Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 64421
Kirjoituksia 175216

Sagemcom Hybrid Router Fast 5370 Air



Highlighted

Sagemcom Hybrid Router Fast 5370 Air

Uusi keskustelija
Viestejä 7 kpl

Sagemcom Hybrid Router Fast 5370 Air

1/21

Onko mitään tehtävissä?

Tätä on jatkunut nyt siitä asti, kun tilasin liittymän (1 1/2 kk) ja reititin käynnistynyt ajalla 3 kertaa itsestään.

Ainoastaan klo 03:00-08:00 välillä yhteys toimii täysillä. Kuka hemmetti nyt keskellä yötä tarvitsee täys nopeutta?

Puoliso kyttää netin kautta telkkarilla ohjelmia ja jos itse katsoo esim. youtubesta jotain ja lataa edes megan nopeudella samaan aikaan niin kohta kuuluu huuto et netti ei toimi! Laita se toimiin!

Nopeustestit näytti tälläistä (ei netti ohjelmaa telkkarista samaan aikaan) näin ehtoolla ja tämä on jokapäiväistä.

Yhteys Kotiin L on nopeus.

 

Boxi näkyvyys.jpg1GB null lataus.jpgNopeustesti Turun Datatekniikka Oy.jpgNopeustesti Lounea.jpgNopeustesti Laitilan Puhelin Osk.jpgNopeustesti DNA Welho Oy.jpgNopeustesti Elisa Oyj.jpgNopeustesti Nebula Oy.jpgNopeustesti Netplaza Oy.jpgNopeustesti Telia.jpg4G.jpg

0 tykkäystä
20 vastausta
Highlighted

Telialainen
Viestejä 423 kpl

2/21

Silmääni pisti tuo DSL yhteyden nopeus. Kannattaa tästä ehdottomasti tehdä häiriöilmoitus chatin kautta jotta saadaan DSL osuus tarkistettua. Voi olla että kiinteän kaistan maksimi on linjapituuden takia 8Mbit/s, mutta ehdottomasti tuo kannattaa tarkistaa.

 

Hidastelu todennäköisesti nyt johtuu 4G-verkon ruuhkaisuudesta. Olitko jo kerennyt testata olisiko nopeudet parempia jos laitteen pakottaa tietylle 4G-verkon taajuudelle? Kannattaa aloittaa korkeimmasta taajuudesta ja siirtyä alemmalle taajuudelle jos laite ei taajuudesta kiinni saa.

 

Linkissä ohjeet miten pääset laitteen hallintaan https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/modeemit-ja-reitittimet/telia-zone-hybrid-reititin

Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 17 kpl

3/21

Mistäköhän voisi todentaa mikä firmis on laitteessa ja pitää olla. Mistä voisi ladata ? Automaattipäivitys jonkun viestin perusteella, mutta mistään et voi tarkistaa mikä on versio nyt jakelussa.

Olisi edes manuaalissa kerrottu mistä versiosta tehty

https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/modeemit-ja-reitittimet/telia-zone-hybrid-reititin

  • SW
  • GUI
  • HW

Ja jos ei ole niin mitä voi tehdä että "automaattisesti päivittää". Nyt viikko ollut verkossa, ei päivitystä, ei vastaa käsikirjaa, LTE on ihan syvältä, mutta kun ei hallintapaneelista saa mitään irti. Muilta osin ihan ok dataa tarjolla, mutta LTE ... ei hyvää päivää. 

 

Joka tapauksessa kaikki te, joilla tuntuu olevan nopeusongelmia: ota SIM irti. Jos LTE verkko on heikko, niin tuntuu tyhmästi MLPS olevan käytössä vaikka ADSL nopea ja LTE ihan tukossa. Kun ottaa SIM:n irti niin johan toimii.

 

Suunta-antenni (mino) kytketty, ei vaikutusta ??? Jos laittaa tilalle vaikka TP-Linkin LTE reitittimen ja sama antenni sekä simmi kiinni, niin huikeat nopeudet ??? 

 

Karseaa etsiä "googlettamalta" apuja, koska Telia ei tarjoa systemaattista tukisivustoa, jossa olisi riittävästi tietoa. Karseaa etsiä täältä yhteisöstä dataa kun ei ole modattu systeemi. Sekalainen setti keskusteluja. 

 

0 tykkäystä
Highlighted

Telialainen
Viestejä 353 kpl

4/21

Moikka @kshji  ja tervetuloa Telia Yhteisöön keskustelemaan.

 

Tällä hetkellä hybrid-modeemin uusin ohjelmistoversio on 92C. Modeemi hakee uusimman ohjelmistoverion uudelleen käynnistyksen yhteydessä, ellei asetusta ole laitettu pois päältä modeemin ohjelmistosta.

 

Uusimmassa ohjelmistossa on mahdollista esim. 4G-verkon taajuuslukitus tietylle taajuudelle. Mukava kuulla, että sinulla on suunta-antenni käytössä. Onko kanssasi katsottu asiakaspalvelustamme mihin suuntaan se kannattaa suunnata?

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 17 kpl

5/21

Miksi se pitää etsiä täältä ? Miksi ei ole esim. käyttöohjesivulla ?

 

On bootattu X kertaa, tehty reset hallintapaneelista, reset nappulasta 3 x, ei vaan lataa. Tuollaista esto asetusta ei ole edes tullut esiin. Ainoastaan mahdollisuus ladata firmis tiedostosta. Aika normaali tapa verkkolaitteissa. Ei ole edes nappulaa, että nouda. Ei kerro, mikä olisi uusin versio tarjolla. Siis kaukana mitä tulisi olla.

 

Miksi ei voi tehdä myös manuaalisesti ? Sitä kysyn edelleen. Nyt mennyt viikko ja ollaan edelleen samassa tilanteessa. Chatista heitti verkonvalvontaan. Ja siellä jossakin on. Missä on tikettisysteeminne, että asiakas voi seurata asian etenemistä ?

Surkein asiakastukisysteemi, mitä olen käyttänyt.  Ihan oikeasti pohjat.

 

Suunta-antennista (mimo) ei ole apua, jollei laite käytä, kuten nyt on tilanne. Sama antenni kelpaa muille LTE laitteille.

 

Miksi noin vanhalla ja surkealla softalla edes toimitetaan. Vastuutonta. Kuinkahan reikänen versio ? On myös xxxx portti auki ulkoa. Kuka  "tietoliikenneasiantuntija" antaisi tuollaisella softalle  "uusia laitteita" asiakkaille. Softa on ainakin kaukaa menneisyydestä.

 

 

0 tykkäystä
Highlighted

Telialainen
Viestejä 423 kpl

6/21

Kyseinen laite on Telian palvelulaite, eli ohjelmistopäivitykset hoidetaan automaattisesti meidän toimesta. Onhan reititin kytkettynä dsl verkkoon? LTE-yhteyden yli eivät päivitykset laitteelle tule.

 

Olit tehnyt asiasta häiriöilmoituksen? Toistaiseksi omien sivujen kautta ei häiriöilmoitusten etenemistä voi seurata, sitä on toivottu ja asia on kehitysputkella mutta en nyt osaa sanoa mikä on asian aikataulu. Hidastelevien ja pätkivien yhteyksien korjauksen tavoite aikataulu on meillä 2-5 arkipäivää ilmoituksesta. Täysin toimimattomissa kaksi arkipäivää.

 

Laite toimitetaan ns. perus softalla koska laite hakee päivitykset heti dsl yhteyden muodostuessa ensimmäistä kertaa.

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 17 kpl

7/21

Ei hakenut millään konstilla.

  • Kyllä: oli virta päällä reitittimessä
  • Kyllä: oli valot päällä, myös käyttäjällä - oletan
  • Kyllä: oli ADSL yhteydessä, koska asentajakin lopulta varmisti DSLAM:iin kytkennän keskuksen päästä, että signaalit on priimaa ja reititys ok.
  • Kyllä: reitittimen ADSL IP osoite oli sama kuin myip.is palautti
  • Kyllä: SIM kortti ei ole edes paikallaan, koska ko. softaversiolla ei edes ulkoinen antenni toimi.
  • Kyllä: vaikka SIM kortti oli irti niin pääsi nettiin. Veikkasin, että käytti kupariparia, toisessa päässä keskuksessa on DSLAM tms.
  • Kyllä: tehty kaikki eri bootti versiot: Hallintapaneeli reboot, virrat pois/päälle, rauta reset nappulasta ja kaikki vielä toisen ja kolmannen kerran. En tehnyt kuudetta kertaa. Olisiko pitänyt ?
  • Kyllä: testattu pelkällä reitittimellä ja yhdessä tietokone kiinni LAN-portissa, joka ei ollut sillattu
  • Kyllä: toimii nyt mutta ei mitään dokumentointia tiketillä suoritteista. Oletettavasti kirjauduitte omilla tunnuksillanne meidän reitittimeen ilmoittamatta siitä mitenkään TAI sitten päivitystä tehty päivityspalvelimenne access listoissanne, että reitittimen tekemä päivityspyyntö menee läpi - ei voi tietää

Montakohan vastaavaa reititintä on verkoissanne, joissa on ns. todella ei niin turvallinen softaversio käytössä eikä oletettu automaattipäivitys toimikaan. 

 

Mistä tiedätte, että automaattipäivitys toimii ?

Tiedättekö monta vastaavaa reititintä on verkossanne, joissa päivitys ei toimi. 

Tiedättekö monta asiakastanne ei ole tarkistanut mikä versio käytössä ?

Tiedättekö mistä asiakas voi varmistaa mikä versio pitäisi olla käytössä ? Liittymällä on käyttäjällä oma tunnuskin - sieltä tulisi ainakin nähdä mikä versio oltava ja ohjeet kuinka voi varmistaa = kaikkien etu. Nykyinen malli ei ole ainakaan asiakkaan eikä Internetin etu.

 

 

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 17 kpl

8/21

Nyt sain uuden reitittimen.

66C oli lähtösofta.

Se päivitti heti itsensä 92C:n.

=> Jos on "liian vanha" firmis niin ei päivitä automaattisesti ... ??? Tosi vaarallista.

 

Mutta varsinainen ongelma ei poistunut: Siltaus ei toimi.

  • Asetuksen tekeminen ei kysy varmistusta vaan suoraan lähtee tekemään jotain joka kestää vähintään 5 min.
  • lopputulos LAN portti 4 edelleen antaa reitittimen LAN:n IP:n eikä julkista.
  • virrat pois ja päälle - auttaisiko ...
  • sama lopputulos
  • asetuksissa LAN4 näyttää ihan ok että siltaus päällä.
  • Avattava taas tiketti uudelleen
  • Onkohan kukaan saanut 92C versiolla siltausta toimimaan oikeasti niin, että antaa julkisen IP:n eikä LAN:n DHCP:stä (reitittimen) - kannattaa tarkistaa ...
  • Aivan liian vähän rautaa reitillä: aamulla saat jopa 30/25 ja nyt esim. 16/2 on maksimi. Viereisessä kuparissa INY ADSL 24 kiinni. Antaa pitkin päivää iloisesti.
  • Myyjä lupasi että vaihteliväli on tässä osoitteessa 24-50, totuus on 10-30. Rauta antaa mahdollisuuuden ja lähiyhteys. Ongelma on runkoreitin ihan liian vähäinen kapasiteetti suhteessa myytyyn.
0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 17 kpl

9/21

Jossakin muualla thdään jotain päivitystä.

Nyt onkin pitkin iltaa 24/20 ...

 

EIkä saa tuota MPTCP:tä enää edes päältä pois ???

 

Nyt kolmesti laitettu siltaus päälle/pois ja joka kerta käyttäytyy eritavalla ja lopputulos: mistään portista ei esim. Googlen nimipalvelu vastaa.

 

Tee reset ja taas kaikki kunnossa, toki siltaus edelleen mahdottomuus.

 

Vahvasti viittaa tuohon ettei tuo siltaus asetussetti ole ihan priimaa ...

 

0 tykkäystä
Highlighted

Telialainen
Viestejä 733 kpl

10/21

@kshji  kirjoitti:

Jossakin muualla thdään jotain päivitystä.

Nyt onkin pitkin iltaa 24/20 ...

 

EIkä saa tuota MPTCP:tä enää edes päältä pois ???

 

Nyt kolmesti laitettu siltaus päälle/pois ja joka kerta käyttäytyy eritavalla ja lopputulos: mistään portista ei esim. Googlen nimipalvelu vastaa.

 

Tee reset ja taas kaikki kunnossa, toki siltaus edelleen mahdottomuus.

 

Vahvasti viittaa tuohon ettei tuo siltaus asetussetti ole ihan priimaa ...

 


Tästä pystyisimme auttamaan asiassa paremmin, kun tietäisimme tarkemmin liittymästäsi ja laitteestasi. Tarkoitan sillä sitä, että kun /jos olet tehnyt Häiriöilmoituksen meille, niin hyvä, mutta muuten suosittelisin tulemaan kanssamme Chat-palveluun (kirjautumalla telia.fi -sivustolle). Pystyisit esim. linkittämään keskustelun tästä Telia Yhteisöstä siihen. Sen takia ohjaan Chat-palveluumme, niin pääsemme asiakastietoihisi, mitä tässä tapauksessa tarvitsisimme. 

0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.