Skip to main content
Moi.
Kysymys nro 1.
Liittymäni maksettu nopeus on 24/1M. Nopeus oli vielä alkukesästä eri mittareilla noin 12M.(Mitä pidin aika kohtuullisena) Nykyään se vaihtelee
2,76 - 5,22 M.( Joskus harvoin jopa 8 M). Lisäksi yhteys pätkii. Pystyttekö tarkastamaan onko teidän puolella tapahtunut jotain viime kesän jälkeen? Ja korjaamaan nopeuden edes sinne kesäisiin lukemiin, tai vaikka vieläkin lähemmäksi sitä nopeutta mistä maksan.
Kysymys nro 2.
Voisitteko lähettää kaikki tarvittavat tiedot kuinka saan toimimaan uuden modeemin teidän verkossa?
Entinen modeemi tw-ea501 v3 (käytössä tällä hetkellä.) Uusi modeemi Buffalo WBMR-G300N Wireless-N nfiniti ADSL2+.
Kysymys numero 1:

Jos ongelma on ADSL-modeemin ja -keskittimen välisessä yhteydessä (eli ADSL-yhteydessä), olisi seuraavista toimenpiteistä huomattava apu vian syyn rajaamiseen:

1. Jos ADSL-modeemin ja puhelinpistokkeen välissä on jatkojohto, poista se käytöstä. Modeemin kuuluu olla kytketty yhdellä kaapelilla suoraan puhelinpistokkeeseen.

2. Testaa toisella ADSL-kaapelilla. Huono kontakti johdon ja liittimen välillä voi hidastaa yhteyttä ja lisätä virheitä liikenteeseen.

3. Testaa toisesesta puhelinpistokkeesta, jos asunnossa pistokkeita useampi kuin yksi. Näin paljastuu mahdollinen huono kytkentä puhelinkaapeleiden haaroituksessa asunnon sisällä.

4. Jos käytössä lankapuhelin, ota lankapuhelin/puhelimet ja mahdolliset muut puhelinlinjaa käyttävät laitteet pois linjoilta (eli kaapeli irti seinästä) ja testaa ADSL-yhteyden nopeus. Muut laitteet kuin ADSL-modeemi tulee olla kytketynä puhelinlinjaan häiriösuodattimen kautta.

5. Testaa toisella ADSL-modeemilla. Modeemi on yhteyden kannalta erittäin tärkeä tekjiä. Vaikka modeemi olisi ennen toiminut moitteetta ja vaikka modeemi olisi uudehko, toisella modeemilla testaaminen on silti tarpeen.

Kun syy hidasteluun tai katkomiseen on ADSL-yhteydessä - eikä esimerkiksi tietokoneen hidastelua - ovat kotikonstit testattu yllä olevan listan läpi käynnin jälkeen. Ellei vikaa löytynyt, on Soneran vuoro etsiä vikaa verkon puolelta eli liittymästä pitäisi tehdä vikailmoitus.


Kysymys numero 2:

Laitekohtaisia ohjeita kyseiselle modeemille meillä ei ole antaa, mutta Soneran verkon ADSL-asetukset löytyvät Ohjeet ja vinkit - sivuilta artikkelista ADSL-modeemin asetukset.

Nykyään on harvinaista että käyttäjän tarvitsee itse määrittää uuteen modeemiin ADSL- tai muita ulkoverkon (WAN) asetuksia. Yleensä yhteys toimii sekä ulko- että sisäverkon puolella automaattisilla asetuksilla, ja ainoaksi itse tehtäväksi asetukseksi jää langattoman lähiverkon suojauksen määrittäminen.
Moi.
Testattu neljällä eri modeemilla eri johdolla ja kolmella eri tietokoneella eri pistorasioista.
Sama juttu, modeemien tiedoissa nopeus 4-5M, sekä eri nettimittareilla suurinpiirtein samat nopeudet.
Enempää ei pysty/osaa kotikonstein tekemään.
Uusi modeemikin tuli sitten viimeinkin onnistuneesti vaihdettua, sekä vikailmoitus jätettyä.
Kiitos neuvoista.
Perusteellista testausta ja selkeästi vikailmoituksen paikka. Jos olet jättänyt ilmoituksen viikonlopun aikana Omien sivujen kautta (Laajakaistan vikailmoituslomake), ei sitä ole vielä ehditty ottaa käsittelyyn.

Vastaa