Skip to main content

 

19467iFF01CF75EED8A626.png

 

 

Mikä on eSIM

 

eSIM on lyhyesti sanottuna laitteisiin sisäänrakennettu SIM, joka korvaa perinteisen  SIM-kortin. eSIM löytyy tällä hetkellä muun muassa älykelloista ja puhelimista, myöhemmin esimerkiksi kodinkoneista ja niin edelleen. eSIM toimii kuten perinteinen SIM-kortti.

eSIM:iä tukevien laitteiden määrä on kasvanut älypuhelimista, tableteista, läppäreistä, älykelloihin tms. Laitteen valmistajan tuotesivuilta näet tukeeko laite eSIM:iä. Nyt voit lähteä lenkkipolulle pelkkä älykello ranteessa ja langattomat kuulokkeet korvilla ja voit soittaa tarvittaessa puheluita, vastailla viesteihin ja niin edelleen. Halutessasi saat saman tutun puhelinnumeron käyttöösi myös älykelloosi Yhteys Multi- palvelun avulla, joten käyttö on sekä vaivatonta ja että myös saumatonta.

 

eSIM:n rajoitukset

 

eSIM on yhteensopiva tällä hetkellä ainoastaan laskutusliittymien (postpaid) kanssa, ei prepaid.

 

Mikä on Yhteys Multi

 

Yhteys Multi -rinnakkaisliittymällä voit käyttää puhelinliittymäsi yhteyttä ja numeroa muissa laitteissa, kuten älykellossa, kakkospuhelimessa tai tabletissa. Voit esimerkiksi lähettää ja vastaanottaa puhelinnumeroosi lähetettyjä viestejä, puheluita ja käyttää nettiä usealla eri laitteella. Puhelimesi ei tarvitse olla näiden laitteiden välittömässä läheisyydessä, kuten Bluetooth- tai wifi-yhteydessä. Tuoteperhe koostuu tuotteista Yhteys Multi, Yhteys Multi+ ja Yhteys Multi+ 5G.

Lue lisää Yhteys Multi -palvelusta artikkelistamme sekä sivuiltamme.

Tässä ketjussa voit kertoa kokemuksiasi eSIM:stä sekä voit kysyä ja kommentoida aiheesta lisää jos haluat.

eSIM:stä on keskusteltu aikaisemmin muun muassa näissä keskusteluissa:


eSIM

Apple Watch cellular ja eSIM

eSIM-"kortille" olisi käyttöä jo

 

---

Lue myös:

 

//ReOlivia: Päivitetty ajantasalle 22.8.2022

Heh, soitin asiakaspalveluun mutta eivät osanneet auttaa. Lupasivat palata asiaan myöhemmin. Eivät olleet kuulleetkaan moisesta kuin eSIM ja iPhone...


Nyt sain asiakaspalvelusta ohjeet ja QR-koodin valtuutukseen. Homma tehty ja hyvin tuntuu toimivan! Vihdoin pääsen kahden puhelimen loukusta! Kiitos paljon Apple ja Telia. 



@TeroRe@  kirjoitti:

 


@lehamala@  kirjoitti:

- Saako eSimmiin mobiilivarmennetta? 

Ainakaan tällä hetkellä ei saa. Uskoisin kuitenkin, että myöhemmin saa.


Uskoisit? Onko varmistusta asialle? eSim kiinnostaa kovasti, mutta mobiilivarmenteen makuun tottuneena siitäkään ei halua luopua :D



@SUPERHAMSTERI@  kirjoitti:






Uskoisit? Onko varmistusta asialle? eSim kiinnostaa kovasti, mutta mobiilivarmenteen makuun tottuneena siitäkään ei halua luopua :D






Virallista varmistusta ei ole tässä vaiheessa, siksi muotoilin asian noin :)



 



Ja kyllä, itsekin tarvitsen mobiilivarmenteen :)


Tuossa voi olla jokunen tekninen haaste matkalla, koska mobiilivarmenne ainakin nykyisessä muodosssaan nojaa toimintansa fyysisesti sim-kortilla olevaan varmenteeseen. 



 



Kuitenkin, koska virolaiset käyttävät mobiilivarmennetta huomattavasti enemmän kuin suomalaiset, ja siellä eSIM on ollut markkinoilla kauemmin, ovat he jo lähteneet ratkomaan tilannetta. Jonkinlainen toimiva demo on asiassa jo suoritettu, mutta ilmeisesti toiminta on myös päätelaiteriippuvaista.



 



Varmaan siis mahdollista toteuttaa, viron jutusta tietoa linkin takana: https://sk.ee/en/News/the-first-electronic-signature-with-an-esim-phone-was-given-in-estonia/


Täällä ei eSim löydä verkkoa. Tavallinen sim löytää. Asiakaspalvelu chat ei osannut auttaa asiaan ollenkaan.

 

Qr koodin puhelin luki tosi nopeasti ja homma meni hyvin eteen päin, mutta verkkoa ei vain löydy....


Hei @DIRTI!



 



Kokeilitko jo käynnistää puhelimen uusiksi?



Löytyisikö sen jälkeen verkko eSIMille?


Yritin.

 

Pyysin chatin kautta uuden qr koodinkin eikä sekään auttanut.

 

Mulla on multisim palvelu molemmissa liittymissä, mutta ei hän se voi vaikuttaa asiaan....



@DIRTI@  kirjoitti:


Yritin.



 



Pyysin chatin kautta uuden qr koodinkin eikä sekään auttanut.



 



Mulla on multisim palvelu molemmissa liittymissä, mutta ei hän se voi vaikuttaa asiaan....






eSIMille ei ollut vielä multisim mahdollisuutta tietääkseni ?


Aika outoa että simkortin tyyppi vaikuttaisi multisimin käyttööm.



@kiisseli67@  kirjoitti:



@DIRTI@  kirjoitti:


Yritin.



 



Pyysin chatin kautta uuden qr koodinkin eikä sekään auttanut.



 



Mulla on multisim palvelu molemmissa liittymissä, mutta ei hän se voi vaikuttaa asiaan....






eSIMille ei ollut vielä multisim mahdollisuutta tietääkseni ?






Komento takaisin sekoitin nyt mobiilivarmenteeseen eli sitä ei vielä ole mutta multisim pitää olla ☺️



 



Edit itsellä multisim katkolla kun on VoLTE käytössä (OnePlus6 puhelimessa) ja multisim näyttää ei verkkoa Nokia 8110 4G puhelimessa, mutta VoLTEa ei vielä ole iPhoneille.



Aiemmin oli itsellä tuo multisim iPhonessa ?


Teitkö siis näin : menit puhelimen asetuksiin kohtaan 'Mobiiliverkko' ja 'Lisää mobiililiittymä' ja sitten skannasit tuon QR-koodin?



Jos ei vieläkään toimi niin saisitko asiakaspalvelusta uuden koodin ?


Nyt toimii,

 

Asiakaspalvelu pihalla kuin lumiukko. Kysyin heiltä että täytyykö eSim rekisteröidä kuten normaalisti sim kortin vaihdossa. Ei kuulema tarvinnut, ja hölmönä uskoin. Illalla päätin rekisteröidä uutena eSim:n ja homma toimii.

 

 Todella heikolla tasolla telian asiakaspalvelun osaaminen...


No mutta hienoa että vihdoin toimii ??


Just aktivoitu eSIM ja tosiaan ehkä kannattaa muistuttaa pokaa, että eSIM tulee käydä aktivoimassa/rekisteröimässä sen jälkeen kun QR koodi on luettu etc.


Onko tietoa että säilyykö vanha fyysinen simmi ”hengissä” kun eSIM rekisteröidään järjestelmään eli voinko vaihdella itse sitä simmiä mikä on aktiivinen eli voinko aktivoida vanhan fyysisen simmin halutessani takaisin?


Täältä semmoista palautetta että hienosti lähti homma rokkaamaan, vaikka asiakaspalvelu sinnikkäästi väitti koko käyttöönoton ajan että "tämä ei muuten tule sitten toimimaan". Eli laitettiin yritysliittymääni ensin Multisim-palvelu (ja sitä kautta uusi rinnakkaisnro) ja sitten eSIM. Noin kolmen vartin väittelyn ja aspalvelijan muiden ehdotusten välttelyn jälkeen sain QR-koodin ja homma toiminut ihan täydellisesti.

 

Ainut miinus että iPhone Xs näyttää tälle eSIM-liittymälle pelkkää 3G-vaihtoehtoa 4G:n sijaan, liekö päivityksen kautta korjaantuva asia?

 

Aspalvelija myös toitotti että tämä eSIM liittymä tulee sitten käyttämään tuota uutta rinnakkaisnroa enkä voi käyttää vanhaa nroani, mutta tämäkään ei näyttäisi pitävän paikkaansa: Soittaessa eSIM:istä näkyy vastaanottajalla vanha nroni ja toki vanhaan nroon soitettaessa eSIM (ja vanha luuri jossa perinteinen SIM) soivat.

 

Hieman siis risuja asiakaspalvelun suuntaan, mutta toki olin ottamassa käyttöön heti julkaisupäivänä että ohjeet varmaan oli mitä oli. Propsit sinnikkyydestä.


Asiakaspalvelu todellakiin aivan kujalla!

 

Halusi väkisin lähettää minulle postitse uuden sim-kortin :)

 

En saanut asiaa eteenpäin kun ei voinut lähettää minulle QR-koodia eikä kertoa kuinka saan eSim-palvelun käyttöön. Perjantain kävin jo Telia Kaupassa mutta sitäkään kautta eivät saaneet rokkaamaan.

 

Uusi luuri kyllä taskussa joka hommattu juuri tätä dual-sim ominaisuutta varten mutta en vaan saa aktivoitua eSimiä...



@ilegal@  kirjoitti:


Onko tietoa että säilyykö vanha fyysinen simmi ”hengissä” kun eSIM rekisteröidään järjestelmään eli voinko vaihdella itse sitä simmiä mikä on aktiivinen eli voinko aktivoida vanhan fyysisen simmin halutessani takaisin?






Liittymän muutos eSIM:ltä perinteiselle SIM-kortille vaatii normaalin kortinvaihdon. Molemmat eivät siis voi olla aktiivisena yhtä aikaa. Voit toki pitää vanhan SIM-kortin tallessa ja aktivoida sen sitten tarvittaessa esimerkiksi asiakaspalvelun kautta tai itsepalveluna kirjautumalla telia.fi:hin.


Tiedoksi, että yhdistin eSIM ja uudet iPhonet -ketjun tähän koosteketjuun, niin löytyy kaikki tieto samasta paikasta :)


Asiakaspalvelusta väitettiin juuri hetki sitten että eSIM:n käyttöönottoa varten tarvitaan multi-sim palvelu... 

Eihän näin ole? Edelleen aspassa ei tiedetä, eli soittaminen aspaan ei kovin valaisevaa.


@mikkopekka68 ja @Jordy: Kiitokset palautteesta ja pahoittelut saamastanne väärästä infosta. Tässä on aspallakin hieman opettelemista näin alkuvaiheessa. Meiltä löytyy nyt tarkat ohjeet, kuinka eSIM aktivoidaan, joten kannattaa ottaa uudelleen yhteyttä esim. chatin kautta, jos asia ei ensimmäisellä kerralla onnistunut tai jokin jäi epäselväksi.



@Jordy@  kirjoitti:


Asiakaspalvelusta väitettiin juuri hetki sitten että eSIM:n käyttöönottoa varten tarvitaan multi-sim palvelu... 



Eihän näin ole? Edelleen aspassa ei tiedetä, eli soittaminen aspaan ei kovin valaisevaa.






Yritysasiakkaille eSIM on mahdollista kytkeä vain Multi-SIM -liittymään. Kuluttajaliittymään sitä ei kuitenkaan tarvita.



@IlariJR@  kirjoitti:

@Jordy@  kirjoitti:

Asiakaspalvelusta väitettiin juuri hetki sitten että eSIM:n käyttöönottoa varten tarvitaan multi-sim palvelu... 

Eihän näin ole? Edelleen aspassa ei tiedetä, eli soittaminen aspaan ei kovin valaisevaa.


Yritysasiakkaille eSIM on mahdollista kytkeä vain Multi-SIM -liittymään. Kuluttajaliittymään sitä ei kuitenkaan tarvita.


Tuossahan nyt ei ole mitään logiikkaa. Pitänee vaihtaa firman liittymä kuluttajaliittymäksi jotta säästäisi 9,95€/kk alv0%... ?


Korjaus edelliseen eli mulla oli vanhentunutta tietoa ja eSIM toimii myös yritysliittymillä ilman multi-SIMiä. Pahoittelut väärästä infosta!


Vastaa