Telialta ostetun puhelimen huolto-ohjeet

  • 5 November 2021
  • 0 kommenttia
  • 622 katselukertaa

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12



Joskus voi käydä niin, että huomaat hankkimassasi puhelimessa olevan jotain vikaa. Tällöin on syytä toimittaa laite huoltoon korjattavaksi. Tästä artikkelista löydät toimintaohjeet, jos puhelimesi kaipaa huoltoa. Selaamalla alemmas löydät laitevalmistajakohtaiset ohjeet puhelimen huoltoon toimittamiselle sekä online-portaalin käyttöohjeen. Nämä ohjeet koskevat vain puhelimia.


 


Yleistä tietoa laitehuollosta ja takuusta



Telian liittymäasiakkaana saat puhelimellesi jopa kolmen vuoden mittaisen takuun, joka on normaalisti laitevalmistajan myöntämää takuuaikaa pidempi. Huoltokumppanimme tarkistaa puhelimessa ilmoitetun vian ja korjaa sen joko takuuseen tai asiakkaan maksua vastaan viasta riippuen. Joissain tapauksissa viallinen puhelin voidaan vaihtaa uuteen vastaavaan malliin, jos takuunalaista vikaa ei ole mahdollista syystä tai toisesta korjata.
Huoltokumppaneinamme toimii Mcare Oy, AitoSupport Oy sekä Resete Oy eli emme huolla puhelimia suoraan Telia Kaupassa tai Express-pisteillä. Jos sinulla on Telian Laitevakuutus ja puhelimesi menee rikki tai siihen tulee jotain muuta takuuseen kuulumatonta vikaa, ota yhteys suoraan vakuutuksen myöntäjälle AIG:lle, jota kautta saat toimintaohjeita sekä neuvoja vakuutuksen hyödytämiseksi.



Kaikissa Telian myymissä puhelimissa on voimassa laitevalmistajan myöntämä takuu. Takuuaika ja takuuehdot voivat poiketa riippuen laitevalmistajasta. Saat puhelimen mukana takuulapun, jossa on tarkemmat tiedot takuusta ja sen ehdoista. Jos akun tai myyntipakkauksessa tulevien tarvikkeiden takuuaika poikkeaa puhelimen pituudesta, siitä mainitaan kyseisessä takuulapussa.



Mekaaniset vauriot ja kosteusvauriot eivät normaalisti kuulu takuun piiriin. Kannattaa myös huomioida, että joissain tapauksissa esimerkiksi näytön mekaaniset vauriot voivat estää muiden korjaustoimien tekemisen, jos näyttöä ei vaihdeta samalla, sillä rikkinäistä näyttöä ei välttämättä saada kiinnitettyä enää takaisin. Kaikki puhelimen mukana huoltoon toimitetut tarvikkeet ovat asiakkaan vastuulla, joten jos mahdollista, otathan ne pois ennen huoltoon toimittamista etteivät ne vahingossa päädy väärille teille. Tällaisia tarvikkeita ovat esimerkiksi SIM- ja muistikortit sekä suojakuoret jne. Älä poista kuitenkaan suojakalvoa tai -lasia, mutta varaudu siihen, että se voidaan joutua huollossa irroittamaan. Poista käytöstä myös näytön lukituksen salaus sekä Google-tili tai Find My iPhone -toiminto, sillä näiden ollessa käytössä, huolto voi joutua tyhjentämään koko puhelimen, jotta vikaa päästään kartoittamaan. Muista myös varmuuskopioida tärkeät tiedot puhelimestasi talteen ennen huoltoa.



Online-portaalin käyttöohje



Tästä saat auki yksityiskohtaisemman ohjeen online-portaalin käyttöön. Portaalin kautta voit kirjata laitteen itsehuoltoon.


Hide content

Voit joko kirjata puhelimesi huoltoon itse ja lähettää Telian maksamalla postilähetyksellä puhelimen huoltokumppanille tai vaihtoehtoisesti viedä laitteesi Telian myymälään, josta lähetämme sen huoltokumppanillemme. Huollettu laite palautuu samaan postitoimipaikkaan tai samaan myymälään, valitusta toimitustavasta riippuen. Voit seurata huollon etenemistä sähköpostiin saapuvan linkin kautta.

1. Huollon kirjaaminen aloitetaan syöttämällä hakukenttään huollettavan laitteen IMEI-koodi tai sarjanumero



2. IMEI-koodin tai sarjanumeron avulla haetaan laitteen tiedot eli ilman tätä tietoa huollon kirjaaminen itsepalveluna ei onnistu.


3. Kirjaa puhelimessa esiintyvä vika mahdollisimman tarkasti. Voit lisätä useamman vian painamalla "Lisää vika"-painiketta.


4. Täytä oma tietosi lomakkeelle sekä mahdollinen näytön suojakoodi. Voit myös kirjata muita lisätietoja huoltoliikkeelle huoltoon liittyen.


5. Seuraavaksi valitse toimitustapa.
a) Postitse, jolloin saat sähköpostiin valmiiksi maksetun osoitekortin sekä Postin Helposti -koodin. Toimita tällöin puhelin lähimpään postiin. Puhelin palautuu takaisin postipakettina noudettavaksi lähimpään postin toimipaikkaan.
b) Telia Kauppaan, jolloin vie puhelin Telia Kauppaan saatteen kera.


6. Varmista, että tiedot ovat oikein sekä hyväksy käyttöehdot. Tässä vaiheessa muistutetaan vielä mahdollisten lisätarvikkeiden poistamisesta. Jos puhelimen mukana menee jokin lisätarvike, kirjaa siitä tiedot vikakuvauksen lisätietoihin.


7. Huoltoon kirjaaminen on nyt valmis. Saat tämän jälkeen sähköpostiin vahvistuksen huollon rekisteröitymisestä, jossa on toimitustapavalinnastasi riippuen vielä ohjeistus puhelimen toimittamisesta huoltoon joko postitse tai Telia Kauppaan. Saat myös seurantalinkin huollollesi sekä huoltolähetteen. Jos toimitustapana on Telia Kauppa saat myös valitun Telia Kaupan yhteystiedot. Jos valitsit toimitustavaksi postin, saat postin Helposti-koodin lisäksi pakettikoodin lähetystä varten.




Valmistajakohtaiset ohjeet puhelimen huoltoon toimittamiselle



Tästä löydät vaihtoehdot ja tarkemmat ohjeet puhelimen huoltoon toimittamiselle puhelinmerkkisi mukaan. Jos viet puhelimesi huoltoon Telia Kaupan, Telia Express-pisteen tai sivujemme online-portaalin kautta itsepalveluna, se ohjautuu suoraan oikeaan paikkaan huoltokumppanillemme. Jos lähettyvilläsi on kuitenkin oikean huoltokumppanin oma toimipaikka, voit viedä puhelimen myös sinne.


 


Apple:



  1. Poista ”Find my iPhone”-toiminto käytöstä

  2. Varmuuskopioi tarvittavat laitteen tiedot talteen

  3. Poista mahdollisuuksien mukaan lisätarvikkeet (esim. suojakuoret). Suojalasia/-kalvoa ei kannata poistaa, mutta joissain tapauksissa se voidaan joutua irrottamaan huollossa.

  4. Poista puhelimesta sim- tai muistikortit

  5. Poista näytön lukituksen salaus

  6. Toimita puhelin huoltoon joko:

    1. Itsepalveluna online-portaalin kautta

    2. Telia Kauppaan tai Telia Express-pisteelle

    3. Mcaren tai Reseten oma huoltoliike




Applen puhelimilla on laitevalmistajan myöntämä 12kk takuu.


 


Doro:



  1. Poista Google-tili käytöstä

  2. Varmuuskopioi tarvittavat laitteen tiedot talteen

  3. Poista mahdollisuuksien mukaan lisätarvikkeet (esim. suojakuoret). Suojalasia/-kalvoa ei kannata poistaa, mutta joissain tapauksissa se voidaan joutua irrottamaan huollossa.

  4. Poista puhelimesta sim- tai muistikortit

  5. Poista näytön lukituksen salaus

  6. Toimita puhelin huoltoon joko:

    1. Itsepalveluna online-portaalin kautta

    2. Telia Kauppaan tai Telia Express-pisteelle

    3. Reseten oma huoltoliike




Doron puhelimilla on laitevalmistajan myöntämä 24kk takuu.


 


Erifon:



  1. Toimita puhelin Telia Kauppaan tai Telia Express-pisteelle

  2. Ota yhteyttä Telian asiakaspalveluun


Erifonin puhelimilla on laitevalmistajan myöntämä 24kk takuu. Takuuaikana takuunalaisten vikojen suhteen puhelin vaihdetaan uuteen.



Honor:



  1. Poista Google-tili käytöstä

  2. Varmuuskopioi tarvittavat laitteen tiedot talteen

  3. Poista mahdollisuuksien mukaan lisätarvikkeet (esim. suojakuoret). Suojalasia/-kalvoa ei kannata poistaa, mutta joissain tapauksissa se voidaan joutua irrottamaan huollossa.

  4. Poista puhelimesta sim- tai muistikortit

  5. Poista näytön lukituksen salaus

  6. Toimita puhelin huoltoon joko:

    1. Itsepalveluna online-portaalin kautta

    2. Telia Kauppaan tai Telia Express-pisteelle

    3. Reseten oma huoltoliike




Honorin puhelimilla on laitevalmistajan myöntämä 24kk takuu.


 


Huawei:



  1. Poista Google-tili käytöstä

  2. Varmuuskopioi tarvittavat laitteen tiedot talteen

  3. Poista mahdollisuuksien mukaan lisätarvikkeet (esim. suojakuoret). Suojalasia/-kalvoa ei kannata poistaa, mutta joissain tapauksissa se voidaan joutua irrottamaan huollossa.

  4. Poista puhelimesta sim- tai muistikortit

  5. Poista näytön lukituksen salaus

  6. Toimita puhelin huoltoon joko:

    1. Itsepalveluna online-portaalin kautta

    2. Telia Kauppaan tai Telia Express-pisteelle

    3. Reseten oma huoltoliike




Huawein puhelimilla on laitevalmistajan myöntämä 24kk takuu.


 


Motorola:



  1. Poista Google-tili käytöstä

  2. Varmuuskopioi tarvittavat laitteen tiedot talteen

  3. Poista mahdollisuuksien mukaan lisätarvikkeet (esim. suojakuoret). Suojalasia/-kalvoa ei kannata poistaa, mutta joissain tapauksissa se voidaan joutua irrottamaan huollossa.

  4. Poista puhelimesta sim- tai muistikortit

  5. Poista näytön lukituksen salaus

  6. Toimita puhelin huoltoon joko:

    1. Itsepalveluna online-portaalin kautta

    2. Telia Kauppaan tai Telia Express-pisteelle

    3. Reseten oma huoltoliike




Motorolan puhelimilla on laitevalmistajan myöntämä 24kk takuu.


 


Nokia:



  1. Poista Google-tili käytöstä

  2. Varmuuskopioi tarvittavat laitteen tiedot talteen

  3. Poista mahdollisuuksien mukaan lisätarvikkeet (esim. suojakuoret). Suojalasia/-kalvoa ei kannata poistaa, mutta joissain tapauksissa se voidaan joutua irrottamaan huollossa.

  4. Poista puhelimesta sim- tai muistikortit

  5. Poista näytön lukituksen salaus

  6. Toimita puhelin huoltoon joko:

    1. Itsepalveluna online-portaalin kautta

    2. Telia Kauppaan tai Telia Express-pisteelle

    3. Mcaren oma huoltoliike




Nokian puhelimilla on 24kk tai 36kk takuu mallista riippuen.


 


OnePlus:



  1. Poista Google-tili käytöstä

  2. Varmuuskopioi tarvittavat laitteen tiedot talteen

  3. Poista mahdollisuuksien mukaan lisätarvikkeet (esim. suojakuoret). Suojalasia/-kalvoa ei kannata poistaa, mutta joissain tapauksissa se voidaan joutua irrottamaan huollossa.

  4. Poista puhelimesta sim- tai muistikortit

  5. Poista näytön lukituksen salaus

  6. Toimita puhelin huoltoon joko:

    1. Itsepalveluna online-portaalin kautta

    2. Telia Kauppaan tai Telia Express-pisteelle

    3. Mcaren oma huoltoliike




OnePlussan puhelimissa on laitevalmistajan myöntämä 24kk takuu.


 


Samsung:



  1. Poista Google-tili käytöstä

  2. Varmuuskopioi tarvittavat laitteen tiedot talteen

  3. Poista mahdollisuuksien mukaan lisätarvikkeet (esim. suojakuoret). Suojalasia/-kalvoa ei kannata poistaa, mutta joissain tapauksissa se voidaan joutua irrottamaan huollossa.

  4. Poista puhelimesta sim- tai muistikortit

  5. Poista näytön lukituksen salaus

  6. Toimita puhelin huoltoon joko:

    1. Itsepalveluna online-portaalin kautta

    2. Telia Kauppaan tai Telia Express-pisteelle

    3. AitoSupportin oma huoltoliike




Samsungin puhelimilla on laitevalmistajan myöntämä 24kk takuu.


 


Xiaomi:



  1. Poista Google-tili käytöstä

  2. Varmuuskopioi tarvittavat laitteen tiedot talteen

  3. Poista mahdollisuuksien mukaan lisätarvikkeet (esim. suojakuoret). Suojalasia/-kalvoa ei kannata poistaa, mutta joissain tapauksissa se voidaan joutua irrottamaan huollossa.

  4. Poista puhelimesta sim- tai muistikortit

  5. Poista näytön lukituksen salaus

  6. Toimita puhelin huoltoon joko:

    1. Itsepalveluna online-portaalin kautta

    2. Telia Kauppaan tai Telia Express-pisteelle

    3. Reseten oma huoltoliike




Xiaomin puhelimilla on laitevalmistajan myöntämä 24kk takuu.


 


Tässä olivat ajantasaiset laitehuolto-ohjeet Telialta ostetuille puhelimille. Voit osallistua keskusteluun kommentoimalla artikkelin alle.

Lue myös:



 

0 vastausta

Ei vielä vastauksia. Ole sinä ensimmäinen ja vastaa, kysy tai kommentoi!

Vastaa