Telia Finance -asiakastietokyselystä


Sain tekstiviestin, jossa kehotettiin vastaamaan Telia Financen asiakastietokyselyyn. Viestissä kehotettiin kirjoittamaan nettiselaimen osoitekenttään teliafinance.fi (suoraa linkkiä ei viestissä ollut tietoturvasyistä). 

Tein työtä käskettyä, ja eteninkin Nordean pankkitunnistuksen kautta ko. lomakkeelle. Lomakkeen suomen kieli oli täyttä siansaksaa, esim. ammattivaihtoehdot olivat aivan järjettömät. Siinä vaiheessa pakitin pois lomakkeelta, sillä aloin epäillä, että se on joku huijaus. Johtuiko tuo käsittämätön suomen kieli ehkä selaimestani =MS Edge, vai onko kieli muillakin selaimilla yhtä virheellistä? 

Kun kysymys on kuitenkin asiakastietojen tarkistuksesta, niin en mitenkään voi vahvistaa tietojani noin kelvottoman lomakkeen avulla. 


Muokkaus TeroRe:

Löydät lisätietoa Telia Financen asiakastietokyselystä nettisivuiltamme.


19 kommenttia

Telia Financen sivustolta löytyy tosiaan tuo lomake. Kiitos, kun toit asian ilmi, kirjoitusvirheet eivät toden totta anna erityisen virallista kuvaa. Laitoin tästä palautetta eteenpäin, että tuo kirjoitusasu on syytä tarkistaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@hkaarto@  kirjoitti:

Sain tekstiviestin, jossa kehotettiin vastaamaan Telia Financen asiakastietokyselyyn. Viestissä kehotettiin kirjoittamaan nettiselaimen osoitekenttään teliafinance.fi (suoraa linkkiä ei viestissä ollut tietoturvasyistä). 


Tein työtä käskettyä, ja eteninkin Nordean pankkitunnistuksen kautta ko. lomakkeelle. Lomakkeen suomen kieli oli täyttä siansaksaa, esim. ammattivaihtoehdot olivat aivan järjettömät. Siinä vaiheessa pakitin pois lomakkeelta, sillä aloin epäillä, että se on joku huijaus. Johtuiko tuo käsittämätön suomen kieli ehkä selaimestani =MS Edge, vai onko kieli muillakin selaimilla yhtä virheellistä? 


Kun kysymys on kuitenkin asiakastietojen tarkistuksesta, niin en mitenkään voi vahvistaa tietojani noin kelvottoman lomakkeen avulla. 


 




Saimme tähän liittyen vielä infoa. Viime viikolla joidenkin selaimien kanssa oli ilmennyt ongelmia. Jos lomake oli valittuna suomeksi, se yritti kuitekin kääntää kieltä vielä uudelleen suomeksi, ja tästä syystä teksti näytti ihan hölyn pölyltä. Tämä häiriö saatiin korjattua perjantaina. Oletko huomannut onko tätä vielä jatkunut senkin jälkeen? 

Sama täällä. Uskomatonta siansaksaa, jos en olisi mennyt omilla käyttiksillä Telian omaan näkymääni, en olisi vastannyt ja silti vieläkin on ohut olo.

Odotan tasoiseltanne toimijallta oikeasti ihan jotain muuta. Puhelimeeni tullut viestikin haisi huijjaukselta.

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +14

@  kirjoitti:

Sama täällä. Uskomatonta siansaksaa, jos en olisi mennyt omilla käyttiksillä Telian omaan näkymääni, en olisi vastannyt ja silti vieläkin on ohut olo.


Odotan tasoiseltanne toimijallta oikeasti ihan jotain muuta. Puhelimeeni tullut viestikin haisi huijjaukselta.


 




Tervetuloa Yhteisöön!


 


Viestistä olemme tosiaan palautetta laittaneet eteenpäin, jotta jatkossa viestintämme olisi selkeämpää. Itse lomakkeessa oli tuo kääntäjän aiheuttama häiriö mutta se on saatu korjattua. 😁>

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +6

Totta,viesti haiskahti vähä huijaukselta.Mulla oli ainaki ihan selvää suomea ja ei kyselty mitään ammatteja.Pari kysymystä(oletko pep henkilö)sähköposti ja puhelinnumero,siinä kaikki.


@jesse56@  kirjoitti:

Totta,viesti haiskahti vähä huijaukselta.Mulla oli ainaki ihan selvää suomea ja ei kyselty mitään ammatteja.Pari kysymystä(oletko pep henkilö)sähköposti ja puhelinnumero,siinä kaikki.





Kaikenlaisia huijausviestejähän sitä on näinä aikoina näkynyt olevan liikkeellä, joten on hyvä olla kriittisin silmin liikkeellä. Hyvä kuulla, että sait tuon kyselyn täytettyä. 🙂>

Hyvinhän tuo lomakkeen täyttö nyt kävi. Tuota "asiakkaan tuntemista" vain vähän ihmettelen. Tunnistamisesta kai siinä pikemminkin on kyse. Noilla kysymyksillä ette minua varsinaisesti tunne. Jos nyt ruvetaan hiuksia halkomaan...

 

"Kiitos, että vastasit asiakkaan tuntemista koskeviin kysymyksiimme!"

Menin osoitteeseen ja kirjauduin pankkitunnuksilla.

Ilmoitti vain, että bad jotain.

Eli sivu ei toimi.

Mikäs nyt neuvoksi?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +13

@Nalatsu  kirjoitti:

Menin osoitteeseen ja kirjauduin pankkitunnuksilla.


Ilmoitti vain, että bad jotain.


Eli sivu ei toimi.


Mikäs nyt neuvoksi?




Tervetuloa @Nalatsu Yhteisöön! 😁> Kiva että löysit paikalle keskustelemaan.


 


Testailimme täältä ja mitään yleistä häiriötä siellä ei ainakaan tällä hetkellä näyttäisi olevan. Oletko vielä testannut toista nettiselainta jos se auttaisi? Kannattaa myös kokeilla tyhjentää käyttämäsi selaimen välimuisti, se on monesti hyvä ensiapu tällaisiin.


 


Toimiko nyt? 

Jos em. asiakaskysely on tosiaan Telia Finance lähettämä niin olette epäonnistuneet sen toteutuksessa.

Ellei kyselyn tekijä itse pysty tunnistautumista minulle 100% varmasti niin älkää luulko, että antaisin pankkitunnuksiani jollekin  kyselylomakkeelle.

 

Ja mites tämä, "jos et vastaa kolmen viikon kuluessa, jatkossa emme voi enää tarjota sinulle palveluitamme"? Yrittääkö telia tosiaan kiristää asiakkaitaan vai onko joku muu lähettäjänä? En vastannut.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +13

@Anttola  kirjoitti:

Jos em. asiakaskysely on tosiaan Telia Finance lähettämä niin olette epäonnistuneet sen toteutuksessa.


Ellei kyselyn tekijä itse pysty tunnistautumista minulle 100% varmasti niin älkää luulko, että antaisin pankkitunnuksiani jollekin  kyselylomakkeelle.


 




Kysely on tosiaan Telia Financen lähettämä. Rahanpesusäännökset velvoittavat meitä tunnistamaan asiakkaamme ja pitämään asiakastietomme ajan tasalla. Tästä syystä tosiaan kysely on lähetetty, ja se tulee täyttää jotta voimme jatkossakin pitää sinut rahoitusasiakkaanamme. Jotta pääset täyttämään lomakkeen sähköisesti, niin tunnistautuminen tapahtuu mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla. Asiakastietolomakkeen pääset täyttämään  https://www.teliafinance.com/fi -sivustollamme kohdassa "Asiakkaan tunteminen" -> Asiakastietolomake.


 


Ymmärrän että tämä voi aiheuttaa ihmetystä, ja tästä syystä olemme koostaneet vielä yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia liittyen asiakkaan tuntemiseen ja lomakkeen täyttöön. Avaisivatko nuo yhtään asiaa lisää?


Ja toki lomakkeen sähköinen täyttäminen ja näin ollen verkkopankkitunnuksilla/mobiilivarmenteella tunnistautuminen ei ole pakollista. Jos et lomaketta sähköisessä muodossa täytä, lähestymme sinua vielä myös kirjallisesti postitse. Postissa liitteenä on lomake, jonka voit täyttää, allekirjoittaa ja postittaa meille maksutta.


 


Kerroit viestissäsi että kysely tällä tapaa toteutettuna on mielestäsi epäonnistunut. Nyt on ollutkin kovasti erilaisia huijausyrityksiä liikkeellä, ja niiden osalta on hyväkin olla valppaana. Miten itse koet että kyselystä olisi saanut toimivamman? Mieluusti otamme palautetta tämän osalta vastaan. 🙂>

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +13

@snussnus  kirjoitti:

Ja mites tämä, "jos et vastaa kolmen viikon kuluessa, jatkossa emme voi enää tarjota sinulle palveluitamme"? Yrittääkö telia tosiaan kiristää asiakkaitaan vai onko joku muu lähettäjänä? En vastannut.




Tarkoitus ei ole kiristää tietenkään. Rahanpesun torjunnasta annettujen säännösten mukaisesti meidän (kuten myös muiden pankkien ja rahoituslaitosten) on tunnettava asiakkaamme, ja varmistuttava siitä että kaikki tiedot ovat ajan tasalla ja paikkansapitävät. Kaikkien rahoitusasiakkaidemme on vastattava kysymyksiin säännöllisesti vaikka mikään ei olisi muuttunutkaan asiakkuuden alkamisen jälkeen. Linkkailin juuri äsken tuossa ylempänä vastauksia yleisimpiin kysymyksiin liittyen tähän asiakastietolomakkeeseen. Kannattaa tuolta vielä tutustua aiheeseen lisää! 

LAINAUS PANKIN LÄHETTÄMÄSTÄ OHJEESTA:

"Jos saat viestin, jossa ohjataan kirjautumaan verkkopankkiin linkin kautta, se on huijaus. Älä klikkaa linkkiä tai tee mitään, mitä sinulta tällaisessa viestissä pyydetään."

Lisäksi teidän pelottelu "asiakaskyselyssä."

Suosittelen teille kääntymistä ammattitaitoisen nettiturvallisuustvtiön puoleen seuraavissa asiakaskyselyissänne.

Nm. Kohta entinen asiakas

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +13

@Anttola  kirjoitti:

LAINAUS PANKIN LÄHETTÄMÄSTÄ OHJEESTA:


"Jos saat viestin, jossa ohjataan kirjautumaan verkkopankkiin linkin kautta, se on huijaus. Älä klikkaa linkkiä tai tee mitään, mitä sinulta tällaisessa viestissä pyydetään."


Lisäksi teidän pelottelu "asiakaskyselyssä."


Suosittelen teille kääntymistä ammattitaitoisen nettiturvallisuustvtiön puoleen seuraavissa asiakaskyselyissänne.


Nm. Kohta entinen asiakas


 




Ja tuo ohjehan on hyvä ja sitä tuleekin noudattaa! Tästä syystä lähettämässämme viestissä ei myöskään ole suoraa linkkiä sivullemme, vaan siinä lukee näin:


 


"Tietoturvasyistä tässä viestissä ei ole suoraa linkkiä kyselyyn. Löydät kyselyn kirjoittamalla nettiselaimesi osoitekenttään Telia Financen nettiosoitteen (teliafinance piste fi)."


 


Ja sitten kun tuonne sivustolle menee ohjeen mukaan, niin sieltä pääset tunnistautumaan asian kuuluvasti verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Harmi että viesti kuulosti uhkaukselta, se ei missään nimessä ollut tarkoitus. Tarkoitus on tuoda esiin miten tärkeä tuo kyselyn täyttäminen on, jotta Telia Finance saa tarjota jatkossakin rahoituspalveluita sinulle. 


Kysely on toteutettu tietoturva huomioiden, ja tosiaan vaihtoehtoisesti voit myös odottaa postitse lähetettävää lomaketta jos et halua tunnistautua netissä sivustollamme.

Mitä kuuluu vastata? 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

@Ilmari74  kirjoitti:

Mitä kuuluu vastata? 




Jos viittaat tähän asiakastietokyselyyn, niin kysymykset ovat lomakkeella ja vastaat niihin kysymyksiin oman tilanteesi mukaan. Vastaukset eivät välttämättä ole kaikilla samat, joten oikeita ja vääriä vastauksia tässä ei ole.

niin missä tääl on joku VVV..n linkki

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@Oravee  kirjoitti:

niin missä tääl on joku VVV..n linkki




Nyt en ihan saanut kiinni mitä tarkoitat vvv linkillä, mutta teliafinancen omilla nettisivuilla on kerrottu tarkemmin tuosta asiakastietolomakkeesta. Linkki löytyykin tuosta @SannaMKoo aiemmasta vastauksesta. 

Vastaa