Skip to main content
Minulla on Soneran 8M/1M Laajakaistaliittymä. Sopimuksen mukaan nopeuden pitäisi siis olla 8 megatavua/sekunti. Useiden testien mukaan liittymän latausnopeus on kuitenkin vain 4 megatavua/sekunti. Tietokoneeni ja modeemini ovat oikein asennettu, joten vika löytyy Soneran päästä.

Toivon, että ongelma korjattaisiin mahdollisimman pian.
8M/1M ei tarkoita megatavuja, vaan megabittejä, eikös näin?

Joten maksimi latausnopeus tuolla on noin 800kt/sek ja lähetys n. 100kt/sek..
Ihan miten vain. 🙂 Pointtina oli kuitenkin että latausnopeus pyörii siinä 400kt/sek paikkeilla ja lähetys n. 85kt/sek kun luvatut nopeudet ovat 800kt/s ja 100kt/s.

Odotan yhteydenottoa Soneran tunnetusti loistavalta asiakaspalvelulta...
Jos olet varma, ettei ole vikaa omassa laitteistossa(/mahdollisesti asetuksissa), niin tee ihmeessä vikailmoitus. Niin homma menee nopeuten eteenpäin.

Se on sitten toinen juttu, jos linjan laatu on yksinkertaisesti liian huono. Silloin ei ole paljon mitään tehtävissä. Sonerallakin oli joku lupaus, että linjan piti saavuttaa tietty prosentuaalinen taso luvatusta maksiminopeudesta suurimman osan aikaa tai jotain monimutkaisempaa vastaavaa.
tonsalmi: Liittymässä linjoilla oleva ADSL-modeemi on avannut yhteyden kaistanleveydellä, joka vastaa noin 5/1 Mbit/s maksiminopeuksia. Osa liikenteen kapasiteetista saattaa hukkua virheellisiin datapaketteihin, joten mittaustulos 4 Mbit/s kuullostaa ADSL-yhteyden tilaan nähden uskottavalta.

Kun ongelma on ADSL-modeemin ja -keskittimen välisessä yhteydessä, olisi seuraavista toimenpiteistä huomattava apu vian syyn rajaamiseen:

1. Jos ADSL-modeemin ja puhelinpistokkeen välissä on jatkojohto, poista se käytöstä. Modeemin kuuluu olla kytketty yhdellä kaapelilla suoraan puhelinpistokkeeseen.

2. Testaa toisella ADSL-kaapelilla. Huono kontakti johdon ja liittimen välillä voi hidastaa yhteyttä ja lisätä virhetä liikenteeseen.

3. Testaa toisesesta puhelinpistokkeesta, jos asunnossa pistokkeita useampi kuin yksi. Näin paljastuu mahdollinen huono kytkentä puhelinkaapeleiden haaroituksessa asunnon sisällä.

4. Jos käytössä lankapuhelin, ota lankapuhelin/puhelimet ja mahdolliset muut puhelinlinjaa käyttävät laitteet pois linjoilta (eli kaapeli irti seinästä) ja testaa ADSL-yhteyden nopeus. Muut laitteet kuin ADSL-modeemi tulee olla kytketynä puhelinlinjaan häiriösuodattimen kautta.

5. Testaa toisella ADSL-modeemilla. Modeemi on yhteyden kannalta erittäin tärkeä tekjiä. Vaikka modeemi olisi ennen toiminut moitteetta ja vaikka modeemi olisi uudehko, toisella modeemilla testaaminen on silti tarpeen.

Kun hidastelu tai katkominen on ADSL-yhteydessä - eikä esimerkiksi tietokoneen hidastelua - ovat kotikonstit testattu yllä olevan listan läpi käynnin jälkeen. Ellei vikaa löytynyt, on Soneran vuoro etsiä vikaa verkon puolelta eli liittymästä pitäisi tehdä vikailmoitus.

Vastaa