206 90101 (mpm/pvm). Numerossa vastaa vianrajausautomaatti, jonka pitäisi kyllä tunnistaa että yhteyden nopeudet jäävät liian pieniksi. Loppuun asti viety puhelu tuottaa liittymän vikailmoituksen.
Olet jo kokeillut kaiken mitä liittymän käyttäjä voi tällaisen ongelman suhteen testata, joten seuraava vaihe on vikailmoituksen teko. Hidastelevan yhteyden vikailmoitus kannattaa tehdä Laajakaistan vikailmoituslomakkeella, koska lomakkeen viimeiseelle sivulle voit omin sanoin kertoa mikä ongelma on ja miten olet yhteyttä testannut.
Toinen vaihtoehto on soitto Vikapalvelun numeroon 0206 90101 (mpm/pvm). Numerossa vastaa vianrajausautomaatti, jonka pitäisi kyllä tunnistaa että yhteyden nopeudet jäävät liian pieniksi. Loppuun asti viety puhelu tuottaa liittymän vikailmoituksen.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.