Kodin netti yhteysongelma - vika verkkoasetuksissa vai missä?


Osaisikohan joku auttaa. Mulla on alkanut erikoinen ongelma Kodin netti -kaapelimodeemin kanssa.

 

Yhteys toimi alkuun ihan normaalisti, mutta noin pari viikkoa sitten yhteys alkoi temppuilla. Kun käynnistin koneen, reititin ei enää löytänytkään automaattisesti verkkoa. Kun avasin verkko- ja jakamiskeskuksen, niin siellä oli mun kotiverkon lisäksi tuntematon verkko aktiivisten verkkojen listalla, eikä yhteys pelittänyt. (Ks. liitteen kuva)

 

Sain yhteyden kuitenkin toimimaan ottamalla verkkosovittimen pois käytöstä ja ottamalla sen uudelleen käyttöön. Tämä hävitti tuon tuntemattoman verkon listalta ja yhteys toimi taas normaalisti. Aina kun koneen kuitenkin käynnisti uudelleen, niin ongelma uusiutui.

 

Reitittimessä vikaa ei ilmeisesti ole, koska sain Sonera-kaupasta varalaitteen eikä ongelma poistunut sillä.

 

Kysymykseni siis kuuluu, että onko ongelma verkkoasetuksissa, verkkosovittimessa vai onko mulla suurin piirtein joku kiero virus koneella?

 

Apuja kiitos!


5 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

Klikkaa "Muuta sovittimen asetuksia" ja otappa sieltä kuvankaappaus niin nähtäisiin myös mitä verkkokortteja sinulla on (fyysisiä tai virtuaalisia)?

Ei siellä ole kuin yksi verkkosovitin:

 

Realtek PCIe GBE Family Controller

 

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

Se on normaali, mutta jos sinulla yhteysongelma niin näkyi toinen verkkosovitin, mikä se on?

Asiaa on vähän vaikea näin maallikkona selittää. Siksi laitoin sen kuvan alkuperäiseen viestiin. Kun avaa "Muuta sovittimen asetuksia" siellä on vain tämä yksi lähiverkkoyhteys. Verkko- ja jakamiskeskuksen aloitusruudussa (siinä missä tuo "Muuta sovittimen asetuksia" -kohtakin on) näkyy kuitenkin kaksi aktiivista verkkoa. Oma kotiverkko ja tuntematon verkko. Ottamalla tuntemattoman verkon pois käytöstä, häipyy myös kotiverkko ja kun otan verkkosovittimen uudelleen käyttöön, siellä on vain kotiverkko jäljellä...

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

Tämä selitti aika paljon.

 

Vaikea silti on sanoa missä vikaa kun ei pääse katsomaan konettasi.

Vastaa