@IlariJR@ kirjoitti:
eSIM toimii myös yritysliittymillä ilman multi-SIMiä. Pahoittelut väärästä infosta!
Nyt kun minulle ehtivät jo yritysliittymään eSIM:in tuputtamaan Multi-SIM:inä niin kuinka simppeliä on tehdä muutos, että otetaan Multi pois käytöstä ja vaihdetaan vain fyysinen SIM eSIM:iksi? Aiemman säädön jälkeen on nyt kynnys soittaa aspaan taas uudelleen :)
Telian sivuilla näkyy tiedoissani normiliittymä normisimmillä nrolla X (alkuperäinen nroni) ja multisimmi-eSIM nrolla Y -- silti soitellessa eSIM:istä näkyy vastaanottajalle nro X eli sinällään homma hyvin päin.
Kyllä sen pitäisi onnistua varsin helposti. Ota siis yhteyttä yritysaspaan, niin homma hoituu sitä kautta :)
@IlariJR@ kirjoitti:
Korjaus edelliseen eli mulla oli vanhentunutta tietoa ja eSIM toimii myös yritysliittymillä ilman multi-SIMiä. Pahoittelut väärästä infosta!
Huomasin... onneksi en uskonut. Hyvin toimii eSIM yritysliittymässä ilman multi-simiä.
Mutta mites itse toimintavarmuus? Oletteko saaneet eSIMin pelittämään? Itseäni kiinnostaa erityisesti mobiilidatan toiminta
@JarmoTimantti@ kirjoitti:
Mutta mites itse toimintavarmuus? Oletteko saaneet eSIMin pelittämään? Itseäni kiinnostaa erityisesti mobiilidatan toiminta
En ole vielä ainakaan törmännyt ongelmiin. Pari päivää nyt toiminut siinä missä vanhakin sim-kortti.
Maanantaina sain omani ja ei minkäänlaista ongelmaa, nopeampi kuin fyysinen kortti. (koodin jälkeen verkko löytyy aavistuksen nopeammin)
Suosittelen.
Minulla olisi jo Applen eSIM-kykyiset puhelin (XS max) ja kello (v4 Saksasta) sekä Applen devaajatunnus. Onkohan Telialla jo jokin postituslista tms, johon voisi ilmoittaa kiinnostuksensa VoLTE+eSIM (julkiseen tai suljettuun) testaamiseen?
Tuolla fb:n puilella (Hopeinen Omena) tuntuu esiintyvän aika paljon toimintavaikeuksia kahden SIMin kanssa. Mistö nämä erot mahtavat johtua? Oma nuneroni siirtyy Telialle ensi viikolla, ja sen jälkeen pitäisi ottaa käyttöön kahden liittymän setuppi (oma liittymä mobiilidataa varten telialta eSIMinä, ja työnantajan liittymä Elisalta tavallisella SIMillä). Jännä nähdö mitä saa aikaiseksi...
Minullakin nyt toimi jo maanantaista lähtien toi esim. Alustavasti soitin asiakaspalveluun, tyttö puhelimesa ei tajunit alustavasti mitä mä olen halumassa. Sitte hän tutkis asia, löhetti qr koodin mutta se ei menny toimimaan. Soitin uudestaan. Tekninen neuvonta tutkis asia ja käski menemään telia kauppaan. Onneksi Sellossa on fiksut pojat töissä ja pari minuttia ja homma hanskassa. Paitsi että se tyttö oli multisim palvelun kuitenkin tehnyt.
Mutta törkein tieto asiasta nyt on se, et myös Jenkki malli xs ja xs max eSim toimi (mun puhelin Jenkeistä ostettu ja toimi hyvin)
@opomit@ kirjoitti:
Minulla olisi jo Applen eSIM-kykyiset puhelin (XS max) ja kello (v4 Saksasta) sekä Applen devaajatunnus. Onkohan Telialla jo jokin postituslista tms, johon voisi ilmoittaa kiinnostuksensa VoLTE+eSIM (julkiseen tai suljettuun) testaamiseen?
VoLTE-pilotti oli meillä käynnissä hiljattain. Mahdollisesta VoLTE+eSIM-pilotista ei ainakaan tässä vaiheessa ole tietoa. Pidetään kuitenkin mielessä, mikäli tällainen pilotti tulee jossain vaiheessa.
Soittelin viime viikolla ja kyselin josko oma fyysinen SIM-kortti olisi saatu vaihdettua tuohon eSIMiin. Noh, siellä oltiin aspassa ihan pihalla ja horistiin että pitää olla Telialta ostettu laite. Noh, tämä riitti ja totesin että keskustelua turha jatkaa. Seuraavana päivänä sieltä sitten perästä räpsähti MultiSIM-tilaus (4,90e/kk) joka piti aspasta erikseen sitten käydä perumassa. Suosittelen muita odottamaan hieman että prosessi (tai muut operaattorit tukevat) saadaan kuntoon.
@opomit Saksan Apple-kaupasta ja mailboxilla tänne? Varmaan itsekin tilaan sen pian sieltä.
Plussaa siitä että VoLTE-pilotti on ollut. Nyt vaan odotellaan! (tosin tuo viimeinen episodi oli vähän niinkin hassu että lähinnä odotellaan muita operaattoreita kuin Telia)
@aittis2@ kirjoitti:
Soittelin viime viikolla ja kyselin josko oma fyysinen SIM-kortti olisi saatu vaihdettua tuohon eSIMiin. Noh, siellä oltiin aspassa ihan pihalla ja horistiin että pitää olla Telialta ostettu laite. Noh, tämä riitti ja totesin että keskustelua turha jatkaa. Seuraavana päivänä sieltä sitten perästä räpsähti MultiSIM-tilaus (4,90e/kk) joka piti aspasta erikseen sitten käydä perumassa. Suosittelen muita odottamaan hieman että prosessi (tai muut operaattorit tukevat) saadaan kuntoon.
Olet kirjoitellut täällä aikaisemmin kellosta, kumpi sinulla siis on nyt, Applen kello vai puhelin?
No tää on jo aika OT, mutta joo, Mailboxin kautta tuli. Saksan AS käyttö vaatii jonkin verran kielitaitoa, mutta muuten ei ollut ongelmia.
Hankin LTE-mallin, koska käytän kelloa 24x7 ja yritän välttää alumiinialtistusta. Jos saisi teräskuoren ilman LTE:tä, olisin ehkä ottanut sellaisen, koska hinta.
Epäilen vahvasti, ettei mikään operaattori tuo AW4:n tarvitsemia palveluja Suomeen ihan lähiaikoina. Täällä on niin pienet markkinat. Siinä mielessä LTE-malli on aivan typerä hankinta.
Muutenkin olisi kiva, että joku kehittäisi sellaisen palvelun, että kelloillakin voisi ”roamata”. Tyhmempi voisi kuvitella, ettei se vaatisi paljoa: sopivan eSIM:n, applikaation ja Applen tuen (sekä luonnollisesti maakohtaiset roaming-sopimukset, mikä voi olla paljon). Eli toimintamalli olisi vastaava kuin noilla eSIM-datapalvelua tarjoavilla yrityksillä (esim. Truphone, GigSky toimivat molemmat mallikkaasti Suomessa). Ainakin minua kiinnostaisi ulkomailla(kin) enemmän rannelaitteen musiikin striimaus ja IP-puhelun soittaminen kuin tavalliseen puheluun vastaaminen.
@TeroRe@ kirjoitti:
Olet kirjoitellut täällä aikaisemmin kellosta, kumpi sinulla siis on nyt, Applen kello vai puhelin?
Puhelin. Kelloa odottelen.
@aittis2 kirjoitti:
Puhelin. Kelloa odottelen.
Ok, kiitos. Puhelimen eSIM:n aktivoinnissa ei pitäisi olla tosiaan mitään sen kummempaa. Ja se Multi-SIM:n kortti on tosiaan kyllä ylimääräinen. Otahan vielä yhteys asiakaspalveluun niin laitetaan eSIM toimintaan ja peruvat samalla sen Multi-SIM:n ?
Pahoittelut ongelmista. Ja odotellaan sinnikkäästi tietoa Apple Watchin eSIM:stä, sormet ja varpaat ristiin että tuki tulee jossain vaiheessa.
Hei!
Kokemuksia jaan.. Iphone XR:n hankin ja siihen sitten meinasin työsuhdeliittymän laittaa.
Ensimmäisellä kontaktilla asp:n pyydettiin IMEI ja annoin ilmeisesti väärän ? kun annoin IMEI2 tunnuksen. Joka tapauksessa puhelin otti kyllä kiltisti tiedot vastaan ja näytti muuten tuplasimmi toimivan, mutta ei vaan ollut e simissä kenttää. No sitten uusi yhteyden otto ja uusi yritys, nyt korjasin IMEI2:n 1:ksi. Mutta ei toiminut sekään. ja tänään sitten yritettiin jo kolmannen kerran.
Eikä sekään toiminut. Sitten otin asasta appleen yhteyttä ja hekään ei oikein ollut varmoja missä vika. Huomenna katsotaan uudestaan.
Sanon tässä että ei ole valittamista palvelun laadussa. Ystävällistä ja reipasta koko ajan. Samaten Aplella erinomainen puhelinpalvelu. Mukava hoitaa asioita. Harmittaa vaan kun en nyt tiedä onko se applella vai operaattorilla ristiriita. Ja tässä ei ei ole Telian toimipistettäkään minne voisi phonen viedä laitettavaksi.
Nämä ongelmathan lienee alkukankeutta kun on niin uusi asia. Hienoa että Telia on lähtenyt tähän tiennäyttäjäksi. Kiitos siitä!
Hieno juttu @Jarkko65 kun kirjoittelet tänne kokemuksia. Toivottavasti tuo sinun ongelmatilanne selviää mahdollisimman pian, että pääset enemmän testailemaan. Kiva kuulla, että mikä tässä lopulta paljastuu ongelman aiheuttajaksi, kun olisi tosiaan voinut kuvitella kyseessä olevan juurikin tuo IMEI virheellisyys.
Kerrohan sitten, että miten asia ratkesi.
Noniin , nyt toimii eSIM.
Tänään latasin neljännen kerran QR-koodin. Nyt ASP-neuvoja osasi epäillä operaattoripuolen vikaa, kun sanoin että eSIMM:n kohdalla lukee että ei verkkoa ja selityksenä, että simm-kortti provisioimatta.
Seuraavaksi soitin sittten vika/ häiriöpuolen asp:n niin heiltä löytyi apu ja uudelleen käynnistyksen jälkee verkko heräsi myös eSIM:ssä.
Elikkä kaikki QR-lataukset onnistui, mutta QR-koodin antajat eivät osanneet ohjata tätä provisioimispyyntöä ilmeisestikään samalla.?
Ja kyllä, oikea IMEI eSIM:lle on IMEI2.
Tässä välissä ehti jo applen tukikin olla etänä kiinni mun puhelimessa ja samalla he latasi lokitiedostot. No laitoin perästäpäin heille tietoa että homma kunnossa.
Se hyöty tässä oli että totesin molempien asiakaspalveluiden pelaavan hyvin ja tulipa Iphonen valikot tutuksi. :smileywink:
Tässä omia kokemuksia mm eSIM käytöstä ja mitä on mielestäni parannusta edelliseen kelloon:
Edit EssiJn: Upotettu video
Moro, Onko toi 3g <-> 4g ongelma jo ratkennu?
@mikkopekka68@ kirjoitti:
Ainut miinus että iPhone Xs näyttää tälle eSIM-liittymälle pelkkää 3G-vaihtoehtoa 4G:n sijaan, liekö päivityksen kautta korjaantuva asia?
@saq00@ kirjoitti:
Moro, Onko toi 3g <-> 4g ongelma jo ratkennu?
Näyttääkö iPhone Xs suoraan verkkotekniikan valinta valikossa että 2G/3G eikä ollenkaan 4G:tä vai onko laitteesta valittuna 4G mutta ei löydä verkkoa sillä?
Jos sitä valintaa ei ole ollenkaan niin se ainakin johtuu puhelimesta. Applelta toki voi tiedustella että pitäisikö valinta olla olemassa tai onko tulossa.
Sain juuri eSIM:n käyttöön iPhone Xs:lle. iPhonen dualSIM näyttäisi olevan toteutettu siten, että vain yksi liittymä voi olla aktiivinen dataverkossa ja tälle liittymälle on valinnat 2G/3G/4G. Toinen liittymä voi soittaa/lähettää/vastaanottaa vain puheluita ja tekstiviestejä. Toiselle liittymälle on käytössä vain ”Ota käyttöön 3G”, eli jos tuo on pois niin puhelin roikkunee vain GSM-verkossa. Sillä ei ole väliä onko dataliittymä fyysisellä vai eSIM:llä.
Applen tukisivuilla on kuvattu aika hyvin toiminnallisuudet: https://support.apple.com/fi-fi/HT209044
Asiakaspalvelu ei ole kyllä vielä kovinkaan kartalla tästä. Ensimmäinen yritys puhelimitse ja asiakaspalvelija lupasi selvittää, mutta hänestä ei sen koommin kuulunut mitään. Toinen yritys chatin kautta johti maaliin. Hänkään ei tiennyt asiasta, mutta selvitti ja varmisti vielä että kaikki toimi lopuksi!
Tässä Apple Watch uusintaa harkitsen jenkkireissulla, voiko joku selittää että mitä erikoista Apple Watch eSIM:ssä on verrattuna iPhone tai Samsung Galaxy Watch eSIM:iin?
Miksei eSIM palvelu joka toimii muiden kanssa niin toimi Apple Watch kanssa?
En ostaisi Apple Watch Cellular-mallia jenkkilästä. Kelloista on kaksi mallia ja Amerikan manterren versio on eri malli kuin Eurooppalaisten operaattorien tukema.
https://www.apple.com/watch/cellular/
Ymmärrykseni on, Apple Watchin cellular-malli edellyttää eSIM-tuen lisäksi ainakin VoLTE-tukea verkolta. Saattaapi olla, että edellytyksenä on myös jotain muuta Apple-spesifistä. Eli ihan pelkkä eSIM-tuki ei vielä riitä. Odotellaan...
Ei tosiaan voi luottaa siihen että jenkeistä ostettu cellular mallin kello toimisi suomessa eSIM kanssa