Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 60891
Kirjoituksia 167319

Tietoa huijauspuheluista ja vinkkejä niiden tunnistamiseen

Telialainen

Tietoa huijauspuheluista ja vinkkejä niiden tunnistamiseen

Huijauspuheluita teknisestä tuesta.jpg

 

Suomalaisiakin puhelinnumeroita koskettavat Spoofing-huijaussoitot ovat yleistyneet jälleen.

Huijari soittaa väärennetyllä numerolla ja esittää olevansa teknisen tuen eli helpdeskin työntekijä. Hän väittää, että koneellasi on haittaohjelma, jonka hän voi etähallinnan avulla poistaa. Huijari puhuu yleensä huonoa englantia, joissain tapauksissa suomea. Hän pystyy soittamaan puhelunsa jopa niin, että numerona näkyy toisen ihmisen käytössä oleva puhelinnumero. Hän ei siis ole todellisuudessa kyseisen liittymän omistaja.

 

Huijauspuhelun aikana sinua pyydetään/vaaditaan asentamaan koneelle etähallintaohjelma ja huijari kyselee sinulta erilaisia tietoja. Älä koskaan luovuta kenellekään ulkopuoliselle pankkitunnuksia, luottokorttitietoja, muita henkilötietoja tai siirrä rahaa heidän pyynnöstä mihinkään.

 

Mikä spoofing?

 

Spoofing on englanninkielinen nimitys huijaukselle, jossa huijari esiintyy luotettavana tahona ja luottamuksen kautta pyrkii saamaan tietoja uhrista tai rikollista hyötyä. Meneillään olevassa laajemmassa huijauksessa huijari esiintyy esimerkiksi Microsoftin teknisenä tukena, käyttäen näkyvänä numerona suomalaisille tuttuja numeroita. Puhelu voi tulla vaikkapa 0400-alkuista matkapuhelinnumerosta. Puhelua ei todellisuudesta soiteta kyseisestä numerosta ja myös ulkomaan numeroita on käytetty huijauksissa hyväksi.

 

Miksi Telian numeroa voidaan käyttää väärin?

 

Huijarit kokeilevat numero kerrallaan eri puhelinnumeroita ja käyttävät niitä sen jälkeen hyödykseen, kun huomaavat niiden toimivan. Kyse on siis sattumanvaraisesta toiminnasta, jonka vuoksi suomalainenkin numero voi olla huijauksessa käytetty.

 

Miten toimin tuntemattoman numeron soittaessa?

 

Puheluun vastaaminen ei ole vaarallista, mutta jos puhelun aikana tulee epävarma olo soittajan tarkoitusperistä, älä asenna hänen pyytämänsä etähallintaohjelmaa tai anna henkilökohtaisia tietojasi. Asiasta tinkaamaan jäävän soittajan kanssa ei kannata puhelua jatkaa, vaan sulkea puhelu.

Mitä teen jos numeroani on käytetty huijauksiin?

 

Huijauksessa käytettävä numero voi olla juuri sinun omistamasi puhelinnumero. Huijarit soittavat lukuisia puheluita mahdollisille uhreilleen joista osa sitten soittaa numeroon takaisin kysyäkseen, miksi olet ollut häneen yhteydessä. Tai he lähettävät sinulle tekstarin ja kysyvät, että miksi olet ollut yhteydessä. Tai he pyytävät sinua lopettamaan soittaminen numerostasi. Tilanne on kieltämättä harmillinen, mutta yleisesti huijarit vaihtavat usein numeroaan, jolla soittavat huijauspuheluitaan. Joten, jos sinun puhelinnumeroasi käytetään huijauspuheluihin he eivät käytä sitä siihen välttämättä kovinkaan pitkään, jolloin häiriösoitot numeroosi päättyvät yleensä muutaman päivän sisällä.

 

Oman puhelimesi asetuksilla voit hiljentää häiriösoittoja. Asetuksista voi yleensä* asettaa numeroita yksitellen estolistoille tai hiljentää tuntemattomista numeroista tulevat puhelut.

Android (versio 10):

  • Puhelin -sovellus -> Kolme pistettä -> Asetukset -> Estä numerot.
  • Kyseisestä valikosta voit estää tuntemattomat numerot niin halutessasi ja kytkeä asetuksen myöhemmin pois päältä.

 

iPhone (iOS 13.3.1)

  • Kytke ensin Älä häiritse tila päälle: Asetukset -> Älä häiritse.
  • Seuraavaksi muokkaa Älä häiritse -tilan alavalikosta: Salli puhelut -> Kaikki yhteystiedot
  • Nyt yhteystiedoissa olevasta numerosta soittaessa puhelin hälyyttää. Muista numeroista soittaessa saat tiedon soitosta vastaamatta jääneenä puheluna, mutta puhelin ei hälytä.

 

Jos häiriösoitot jatkuvat ja tekevät liittymän käytön mahdottomaksi, suosittelemme olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme, jolloin liittymänumero voidaan tarvittaessa väliaikaisesti vaihtaa. 

 

*Asetuksien muokattavuus vaihtelee puhelimen ominaisuuksien mukaan. Tarkimmat tiedot löydät puhelimen käyttöoppaasta.

 

Kuinka tunnistan aidon teknisen tuen, esim. Telia Helpin?

 

Telia Helpin teknistä tukea saat palvelunumerosta 0600 10 100 ja sinulle päin soittassa numerona voi näkyä jokin seuraavista numeroista:

 

  • 0600 10 00 - Telia Helppi teknisen tuen numero (ma-pe 8- 20, la 9 - 16:30 2,25€/min + pvm/mpm)
  • 020 344 266 - Tästä numerosta emme vastaa, vaan soitamme kyseisestä numerosta asiakkaan suuntaan vikatilanteita selvittäessä.
  • 020 690 400 - Telian asiakaspalvelun numero (ma–pe 8–18 / Häiriöilmoitukset ma–pe 8–20 ja la 9–16.30 mpm/pvm)


Telian teknisen tuen tai asiakaspalvelun soittaessa henkilöllisyytesi varmistetaan, jotta asiakkuus voidaan tunnistaa ja voimme kirjata tarvittavat tiedot järjestelmiimme. Emme koskaan kysy käyttäjätunnus ja salasana yhdistelmää, verkkopankkitunnuksia tai pyydä asentamaan muita, kuin Telia Helpin sivuilta ladattavaa etätukiohjelmaa.


Lue lisää: