Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Osmo52
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 2 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Hybridilaajakaistan reititin

Moikka ! Tossa reitittimen kytkentäohjeissa kehoitetaan kytkemään Ethernet kaapeli reitittimestä tietokoneelle. Kai se toimii langattomastikin ? Minulla tietokone on eri huoneessa, enkä kaapelia voi kytkeä. 

63 vastausta
Poistettu käyttäjä
 


@kefiiri@  kirjoitti:

@Osku@  kirjoitti:

@kefiiri@  kirjoitti:

@Osku@  kirjoitti:

Mun laite toimii ongelmitta. Ei o tarvinnu buutata kertaakaan.


Oliko sinulla myös DSL- linja kytkettynä?

 

 


Kyllä, kupari ja sim-kortti


Se voi selittää jotain.

Nimittäin... taas on yön aikana näköjään siniset verkkosignaalivalot sammuneet.

 

Osaako Telialta joku vastata, että mikä mättää?

Miksi siis pelkän SIM:n varassa oleva Sagecom tipahtaa säännöllisesti pois verkosta?

Lähtee aina toimintaan uudelleen käynnistyksen jälkeen. Onko jotain osuutta asiaan sillä, että se ei ole kytketty DSL- linjaan ja sitä ei säännöllisesti tällä hetkellä käytetä. Yksikään laite ei ole siihen kytkeytynyt, joten säännöllistä verkkoliikennettä sen kautta ei ole.


Saattaa johtua juuri tuosta käyttämättömyydestä. Vuosia sitten käytössäni oli reitittimessä Telian 4G-yhteys joka putosi verkosta pois jos liikennettä ei ollut X aikaan. Olikohan 4, 6 tai 8 tuntia. Tilanne nimittäin korjaantui sillä, että laittoi keepalive-ominaisuuden käyttöön hallintasivuilta jolloin yhteys pysyi yhtäjaksoisesti päällä niin pitkään kunnes itse sen katkaisi tai tukiasema sen esim. huoltotöiden yhteydessä pudotti.

 

edit: ja tämän silloin vahvisti myös SoneraPartio toisella foorumilla, että ilman liikennettä joku aikakatkaisu on.

kefiiri
Konkari
  • 206 custom-general.kudos
  • 675 custom-general.replies
  • 5 custom-general.solutions


@Anonymous@  kirjoitti:

@kefiiri@  kirjoitti:

@Osku@  kirjoitti:

@kefiiri@  kirjoitti:

@Osku@  kirjoitti:

Mun laite toimii ongelmitta. Ei o tarvinnu buutata kertaakaan.


Oliko sinulla myös DSL- linja kytkettynä?

 

 


Kyllä, kupari ja sim-kortti


Se voi selittää jotain.

Nimittäin... taas on yön aikana näköjään siniset verkkosignaalivalot sammuneet.

 

Osaako Telialta joku vastata, että mikä mättää?

Miksi siis pelkän SIM:n varassa oleva Sagecom tipahtaa säännöllisesti pois verkosta?

Lähtee aina toimintaan uudelleen käynnistyksen jälkeen. Onko jotain osuutta asiaan sillä, että se ei ole kytketty DSL- linjaan ja sitä ei säännöllisesti tällä hetkellä käytetä. Yksikään laite ei ole siihen kytkeytynyt, joten säännöllistä verkkoliikennettä sen kautta ei ole.


Saattaa johtua juuri tuosta käyttämättömyydestä. Vuosia sitten käytössäni oli reitittimessä Telian 4G-yhteys joka putosi verkosta pois jos liikennettä ei ollut X aikaan. Olikohan 4, 6 tai 8 tuntia. Tilanne nimittäin korjaantui sillä, että laittoi keepalive-ominaisuuden käyttöön hallintasivuilta jolloin yhteys pysyi yhtäjaksoisesti päällä niin pitkään kunnes itse sen katkaisi tai tukiasema sen esim. huoltotöiden yhteydessä pudotti.

 

edit: ja tämän silloin vahvisti myös SoneraPartio toisella foorumilla, että ilman liikennettä joku aikakatkaisu on.


Jotain tuollaista tässä alan epäillä. Tosin nyt se tässä päivän aikana heräsikin itsestään "eloon".

Olenkin yrittänyt etsiä Sagecomin asetuksista jonkun sellaisen asetuksen mikä säännöllisesti aiheuttaisi liikennettä sen ja verkon välillä. En ole ainakaan vielä löytänyt.

kefiiri
Konkari
  • 206 custom-general.kudos
  • 675 custom-general.replies
  • 5 custom-general.solutions

Ne siniset valot eivät pala, mutta näköjään nettiin kuitenkin menee. Joskin tuntuu kuin kangertelisi välillä.

PiaJo
Telialainen
Telialainen
  • 204 custom-general.kudos
  • 831 custom-general.replies
  • 67 custom-general.solutions

@kefiiri Onko mobiiliverkko siinä osoitteessa minkälainen? En ole huomannut, että hybridi pudottaisi yhteyksiä vaikka dsl-piuha on poissa vaan on koko ajan 4G-verkossa. Vastaan on tullut asiakkaita, missä on ollut heikompi mobiiliverkko, niin se on pudotellut signaaleja välillä kokonaan pois.

kefiiri
Konkari
  • 206 custom-general.kudos
  • 675 custom-general.replies
  • 5 custom-general.solutions

Verkko on ihan kohtuullinen. Ei mikään erinomainen, mutta riittävän hyvä. Näin myös Sagecoimin reitittimen mukaan. Syy jumittamisiin on jossain muualla. Vaihtoehdoksi jää joko itse laitevika (softa ehkä) tai siten jostain syystä dataliikenteen vähyyden vuoksi liittymä nukahtaa eikä reititin herää.

 

Reititin itsehän käytönhallinnan mukaan on verkossa, mutta onko ne tiedot vain jämähtäneet jumiin eikä se todellisuudessa ole. Tiedäpä häntä sitten.

Gasa70
Kommentaattori
  • 8 custom-general.kudos
  • 24 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Mistä löytyy toi hybriidimodeemista keepalive asetukset ? Löytyykö myös se asetus modeemista missä saa valita ulkoinen/sisäisen antennin käytössä? 

Mie romahan kohta ?
EmmaTe
Telialainen
Telialainen
  • 9 custom-general.kudos
  • 73 custom-general.replies
  • 3 custom-general.solutions

Mihin tarvitset keepalive asetuksia? Tässä vielä ohje laitteesta: https://bit.ly/2RPEvCg. Laite asioissa suosittelen olemaan Helppiin yhteydessä, pääsevät näissä auttamaan paremmin.

Osku
Vakiokalustoa ☆☆
  • 40 custom-general.kudos
  • 312 custom-general.replies
  • 4 custom-general.solutions

BandSteering

https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/modeemit-ja-reitittimet/telia-zone-hybrid-reititin

"2,4GHz ja 5GHz taajuudet käyttävät samaa Wi-Fi verkon nimeä ja salasanaa. Päätelaitteet päättävät kumpaan taajuuteen yhdistävät."

 

Mulla on toi päällä, silti läppäri tunnistaa kaksi eri nimistä verkkoa. Molemmissa toimii kyllä sama passu.

juhuriz
Kommentaattori
  • 21 custom-general.kudos
  • 39 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions


@kefiiri@  kirjoitti:

@Osku@  kirjoitti:

@kefiiri@  kirjoitti:

@Osku@  kirjoitti:

Mun laite toimii ongelmitta. Ei o tarvinnu buutata kertaakaan.


Oliko sinulla myös DSL- linja kytkettynä?

 

 


Kyllä, kupari ja sim-kortti


Se voi selittää jotain.

Nimittäin... taas on yön aikana näköjään siniset verkkosignaalivalot sammuneet.

 

Osaako Telialta joku vastata, että mikä mättää?

Miksi siis pelkän SIM:n varassa oleva Sagecom tipahtaa säännöllisesti pois verkosta?

Lähtee aina toimintaan uudelleen käynnistyksen jälkeen. Onko jotain osuutta asiaan sillä, että se ei ole kytketty DSL- linjaan ja sitä ei säännöllisesti tällä hetkellä käytetä. Yksikään laite ei ole siihen kytkeytynyt, joten säännöllistä verkkoliikennettä sen kautta ei ole.


Telian huoltomiehen mukaan reititin tarkistaa tietyin väliajoin että on Telian DSL-linjassa kiinni. Jos ei ole niin katkaisee Mobiiliyhteyden. 

Sekunti
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 1727 custom-general.kudos
  • 2205 custom-general.replies
  • 177 custom-general.solutions


@juhuriz@  kirjoitti:
Telian huoltomiehen mukaan reititin tarkistaa tietyin väliajoin että on Telian DSL-linjassa kiinni. Jos ei ole niin katkaisee Mobiiliyhteyden. 

Pitää paikkaansa. Mobiiliyhteys palaa aika nopeasti takaisin linjoille Hymiö Onnellinen

¸¸.•*¨*•♫Telia 5G lähettiläs 2021¸¸.•*¨*•♫
"Erehtyminen on inhimillistä, mutta asioiden perinpohjaiseen sotkemiseen tarvitaan tietokone." -Paul Ehrlich