Skip to main content
Viestintävirasto velvoittaa teleyrityksiä muuttamaan laajakaistaliittymien sopimusehtoja.

Asiasta kertoo mm. Kauppalehti sivuillaan:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 20&ext=rss
http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset ... 2753502330

Haluaisin tietää, minkä vaihteluvälin Sonera lupaa eri liittymänopeuksille. Operaattoriahan velvoitetaan seuraavasti:

"Jatkossa laajakaistaliittymän yhteysnopeus on määriteltävä ilmoittamalla
joko palvelun vähimmäisnopeus tai nopeuden vaihteluväli.
Vähimmäisnopeus ei saa olla liian alhainen suhteessa ilmoitettuun
enimmäisnopeuteen. Vähimmäisnopeus tai keskimääräinen nopeus on
määriteltävä sellaisella aikavälillä, että nopeus voidaan taata myös ruuhka-
aikoina. Ilmoitetun yhteysnopeuden tulee vastata verkon todellista
suorituskykyä siten, että luvattu nopeus on tosiasiassa saavutettavissa."

Mitkä ovat vaihteluvälit eri nopeuksille ja noudattavatko ne Viestintäviraston määräyksiä? Oletettavasti myös liittymän nopeuden jääminen toistuvasti alle luvatun/velvoitetun nopeuden on peruste määräaikaisen sopimuksen purkamiselle? Tämähän olisi selvä parannus kuluttajan oikeuksiin, sillä operaattorit tuntuvat Suomessa kohtelevan asiakkaitaan hyvinkin välinpitämättömästi ja maa tuntuu olevan täynnä ihmisiä, joita laskutetaan aivan eri nopeudesta kuin mikä heille todellisuudessa tarjotaan samalla kun määräaikaiset sopimukset ovat lähes mahdottomia purkaa.

Ovatko Soneran sopimusehdot Viestintäviraston määräysten ja Suomen lain mukaiset toimitusaikoineen ja peruuttamisoikeuksineen?

Ystävällisin terveisin ja vastaustanne odottaen,
Vailent
> liittymän nopeuden jääminen toistuvasti alle luvatun/velvoitetun nopeuden on peruste määräaikaisen sopimuksen purkamiselle?

tämä olisi operaattorin omankin edun mukaista, miksi pitäisi kasvattaa huonoa mainetta levittävien asiakkaiden joukkoa

minulla liikkuva laajakaista toimi ekat seitsemän kuukautta hyvin ja suosittelin muillekin ... sitten nopeudet romahtivat ja yhteys alkoi katkeilla

kuuluuko uuden tukiasemien käyttöönottoon, että entisten tukiasemien teho pudotetaan pieneen murto-osaan entisestä?
vailent: ADSL-liittymien osalta palvelukuvaus määrittää nopeusluokan näin: Nopeus on enintään mainittu maksiminopeus, mutta pääsääntöisesti vähintään kolmasosa tästä nopeudesta.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
ADSL-liittymien osalta palvelukuvaus määrittää nopeusluokan näin: Nopeus on enintään mainittu maksiminopeus, mutta pääsääntöisesti vähintään kolmasosa tästä nopeudesta.


entäs liikkuva laajakaista "maksiminopeudella 3,6 Mbit/s"? Jossain bussipysäkin mainoksessa muistelen tarjotun vaihtelurajoja 0,4-2 Mbit/s, muistanko oikein?

illalla tiistaina 27.4. oli Funetin testitiedostojen latausnopeus useassa mittauksessa 0,04 Mbit/s ... toisinsanoen 24 kk:n sopimuksen purkamiselle olisi vankat perusteet

"tyytyväisyystakuu" pitäisi ulottaa koko 24 kk:n sopimusaikaan. Minulla koekäytössä (viikonlopun yli) ja sopimuskauden ensimmäiset seitsemän kuukautta oli latausnopeus 2,1 Mbit/s ja pingikin sadan millisekunnin molemmin puolin.
Samalla voisitte tunnustaa, että rajoitatte törkeästi "maximi"mokkulanoputta 1,7 Megaan. AINA kun alkaa lataamaan, nettimittari näyttää hetken jopa yli 2 Megan nopeutta, mutta sitten rajoittuu tiukasti 1,7 Megaan ! Ja näin tapahtuu jopa yöllä, jolloin ei varmasti muu liikenne olisi hidasteena. Laitonta markkinointia ?
noma kirjoitti:
... kun alkaa lataamaan, nettimittari näyttää hetken jopa yli 2 Megan nopeutta, mutta sitten rajoittuu tiukasti 1,7 Megaan ! Ja näin tapahtuu jopa yöllä, jolloin ei varmasti muu liikenne olisi hidasteena. Laitonta markkinointia ?

huomannet, että jotkut ohjelmat ottavat "varaslähtöä" lataamisessa ja siksi näyttää alussa nopeammalta kuin oikeasti on ... eli latauksen "nollahetkellä" onkin jo vähän valmiiksi ladattuna

tämä toisaalta ei muuta sitä että Mobile Partnerin kuvaajassa on korkeita piikkejä esim. latauksen puolivälissä tai loppupuolella ... olisi kiva tietää, mikä oikeasti vaikuttaa mihin. Olisiko nopea piikki seurausta hetkellisesti parantuneesta kentänvoimakkuudesta?
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
vailent: ADSL-liittymien osalta palvelukuvaus määrittää nopeusluokan näin: Nopeus on enintään mainittu maksiminopeus, mutta pääsääntöisesti vähintään kolmasosa tästä nopeudesta.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu



Hei,
Ette vielä vastanneet kysymykseen, noudattaako Sonera Viestintäviraston määräyksiä sopimusehtojen osalta?

Vastauksenne liittymän nopeudesta herättää ajatuksia. Vaikuttaa melko mielenkiintoiselta, että esimerkiksi 24M liittymän nopeus olisi "pääsääntöisesti vähintään" 8M. En itse ainakaan tietoisesti ostanut 8M liittymää 24M hinnalla. Markkinoitte edelleen liittymiä niiden maksiminopeuden avulla, mikä ei noudata Viestintäviraston ohjetta:

"Jatkossa laajakaistaliittymän yhteysnopeus on määriteltävä ilmoittamalla
joko palvelun vähimmäisnopeus tai nopeuden vaihteluväli.
Vähimmäisnopeus ei saa olla liian alhainen suhteessa ilmoitettuun
enimmäisnopeuteen."

Kysymykseen vastaavaa vastaustanne odottaen ja ystävällisin terveisin,
Vailent
vailent kirjoitti:

Hei,
Ette vielä vastanneet kysymykseen, noudattaako Sonera Viestintäviraston määräyksiä sopimusehtojen osalta?


Minä tai muutkaan Soneralta tälle palstalle vastaavat emme ole lakimiehiä, mutta uskaltaisin silti sanoa että Sonera ilmoittaa laajakaistaliittymien nopeudet voimassa olevien lakien mukaan. Esimerkikisi kiinteän verkon liittymissä (ADSL, Extra) liittymän nopeusluokaksi ilmoitetaan ne nopeudet mihin yhteyden maksimi downstream/upstream - nopeudet ovat verkossa rajattu. Kunkin liittymätyypin maksiminopeusluokasta puhuttaessa kuitenkin fyysinen siirtotie (esim. puhelinverkon kaapelointi) vaimentaa signaalia tapauksesta riippuen enemmän tai vähemmän, joten suurimmissa nopeusluokissa käy pieniä nopeusluokkia helpommin niin ettei liittymälle rajattuihin maksiminopeuksiin päästä.

Mainittakoon vielä että kuitukohteissa ei yllä mainittuja ongelmia juurikaan ole, varsinkin jos talon sisäverkko on kunnossa.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
vailent kirjoitti:
[quote="Sonera-asiantuntija":q799ns43]vailent: ADSL-liittymien osalta palvelukuvaus määrittää nopeusluokan näin: Nopeus on enintään mainittu maksiminopeus, mutta pääsääntöisesti vähintään kolmasosa tästä nopeudesta.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu



Hei,
Ette vielä vastanneet kysymykseen, noudattaako Sonera Viestintäviraston määräyksiä sopimusehtojen osalta?

Vailent[/quote:q799ns43]

Moi,

Vastaan tähän kun tuntuu, että on kauheesti väitteitä nyt näistä nopeuksista. Ja siitä mitä ne pitäisi olla..

Sanottakoon näin, että olen ollut Soneran asiakas vuodesta -97 lähtien, aloittaen Modeemista siirtyen Valokuitua hyödyntävään ADSL 24 / 2 liittymään, olen asunnut 3 eri talossa ja nopeudet ovat olleet seuraavia..

1. Talo oli noin 1850metrin päässä jakamosta ja yhteydet olivat seuraavia.
2. Talo oli noin 2300metrin päässä jakamosta ja yhteydet olivat seuraavia, päivittyi kuiduksi. Yhteys noin 100metriä.
3. Talo oli noin 100metrin päässä jakamosta ja yhteydet olivat seuraavia.

1. 256 / 256, oikeaa nopeutta 25kt/s päivittyi > 1mb / 512, oikeea nopeutta 110-120kt/s
2. 8194 / 1024 oikeaa nopeutta 890-900kt/s > 24258 / 2048, oikeaa nopeutta 2550 kt/s upload 300 kt / s.
3. 24 / 2 oikeea nopeutta 2550 kt /s upload 300 kt /s

Voin sanoa, että kyllä Sonera ilmoittaa ne nopeudet oikeiksi ainakin minun kohdalla, se taas sitten kaikki riippuu minkälainen modeemi sinulla on, miten vanha talo ja miten asetukset on konfikuroitu.

En voi sanoa muutakun, että olen ollut kyllä tyytyväinen Soneraan.

Seuraavaksi odotan, että Soneran ASENTAJAT päivittäisivät tuon alakerran ADSL2 boxin > VDSL2: seen..

Kysymys Soneran asiantuntijoille, onko tietoa että koska tämän talon päivitys on? ; )
Seuraavaksi odotan, että Soneran ASENTAJAT päivittäisivät tuon alakerran ADSL2 boxin > VDSL2: seen..

Kysymys Soneran asiantuntijoille, onko tietoa että koska tämän talon päivitys on? ; )


John: Asiakastietoihisi ei ole lisätty liittymä- tai asiakasnumeroasi, joten en pääse tarkistamaan, onko yliheittoa osoitteeseesi ylipäätään tilattu. Jo valmiit extra-kohteet eivät automaattisesti vaihdu adsl-tekniikasta vdsl-tekniikkaan, vaan taloyhtiön on muutos tilattava. Toki, jos muutos on tilattu, sen aikataulua voi kysellä esimerkiksi asiakaspalvelustamme.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Seuraavaksi odotan, että Soneran ASENTAJAT päivittäisivät tuon alakerran ADSL2 boxin > VDSL2: seen..

Kysymys Soneran asiantuntijoille, onko tietoa että koska tämän talon päivitys on? ; )


John: Asiakastietoihisi ei ole lisätty liittymä- tai asiakasnumeroasi, joten en pääse tarkistamaan, onko yliheittoa osoitteeseesi ylipäätään tilattu. Jo valmiit extra-kohteet eivät automaattisesti vaihdu adsl-tekniikasta vdsl-tekniikkaan, vaan taloyhtiön on muutos tilattava. Toki, jos muutos on tilattu, sen aikataulua voi kysellä esimerkiksi asiakaspalvelustamme.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu


Moi,

Nyt pitäisi olla asiakasnumero siellä.

Ai taloyhtiön on tilattava muutos jaha.. Maksaako se taloyhtiölle jotain?
Kuka sen meidän taloyhtiöstä voi tilata?

Miten sitten nykyiset taloyhtiön asiakkaat kenellä on mitä lienee Soneran Extra ADSL yhteyksiä..

Päivittyykö ne samalla VDSL2 yhteydeksi?

Luulin, että te alatte päivittää niitä kohteita automaattisesti kuten teidän tässä ilmoituksessa niin vähän kerrottiin..

Lainaten tekstiä.

"Lisäksi noin 700 vanhaa ADSL-kohdetta, eli noin 40 000 huoneistoa, päivitetään VDSL-tekniikkaan ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Tavoitteena on, että kaikki kuitukohteet on päivitetty sisäverkkojenkin osalta 100 Mb/s:n siirtonopeuteen vuoden 2011 loppuun mennessä."

Tämä ei siis tarkoita kaikkia?

Vai miten tämä nyt menee?
Kyseisessä tiedotteessa tarkoitetaan todennäköisesti sitä, että Soneralla on sopimus 700 kohteen kanssa valokuituyhteyksien vetämiseksi, joissa tällä hetkellä on saatavuus vain kuparin kautta tulevalle adsl-liittymälle.

Mitä tulee tiedotteen jälkimmäiseen osaan, niin varmastikin tavoitteena jo olemassaolevissa Extra-kohteissa on yliheittää ne adsl-tekniikasta vdsl-tekniikkaan vuoden 2011 loppuun mennessä. Emme kuitenkaan voi lähteä ilman taloyhtiön lupaa tekemään asennuksia talojakamoihin ja muuttamaan tekniikkaa yksipuolisesti, vaan asiasta täytyy olla sopimus taloyhtiön/isännöitsijän kanssa. Tämän toimenpiteen kustannuksista en tarkemmin osaa sanoa, mutta ainakin loppukäyttäjiin se vaikuttaa siten että adsl-modeemi täytyy korvata vdsl-modeemilla. Mahdollista toki on, riippuen myös sopimuksesta taloyhtiön kanssa, että vdsl-modeemi toimitetaan loppukäyttäjille joko halvemmalla tai jopa ilmaiseksi, mutta tämä menee kyllä sitten täysin arvailun puolelle.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
"luvattu nopeus" ... miksi pitää "luvata" jotain, miksi pitää langattomilla mainita "max. 3,6 Mbps" ?

pitäisi mainita vain ja ainoastaan todellisia nopeuksia vaihteluväleineen ja muodossa tyyliin "4 Megabittiä 100 sekunnissa" (niinkuin minulla ajoittain on, siis 0,04 Mbit/s)

Q: voisikohan tukiasemiin asentaa nopeustilastoinnin ja sen tuottamistä käyristä voisi sitten mainostaa että "95 prosenttia tilaajistamme saa 95 prosenttia ajasta vähintään 0,1 Mbit/s"

Q: voitaisiinkohan täällä palstakeskusteluissa sopia lopetettavan speedtest.net'in ja muiden kelvottomien lyhytaikamittausten tulosten esittäminen langattomille laajakaistoille ? Ainoa vähänkään täysjärkinen mittaluku saadaan lataamalla testitiedostoa 100 sekunnin ajan ja laskemalla keskiarvo
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
[quote="vailent":16z6g3bm]
Hei,
Ette vielä vastanneet kysymykseen, noudattaako Sonera Viestintäviraston määräyksiä sopimusehtojen osalta?


Minä tai muutkaan Soneralta tälle palstalle vastaavat emme ole lakimiehiä, mutta uskaltaisin silti sanoa että Sonera ilmoittaa laajakaistaliittymien nopeudet voimassa olevien lakien mukaan. Esimerkikisi kiinteän verkon liittymissä (ADSL, Extra) liittymän nopeusluokaksi ilmoitetaan ne nopeudet mihin yhteyden maksimi downstream/upstream - nopeudet ovat verkossa rajattu. Kunkin liittymätyypin maksiminopeusluokasta puhuttaessa kuitenkin fyysinen siirtotie (esim. puhelinverkon kaapelointi) vaimentaa signaalia tapauksesta riippuen enemmän tai vähemmän, joten suurimmissa nopeusluokissa käy pieniä nopeusluokkia helpommin niin ettei liittymälle rajattuihin maksiminopeuksiin päästä.

Mainittakoon vielä että kuitukohteissa ei yllä mainittuja ongelmia juurikaan ole, varsinkin jos talon sisäverkko on kunnossa.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu[/quote:16z6g3bm]



Hei,
Toivottavasti onnistutte selvittämään henkilöltä, jolla asiassa valtuudet ja tarvittava tieto on, että Sonera toimii Suomen lakien ja määräysten puitteissa sopimuksissaan ja markkinoinnissaan. Asiassa Soneran tulee tarjota avointa tietoa täysin läpinäkyvästi asiakkaan/asiakkaiden sitä tiedustellessa. Laajakaistojen luvatut ja toteutuvat nopeudet herättävät niin paljon keskustelua, että on hyvä että Viestintävirasto on puuttunut asiaan. Nyt teleoperaattoreilla Sonera mukaan lukien on velvollisuus toimia määräysten mukaan ja myös velvollisuus pystyä asiakkailleen asiasta vastaamaan. Jos asiassa vielä on epäselvyyksiää, kannattaa tuo ketjun alussa oleva Viestintäviraston teksti lukea huolella ensin läpi.

Ystävällisin terveisin,
Vailent

Vastaa