Hei! Taloudessamme on käytössä yksi pöytäkone ja kaksi kannettavaa tietokonetta. Pöytäkoneessa Win XP, kannettavissa Vista ja Win 7. Käytössäni on SpeedStream 5100 modeemi sekä Philips SNB5600 WLAN-tukiasema. Pöytäkoneessani on vain verkkokortti joten kytken sen kaapelilla joko suoraan SpeedStream-modeemiin tai Philipsin WLAN-tukiasemaan. Kannettavissa on sekä WLAN- että verkkokortti.
Pöytäkoneeni internet-yhteys toimii, oli kone sitten kytketty Philipsiin tai SpeedStreamiin. Joten nettiyhteyteni toimii teiltä (Sonera) tänne ja täältä sinne (myös modeemien kaikki valot palavat). Kannettavilla pääsen nettiin WLANin kautta langattomasti tai kytkemällä koneet kaapelilla Philipsiin.
En kuitenkaan pääse nettiin jos kytken kannettavat suoraan SpeedStreamin modeemiin. Koneet herjaavat että DNS-palvelimeen ei saada yhteyttä. Internet-yhteyteni siis toimii pöytäkoneella kun kone on kytketty suoraan SpeedStreamiin. Samanlainen kytkentä kannettavan ja SpeedStreamin välillä ei kuitenkaan toimi.
Olen yrittänyt ratkaista ongelmaa selaamalla netin sivuja yms. Telewellin sivuilta löysin erään ohjeen jonka mukaan modeemin valojen palaessa palveluntarjoajalla on jäänyt ARP-tauluun osoite jumiin jolloin pyyntö ARP-taulujen tyhjennyksestä palveluntarjoajalle riittäisi.
Olisiko mahdollista saada nuo ARP-taulut tyhjennettyä, jolloin selviäisi että häviääkö vika?
Sivu 1 / 1
Ohje Telewellin sivuilla johon viestissäsi viittaat on hieman harhaanjohtava ja kyseisen ohjeen alkuperä on hyvin erilaisessa vikatilanteessa kuin minkä viestissäsi kuvailit.
Soneran laajakaistaliittymissä on mahdollista saada viisi ulkoista IP-osoitetta. Tämä tarkoittaa sitä, että siltaavaan modeemiin kytkettynä voi internet-yhteys toimia yhtä aikaa viiden eri verkkosovittimen kautta. IP-osoitteen lease time eli voimassaoloaika on maksimissaan 12 tuntia. ARP-taulun kannalta tämä tarkoittaa sitä, että jos otat SpeedStream-modeemin vähintää 12 tunniksi pois verkosta, on ARP-taulusta hävinneet liittymäsi varaukset ulkoisille IP-osoitteille. Asiaa voi nopeuttaa vapauttamalla verkkosovittimen IP-osoite ennen kuin laitteen verkkoyhteys katkaistaan.
IP-osoitetta ei varaa tietokone vaan verkkosovittimen MAC- eli laiteosoite. Jos kolmessa tietokoneessa on sekä ethernet- että WLAN-verkkosovittimet ja kaikkia kolmea tietokonetta käytetään 12 tunnin sisällä siltaavan ASDL-modeemin ja siltaavan WLAN-reitittimen kautta samassa ADSL-liittymässä, on mahdollista saada aikaan tilanne jossa yksi verkkosovitin ei saa enää Soneran verkosta IP-osoitetta. Näin siksi että ethernet- ja WLAN-verkkosovittimet saavat omat IP-osoitteet, vaikka kyseessä onkin sama tietokone. Tästäkään ei kuitenkään voi olla kyse, koska pöytäkoneessasi on vain ethernet-verkkokortti.
Ongelman syy jää hyvin todennäköisesti jollain tavalla kannettavien tietokoneiden ja SpeedStream-modeemin välille. Jotta Soneran verkon ulkoisten IP-osoitteiden rooli tässä tulisi testattua, voisit tehdä seuraavan testin:
1. Sammuta yhteys modeeemilta (virta pois) vähintään 12 tunniksi, jotta liittymällesi ei ole enää yhtään IP-osoitetta Soneran puolella varattuna.
2. Kun ADSL-yhteys on taas tauon jälkeen päällä, kytke ensimmäiseksi kannettavat suoraan SpeedStream-modeemin ja testaa toimiiko internet-yhteys.
Kerro miten kävi.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Soneran laajakaistaliittymissä on mahdollista saada viisi ulkoista IP-osoitetta. Tämä tarkoittaa sitä, että siltaavaan modeemiin kytkettynä voi internet-yhteys toimia yhtä aikaa viiden eri verkkosovittimen kautta. IP-osoitteen lease time eli voimassaoloaika on maksimissaan 12 tuntia. ARP-taulun kannalta tämä tarkoittaa sitä, että jos otat SpeedStream-modeemin vähintää 12 tunniksi pois verkosta, on ARP-taulusta hävinneet liittymäsi varaukset ulkoisille IP-osoitteille. Asiaa voi nopeuttaa vapauttamalla verkkosovittimen IP-osoite ennen kuin laitteen verkkoyhteys katkaistaan.
IP-osoitetta ei varaa tietokone vaan verkkosovittimen MAC- eli laiteosoite. Jos kolmessa tietokoneessa on sekä ethernet- että WLAN-verkkosovittimet ja kaikkia kolmea tietokonetta käytetään 12 tunnin sisällä siltaavan ASDL-modeemin ja siltaavan WLAN-reitittimen kautta samassa ADSL-liittymässä, on mahdollista saada aikaan tilanne jossa yksi verkkosovitin ei saa enää Soneran verkosta IP-osoitetta. Näin siksi että ethernet- ja WLAN-verkkosovittimet saavat omat IP-osoitteet, vaikka kyseessä onkin sama tietokone. Tästäkään ei kuitenkään voi olla kyse, koska pöytäkoneessasi on vain ethernet-verkkokortti.
Ongelman syy jää hyvin todennäköisesti jollain tavalla kannettavien tietokoneiden ja SpeedStream-modeemin välille. Jotta Soneran verkon ulkoisten IP-osoitteiden rooli tässä tulisi testattua, voisit tehdä seuraavan testin:
1. Sammuta yhteys modeeemilta (virta pois) vähintään 12 tunniksi, jotta liittymällesi ei ole enää yhtään IP-osoitetta Soneran puolella varattuna.
2. Kun ADSL-yhteys on taas tauon jälkeen päällä, kytke ensimmäiseksi kannettavat suoraan SpeedStream-modeemin ja testaa toimiiko internet-yhteys.
Kerro miten kävi.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Ongelman syy jää hyvin todennäköisesti jollain tavalla kannettavien tietokoneiden ja SpeedStream-modeemin välille. Jotta Soneran verkon ulkoisten IP-osoitteiden rooli tässä tulisi testattua, voisit tehdä seuraavan testin:
1. Sammuta yhteys modeeemilta (virta pois) vähintään 12 tunniksi, jotta liittymällesi ei ole enää yhtään IP-osoitetta Soneran puolella varattuna.
2. Kun ADSL-yhteys on taas tauon jälkeen päällä, kytke ensimmäiseksi kannettavat suoraan SpeedStream-modeemin ja testaa toimiiko internet-yhteys.
Kerro miten kävi.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu[/quote]
Hei,
koitin tuota modeemin pitämistä suljettuna/virta pois väh. 12 tuntia mutta kannettavat eivät edelleenkään saa yhteyttä kun ovat suoraan kytkettyinä SpeedStreamiin.
Toinen kannettavista on aivan uusi ja se ei ollut ollut kytkettynä kumpaankaan modeemiin aikaisemmin ja näin ollen sen asetuksetkin ovat aivan "tehdasasetuksissa" edelleen.
Yhtenä vaihtoehtona voisi olla vika omassa SpeedStream-modeemissa... mutta kun se on aikaisemmin (ennen WLAN-tukiaseman tuloa talouteemme ja aluksi myös samaan aikaan WLAN-tukiaseman käytön yhteydessä) toiminut vanhemman kannettavani kanssa. Ihmettelen vain että miten toimiva purkki voi mennä toimimattomaksi ilman asetusten vaihtamista?
1. Sammuta yhteys modeeemilta (virta pois) vähintään 12 tunniksi, jotta liittymällesi ei ole enää yhtään IP-osoitetta Soneran puolella varattuna.
2. Kun ADSL-yhteys on taas tauon jälkeen päällä, kytke ensimmäiseksi kannettavat suoraan SpeedStream-modeemin ja testaa toimiiko internet-yhteys.
Kerro miten kävi.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu[/quote]
Hei,
koitin tuota modeemin pitämistä suljettuna/virta pois väh. 12 tuntia mutta kannettavat eivät edelleenkään saa yhteyttä kun ovat suoraan kytkettyinä SpeedStreamiin.
Toinen kannettavista on aivan uusi ja se ei ollut ollut kytkettynä kumpaankaan modeemiin aikaisemmin ja näin ollen sen asetuksetkin ovat aivan "tehdasasetuksissa" edelleen.
Yhtenä vaihtoehtona voisi olla vika omassa SpeedStream-modeemissa... mutta kun se on aikaisemmin (ennen WLAN-tukiaseman tuloa talouteemme ja aluksi myös samaan aikaan WLAN-tukiaseman käytön yhteydessä) toiminut vanhemman kannettavani kanssa. Ihmettelen vain että miten toimiva purkki voi mennä toimimattomaksi ilman asetusten vaihtamista?
Jos pöytäkoneen verkkokortin kytkee SpeedStream-modeemin sellaiseen ethernet-porttiin jossa kannettavalla ei netti toimi, niin toimiiko yhteys silloin pöytäkoneella? Jos toimii minkä IP-osoitteen pöytäkone saa?
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Tuossa SpeedStream-modeemissa on ainoastaan yksi ethernet-portti jossa pöytäkone toimii mutta kannettavat ei.
Pöytäkone saa IP-osoitteekseen 84.249.xxxx.xxx.
Pöytäkone saa IP-osoitteekseen 84.249.xxxx.xxx.
SpeedStream on siltaava eli siihen kytketty verkkosovitin hakee IP-osoitteen Soneran verkosta (piilotin osoitteen loppuosan). Siltaavan modeemiin kytketyllä verkkosovittimella täytyy olla automaattinen IP-osoitteen haku käytössä eli kiinteäksi määritetyllä IP-osoitteella ei toimi.
Kannettavilla toimii yhteys kun ne on kytketty WLAN-reitittimeen. Saako kannettava silloin 84-alkuisen IP-osoitteen vai onko osoite 192- tai 10-alkuinen?
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Kannettavilla toimii yhteys kun ne on kytketty WLAN-reitittimeen. Saako kannettava silloin 84-alkuisen IP-osoitteen vai onko osoite 192- tai 10-alkuinen?
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Kannettavissa on automaattinen IP-osoitteen haku päällä.
Kannettava saa 192-alkuisen IP-osoitteen ollessaan yhteydessä WLAN-reitittimeen.
Kannettava saa 192-alkuisen IP-osoitteen ollessaan yhteydessä WLAN-reitittimeen.
Kannettavan verkkokortin tulisi saada 80-, 84- tai 88-alkuinen IP-osoite kun se on kytketty siltaavaan SpeedStream-modeemiin. Millainen IP-osoite kannettavan ethernet-verkkokortilla näkyy kun se on kytketty suoraan modeemiin?
Tässä pari mahdollista syytä miksei kannettavilla internet-yhteys toimi suoraan modeemiin kytkettynä:
- Kannettavien tietokoneiden verkkokorttien IP-asetuksissa jotain määritetty kiinteäksi eli kaikki ei ole automaattisella.
- Kytkennässä käytetään ristiinkytkettyä kaapelia suoraan kytketyn sijaan.
Pidän hyvin epätodennäköisenä että vika voisi jäädä Soneran verkon puolelle. Ainoa mahdollisuus mikä tulee mieleen on että IP-osoitteet olisivat lopussa, mutta siitäkään ei ole kyse.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Tässä pari mahdollista syytä miksei kannettavilla internet-yhteys toimi suoraan modeemiin kytkettynä:
- Kannettavien tietokoneiden verkkokorttien IP-asetuksissa jotain määritetty kiinteäksi eli kaikki ei ole automaattisella.
- Kytkennässä käytetään ristiinkytkettyä kaapelia suoraan kytketyn sijaan.
Pidän hyvin epätodennäköisenä että vika voisi jäädä Soneran verkon puolelle. Ainoa mahdollisuus mikä tulee mieleen on että IP-osoitteet olisivat lopussa, mutta siitäkään ei ole kyse.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Tuo IP-osoite jonka kannettava saa kytkettynä SpeedStreamiin on 84.249-alkuinen mutta muistaakseni aikaisemmin tuo IP on ollut jotain muuta (ilmeisesti kannettavan arpoma osoite).
Ja nyt kannettavan ja modeemin yhteistoiminta on testattu kaverin liittymässä (DNA) ja hyvin toimii, aivan sellaisenaan kuin tässä kotipöydällä, vain parikaapeli koneesta modeemiin ja modeemiin puhelinpiuha, mutta erona on että kotona vain yhteys ei toimi. Tuo yllä oleva IP on tarkistettu tämän testauksen jälkeen.
Voisiko tästä siis päätellä että palveluntarjoajan vaihtaminen on ratkaisu ongelmaan?
Kaikki verkkoasetukset ovat automaattisella haulla ja tuossa välissä ihan normaali parikaapeli. Huom. kokeilussani oli myös sama parikaapeli kuin kotona käyttämäni.
Ja nyt kannettavan ja modeemin yhteistoiminta on testattu kaverin liittymässä (DNA) ja hyvin toimii, aivan sellaisenaan kuin tässä kotipöydällä, vain parikaapeli koneesta modeemiin ja modeemiin puhelinpiuha, mutta erona on että kotona vain yhteys ei toimi. Tuo yllä oleva IP on tarkistettu tämän testauksen jälkeen.
Voisiko tästä siis päätellä että palveluntarjoajan vaihtaminen on ratkaisu ongelmaan?
Kaikki verkkoasetukset ovat automaattisella haulla ja tuossa välissä ihan normaali parikaapeli. Huom. kokeilussani oli myös sama parikaapeli kuin kotona käyttämäni.
Kannettava tietokoneesi on pystynyt viestisi mukaan saamaan palvelimeltamme ainakin oikeanlaisen 84.249 -alkuisen ulkoisen IP-osoitteen.
Kerroit, että kaikki verkkoasetukset ovat automaattisilla asetuksilla. Tämä onkin suositus eli tietokoneen tulee hakea IP-osoite automaattisesti. Samoin DSN-osoitteet on suositeltava hakea automaattisesti. Oikeat verkkoasetukset kannattaa vielä varmuuden vuoksi tarkistaa tämän sivun ohjeilla.
Vaikka DNS-osoitteen on suositeltava pitää automaattihaulla, tässä tapauksessa voisit tarvittaessa testata myös kiinteiden DNS-osoitteidemme määrittelemistä kannettavalla tietokoneella käyttöön. Tällä sivullamme on listattuna DSN-palvelimiamme joita voit testata. Oliko tällä toimenpiteellä vaikutusta ongelmaan?
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Kerroit, että kaikki verkkoasetukset ovat automaattisilla asetuksilla. Tämä onkin suositus eli tietokoneen tulee hakea IP-osoite automaattisesti. Samoin DSN-osoitteet on suositeltava hakea automaattisesti. Oikeat verkkoasetukset kannattaa vielä varmuuden vuoksi tarkistaa tämän sivun ohjeilla.
Vaikka DNS-osoitteen on suositeltava pitää automaattihaulla, tässä tapauksessa voisit tarvittaessa testata myös kiinteiden DNS-osoitteidemme määrittelemistä kannettavalla tietokoneella käyttöön. Tällä sivullamme on listattuna DSN-palvelimiamme joita voit testata. Oliko tällä toimenpiteellä vaikutusta ongelmaan?
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Asetukset on tarkistettu, useampaankin kertaan... ovat automaattisella, edelleen.
DNS-osoitteiden asettamisesta ei ollut apua. Yhteys ei vieläkään alkanut toimimaan SpeedStreamin ja kannettavan välillä.
Tämän jälkeen asensin Wiresharkin koneelle ja monitoroin liikennettä. Kannettava saa DHCP:ltä oikeat IP-asetukset mutta tämän jälkeen ARP-kyselyyn, jossa selvitetään oletusyhdyskäytävän MAC-osoitetta IP:lle, ei tule vastausta.
Esim. "netsh interface ipv4 show ipnettomedia" käsky antaa tiedon, jossa oletusyhdyskäytäväksi määritetty IP saa parikseen vain 00-00-00-00-00-00 MAC-osoitteen.
Pöytäkoneella kyseinen IP-MAC pari näyttää olevan oikein (ARP-taulu) ja DHCP ja DNS-sanomat näyttävät tulevan Ciscon laitteelta (Wireshark ja MAC-osoite ei ole omien laitteideni), oletusyhdyskäytävän IP:stä.
DNS-osoitteiden asettamisesta ei ollut apua. Yhteys ei vieläkään alkanut toimimaan SpeedStreamin ja kannettavan välillä.
Tämän jälkeen asensin Wiresharkin koneelle ja monitoroin liikennettä. Kannettava saa DHCP:ltä oikeat IP-asetukset mutta tämän jälkeen ARP-kyselyyn, jossa selvitetään oletusyhdyskäytävän MAC-osoitetta IP:lle, ei tule vastausta.
Esim. "netsh interface ipv4 show ipnettomedia" käsky antaa tiedon, jossa oletusyhdyskäytäväksi määritetty IP saa parikseen vain 00-00-00-00-00-00 MAC-osoitteen.
Pöytäkoneella kyseinen IP-MAC pari näyttää olevan oikein (ARP-taulu) ja DHCP ja DNS-sanomat näyttävät tulevan Ciscon laitteelta (Wireshark ja MAC-osoite ei ole omien laitteideni), oletusyhdyskäytävän IP:stä.
Jotta Soneran verkon osuus tässä tapauksessa selviäisi, täytyisi liittymäsi toimintaa tutkia tarkemmin ja sen vuoksi olisi sinun tehtävä liittymästä vikailmoitus. Vikailmoitus kannattaa jättää Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeella ja viimeisen sivun Lisätiedot-kenttään lyhyen vikakuvauksen lisäksi linkki tähän ketjuun, koska ongelman oireet ovat tulleet tämän keskustelun aikana hyvin esille.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.