Vinkit jakoon: Miten toimit, jos tunnistautumiseen käyttämäsi puhelin on kadonnut?

  • 20 November 2023
  • 8 kommenttia
  • 413 katselukertaa

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10358 kommenttia

Saimme hiljattain Yhteisön kävijäkyselyyn alla olevan palautteen:

 

"mitään kautta ei saa apua, jos luuri on hukassa. Toisesta puhnrostani ei voi yhdistää asiakaspalveluun, googlen paikanna puhelin-palvelu ei anna viimjeistä sijaintia... Aiika kädetön olo kun kaikki pitää tunnistaa puhelimella , joka on hukassa"

 

Hän oli todennäköisesti lukenut tätä artikkelia:

 

Aloin tätä miettimään ja totesin, että onpa muuten kieltämättä aika vaikea paikka. Hyvää on se, että useassa palvelussa on tarjolla useita erilaisia tunnistautumismahdollisuuksia, erityisesti jos olet ottanut ne etukäteen käyttöön.

Palautteessa mainitaan Google (varmaankin lähinnä vain tuon paikantamisen osalta) mutta vastaavia palveluita, joissa tunnistautuminen tapahtuu omassa puhelimessa olevalla sovelluksella, on varmasti paljon.

Onko sinulla tällaiseen jotain vinkkejä? Miten toimit, jos tunnistautumisvälineenä oleva laite on kadonnut tai vaihtoehtoisesti se ei ole sinulla juuri siinä hyppysissä?


8 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kannattaisi olla varapuhelimessa/tabletissa myös esim. mobiilipankki tunnistautuminen (mobiilipankki voi olla 2 laitteessa, jolloin toiselta laitteelta voi poistaa kadonneen laitteen sovelluksen käytöstä). Tietokoneella pääsee myös useimmille palveluille esim chatin kautta.

Googlen ohjeet puhelimen paikantamiseen : Googlen ohjeet

Puhelimessa kannattaa olla myös jokin tietoturvaohjelmisto esim. Telia tietoturva.

Sitten löytyi myös tälläinen puhelimen paikantaminen netissä : Paikanna puhelin

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

OP:lla ja S-Pankilla toimivat vielä tunnuslukutaulukko tai avainlukulukulista, joilla selviää tunnistautumisesta ilman älypuhelinta ja sovelluksia, kunhan löytyy puhelin jolla tekstiviestit toimivat.

Danske Bankilla ja Nordealla on taas ilmaiset tunnuslukulaitteet, joilla voi tunnistautua täysin ilman puhelinta.

Jälkimmäiset siis erityisen käteviä hankkia pankkitunnistautumiseen etukäteen puhelimen katoamisen varalle.

https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/digitaaliset-palvelut/avainlukulista

https://www.s-pankki.fi/fi/arjen-raha-asiat/verkkopankki/verkkopankkitunnukset/tunnuslukutaulukko/

https://danskebank.fi/sinulle/paivittaispalvelut/digitaaliset-pankkipalvelut/tunnuslukulaite

https://www.nordea.fi/henkiloasiakkaat/palvelumme/verkko-mobiilipalvelut/tunnuslukulaite.html

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

mobiilipankki voi olla 2 laitteessa

Eri pankit toimivat tässä suhteessa eri tavoin.

Handelsbankenin Vahvista-sovellusta ei voi aktivoida kuin yhteen ainoaan laitteeseen kerrallaan. Sen sijaan Nordea ID:n voi aktivoida useisiin laitteisiin samanaikaisesti.

Danske Bankilla ja Nordealla on taas ilmaiset tunnuslukulaitteet, joilla voi tunnistautua täysin ilman puhelinta.

Nordean laitteilla ei valitettavasti voi tunnistautua täysin. Nordea ID-sovelluksen aktivoinnin voi tehdä toisella Nordea ID-sovelluksella, toisen pankin verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai kirjepostilla.

Nordean sovellusta ei siis pysty aktivoimaan heidän omilla tunnusluku- eikä ID-laitteillaan! 😮

Arvaa tuliko tästä ylimääräistä päänsärkyä, kun tuttavan tabletti hajosi. Ongelmaa ei saatu ratkaistua samana päivänä. Vasta yön yli nukuttuani keksin, kuinka Nordea ID saadaan hakkeroitua käyttöön saman päivän aikana:

  • Henkilökortti, jolla aktivoidaan Telian mobiilivarmenne, jolla aktivoidaan Nordea ID.
  • Nordean tunnuslukulaite, jolla aktivoidaan mobiilivarmenne, jolla aktivoidaan Nordea ID.

Haiskahtaa kyllä siltä, että Nordea ei itsekään haluaisi kenenkään käyttävän ID-laitteitaan. Sen verran hankala ja puutteellinen hökötys tuosta on onnistuttu tekemään.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

joo jotkut pankit toimii tekstiviesteillä, joten ei ole sidottu ns. älylaitteeseen. liittymä tarvitaan kuitenkin.

nordeassa on tosiaan ID-laite, mutta jälkikäteen tilattuna maksaa 20 euroa, taidan siltikin suositella varalle. nordean tunnuslukulaitteella ja ID-laitteella ei onnistu kaikki, esimerkiksi puhelinnumeron vaihto, saa epäsuorasti tehtyä.

danskebank:ssa taitaa olla kohtuullismmat hinnat laitteille.

tämä on jokseenkin puolueellinen kommentti mutta ongelmat alkaa olla jo sen verran suuria että kannattaa pitää meteliä. muutenkin kannattaa erkaantua suljetuista alustoista ja järjestelmistä, lähinnä viittaan google play ja apple app store alustoihin. pitääkö kaikki sitoa google tiliin tai apple id:hen, ja vielä laitekohtaiset sitomiset päälle. monopoli ongelmat alkaa haista, tämä pitää luokitella monopoli ongelmana.

vaikka olisikin jokin ios tai addroid luuri, pitääkö olla ns. naimisissa sen suljetun alustan kanssa.

sähköinen henkilökortti kortinlukijalla on yksi vaihtoehto. mutta pitää hankkia erikseen ja testatakin, koska kaikki käyttikset ja selaimet ei toimi tasavertaisesti.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Nordean laitteilla ei valitettavasti voi tunnistautua täysin. Nordea ID-sovelluksen aktivoinnin voi tehdä toisella Nordea ID-sovelluksella, toisen pankin verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai kirjepostilla.

Nordean sovellusta ei siis pysty aktivoimaan heidän omilla tunnusluku- eikä ID-laitteillaan! 😮

Arvaa tuliko tästä ylimääräistä päänsärkyä, kun tuttavan tabletti hajosi. Ongelmaa ei saatu ratkaistua samana päivänä. Vasta yön yli nukuttuani keksin, kuinka Nordea ID saadaan hakkeroitua käyttöön saman päivän aikana:

  • Henkilökortti, jolla aktivoidaan Telian mobiilivarmenne, jolla aktivoidaan Nordea ID.
  • Nordean tunnuslukulaite, jolla aktivoidaan mobiilivarmenne, jolla aktivoidaan Nordea ID.

Haiskahtaa kyllä siltä, että Nordea ei itsekään haluaisi kenenkään käyttävän ID-laitteitaan. Sen verran hankala ja puutteellinen hökötys tuosta on onnistuttu tekemään.

Koskee siis kumpaakin laitetta, vanhempaa tunnuslukulaitetta, sekä Nordea ID -laitetta? Kuulostavat kyllä sitten melkoisen vajaavaisilta toiminnaltaan... Tai ainakin hankalilta tapauksilta rajoitteineen. Ei ole kokemuksia kuin Nordea ID -mobiilisovelluksesta, jonka muistaakseni olen aktivoinut mobiilivarmenteella.

danskebank:ssa taitaa olla kohtuullismmat hinnat laitteille.
 

Danske Bankin tunnuslukulaite eSafeID on erittäin yksinkertainen ja pieni “laite”, kun tuohon Nordean ratkaisuun vertaa. Ei se mitään maksa. Vähän lelumainen avaimenperän kokoinen, ja eihän siinä edes ole kuin yksi painike. Ei se nyt varsinaisesti näytä joltain “tietoturvalaitteelta”, mutta on helppo ja nopea käyttää… 😃

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

mobiilipankki voi olla 2 laitteessa

Eri pankit toimivat tässä suhteessa eri tavoin.

Handelsbankenin Vahvista-sovellusta ei voi aktivoida kuin yhteen ainoaan laitteeseen kerrallaan. Sen sijaan Nordea ID:n voi aktivoida useisiin laitteisiin samanaikaisesti.

Danske Bankilla ja Nordealla on taas ilmaiset tunnuslukulaitteet, joilla voi tunnistautua täysin ilman puhelinta.

Nordean laitteilla ei valitettavasti voi tunnistautua täysin. Nordea ID-sovelluksen aktivoinnin voi tehdä toisella Nordea ID-sovelluksella, toisen pankin verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai kirjepostilla.

Nordean sovellusta ei siis pysty aktivoimaan heidän omilla tunnusluku- eikä ID-laitteillaan! 😮

Arvaa tuliko tästä ylimääräistä päänsärkyä, kun tuttavan tabletti hajosi. Ongelmaa ei saatu ratkaistua samana päivänä. Vasta yön yli nukuttuani keksin, kuinka Nordea ID saadaan hakkeroitua käyttöön saman päivän aikana:

  • Henkilökortti, jolla aktivoidaan Telian mobiilivarmenne, jolla aktivoidaan Nordea ID.
  • Nordean tunnuslukulaite, jolla aktivoidaan mobiilivarmenne, jolla aktivoidaan Nordea ID.

Haiskahtaa kyllä siltä, että Nordea ei itsekään haluaisi kenenkään käyttävän ID-laitteitaan. Sen verran hankala ja puutteellinen hökötys tuosta on onnistuttu tekemään.

OP mobiili ja S pankki voivat olla 2 laitteessa yhtäaikaa. Toki kannattaa olla tunnuslukuluettelo tallessa, niin voi päästä pankkiasioita ja tunnistautumista hoitamaan netissä vaikka tietokoneella.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Hyvää keskustelua ja vinkkejä, kiitos. Mikäs onkaan tärkeämpää kuin pankkipalvelut, on sitten laskun maksaminen tai tilisiirto kyseessä niin niiden pitää hoitua “kaikissa tilanteissa”.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Kyllä hyvä olla tosiaan jokin varmistus. Itselläkin on OP appi  kahdessa eri laitteessa(puhelin ja tabletti) jos vaikka toinen hukkuu tai hajoaa. Ja tämän lisäksi myös vielä OP toiminnassa oleva tunnusluku taulukko ja tämän lisäksi löytyy s-pankista sama. Olisi harvinaista tosiaan jos kaikki menisi samaan aikaan jollain tapaa pois käytöstä.

Vastaa