Copyright Telia Company 2020
24-08-2018 13:11
Moikka ! Tossa reitittimen kytkentäohjeissa kehoitetaan kytkemään Ethernet kaapeli reitittimestä tietokoneelle. Kai se toimii langattomastikin ? Minulla tietokone on eri huoneessa, enkä kaapelia voi kytkeä.
23-01-2019 18:24
@Tomppa_1 kirjoitti:Viime perjantaina iltapäivällä hybridireititin oli "punaisena". Otin virrat pois ja käynnistin uudestaan, ja taas se toimi kunnolla. Johtuiko tämä siitä, että jakelussa on uusi firmware ?
Laite hakee itse automaattisesti päivityksen aina uudelleenkäynnistämisen yhteydessä. Mikäli ei käynnistele laitetta itse, niin ainakin huomasin aiemmin että hybridi haki sen itse ja päivitti itse itsensä. On voinut olla myös katkos jossain. Katsoitko mikä ohjelmistoversio sinulla siinä on käytössäsi?
28-01-2019 21:09
Mistä kohtaa uusimmasta softasta saa NAT:n päälle ?
29-01-2019 09:58
Laitteessa on nat päällä. Mistä heräsi epäily että näin ei ole? Tai onko sinulla jokin NAT:n liittyvä ongelma?
NAT:a ei pysty erikseen ottamaan pois päältä laitteesta mutta jos tarvitsee sillatuja yhteyksiä niin laitteen 4.portin voi sillata. Tämän kautta laitteet käyttävät pelkkää kiinteää osuutta hybridistä ja saavat julkisen ip:n(max 4 ip:tä laitteille koska reititin vie yhden).
29-01-2019 13:47
Device info-kohdassa NAT on DISABLED:
29-01-2019
15:16
Muokattu
29-01-2019
15:48
Edit. Sainkin tuohon jo varmistuksen että laitteen hallinta näyttää nyt tiedon väärin. Eli NAT on kyllä päällä.
Niimpä tuo mokoma näyttää GUI:ssa.
Laitteessa on kuitenkin NAT päällä jos se ei nyt jotenkin mystisesti ole aivan solmuun mennyt tai kytkennät ovat pielessä. Johdot tulee olla: punainen wan-portti tyhjä, puhelinjohto dsl-portissa ja omat laitteet keltaisissa lan-porteissa.
Varmistamaan tuon pystyt kun katsot että mitä ip:tä reititin jakaa laitteille, jos ovat 192.XXX.X.X niin nämä ovat lähiverkon osoitteita ja tulevat reitittimeltä ja kaikki ok.
Selvitetään tuota GUI:n tilannetta että onko tuo tieto nyt tässä ohjelmistoversiossa väärin yleisesti.
28-03-2019 18:45
Minulla tuo reititin kaatui kerran päivässä. Kun liitin tietokoneen kaapelilla reitittimeen loppui kaatuilu. WiFi -tikku oli USB hubissa, jossa on myös puolisen tusinaa ulkoista kiintolevyä, joista Transcend -levyt kaatuvat vähän väliä. Luulen, että ko levyt ottavat sen verran virtaa, että HUB notkahtaa ja WiFi siinä samassa. Yritä järjestää tilanne siten, että WiFi -tikku on suoraan tietokoneen USB root -liittimessä.
09-05-2019 00:23
Hei,
Loppui ethernet-portit modeemista. Kytkin tuohon perään jonkun telewellin modeemin josta tein kytkimen. RJ45 telewellin WAN-porttiin (tässä tapauksessa LAN2) ja siitä mihin tahansa hybridimodeemin porttiin, eikö? Sitten joku laite, esimerkiksi PC kiinni tuohon telewelliin vaikka LAN1 ja netin pitäisi ilmeisesti toimia? Ei pelitä. Tulisiko tuo verkkopiuha laittaa WAN-portista WAN-porttiin? Jossakin Telian sivuilla luki että älä käytä hybridin kanssa WAN-porttia. Miksi ei?
09-05-2019 06:26
Kokeile laittaa jostain hybridin lan portista telewellin lan porttiin.
Esim. Motonet myy 30€ pintaan tp linkin 8-porttista gigabitin kytkintä. Mulla on niitä kaksi eikä ongelmia ole ollut.
Kirjoitettu
17-09-2019
17:33
Muokattu
17-09-2019
18:14
Katjane
Hankkimani hybridireititimen internetyhteys putoaa pois päältä useamman kerran vuorokaudessa. Olen kysellyt ja selvitelly mistä se voi johtua. Teknine asiakaspalvelu neuvoi miten voin määritellä ns. taajuulukituksen. Ei auttanut internet katkesi kuitenkin ja lukitus palautui Automat- tilaan jolloin reittin yrittää kaivella jotain sopivaa tukiasemaa lähistöltä. @ led loistaa kuitenkin koko ajan ? Tämä reititin on tilattu toisen asuntoomme jossa on Telian kaapeliyhteys. Asiantuntijoiden mukaan sen firmware- päivitys onnistu vain siinä osoitteessa. Kysyin mistä laite tiettä olinpaikkansa vastaus oli ettei se tiedäkän mutta Telian järjestelmät tietävät. No järjestelmissä on laitteen mukana toimitetun SIM kortin numero jonka kautta operaattori pääsee reititimeen kiinni ja voi seurata sen käyttöä, asetuksia sekä tietoja.
Olen askarrellut tämän reitinongelman kanssa useita iltoja, boottailut sitä. tehnyt taajuuslukitusmuutoksia, työtä joka ei kai minulle maksavana asiakkaana ptäisi kuulua. Viimeiaeksi konstiksi saada Telia reititin pysymään internetissä olen laittanut laitteessen toisen operaattin prepaid sim kortin. Ratkaisu on toimunut jo pari vuorokautta.
Siksipä minua kiinnostaa mitä sim`iin painetu teksti kertoo esim; xxxx xxxx xxxx xxxx NoPin, tuon viimeisen kyllä ymmärän se liittyy kai operaattorin laitteeseen pääsyyn ?
EDIT katjane: sim-kortin numero piilotettu
17-09-2019 18:44
Hybridreititin on tarkoitettu toimimaan niin että se voi käyttää yhtäaikaa sekä kiinteää laajakaistaa että mobiililaajakaistaa. Hybridreititin saa uusimman ohjelmistopäivityksen ainoastaan kiinteän ADSL- tai VDSL2 laajakaistan kautta. Mikäli Hybridreititintä ei ole koskaan käytetty kiinteässä laajakaistassa, siinä on ohjelmisto, joka siihen on laitettu tehtaalla ennenkuin laite on saapunut varastollemme, josta voi olla pitkäkin aika. Laite hakee uusimman ohjelmistoversion automaattisesti, kun se on kytkettynä toimivaan Telian kiinteään laajakaistaliittymään ADSL- tai VDSL2-tekniikalla. Tämän vuoksi suosittelen että käytät modeemia siellä minne kiinteä laajakaista on tilattu.
SIM-kortissa oleva numerosarja (joka näkyy nyt peitettynä) on yksilöllinen sarjanumero. Tällä SIM-kortti aktivoidaan verkkoon ja numero näkyy liittymäsi tiedoissa Telian sivuilla.