Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Hybridimies
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 15 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Hybridilaajakaistasta ja minkä merkkinen modeemi?

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Hei!

 

Onko kellään tietoa mikä hybridireititin on malliltaan tai valmistajaltaan?

 

Laitoin tilaukseen kyseisen paketin ja olisi hienoa tietää laite sekä sen tekniset ominaisuudet ennen asennusta, jotta pääsee suunnittelemaan miten tällä laitteella korvaa fyysisesti aiemmat laitteet. Osa laitteista, kun tarvitsee langan ja osa ei.

Edit IlariJR: lisätty linkit hybridiblogeihin.

Lue lisää hybridilaajakaistasta täältä:
- Hybridilaajakaista tuo nopeammat yhteydet jopa yli miljoonaan suomalaiseen kotitalouteen

- Hybridilaajakaista? Miten se toimii?

740 vastausta
irritus
Konkari ☆
  • 583 custom-general.kudos
  • 1076 custom-general.replies
  • 86 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@KaPetri@  kirjoitti:

Hybridiyhteyden idea meillä on kuitenkin se että asiakas saa kaiken käyttöönsä ilman suurempaa vaivaa.

Rajatuissa tapauksissa tämä on totta. Mikäli internetin käyttö on ainoastaan Telia TV:tä, Youtubea, Netflixiä ja Facebookia, tämä voi toteutua.

 

Mutta heti kun käyttö on vaativampaa, kuten valvontakameroita, termostaatteja tai muita IoT-laitteita, pelaamista ja VPN-yhteyksiä, hybridilaajakaista ja etenkin hybridimodeemi lahoavat käsiin.

 

Koska yhteyksien nopeudet vaihtelevat käyttöpaikoittain, on käsittämätöntä, ettei hybridimodeemissa voi asettaa kumpaa yhteyttä käytetään pääyhteytenä. Esimerkiksi valvontakameroille ja VPN-yhteyksille olisi parempi, että pääyhteys olisi LTE ja ADSL:ää käytettäisiin MPTCP-lisäyhteytenä.

KaPetri
Telialainen
Telialainen
  • 113 custom-general.kudos
  • 644 custom-general.replies
  • 54 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Hyviä pointteja. Hybridin kehitystyö ei ole läheskään valmista vielä, vaikka toimiva tuote on jo tiettyihin tarkoituksiin. Nykyiselle palvelureitittimelle edelleen päivityksiä tehdään ja pyritään kehittämään palvelua siihen suuntaan että siitä olisi hyötyä mahdollisimman monelle ja useaan käyttötarkoitukseen.

 

Vein näitä kehitysideoita viesteistäsi juuri tuotteenkehitykseen. Varmastikkaan jokaiseen kohtaan ei ihan heti korjausta ole tulossa, mutta tarkoitus on pikkuhiljaa palvelua kehittää, kuten palveluiden tuleekin parantua ajan saatossa.

Rahikainen86
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 2 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Kiitoksia vastauksista. Tai, no tässä tapauksessa tieto lisäsi tuskaa.. 

 

Eli jos olen ymmärtänyt oikein:

 

1. Laitan sim kortin vaikkapa tablettiini, pelaan ja luen iltalehden pc.llä ADSL.llän kautta. ( Ainakin jokunen vuosi sitten asuntoni ADSL riitti kyseiseen tehtävään mainiosti )

 

2. Kytken kiinteän yhteyden pari vuotta vanhaan omaan reitittimeeni. Tällöin käsittääkseni kiinteä yhteys toimii "vanhaan hyvään malliin"?

 

Ensimmäisen kolmen päivän testien jälkeen olen kyllä valmis nakkaamaan tämän Telian purkin jokeen. Toivottavasti kiinteän yhteyden tultua taloon tämä laite paranee, nyt yhteys pysyy päällä maksimissaan

tunnin... Asiakaspalvelu chatissä kertoivat, että se on ongelman syy.

 

T: Huolestunut asiakas ( ei välttämättä pitkäaikainen )

 

 

HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 134 custom-general.kudos
  • 756 custom-general.replies
  • 66 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Kiinteää kaistaa voit käyttää kuten ennenkin omalla modeemilla ja SIM -korttia toisessa laitteessa, kuvailemallasi tavalla.

Hybrid -modeemi saa päivityksensä kiinteän verkon kautta, joten pyytäsin odottamaan vielä sen kytkentää ja ohjelmistoversion päivitystä. Paketista tulleessa modeemissa on ohjelmistoversio, jossa on havaittu katkoksia 4G yhteydessä, mutta tämä on korjattu uusimmassa päivityksessä.

Palaathan kertomaan meille kokemuksesi palvelusta, kun uusin päivitys on asentunut. Modeemi tarkistaa saatavilla olevat päivitykset aina käynnistyksen yhteydessä ja asentaa päivityksen automaattisesti.

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.
jessenic
Kunniajäsen
  • 180 custom-general.kudos
  • 300 custom-general.replies
  • 3 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Rahikainen86@  kirjoitti:

Kiitoksia vastauksista. Tai, no tässä tapauksessa tieto lisäsi tuskaa.. 

 

Eli jos olen ymmärtänyt oikein:

 

1. Laitan sim kortin vaikkapa tablettiini, pelaan ja luen iltalehden pc.llä ADSL.llän kautta. ( Ainakin jokunen vuosi sitten asuntoni ADSL riitti kyseiseen tehtävään mainiosti )

 

2. Kytken kiinteän yhteyden pari vuotta vanhaan omaan reitittimeeni. Tällöin käsittääkseni kiinteä yhteys toimii "vanhaan hyvään malliin"?

 

Ensimmäisen kolmen päivän testien jälkeen olen kyllä valmis nakkaamaan tämän Telian purkin jokeen. Toivottavasti kiinteän yhteyden tultua taloon tämä laite paranee, nyt yhteys pysyy päällä maksimissaan

tunnin... Asiakaspalvelu chatissä kertoivat, että se on ongelman syy.

 

T: Huolestunut asiakas ( ei välttämättä pitkäaikainen )

 

 


Kiinteän yhteyden kautta vaan päivitystä purkkiin, niin on vakaa. Itsellä 50/10M VDSL pohjalla ja 100M hybridiliittymä kyseessä, tulee lähes aina sen 100/60M, joskus ylikin. Toki masto näkyy ikkunasta, jolla modeemi on. Pingit ovat Helsinkiin 6ms pienempiä mitä 4G:llä (14ms vs 20ms). Mutta muualle Suomeen tietysti paljon paremmat kuin 4G:ssä, 4G:n data kiertää aina Helsingin kautta ja kiinteiden liittymien taas menee taas paikallisesti perille Telian verkossa. Alkuun oli ADSL hybridi, siinä pingi oli vielä parempi, jopa 11ms, mutta 1M upload kyllä ahdisti jonkin verran. Sen kun tukki, niin pingitkin pomppi missä sattuu.

Tyhjatasku3
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 3 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Onko Telia löytänyt apua modeemin sammumisiin? Olen nyt kertaalleen tilannut uuden modeemin ja ongelmat eivät ainakaan parantuneet yhtään. 

 

Modeemi siis sammuilee ihan itsestään (kaikki valot pimeäksi ja siitä sitten hiljalleen nousee pystyyn) päivän aikana useampia kertoja. 

 

Hieman laittaa kesken TV:n katselun kiroamaan kun tunnin aikana voi tulla parhaimmillaan kolmekin katkeamista/sammumista. 

HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 134 custom-general.kudos
  • 756 custom-general.replies
  • 66 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Modeemin sammumiseen voi olla eri syitä ja tätä onkin tärkeää tutkia häiriöilmoituksen kera, jotta saadaan tarkistettua linjan kunto sekä Hybrid -modeemin lokitiedot. Oletko siis ollut vielä meihin yhteydessä häiriöilmoituksen muodossa?

Jos asunnossasi on useampi puhelinpistoke, niin oletko kokeillut yhteyttä kaikista pistokkeista? On ollut tilanteita, missä vaimennus linjassa on aiheuttanut modeemin sammumisen, siksi eri puhelinpistokkeita tulee testata, mielellään eri puhelinjohdollakin. Vaimennusta voi aiheuttaa löysä/huono puhelinpistoke.

Olethan myös kokeillut kytkeä modeemin virtajohdon eri sähköpistokkeisiin / kokeillut toista sähkölaitetta samassa pistokkeessa?

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.
Tyhjatasku3
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 3 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Olin häiriön vuoksi yhteydessä ja silloin ratkaisuksi annettiin uusi modeemi. Se ei vaan auttanut mitään. 

 

Kaksi puhelinpistoketta löytyy ja molempia olen testannut ja samassa pistorasiassa on ollut useampia modeemeja ja yksikään ei ole pätkinyt. Ja olen testannut pistokkeen kohdalla lamppua ja se ei pätkinyt kertaakaan yhden illan aikana. Itse ekana epäilin tuota virran katkeamista, mutta en löytänyt tähän minkäänlaista pohjaa. Puhelinjohto vaihtui samalla kun modeemikin. 

Hellrock
Kommentaattori
  • 10 custom-general.kudos
  • 41 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Koskas hybridi liittyy 5G verkkoon Hehehehehe 😄

Purnipsi
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 1917 custom-general.kudos
  • 2930 custom-general.replies
  • 131 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Hellrock@  kirjoitti:

Koskas hybridi liittyy 5G verkkoon Hehehehehe 😄


Tuskin siihen muuta estettä suuremmin on kuin päätelaitteen puuttuminen. Saattaa toki myös vaatia jotain uusia toimia tai reitityksiä operaattorin verkon puolelta. Olisihan tuo fiksua, että niillä alueilla, joissa 5G on, voisi yhdistää kiinteän ja langattoman kapasiteetin yhteen.