Copyright Telia Company 2020
Kirjoitettu
17-08-2018
14:09
Muokattu
01-02-2019
12:04
IlariJR
Hei!
Onko kellään tietoa mikä hybridireititin on malliltaan tai valmistajaltaan?
Laitoin tilaukseen kyseisen paketin ja olisi hienoa tietää laite sekä sen tekniset ominaisuudet ennen asennusta, jotta pääsee suunnittelemaan miten tällä laitteella korvaa fyysisesti aiemmat laitteet. Osa laitteista, kun tarvitsee langan ja osa ei.
Edit IlariJR: lisätty linkit hybridiblogeihin.
Lue lisää hybridilaajakaistasta täältä:
- Hybridilaajakaista tuo nopeammat yhteydet jopa yli miljoonaan suomalaiseen kotitalouteen
20-09-2018
15:32
Muokattu
20-09-2018
15:43
Meillä ei ole laitteessa sellaista vikaa, mikä estäisi lisäantennipaikkojen toimivuuden. Vikaa emme ole havainneet myöskään omissa testeissä. Tarvittaessa olisi suotavaa palauttaa tehdasasetukset.
Yhtä antennia käyttäessä antenni kytketään Hybrid-modeemin virtanapin yläpuolella, eli vasemmanpuoleiseen antennipaikkaan, mikä toimii pääliittimenä. Laitteesta itsestään löytyy kuitenkin jo hyvät antennit sisäänrakennettuna.
Vikatilanteissa on syytä olla yhteydessä häiriöilmoituksiin. Tutkimme vikaa tuolloin vikailmoituksella.
20-09-2018 15:37
@EmmaTe@ kirjoitti:Meillä ei ole laitteessa sellaista vikaa, mikä estäisi lisäantennipaikkojen toimivuuden. Vikaa emme ole havainneet myöskään omissa testeissä. Tarvittaessa olisi suotavaa palauttaa tehdas asetukset.
Yhtä antennia käyttäessä antenni kytketään Hybrid-modeemin virtanapin yläpuolella, eli vasemmanpuoleiseen antennipaikkaan, mikä toimii pääliittimenä. Laitteesta itsestään löytyy jo hyvät antennit sisäänrakennettuna.
Vika tilanteissa on syytä olla yhteydessä häiriöilmoituksiin. Tutkimme vikaa tuolloin vikailmoituksella.
Monta kertaa palauttanut tehdas asetukset kyllä ja chatin asiakaspalvelussa sanottii et heil on tiedossa et siinä ois häikkää. Vaikka modeemis ois hyvät omat anteennit ni kyl oma ulkonen pesee ne mennentullen varsinki kun se parvekkeelt sojottaa tukiasemaan suoraan.
20-09-2018 15:48
Nämä on hyviä pointteja. Chatissa on kyllä nyt annettu väärää tietoa, joten olisi hyvä asia jos pääset ottamaan uudelleen yhteyttä niin pääsemme vikaa tutkimaan vikailmoituksen kanssa.
20-09-2018 16:04
@EmmaTe@ kirjoitti:Nämä on hyviä pointteja. Chatissa on kyllä nyt annettu väärää tietoa, joten olisi hyvä asia jos pääset ottamaan uudelleen yhteyttä niin pääsemme vikaa tutkimaan vikailmoituksen kanssa.
Pääsen tos illal kokeilee ni testaan viel et kun otan noi anteenni piuhat irti ni muuttuuko lukemat. Tosin helpommin sais selvää jos modeemist näkis RSRP ja SIRN arvot. Laitan sit vikailmotust jos eivät muutu mihinkään ollenkaa kun laittaa kiinni ja pois. Ja se oli häiriöpuolen chat missä ne sano et ois tiedos et on häikkää unohdin sen mainita ettei ollu vaa norm asiakaspalvelu chat 🙂
20-09-2018 16:37
Siitä modeemin käytönhallintasivulta (internet connectivity -> LTE configuration) näkee juuri nämä RSRP- ja SNR- arvot. Sitä RSSI-arvoa ei kannata niinkään seurata vaan tuota RSRP, joka kertoo suoraan sen tukiaseman(solun) signaalin tason johon yhteys on muodostettu. Tämän pitää ilman muuta muuttuilla sen mukaan kun antennia suuntailee.
Jos ei muutu niin...
a) antennipaikat reitittimessä eivät ole toiminnassa
b) ulkoinen antenni on ympärisäteilevä
Ylipäätänsäkin siinä suunnassa missä RSRP on voimakkain niin sen taso on oltava suurempi ulkoisen antennin kanssa kuin ilman ulkoista antennia. Ellei, niin antenni on "susi", liittimet väärät tai rikki, antennikaapeli liian pitkä.
20-09-2018 17:49
Ainakin mulla vahva väittämä, ettei liittimet toimi. Mikään kolmesta antennista, mitä olen pyöritellyt ympäri kämppää, ei nosta tasoa. Kokeiltu suunnata kahteen lähimpään tukiasemaan. Ja antennien ollessa liitettynä jos peitän purkin foliolla, häviää yhteys kokonaan.
20-09-2018
18:08
Muokattu
20-09-2018
18:12
@kefiiri@ kirjoitti:Siitä modeemin käytönhallintasivulta (internet connectivity -> LTE configuration) näkee juuri nämä RSRP- ja SNR- arvot. Sitä RSSI-arvoa ei kannata niinkään seurata vaan tuota RSRP, joka kertoo suoraan sen tukiaseman(solun) signaalin tason johon yhteys on muodostettu. Tämän pitää ilman muuta muuttuilla sen mukaan kun antennia suuntailee.
Jos ei muutu niin...
a) antennipaikat reitittimessä eivät ole toiminnassa
b) ulkoinen antenni on ympärisäteilevä
Ylipäätänsäkin siinä suunnassa missä RSRP on voimakkain niin sen taso on oltava suurempi ulkoisen antennin kanssa kuin ilman ulkoista antennia. Ellei, niin antenni on "susi", liittimet väärät tai rikki, antennikaapeli liian pitkä.
Ei sielä näy RSRP koska siinä lukee "ei saatavilla" ainoo mikä on ni se rspq mikälie ja rssi ja snr. Sama lukee myös ei saatavilla siinä et mikä verkko käytös onko 800 1800 vai 2600 etc. Tota niiku tarkotin et ois kiva et nuo näkyis tuntuu et tahalteen laitettu pimentoon...
Koska toi RSRP on just se millä näkisin toimiiko ulkoneb anteenni boksissa vai ei. Kun ne lukemat liikkuu koko ajan. Olen huawei modemeit käyttäny pari vuotta ton anteennin kans ja lukemat heti heittää kun kytkee sisäisen tai ulkoisen päälle. Ja sen nyt tiedän et anteenni toimii kyl.
20-09-2018 18:34
Suosittelen tästä olemaan häiriöilmoituksiin yhteydessä. Tarvitsemme lisätietoja tämän vian selvittämiseksi.
22-09-2018 15:07
Tjooh.. Komppaan kyl noita henkilöitä, jotka ovat sanoneet, että toi Sagemcomin purkki ei tunnista ulkosia antenneja.. Just eilen vaihdettiin yhden kattopiiskan tilalle 2x antenneja, jotka muodostaa Mimo-yhteyden jne.. Ei mitään eroa mihinkään..
Äsken sit antennien ollessa kiinni, testasin nopeuden ~100-120/16. Antennit edelleen paikallaan, nostin koko purkin kaikkine johtoineen ikkunasta ulos ikkunalaudalle -> 160/30... Joten.. joopa joo..
Tälle asialle tartteis varmaan tehdä jotain.. Melkein tekis mieli avata tuo koko laitos ja kattoa, et onko noi SMA:t edes yhteydessä mihinkään tuolla purkin sisällä..
22-09-2018 16:16
Voi hyvinkin olla, ettei ne liittimet mene mihinkään. Joten silloin asiaa ei hoidetakkaan millään softapäivityksellä.