Meillä (minulla sekä pojallani) on ollut vuosia käytössä Soneran pp-sähköposti.
Olemme käyttäneet sitä tietokoneella Thunderbird-ohjelmalla, olemme käyttäneet sitä kännykällä (Lumia 800 pojallani ja itselläni Lumia 900) ja lisäksi olemme käyttäneet sitä myös Soneran webmail-sivujen kautta.
Nyt meillä kummallakaan ei toimi enää Soneran sähköposti.
Joulukuun 6. päivä on viimeinen päivä, kun olen onnistunut käyttämään tätä sähköpostia. Tietokoneella ja kännykällä se alkoi yhtäkkiä kysymään salasanaa, mitä se ei koskaan ennen ole kysynyt, koska olimme joskus aikoinaan laittaneet asetukset niin ettei salasanaa tarvitse kirjoittaa. No, kun se kysyi salasanaa, annoin sen, mutta se ei enää kelvannutkaan. Tulee vain herja, että kirjautuminen palvelimelle mail.inet epäonnistui. Ja sitten se pyytää kirjoittamaan uuden salasanan. Minkä ihmeen uuden? En minä ole missään vaiheessa vaihtanut salasanaa. Ei minulla ole uutta salasanaa. Webmail-sivulla se ilmoittaa että kirjautumistiedot ovat virheelliset.
Löysin sellaisenkin kohdan sinne omille sivuille kirjautumista yrittäessäni, että onko salasana unohtunut. Siinä lähetettäisiin tekstiviestillä salasana. Mutta en uskaltanut tehdä sitä, koska en muista onko minulla siellä tiedoissa vielä vanha puhelinnumeroni vai olenko joskus ilmoittanut sinne uuden. Asiakaspalveluun soittaminen on järkyttävän kallista ja sitä kautta kai salasanan vaihto vielä maksaakin joten sitä en ala tekemään.
Olen varmaan jo ties kuinka monta kertaa lukenut sieltä Soneran sivuilta miten asetukset pitää olla ja tarkastanut Thunderbird-ohjelmasta että ne varmasti ovat oikein. Salasana on varmasti kirjoitettu oikein, se on vuosikausia ollut sama ja on minulla paperillakin ylhäällä. Kännykästä jo poistin tuon pp-sähköpostin, koska se tuon jatkuvan salasanan kyselyn takia haittasi toisen sähköpostin (hotmail) lukemista puhelimella.
Enkä ole missään vaiheessa muuttanut asetuksia.
Ennen joulukuun puoliväliä yritin kirjautua Soneran keskusteluun joskus kauan sitten luomillani tunnuksilla, mutta sekään ei onnistunut. Nyt sitten löysin tämän uuden keskustelupalstan ja sain tänne tehtyä tunnukset. Oli pieni paniikki silloin ennen joulukuun puoliväliä, kun tuo sähköposti ei toiminut ja minulle oli tulossa muutamia laskuja sähköpostilla juuri tähän pp-sähköpostiin ja olimme lähdössä matkalla ja olisin halunnut ennen matkaa maksaa kaikki laskut. Jouduin ottamaan käyttöön hotmail-sähköpostin ja sain onneksi ajoissa ilmoitettua joka paikkaan uudeksi sähköpostiosoitteekseni sen hotmailin. Poikani kohdalla on harmillinen tilanne se, että hän laittoi paljon opiskeluihinsa liittyvään työharjoitteluun hakemuksia moneen paikkaan omasta pp-sähköpostistaan ja nyt se ei toimi hänelläkään. On laitettava kaikki hakemukset uudelleen. Lisäksi mietityttää että jos jotain tärkeää on kuukauden aikana tullut, niin se ei ole meitä tavoittanut. Ja muutenkin on valtavan iso homma alkaa ilmoittaa joka paikkaan uusi sähköpostiosoite.
En pysty ymmärtämään mistä tässä on kysymys. Siis yhtäkkiä vaan sähköposti alkaa kysymään salasanaa eikä se vuosia käytössä ollut kelpaa eikä sillä pääse edes sinne omille sivuille. Nyt joululoman aikana olen ajatellut, että olkoon koko Sonera. Käytän sitten jatkossa vaan sitä hotmailia ja yritän pikkuhiljaa muistaa kaikki mahdolliset tahot jonne pitää tuo uusi sähköposti ilmoittaa. Mutta silti haluaisin saada vielä tämän pp:n toimimaan, kun mietin koko ajan että mitä jos siellä lukuisien mainosviestien joukossa olisi kuitenkin jotain oikeasti tärkeää.
Netti meillä toimii kuitenkin ihan normaalisti. Meillä on taloyhtiön puolesta Soneran laajakaista. Eli ongelma liittyy vain tuohon sähköpostiin ja sen salasanoihin. Ongelma ei voi olla Thunderbird-ohjelmassa, koska sama ongelma oli kännykässä ja Soneran omille sivuille kirjautumisessa.