näköjään monpoli asemassa oleva sonera saa pistää hinnat ja verkon toiminna semmoiseksi kun haluaa.
kaupunkialueella on vaihtoehtoja ja verkot toimii mut täällä saadaan rippeet ekä oo tarjouksia hintaa nostetaan.
onkohan tämmönen toiminta ees laillista jos on niin mihin lakiin se perustuu
Sivu 1 / 1
Eiköhän tuo ole ihan luonnollista, että liiketoimintaa harjoittava yritys joko nostaa hintoja tai lopettaa kupariyhteyksien tarjoamisen kokonaan niillä syrjäseuduilla missä se ei ole kannattavaa.
Jo pelkkä kuparivuokrakin (muualla kuin Soneran omilla teleliikennealueilla siis) hitaiden ja halpojen ADSL-yhteyksien kohdalla on melko roima osuus prosentuaalisesti.
Sama juttuhan Elisankin kohdalla on; ovat lopettaneet ADSL-yhteyksien uusmyynnin syrjäseuduilla, koska se ei taida olla kovin kannattavaa.
Jo pelkkä kuparivuokrakin (muualla kuin Soneran omilla teleliikennealueilla siis) hitaiden ja halpojen ADSL-yhteyksien kohdalla on melko roima osuus prosentuaalisesti.
Sama juttuhan Elisankin kohdalla on; ovat lopettaneet ADSL-yhteyksien uusmyynnin syrjäseuduilla, koska se ei taida olla kovin kannattavaa.
soneran omaa verkkoo on eikä tänne oo ees muita vaihtoehtoja eikö se oo monopoli
Soneralla ei ole mitään kilpailua vastaan. Maassamme toimii lähes 50 laajakaistaoperaattoria. Soneralla on verkko-operaattoreista ylivoimaisesti eniten lankaverkkoa harvaan asutuilla alueilla, missä asiakaskato on ollut suurinta ja vähiten kaupungeissa, joissa laajakaistaliiketoiminta on tuottoisinta.
Harvaan asuttujen alueiden lankaverkko, josta jo yli puolet on tyhjentynyt asiakkaista tuottaa tappiota. Olemme tehneet pitkäjänteistä työtä langattomien ratkaisujen edistämiseksi, jotta laajakaistapalveluita voidaan tarjota kohtuulliseen hintaan.
Sonera ei ryöstä syrjäseutuja. Tietoliikenteen kehityksessä olemme nyt siinä teknologiamurroksen risteyskohdassa, jossa langaton laajakaista muuttuu harvaan asutuilla alueilla asiakkaillemme edullisimmaksi vaihtoehdoksi hankkia kotiin nettiyhteys.
Kehittämällä laajakaistapalveluja investoimalla valokuituverkkoon ja langattomaan laajakaistaan tuemme myös valtion tavoitteita ulottaa kaikkien saataville yhden megabitin laajakaista vuonna 2010 ja 100 megabitin laajakaista vuonna 2015.
Sonera muutti vuoden 2009 alusta lukien kiinteiden laajakaistayhteyksien hinnoittelua vastaamaan paremmin todellisia kustannuksia. Yhden megabitin langattoman laajakaistan hinta säilyi ennallaan 39,90 eurossa ja vastaava kiinteä laajakaistayhteys on maksanut vuoden alusta lähtien 49,90 euroa kuukaudessa.
T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Harvaan asuttujen alueiden lankaverkko, josta jo yli puolet on tyhjentynyt asiakkaista tuottaa tappiota. Olemme tehneet pitkäjänteistä työtä langattomien ratkaisujen edistämiseksi, jotta laajakaistapalveluita voidaan tarjota kohtuulliseen hintaan.
Sonera ei ryöstä syrjäseutuja. Tietoliikenteen kehityksessä olemme nyt siinä teknologiamurroksen risteyskohdassa, jossa langaton laajakaista muuttuu harvaan asutuilla alueilla asiakkaillemme edullisimmaksi vaihtoehdoksi hankkia kotiin nettiyhteys.
Kehittämällä laajakaistapalveluja investoimalla valokuituverkkoon ja langattomaan laajakaistaan tuemme myös valtion tavoitteita ulottaa kaikkien saataville yhden megabitin laajakaista vuonna 2010 ja 100 megabitin laajakaista vuonna 2015.
Sonera muutti vuoden 2009 alusta lukien kiinteiden laajakaistayhteyksien hinnoittelua vastaamaan paremmin todellisia kustannuksia. Yhden megabitin langattoman laajakaistan hinta säilyi ennallaan 39,90 eurossa ja vastaava kiinteä laajakaistayhteys on maksanut vuoden alusta lähtien 49,90 euroa kuukaudessa.
T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Edellinen vastaus on tyypillistä Sonera-puppua. Kaapeleita keritään pois ja asiakkaiden on oltava tyytyväisiä jos saavat megaisen piuhan pitää samalla hinnalla kuin 8 megainen maksoi pari vuotta sitten.
Kaupungeissa 24 megaista saa puoleen hintaan siitä mitä 2-megaista maaseudulla.
Minkähän ihmetekniikan Sonera kaivaa esille kun 6 vuoden päästä pitäisi tarjota 100 megaista yhteyttä? Onko langatonta olemassa niin ketterää?
Ja joka vaihdoksessa netin käyttäjä laittaa satasia laitteisiin.
Onneksi kotonani on adsl tehty äskettäin kaupungin, Soneran ja Lapin liiton yhteissopimuksella ja sitä ei saa vielä purkaa. Kai nuo pylväät muuten kohta tyhjennettäisiin langoista?
3G:stä lähinnä Soneraa täällä toimii Telia, mutta ei oikein hinta ole vielä kohdallaan Soneran liittymällä vaikka samaa firmaa ovat. Soneran puolella ei edes edgeä ole tarjolla. Harmi kun nyt olisi aivan hyvä nettitikku+yhteys -tarjous.
No, Elisalla ja dna:lla 3G verkko pelittää, nytkin roikun Elisan liittymällä netissä, 25 eur/kk 4 megaisesta yhteydestä.
On minulla Soneran full-rate adsl:kin, tosin tämä mobiilidata on nopeampi ja pätkii vähemmän. Taitavat piuhat pylväissä olla jo ruosteessa?
Wimax ei täällä Ruotsin rajalla toimi, kuulemma ei saa häiritä ruotsalaisia verkkoja. Ne kyllä toimivatkin parhaimmillaan 50 km rajasta sisämaahan päin. Sama häirintäkielto ei koske joen toisen rannan väkeä?
Tässäpä tätä ärinää ensi alkuun.
Kaupungeissa 24 megaista saa puoleen hintaan siitä mitä 2-megaista maaseudulla.
Minkähän ihmetekniikan Sonera kaivaa esille kun 6 vuoden päästä pitäisi tarjota 100 megaista yhteyttä? Onko langatonta olemassa niin ketterää?
Ja joka vaihdoksessa netin käyttäjä laittaa satasia laitteisiin.
Onneksi kotonani on adsl tehty äskettäin kaupungin, Soneran ja Lapin liiton yhteissopimuksella ja sitä ei saa vielä purkaa. Kai nuo pylväät muuten kohta tyhjennettäisiin langoista?
3G:stä lähinnä Soneraa täällä toimii Telia, mutta ei oikein hinta ole vielä kohdallaan Soneran liittymällä vaikka samaa firmaa ovat. Soneran puolella ei edes edgeä ole tarjolla. Harmi kun nyt olisi aivan hyvä nettitikku+yhteys -tarjous.
No, Elisalla ja dna:lla 3G verkko pelittää, nytkin roikun Elisan liittymällä netissä, 25 eur/kk 4 megaisesta yhteydestä.
On minulla Soneran full-rate adsl:kin, tosin tämä mobiilidata on nopeampi ja pätkii vähemmän. Taitavat piuhat pylväissä olla jo ruosteessa?
Wimax ei täällä Ruotsin rajalla toimi, kuulemma ei saa häiritä ruotsalaisia verkkoja. Ne kyllä toimivatkin parhaimmillaan 50 km rajasta sisämaahan päin. Sama häirintäkielto ei koske joen toisen rannan väkeä?
Tässäpä tätä ärinää ensi alkuun.
Kyllähän Soneran kirjeissä ja julkisuudessa liikkuvissa selityksissä löytyy paljon yleistyksiä ja jokin yksittäinen seikka saattaa suomen jossakin nurkassa jopa pitää paikkansa.
Mutta kokonaisuudessaan perustelut ontuvat pahasti.
Meillä keskisuomessa olevalta keskitinalueelta, 15km etäisyydellä 100000 asukkaan kaupungin keskustasta, ovat uudet ADSL-asiakkaat korvanneet määrällisesti poistuneet lankapuhelinasiakkaat. Ja tulot näppituntumalta vähintäin samaa luokkaa kuin lankapuhelinajoilla 70 ja 80 luvuilla. (50-80eur/kk eli 300-500 mummonmarkkaa)
Huolto ja vikakäynnit ovat kylläkin määrälliseti vähentyneet. Näitä pakollisia käyntejä tuossa 70 asiakkaan keskustiloissa on ollut helppo seurata lumiseen aikaan jälkien perusteella. Telen aikana laskutus tai akustohuoltokäynnit vaativat vähintään käynnin kuukauden välein. Nyt käynnit 2-3 kuukauden välein keskimäärin.
Ei nuo sopimusasiatkaan viimeisen päälle yleensä ole laadittu yhteiskunnan puolelta.
Vaikka meillekin laajakaista saatiin EU- ja kuntarahoituksella (90%) sekä soneran tuella (10%) vuonna 2006, niin sonera piti kaistaa myynnissä 20kk ja ilmoitti keräävänsä johdot pois. Eli olipa verkko ja investointirahat lahjaksi saatuja niin olemassaoleva lankaverkko "haittaa" pahasti langattoman tekniikan myymistä ja tulevia rahastuksia kuituverkon osalta.
Itsellä oleva 24M liittymä on ilmoitettu muutettavaksi 18kk sopimukseni päätteeksi automaattisesti 1M liittymäksi. Silloinhan se voidaankin taas korvata langattomalla kaistalla eikä ponnekkaasti mainostettua palvelutason säilyttämislupausta jouduta nytkään rikkomaan.
Onko tämä nyt viestintäministeriön ja Teliasoneran keskinäisen sopimuksen hengen mukaista toimintaa vai ei.
Eräs ehkä varteenotetava seikka noissa lankaverkon purkuasioissa on kenties se että verkon huolto ja dokumentointi on ollut toistakymmentä vuotta ala-arvoista. Osa syynä varmaan se että kaikki työt siirrettiin alihankkijoille, joilla firman nimi on kenties vuosittain vaihtunut. Teetetty siis siellä mistä palvelut on halvimmalla saatu.
Dokumentit johdoista, liityjistä yms. suunnittelua ja toteutusta helpottavista asioista on jätetty vähemmälle, kenties oman onnensa nojaan kokonaan. Ainakin valvonta on epäonnistunut pahasti.
Tämä on nähty mm. uusien liittyjien osalta kun yhteyksiä ja johtoja on etsitty paikanpäällä. Laskutuksen osalta on käynyt monesti niin että kytkennät on tehty mutta laskutusta ei ole ryhdytty tekemään kuin vasta kuukausien perästä jos silloinkaan.
Myöskään jakelualueiden rajat eivät välttämättä ole tuttuja aliurakoitsijoille.
Täälläkin erästä asiakasta palloteltiin Elisan ja Soneran välillä. Lopulta Elisan asentajat vetivät ilmajohtoa parisataa metriä Soneran alueella ennenkuin erehdys huomattiin.
Mutta kokonaisuudessaan perustelut ontuvat pahasti.
Meillä keskisuomessa olevalta keskitinalueelta, 15km etäisyydellä 100000 asukkaan kaupungin keskustasta, ovat uudet ADSL-asiakkaat korvanneet määrällisesti poistuneet lankapuhelinasiakkaat. Ja tulot näppituntumalta vähintäin samaa luokkaa kuin lankapuhelinajoilla 70 ja 80 luvuilla. (50-80eur/kk eli 300-500 mummonmarkkaa)
Huolto ja vikakäynnit ovat kylläkin määrälliseti vähentyneet. Näitä pakollisia käyntejä tuossa 70 asiakkaan keskustiloissa on ollut helppo seurata lumiseen aikaan jälkien perusteella. Telen aikana laskutus tai akustohuoltokäynnit vaativat vähintään käynnin kuukauden välein. Nyt käynnit 2-3 kuukauden välein keskimäärin.
Ei nuo sopimusasiatkaan viimeisen päälle yleensä ole laadittu yhteiskunnan puolelta.
Vaikka meillekin laajakaista saatiin EU- ja kuntarahoituksella (90%) sekä soneran tuella (10%) vuonna 2006, niin sonera piti kaistaa myynnissä 20kk ja ilmoitti keräävänsä johdot pois. Eli olipa verkko ja investointirahat lahjaksi saatuja niin olemassaoleva lankaverkko "haittaa" pahasti langattoman tekniikan myymistä ja tulevia rahastuksia kuituverkon osalta.
Itsellä oleva 24M liittymä on ilmoitettu muutettavaksi 18kk sopimukseni päätteeksi automaattisesti 1M liittymäksi. Silloinhan se voidaankin taas korvata langattomalla kaistalla eikä ponnekkaasti mainostettua palvelutason säilyttämislupausta jouduta nytkään rikkomaan.
Onko tämä nyt viestintäministeriön ja Teliasoneran keskinäisen sopimuksen hengen mukaista toimintaa vai ei.
Eräs ehkä varteenotetava seikka noissa lankaverkon purkuasioissa on kenties se että verkon huolto ja dokumentointi on ollut toistakymmentä vuotta ala-arvoista. Osa syynä varmaan se että kaikki työt siirrettiin alihankkijoille, joilla firman nimi on kenties vuosittain vaihtunut. Teetetty siis siellä mistä palvelut on halvimmalla saatu.
Dokumentit johdoista, liityjistä yms. suunnittelua ja toteutusta helpottavista asioista on jätetty vähemmälle, kenties oman onnensa nojaan kokonaan. Ainakin valvonta on epäonnistunut pahasti.
Tämä on nähty mm. uusien liittyjien osalta kun yhteyksiä ja johtoja on etsitty paikanpäällä. Laskutuksen osalta on käynyt monesti niin että kytkennät on tehty mutta laskutusta ei ole ryhdytty tekemään kuin vasta kuukausien perästä jos silloinkaan.
Myöskään jakelualueiden rajat eivät välttämättä ole tuttuja aliurakoitsijoille.
Täälläkin erästä asiakasta palloteltiin Elisan ja Soneran välillä. Lopulta Elisan asentajat vetivät ilmajohtoa parisataa metriä Soneran alueella ennenkuin erehdys huomattiin.
Miten ihmeessä vuosia sitten, ennen kuin Sonera omisti Aurian, laajakaistan hankintaan houkuteltiin jatkuvilla hinnan alennuksilla ja nopeuksien nostolla? Sitten kun on saatu kerättyä melkein kaikki alueen asukkaat käyttäjiksi ilmoitetaan, että palvelu lopetetaan kannattamattomana.
Jossain vaiheessa näytti ihan siltä, että kehitys jatkuisi entiseen tahtiin, kun valokuitukaapelikin tuotiin tänne keskukseen asti. Ja lähes samalla hetkellä lopetettiin nopeampien kuin 1M-liittymien myynti ja pian sen jälkeen kokonaan adsl-liittymien myynti, vaikka mitään kunnollista ei ollut tarjota tilalle. Siinäpä sitten osa porukasta levitteli käsiään ja ihmetellen, että millä sinne nettiin nyt pääsee. Mokkuloita täällä on melko paljon vanhemmillakin ihmisillä nyt käytössä, jotka ovat viimeisinä nettiyhteyksiä hankkineet. Hidasta on, kun ei niitä 3G-alueitakaan ole kuin vasta 10 kilometrin päässä pieni läntti Huittisten keskustassa. Paras on kun yhdellekin näistä tietämättömistä oli myyty 1MB mobiili-laajakaista. Sitä sitten onnellesina on maksanut jo monta kuukautta, ennen kuin heille selvisi, ettei täällä mikään megainen toimi, kun ollaan 2G-verkossa, jossa max. nopeus 236.8kpbs. Mutta eivät he sitä olisi koskaan hoksanneet, ellei olisi tullu puheeksi. Puhelinmyyjät tuntuvat myyvän ihan mitä tahansa ihmisille. Eivät he joka kohdalta varmaan voikaan tietää, että toimiiko kaikki, mutta ei pitäisi niin varmana mennä lupaamaan.
Työkaverille oli soitettu ja tarjottu nopeuden nostoa nykyiselle adsl-laajakaistaliittymälle. Kaverini olikin heti puhelun alussa sanonut, että mites nyt näin, kun tämä on luvattu lopettaa pian kokonaan. Kovasti oli myyjä vakuuttanut, että kyllä sen 8M sinne saa. Kaverini tietenkin sitten tarttui syöttiin: "Jos sen tänne varmuudella saan, niin otan heti". Juu tottakai, tehdään vaan sopimus jne. No, oli myöhemmin sitten vähän änkyttänyt, kun ei sitä kasimegaista nyt kuitenkaan voida toimittaa. Kaverini oli hetken miettinyt, että kun varta vasten erikseen asiaa vielä tilaushetkellä varmisti, niin voisiko tämän asian viedä jonnekin pidemmälle.
Jossain vaiheessa näytti ihan siltä, että kehitys jatkuisi entiseen tahtiin, kun valokuitukaapelikin tuotiin tänne keskukseen asti. Ja lähes samalla hetkellä lopetettiin nopeampien kuin 1M-liittymien myynti ja pian sen jälkeen kokonaan adsl-liittymien myynti, vaikka mitään kunnollista ei ollut tarjota tilalle. Siinäpä sitten osa porukasta levitteli käsiään ja ihmetellen, että millä sinne nettiin nyt pääsee. Mokkuloita täällä on melko paljon vanhemmillakin ihmisillä nyt käytössä, jotka ovat viimeisinä nettiyhteyksiä hankkineet. Hidasta on, kun ei niitä 3G-alueitakaan ole kuin vasta 10 kilometrin päässä pieni läntti Huittisten keskustassa. Paras on kun yhdellekin näistä tietämättömistä oli myyty 1MB mobiili-laajakaista. Sitä sitten onnellesina on maksanut jo monta kuukautta, ennen kuin heille selvisi, ettei täällä mikään megainen toimi, kun ollaan 2G-verkossa, jossa max. nopeus 236.8kpbs. Mutta eivät he sitä olisi koskaan hoksanneet, ellei olisi tullu puheeksi. Puhelinmyyjät tuntuvat myyvän ihan mitä tahansa ihmisille. Eivät he joka kohdalta varmaan voikaan tietää, että toimiiko kaikki, mutta ei pitäisi niin varmana mennä lupaamaan.
Työkaverille oli soitettu ja tarjottu nopeuden nostoa nykyiselle adsl-laajakaistaliittymälle. Kaverini olikin heti puhelun alussa sanonut, että mites nyt näin, kun tämä on luvattu lopettaa pian kokonaan. Kovasti oli myyjä vakuuttanut, että kyllä sen 8M sinne saa. Kaverini tietenkin sitten tarttui syöttiin: "Jos sen tänne varmuudella saan, niin otan heti". Juu tottakai, tehdään vaan sopimus jne. No, oli myöhemmin sitten vähän änkyttänyt, kun ei sitä kasimegaista nyt kuitenkaan voida toimittaa. Kaverini oli hetken miettinyt, että kun varta vasten erikseen asiaa vielä tilaushetkellä varmisti, niin voisiko tämän asian viedä jonnekin pidemmälle.
simbukka kirjoitti: Eiköhän tuo ole ihan luonnollista, että liiketoimintaa harjoittava yritys joko nostaa hintoja tai lopettaa kupariyhteyksien tarjoamisen kokonaan niillä syrjäseuduilla missä se ei ole kannattavaa.
Jo pelkkä kuparivuokrakin (muualla kuin Soneran omilla teleliikennealueilla siis) hitaiden ja halpojen ADSL-yhteyksien kohdalla on melko roima osuus prosentuaalisesti.
Sama juttuhan Elisankin kohdalla on; ovat lopettaneet ADSL-yhteyksien uusmyynnin syrjäseuduilla, koska se ei taida olla kovin kannattavaa.
Heh..tuohan on kuin suoraan Soneran ja Elisan johtajien suusta. No tosia-asiahan on että toiminta on kannattamatonta vain osalla alueista. Ja senhän näkee jo maallikkokin että missä. Suurelle osalle alueista on vain syntynyt paremmin kannattavaa toimintaa langattomien järjestelmien sivutuotteena. Nimellisesti samat palvelut pienemmillä kuluilla.
Toki kaikkea voi perustella kannattamattomuudella. Valtion tienrakennus ja ylläpito on kannattamatonta. Moottoripolttoaineen verotuotot eivät riitä menoihin vaan uusia verotuskeinoja on kehitettävä käyttömaksujen ja tietullien muodossa ;O)
Tuo @450 on vaan siitä hassu juttu, kun Digita omistaa ja ylläpitää verkon eli Sonera ja muut liittymäkauppiaat vaan kauppaavat sen liittymiä asiakkailleen. En tiedä, eikä varmaan moni muukaan tiedä mihin verkon vuokra perustuu (per liittymä, siirretty data). Eli Soneran harteille vaan jää päätelaitteiden myynti, tuki ja laskutus. Eli ko. tilanteessa Sonera on pelkkä myyntifirma, ei mitään muuta. Se siitä innovatiivisesta ja tekevästä firmasta.
Muistellen aikaa kun puhelinyhtiöiden autot ajeli maakunnassa ja teki asennustöitä. Nykyään nuokin viimeiset lankalinjat taitaa hoitaa jokin alihankkija tai on hoitanut jo jonkin aikaa. Ja nyt, kännyköiden aikana suurin osa hommasta tehdään päätteellä jossakin tukikeskuksessa.
Ja silti firmassa valitellaan että tuo ei kannata ja eikä tuo …..
Ja sitten tuo kytkykauppa ja määräaikeiset sopimukset. Luullakseni sen jobbasi lailliseksi juuri kännykkäoperaattorit. Laatu ja palvelu tuotteissa on viime aikoina huonontunut ja asiakkaat rupesivat vaihtaman firmaa vähän turhan paljon, niin ainut vaihtoehto oli määräaikaisuus. Saavat liittymästä rahaa vähintään 12 tai 24 kk. Ja kun sitten menet 2 vuoden jälkeen toiselle operaattorille, niin sama juttu jne….
Eli millään operaattorilla ei ole munaa sanoa, että tule meille asiakkaaksi niin takaamme että olet tyytyväinen asiakas ja tämä kaikki ilman mitään määräaikaisuuksia.
Mutta tuosta laajakaistasta. Digita on pistänyt pystyyn hienon verkon, mutta... Se ei taida riittää, että asentaa uudet laitteet vanhoihin 450 tukiasemiin. Jos pikaisesti laskee, niin niitä tarvitaan noin 200 kattamaan koko Suomen. En tiedä hintaa, mutta veikataan vaikka 20 000 € per asema eli 4 000 000 €. Ja jos asiakkaita on nyt 15 000 ja maksu 40 € / kk, tekee se vuodessa 7 200 000 €. Ja jos siitä jää puolet operaattorille ja toinen puolisko Digitalle. Niin pitää vaan miettiä, että kuka tässä on tyhmä. Digitan taitaa siten omistaa joku porukka Ranskasta.
Luulenpa että tuo peitolla kikkailu ei ihan riitä, vaan pitäisi olla myös runkolinjat, jotta data liikkuu tukiasemasta eteenpäin ja sitähän Digitalla ei taida olla. Tai se tieto menee liikesalaisuuden piiriin(eli ei ole Ja, se jos mikä sitten maksaa. Mutta eihän siitä asiasta ole sovittu / puhuttu missään. Vaan ainoastaan keskitytty peittoon ja nopeuteen päätelaite – tukiasema.
Pitäisikö tässä itsekin ruveta operaattoriksi. Vuokrata yksi 10 M linja satelliitista ja myydä sitten sitä muutamalle tuhannelle pöljälle asiakkaalle 1 M liittymän, tietysti 24 kk sopimuksella ja sopimuksessa maininnalla, että todellinen nopeus voi olla alhaisempi kuin ilmoitettu Kuka muu tule kimppaan?
Muistellen aikaa kun puhelinyhtiöiden autot ajeli maakunnassa ja teki asennustöitä. Nykyään nuokin viimeiset lankalinjat taitaa hoitaa jokin alihankkija tai on hoitanut jo jonkin aikaa. Ja nyt, kännyköiden aikana suurin osa hommasta tehdään päätteellä jossakin tukikeskuksessa.
Ja silti firmassa valitellaan että tuo ei kannata ja eikä tuo …..
Ja sitten tuo kytkykauppa ja määräaikeiset sopimukset. Luullakseni sen jobbasi lailliseksi juuri kännykkäoperaattorit. Laatu ja palvelu tuotteissa on viime aikoina huonontunut ja asiakkaat rupesivat vaihtaman firmaa vähän turhan paljon, niin ainut vaihtoehto oli määräaikaisuus. Saavat liittymästä rahaa vähintään 12 tai 24 kk. Ja kun sitten menet 2 vuoden jälkeen toiselle operaattorille, niin sama juttu jne….
Eli millään operaattorilla ei ole munaa sanoa, että tule meille asiakkaaksi niin takaamme että olet tyytyväinen asiakas ja tämä kaikki ilman mitään määräaikaisuuksia.
Mutta tuosta laajakaistasta. Digita on pistänyt pystyyn hienon verkon, mutta... Se ei taida riittää, että asentaa uudet laitteet vanhoihin 450 tukiasemiin. Jos pikaisesti laskee, niin niitä tarvitaan noin 200 kattamaan koko Suomen. En tiedä hintaa, mutta veikataan vaikka 20 000 € per asema eli 4 000 000 €. Ja jos asiakkaita on nyt 15 000 ja maksu 40 € / kk, tekee se vuodessa 7 200 000 €. Ja jos siitä jää puolet operaattorille ja toinen puolisko Digitalle. Niin pitää vaan miettiä, että kuka tässä on tyhmä. Digitan taitaa siten omistaa joku porukka Ranskasta.
Luulenpa että tuo peitolla kikkailu ei ihan riitä, vaan pitäisi olla myös runkolinjat, jotta data liikkuu tukiasemasta eteenpäin ja sitähän Digitalla ei taida olla. Tai se tieto menee liikesalaisuuden piiriin(eli ei ole Ja, se jos mikä sitten maksaa. Mutta eihän siitä asiasta ole sovittu / puhuttu missään. Vaan ainoastaan keskitytty peittoon ja nopeuteen päätelaite – tukiasema.
Pitäisikö tässä itsekin ruveta operaattoriksi. Vuokrata yksi 10 M linja satelliitista ja myydä sitten sitä muutamalle tuhannelle pöljälle asiakkaalle 1 M liittymän, tietysti 24 kk sopimuksella ja sopimuksessa maininnalla, että todellinen nopeus voi olla alhaisempi kuin ilmoitettu Kuka muu tule kimppaan?
Eiköhän tässä ole taktinen veto Soneralta että saavat maksimi tuen tuon 100 megasen aikaansaamiseksi sitten kun siihen valtio avustuksiaan jakaa. Ei muuten mitään järkeä esim siinä että eräälle pohjoispohjanmaan paikkakunnalle noin 3 vuotta sitten vedettiin valokuidut ja nyt niitä ei yhtäkkiä olekkaan saatavilla käyttöön. Haisee valtion ja veronmaksajien vedätykselle mutta minkäs sille teet
Sonera riistää ilmeisesti melkein koko Suomea. Ei täällä Turun keskustassakaan toimi 3,6Mbit/s, että saisi edes sähköpostinsa luettua!! Siis ainakaan päiväaikaan. Ensimmäiset pari kolme viikkoa sentään jotenkin sai verkossa toimittua, mutta alle kuukauden sopimuksesta alkoi todella jumittaa, 10 - 15 minuutin katkoja, ettei ruudulla tapahdu yhtään mitään ja lopulta kone lukkiutui kokonaan. Miten näitä tehoja jaellaan? Onko uusilla liittymillä jokin etuajo-oikeus sen 14 vrk palautusajan? Alan olla kypsä!
Soitin eilen tukeen ja tukiasema käynnistettiin alueella uudelleen. Sen jälkeenkin eilen hidasteli. Katsotaan nyt vielä... ei mulla riitä aikaa mittailla nopeuksia ja tehdä tutkimusta verkon toimivuudesta joka päivä. Kyllä tuotteen pitäisi olla kunnossa silloin kun se myydään! Ja nyt nämä tikkuliittymät on alessa, niin että käyttö ehkä lisääntyy eikä verkko kestä sitä. Hankin laajakaistan käyttääkseni sitä enkä selvitelläkseni Soneran tuotteen heikkoa toimintaa.
Soitin eilen tukeen ja tukiasema käynnistettiin alueella uudelleen. Sen jälkeenkin eilen hidasteli. Katsotaan nyt vielä... ei mulla riitä aikaa mittailla nopeuksia ja tehdä tutkimusta verkon toimivuudesta joka päivä. Kyllä tuotteen pitäisi olla kunnossa silloin kun se myydään! Ja nyt nämä tikkuliittymät on alessa, niin että käyttö ehkä lisääntyy eikä verkko kestä sitä. Hankin laajakaistan käyttääkseni sitä enkä selvitelläkseni Soneran tuotteen heikkoa toimintaa.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.