Skip to main content
Moro! Saimme 14.6.2010 Soneralta kirjeen, jossa luvattiin nopeuttaa nykyinen 8 Mbit/s yhteys 24 Mbit/s nopeuksiseen yhteyteen heinä-elokuussa 2010. Kuitenkaan liittymän nopeus ei ole muuttunut mihinkään tämän kolmen kuukauden aikana. Boksina toimii Telewellin TW-EA510v3(b)
Hei!
Täällä kanssa vartoillaan nopuden nousua joka on luvattu 28.09.2010 sopimuksessa
Kuinkahan kauan siihen mahtaa oikein mennä, olisi kiva tietää? lasku kuitenkin tulee sopimuskauden alusta.
caltex: Jos lisäät asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), voimme sen perusteella tarkistaa laajakaistaliittymäsi nopeusluokan. Asiakasnumero ei näy muille keskustelupalstan käyttäjille.

Toinen vaihtoehto on että kirjoitat asiakasnumeron sijaan laajakaistaliittymän numeron ilman väliviivaa eli muotoon 333123456.
koivka: ADSL-liittymäsi nopeus on nostettu jo syyskuu puolella eli liittymän nopeusluokka on 8/1 Mbit/s. Ongelmana kuitenkin on, että nyt linjalla oleva modeemi on muodostanut yhteyden vaatimattomalla kaistanleveydellä ja yhteyden maksiminopeudet ovat noin 1M/400k. Jotain on vialla ADSL-modeemin ja puhelinkeskuksessa sijaitsevan ADSL-keskittimen välillä.

Kun ongelma on ADSL-yhteydessä, saattaa ongelma ratketa seuraavilla tavoilla:

1. Jos ADSL-modeemin ja puhelinpistokkeen välissä on jatkojohto, poista se käytöstä. Modeemin kuuluu olla kytketty yhdellä kaapelilla suoraan puhelinpistokkeeseen.

2. Testaa toisella ADSL-kaapelilla. Huono kontakti johdon ja liittimen välillä voi hidastaa yhteyttä ja lisätä virhetä liikenteeseen.

3. Testaa toisesesta puhelinpistokkeesta, jos asunnossa pistokkeita useampi kuin yksi. Näin paljastuu mahdollinen huono kytkentä puhelinkaapeleiden haaroituksessa asunnon sisällä.

4. Jos käytössä lankapuhelin, ota lankapuhelin/puhelimet ja mahdolliset muut puhelinlinjaa käyttävät laitteet pois linjoilta (eli kaapeli irti seinästä) ja testaa ADSL-yhteyden nopeus. Muut laitteet kuin ADSL-modeemi tulee olla kytketynä puhelinlinjaan häiriösuodattimen kautta.

5. Testaa toisella ADSL-modeemilla. Modeemi on yhteyden kannalta erittäin tärkeä tekjiä. Vaikka modeemi olisi ennen toiminut moitteetta ja vaikka modeemi olisi uudehko, toisella modeemilla testaaminen on silti tarpeen.

ADSL-yhteyden vianrajauksen kotikonstit on testattu listan läpi käynnin jälkeen. Ellei vikaa löytynyt, on Soneran vuoro etsiä vikaa verkon puolelta eli liittymästä pitäisi tehdä vikailmoitus joko soittamalla 0206 90101 (mpm/pvm) tai Laajakaistan vikailmoituslomakkeella.
Riittäisikö, jos lähettäisin Y-tunnuksen vaikka yksityisviestillä? Ei satu olemaan nyt laskua lähellä että näkisin asiakasnumeron/laajakaistaliittymän numeron.
caltex kirjoitti:
Riittäisikö, jos lähettäisin Y-tunnuksen vaikka yksityisviestillä? Ei satu olemaan nyt laskua lähellä että näkisin asiakasnumeron/laajakaistaliittymän numeron.


Yksityisviestit eivät toimi tällä forumilla. Asiakasnumero-kenttä ymmärtää vain numeroita, joten jos kirjoitat sinne y-tunnuksen, niin jätä ennen viimeistä numeroa oleva viiva pois eli kirjoita kaikki numerot yhteen.
Okei, Y-tunnus lisätty tietoihin!
caltex: Y-tunnuksella löytyi useampi ADSL-liittymä. Yksi Vantaalla sijaitseva liittymä on sellainen jota kesän 2010 automaattinen nopeuden nosto ei koske. Se liittymä on edelleen nopeusluokaltaan 8/1M eikä saatavuutta 24/1M-nopeusluokalle ole.
Löytyikö Espoosta kyseisellä Y-tunnuksella liittymiä?
caltex: Espoosta löytyy y-tunnuksella yksi ADSL-liittymä. Liittymän nopeusluokka on 24/1 Mbit/s, mutta liittymässä tällä hetkellä oleva modeemi ei käytä ADSL 2+ yhteyttä. Tästä syystä yhteyden nopeudet jäävät hieman reilun 8/1 Mbit/s tasolle. Modeemin yhteys käyttää nyt ADSL-standardia G.Dmt (eli ITU-T G.dmt).

Modeemin käyttämä ADSL-standardi on määriteltävissä modeemin hallinnan kautta. Ohjeet modeemin käyttöohjesta tai esimerkiksi laitteen maahantuojan tuen kautta. Myös modeemin resetointi (Reset-painike) saattaa auttaa, mutta resetoinnin yhteydessä nollaantuvat yleensä myös kaikki modeemille itse tallennetut asetukset, kuten esimerkiksi mahdollinen wlan-verkon salaus, sillä resetointi palauttaa laitteen tehdasasetuksille.
Okei! Sijaitseeko tämä Vantaan liittymä osoitteessa Tulvaniityntie? Ja eikö linjojenne kantavuus siis riitä Askistoon asti, vai koskeeko tämä nopeuden nosto vain Espoossa sijaitsevaa liittymää?
Tulvaniityntien ADSL-liittymän nopeusluokka on 24/1 Mbit/s. Nopeuden nosto on tehty syyskuun alkupuolella.

Kyseisessä liittymässä on tällä hetkellä modeemin verkossa kaistanleveydellä, jolla saa maksimissaan noin 5/1 Mbit/s nopeudet. Jokin asia vaimentaa tulevan datan kaistaa huomattavasti siitä mihin liittymän nopeus on määritetty ADSL-keskittimellä.

Kun ongelma on ADSL-modeemin ja -keskittimen välisessä yhteydessä, olisi seuraavista toimenpiteistä huomattava apu vian syyn rajaamiseen:

1. Jos ADSL-modeemin ja puhelinpistokkeen välissä on jatkojohto, poista se käytöstä. Modeemin kuuluu olla kytketty yhdellä kaapelilla suoraan puhelinpistokkeeseen.

2. Testaa toisella ADSL-kaapelilla. Huono kontakti johdon ja liittimen välillä voi hidastaa yhteyttä ja lisätä virhetä liikenteeseen.

3. Testaa toisesesta puhelinpistokkeesta, jos asunnossa pistokkeita useampi kuin yksi. Näin paljastuu mahdollinen huono kytkentä puhelinkaapeleiden haaroituksessa asunnon sisällä.

4. Jos käytössä lankapuhelin, ota lankapuhelin/puhelimet ja mahdolliset muut puhelinlinjaa käyttävät laitteet pois linjoilta (eli kaapeli irti seinästä) ja testaa ADSL-yhteyden nopeus. Muut laitteet kuin ADSL-modeemi tulee olla kytketynä puhelinlinjaan häiriösuodattimen kautta.

5. Testaa toisella ADSL-modeemilla. Modeemi on yhteyden kannalta erittäin tärkeä tekjiä. Vaikka modeemi olisi ennen toiminut moitteetta ja vaikka modeemi olisi uudehko, toisella modeemilla testaaminen on silti tarpeen.

Kun hidastelu tai katkominen on ADSL-yhteydessä - eikä esimerkiksi tietokoneen hidastelua - ovat kotikonstit testattu yllä olevan listan läpi käynnin jälkeen. Ellei vikaa löytynyt, on Soneran vuoro etsiä vikaa verkon puolelta eli liittymästä pitäisi tehdä vikailmoitus.

Vastaa