Skip to main content

 

19467iFF01CF75EED8A626.png

 

 

Mikä on eSIM

 

eSIM on lyhyesti sanottuna laitteisiin sisäänrakennettu SIM, joka korvaa perinteisen  SIM-kortin. eSIM löytyy tällä hetkellä muun muassa älykelloista ja puhelimista, myöhemmin esimerkiksi kodinkoneista ja niin edelleen. eSIM toimii kuten perinteinen SIM-kortti.

eSIM:iä tukevien laitteiden määrä on kasvanut älypuhelimista, tableteista, läppäreistä, älykelloihin tms. Laitteen valmistajan tuotesivuilta näet tukeeko laite eSIM:iä. Nyt voit lähteä lenkkipolulle pelkkä älykello ranteessa ja langattomat kuulokkeet korvilla ja voit soittaa tarvittaessa puheluita, vastailla viesteihin ja niin edelleen. Halutessasi saat saman tutun puhelinnumeron käyttöösi myös älykelloosi Yhteys Multi- palvelun avulla, joten käyttö on sekä vaivatonta ja että myös saumatonta.

 

eSIM:n rajoitukset

 

eSIM on yhteensopiva tällä hetkellä ainoastaan laskutusliittymien (postpaid) kanssa, ei prepaid.

 

Mikä on Yhteys Multi

 

Yhteys Multi -rinnakkaisliittymällä voit käyttää puhelinliittymäsi yhteyttä ja numeroa muissa laitteissa, kuten älykellossa, kakkospuhelimessa tai tabletissa. Voit esimerkiksi lähettää ja vastaanottaa puhelinnumeroosi lähetettyjä viestejä, puheluita ja käyttää nettiä usealla eri laitteella. Puhelimesi ei tarvitse olla näiden laitteiden välittömässä läheisyydessä, kuten Bluetooth- tai wifi-yhteydessä. Tuoteperhe koostuu tuotteista Yhteys Multi, Yhteys Multi+ ja Yhteys Multi+ 5G.

Lue lisää Yhteys Multi -palvelusta artikkelistamme sekä sivuiltamme.

Tässä ketjussa voit kertoa kokemuksiasi eSIM:stä sekä voit kysyä ja kommentoida aiheesta lisää jos haluat.

eSIM:stä on keskusteltu aikaisemmin muun muassa näissä keskusteluissa:


eSIM

Apple Watch cellular ja eSIM

eSIM-"kortille" olisi käyttöä jo

 

---

Lue myös:

 

//ReOlivia: Päivitetty ajantasalle 22.8.2022

Tällä hetkellä suosittelemme tuota virallista ohjelmistoversiota, eli iOS 12.3.1 ja WatchOS 5.2.1, koska beta-ohjelmistojen toimivuutta emme voi taata.


Et vieläkään vastannut kysymykseen.

 

Vastauksienne perusteella on vedettävä johtopäätös, ettei teillä ole minkäänlaista tukea kehittäjille, jotka haluavat testata laitteitaan/sovelluksiaan tulevassa ympäristössä, kuten Apple on tarkoittanut. Asioista pitää pystyä keskustelemaan ja antamaan vastauksia. Jos vastaukset ovat tasoa botti, kuten nyt ovat, niin silloin lisäarvo ihmisestä on hyvin lähellä nollaa. ”Computer says no” on väärä vastaus vuonna 2019. Kaikesta huolimatta hyvää viikonloppua, koska asiat riitelevät, eivät ihmiset.



@LiisaMn@  kirjoitti:

Tällä hetkellä suosittelemme tuota virallista ohjelmistoversiota, eli iOS 12.3.1 ja WatchOS 5.2.1, koska beta-ohjelmistojen toimivuutta emme voi taata.


Voisitteko ystävällisesti vastat kysymykseen! Koska Telia tuo eSIM -tuen IOS 13- ja Watch OS6 -versioille. Ja lisäksi, onko ongelma kiinni Teliasta vai Applesta. Muistutan, että kun tämä sekoilu on ohi, niin myös muut operaattorit ovat Apple Watchin osalta teille vaihtoehtoja.


Lähtökohtaisesti beta-versiot ovat vielä testivaiheessa, eli ne saattavat toimia tai olla toimimatta. Kun sen ottaa käyttöön, ottaa tietoisen riskin että ohjelmisto ei välttämättä toimi. Tästä on ilmoitettu, kun beta testaajaksi on alkanut. 


Koska näiden beta-versioiden toimivuutta ei voi taata jokaisella laitteella, me suosittelemme käyttämään ainoastaan virallisesti julkaistua versiota. Mahdollisista uusista tuetuista ohjelmistoversioista tai aikatauluista ei vielä ole sen tarkempaa tietoa.

Liisa kirjoitti:



Lähtökohtaisesti beta-versiot ovat vielä testivaiheessa, eli ne saattavat toimia tai olla toimimatta. Kun sen ottaa käyttöön, ottaa tietoisen riskin että ohjelmisto ei välttämättä toimi. Tästä on ilmoitettu, kun beta testaajaksi on alkanut.



 



Hei @LiisaMn ,



 



olet aivan oikeassa. Jokainen ottaa tietoisen riskin siinä, etteivät ohjelmistot välttämättä toimi. Meistä harva uskoi siihen, että verkko itsessään ei toimisi. Virheilmoituksen perusteella oletan, että vika on Applen päässä, mutta teidän vastaamattomuus itse kysymykseen viittaa siihen, että asia tuli teille vähän puskista ja olette nyt hieman nolossa tilanteessa. Silloin ihmiset ja organisaatiot yleensä pitäytyvät ennalta opituissa fraaseissa. Olette varmaan tietoisia kuitenkin siitä, että iOS-version 12 ja watchOS-version 5 betat toimivat vallan mainiosti.



 



Edit NikoNo: poistettu nimi lopusta, sen voi halutessaan laittaa oman profiilin asetuksista allekirjoitukseen näkyviin



@KimmoLinna@  kirjoitti:


@Liisa kirjoitti:



Lähtökohtaisesti beta-versiot ovat vielä testivaiheessa, eli ne saattavat toimia tai olla toimimatta. Kun sen ottaa käyttöön, ottaa tietoisen riskin että ohjelmisto ei välttämättä toimi. Tästä on ilmoitettu, kun beta testaajaksi on alkanut.



 



Hei @LiisaMn ,



 



olet aivan oikeassa. Jokainen ottaa tietoisen riskin siinä, etteivät ohjelmistot välttämättä toimi. Meistä harva uskoi siihen, että verkko itsessään ei toimisi. Virheilmoituksen perusteella oletan, että vika on Applen päässä, mutta teidän vastaamattomuus itse kysymykseen viittaa siihen, että asia tuli teille vähän puskista ja olette nyt hieman nolossa tilanteessa. Silloin ihmiset ja organisaatiot yleensä pitäytyvät ennalta opituissa fraaseissa. Olette varmaan tietoisia kuitenkin siitä, että iOS-version 12 ja watchOS-version 5 betat toimivat vallan mainiosti.



 






Ja vielä jatkona @KimmoLinna n kommenttiin.

Olen soittanut asiasta nyt kolme kertaa asiakaspalveluun. Siellä oltiin täysin tietämättömiä asiasta, sen toki ymmärrän. Mutta, public betat IOS 13 ja Apple WatchOS 6 ovat kaikkien saatavilla ja ihmiset niitä asentavat. Kun pyysin päästä tuotepäällikön kanssa puhelinkeskusteluun, tämä ei onnistunut. Eli uskon myös, että tämä tilanne tuli Telialla ns. puskista. 

Tämä on kuitenkin tilanne, jonka Telia joutuu ratkaisemaan kun virallinen versio tulee saataville. Siihen on nyt noin 3kk aikaa. Enää ei voi laittaa päätä pensaaseen ja todeta, että Apple Watchille ei ole tukea saatavilla, nyt kun se vihdoin saatiin tännekin. 

Toivon, että asiaan saadaan nopeasti selvyys. Olen googletellut asiaa ja vastaavia ongelmia en muualtapäin maailmaa ole nähnyt, eli voisin kuvitella, että operaattoripään ongelmasta on kyse. 

Tarjoan edelleen Telialle, kuten puhelimessakin, mahdollisuutta jutella tuotepäälliköiden kanssa, mutta asia lienee helppo todentaa Telian omillakin laitteilla ja liittymillä.

Totean vielä loppuun, että olen ollut Telen, Soneran ja Telian matkapuhelinasiakas vuodesta 1992, NMT:stä saakka. Nyt ensi kertaa mietin, olisiko jokin muukin operaattori vaihtoehto.



@Jukk11@  kirjoitti:

@KimmoLinna@  kirjoitti:

@Liisa kirjoitti:

Lähtökohtaisesti beta-versiot ovat vielä testivaiheessa, eli ne saattavat toimia tai olla toimimatta. Kun sen ottaa käyttöön, ottaa tietoisen riskin että ohjelmisto ei välttämättä toimi. Tästä on ilmoitettu, kun beta testaajaksi on alkanut.

 

Hei @LiisaMn ,

 

olet aivan oikeassa. Jokainen ottaa tietoisen riskin siinä, etteivät ohjelmistot välttämättä toimi. Meistä harva uskoi siihen, että verkko itsessään ei toimisi. Virheilmoituksen perusteella oletan, että vika on Applen päässä, mutta teidän vastaamattomuus itse kysymykseen viittaa siihen, että asia tuli teille vähän puskista ja olette nyt hieman nolossa tilanteessa. Silloin ihmiset ja organisaatiot yleensä pitäytyvät ennalta opituissa fraaseissa. Olette varmaan tietoisia kuitenkin siitä, että iOS-version 12 ja watchOS-version 5 betat toimivat vallan mainiosti.

 


Ja vielä jatkona @KimmoLinna n kommenttiin.

Olen soittanut asiasta nyt kolme kertaa asiakaspalveluun. Siellä oltiin täysin tietämättömiä asiasta, sen toki ymmärrän. Mutta, public betat IOS 13 ja Apple WatchOS 6 ovat kaikkien saatavilla ja ihmiset niitä asentavat. Kun pyysin päästä tuotepäällikön kanssa puhelinkeskusteluun, tämä ei onnistunut. Eli uskon myös, että tämä tilanne tuli Telialla ns. puskista. 

Tämä on kuitenkin tilanne, jonka Telia joutuu ratkaisemaan kun virallinen versio tulee saataville. Siihen on nyt noin 3kk aikaa. Enää ei voi laittaa päätä pensaaseen ja todeta, että Apple Watchille ei ole tukea saatavilla, nyt kun se vihdoin saatiin tännekin. 

Toivon, että asiaan saadaan nopeasti selvyys. Olen googletellut asiaa ja vastaavia ongelmia en muualtapäin maailmaa ole nähnyt, eli voisin kuvitella, että operaattoripään ongelmasta on kyse. 

Tarjoan edelleen Telialle, kuten puhelimessakin, mahdollisuutta jutella tuotepäälliköiden kanssa, mutta asia lienee helppo todentaa Telian omillakin laitteilla ja liittymillä.

Totean vielä loppuun, että olen ollut Telen, Soneran ja Telian matkapuhelinasiakas vuodesta 1992, NMT:stä saakka. Nyt ensi kertaa mietin, olisiko jokin muukin operaattori vaihtoehto.


 

 

Joko Telialla ollaan todennettu ongelma IOS 13 kanssa omilla laitteilla ja mikä on aikataulu tuen suhteen?


Joko katsoit tämän @Jukk11 ?



 



https://yhteiso.telia.fi/t5/Kayttokokemukset-vinkit-ja/Kayttokokemuksia-Apple-Watch-GPS-Cellular/m-p/189067#M5880


Päivitin aloituspostaukseen seuraavan tiedon:



 





  • Jos sinulla on (Apple Watch) Series 3 tai Series 4 -kello ja olet käyttänyt sen Cellular-ominaisuutta ja haluat vaihtaa sen uuteen Series 5 GPS + Cellular -kelloon, niin ota uusi kello käyttöön puhelimesi kautta ja kun etenet kohtaan, jossa alat tilaamaan uutta liittymää kelloa varten niin valitse sivun alareunasta kohta "Siirrä liittymä toisesta kellosta" ja valitse tämän jälkeen vanha kellosi niin tämän jälkeen liittymä siirtyy kellosta toiseen



Kuluttaako e-sim enemmän akkua, kuin perinteinen sim?



@logsf@  kirjoitti:


Kuluttaako e-sim enemmän akkua, kuin perinteinen sim?






Kiitos kysymyksestäsi @logsf ja tervetuloa Yhteisöön! :)



Tarkoitatko puhelimen vai kellon akun kulutusta?



Oletusarvoisesti tähän voi vastata, että ei lisää kulutusta. Mutta aivan varmaksi tätä ei kaikkien eSIM-valmistajien osalta voi sanoa. 



 



Mikäli kyseessä on esim. Applen puhelin ja siinä perinteisen SIM-kortin lisäksi myös eSIM (ts. dual SIM -puhelin), niin tässä tapauksesssa akun kulutus on suurempaa koska kaksi liittymää on samaan aikaan aktiivisena. Tässä tapauksessa kulutus ei tokikaan aiheudu varsinaisesti eSIMistä, vaan sama asia on jos käytössä olisi kaksi perinteistä SIM-korttia.



@Katjane@  kirjoitti:

@logsf@  kirjoitti:

Kuluttaako e-sim enemmän akkua, kuin perinteinen sim?


Kiitos kysymyksestäsi @logsf ja tervetuloa Yhteisöön! :)

Tarkoitatko puhelimen vai kellon akun kulutusta?

Oletusarvoisesti tähän voi vastata, että ei lisää kulutusta. Mutta aivan varmaksi tätä ei kaikkien eSIM-valmistajien osalta voi sanoa. 

 

Mikäli kyseessä on esim. Applen puhelin ja siinä perinteisen SIM-kortin lisäksi myös eSIM (ts. dual SIM -puhelin), niin tässä tapauksesssa akun kulutus on suurempaa koska kaksi liittymää on samaan aikaan aktiivisena. Tässä tapauksessa kulutus ei tokikaan aiheudu varsinaisesti eSIMistä, vaan sama asia on jos käytössä olisi kaksi perinteistä SIM-korttia.


Puhelinta tarkoitin, joo. Onko tilanne sitten erilainen kellojen tapauksessa?



@logsf@  kirjoitti:






Puhelinta tarkoitin, joo. Onko tilanne sitten erilainen kellojen tapauksessa?






Varmistelimme asiaa ja ei ole eroa kellojenkaan osalta! :smileyhappy: 


Päivitin aloituspostaukseen tiedon siitä, että nyt myös Telia DOT -liittymä on mahdollista ottaa käyttöön eSIM:n yhteyteen :)


Samsung a8 jossa multisimmin kanssa sams active 2 kello esim omalla teknisellä numerolla....

Miksi kellosta soittessa vastaanottajalla näkyy tämä tekninen numero eikä luurin multisimmin mukaista numeroa?


Moikka @veejii16 ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!

 

MultiSIM palvelussa yleinen periaate on se, että pääliittymän numero näkyy kummastakin liittymästä soittaessa. On kuitenkin poikkeustapauksia, jolloin numero voi esiintyä toisena. Jos soitat:

  • hätänumeroihin
  • numerotiedustelunumeroihin (118, 020202...) 
  • fax- ja datapuheluissa 
  • ulkomailta soitettaessa (toisen operaattorin verkosta)

Datapuhelu tarkoittaa, että jos kello soittaa 4G verkossa eli VoLTE puheluna tai Wi-Fi yhteyden kautta, se kellon liittymän (rinnakkaisliittymän) numero näkyy vastaanottajalle. 

Oletko soittanut puhelut silloin, kun puhelin ei ole ollut mukana vai silloin, kun kello ja puhelin on yhdistettynä bluetooth tai Wi-Fi verkon kautta?


Kohdallasi tämä ei vaikuta, mutta jos pääliittymä on salaiseksi määritelty, kellosta soittaessa näkyy silti pääliittymän numero, jos yllämainitut poikkeukset ei toteudu. 


1.Puhelin vieressä, vastaajalla näkyy puhelimen numero niinkuin pitäisi

2.puhelin bt sammutettuna, vast näkyy esim tekninen numero

3. Puhelin lentotilassa, vast näkyy esim tekninen numero

 

wearable ja smart things ilmoittaa että kello ei saa yhteyttä Telia fi verkkoon ja pyytää varmistamaan että puhelimessa on oikea sim-kortti tai pyytää määrittämään mobiilidatasopimuksen kelloon.


Okei, eli jokin ongelma kellolla on vielä puhtaan mobiilidata -yhteyden kanssa. Oletko ollut meihin yhteydessä tästä kirjautuneena omilla sivuilla, jolloin voimme nähdä liittymätilauksen. Tarkistetaan, että onhan tilaus kunnossa. 

Puhelimen ollessa vieressä ja yhdistettynä, kello siis soittaa puhelimen kautta ja se toimii. Jos kello soittaa ilman puhelinta sitten Wi-Fi verkon kautta, näkyy se kellon tekninen numero. 

Eli laittaisitko seuraavana meille viestiä ja katsotaan, onhan tilaus kunnossa. Palaa toki tänne ketjuun kertomaan, selvisikö ongelma vai jatkuuko vielä.


Joo,tää on yritysliittymä ja meidän kontaktihenkilö kiireinen niin ei oo vissiin vielä kerinnyt ottaa teihin yhteyttä

Laitan itse.


Kiitokset helpdeskille, nyt pelaa. Oli joku täppä väärin pyydetty.



@veejii16@  kirjoitti:


Kiitokset helpdeskille, nyt pelaa. Oli joku täppä väärin pyydetty.






Hieno kuulla, että tuli sitä kautta kuntoon! :)


Hei, onkohan Pixel 4 puhelimeen tulossa eSIM tukea Telialta? Tuon puhelimen osto on harkinnassa, ja eSIM käyttöönotto kiinnostaa, kun sellainen laitteesta kerta löytyy. En ole nykyisellään Telian asiakas, mutta eSIM tuen myötä operaattori voisi hyvinkin mennä vaihtoon.



@Dancast@  kirjoitti:


Hei, onkohan Pixel 4 puhelimeen tulossa eSIM tukea Telialta? Tuon puhelimen osto on harkinnassa, ja eSIM käyttöönotto kiinnostaa, kun sellainen laitteesta kerta löytyy. En ole nykyisellään Telian asiakas, mutta eSIM tuen myötä operaattori voisi hyvinkin mennä vaihtoon.






Moi @Dancast! Tervetuloa Yhteisöön! Hienoa, että löysit paikalle keskustelemaan. :smileyhappy:



 



Pixel 4 -puhelinta ei ole meillä valikoimissa, joten sen tukea eSIM:ille ei ole erikseen testattu. Mikäli eSIM tulisi toimia Pixel 4:ssa normaalien standardrien mukaisesti, ongelmaa ei pitäisi olla. Tätä kuitenkin täytyy melkeinpä testata käytännössä.


Moi. Keskustelun etusivulla on mainittu Yhteys Multi, jolla saa iPhonen ja 2 Apple Watch kelloa liitettyä yhteen. Tämä olisi juuri minun tarpeeni mutta Android puhelin ja 2 Samsung Watch3 kelloa. Onko Yhteys Multi edelleen vain Applejen kanssa toimiva?

 



@markpolo@  kirjoitti:


Moi. Keskustelun etusivulla on mainittu Yhteys Multi, jolla saa iPhonen ja 2 Apple Watch kelloa liitettyä yhteen. Tämä olisi juuri minun tarpeeni mutta Android puhelin ja 2 Samsung Watch3 kelloa. Onko Yhteys Multi edelleen vain Applejen kanssa toimiva?



 






Moikka @markpolo ja tervetuloa tänne Yhteisöön!



 



Yhteys Multi-palvelu on saatavilla ainoastaan Apple Watch Series 3/4/5 GPS + Cellular sekä Samsung Galaxy Watch ja Galaxy Watch Active2 -kelloihin.



 



Multi-palvelun kanssa yhteensopivia puhelimia Applelta ovat iPhone 6 ja sitä uudemmat mallit ja Samsungilta Galaxy S7 ja sitä uudemmat mallit. Täällä on tarkempaa tietoa tuosta Multi-palvelusta. 🙂>


Vastaa