Julkinen alue
Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Ryydmann2
Uusi jäsen
  • 2 custom-general.kudos
  • 2 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Taloyhtiönetti ja VDSL WAN asetukset

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Terve

 

Minulla on telian Taloyhtiönetti, joka toimii VDSL yhteydellä. Käytössäni on D-link DSL-3782 modeemi, mitä olen yrittänyt saada toimimaan kyseisessä verkossa, mutta tuloksetta. Telian asiakaspalvelu, eikä helppi osaa kertoa mitkä asetukset WAN verkolle pitää asettaa, jotta yhteys toimii. Sanovat vaan, että kyllä sen pitäisi oletusasetuksilla toimia, mutta kun ei toimi. Seuraavaksi jälkeen pyytävät tarkistamaan VCI ja VPI arvot joita käytetään ADSL liittymissä eikä VDSL liittymissä, tässä vaiheessa heiltä loppuu osaaminen. Naapurin modeemilla kun testaa niin netti toimii normaalisti. Ongelma on se, että omassa modeemissani on paljon enemmän asetusvaihtoehtoja WAN verkolle, kuin naapurin modeemissa niin niistäkään apinointi ei onnistunut. Mistä saan tarvittavat WAN asetukset tai sitten jonkun oikean teknisen helpdeskin puhelimessa neuvomaan mitä pitää tehdä? Liittenä kuva modeemin WAN asetuksista.

 

modeemin asetukset.png

 

Edit NikoNo: Upotettu liite kuvana näkyviin

16 vastausta
AnneAn
Telialainen
Telialainen
  • 118 custom-general.kudos
  • 400 custom-general.replies
  • 41 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Ryydmann2@  kirjoitti:

Terve

 

Minulla on telian Taloyhtiönetti, joka toimii VDSL yhteydellä. Käytössäni on D-link DSL-3782 modeemi, mitä olen yrittänyt saada toimimaan kyseisessä verkossa, mutta tuloksetta. Telian asiakaspalvelu, eikä helppi osaa kertoa mitkä asetukset WAN verkolle pitää asettaa, jotta yhteys toimii. Sanovat vaan, että kyllä sen pitäisi oletusasetuksilla toimia, mutta kun ei toimi. Seuraavaksi jälkeen pyytävät tarkistamaan VCI ja VPI arvot joita käytetään ADSL liittymissä eikä VDSL liittymissä, tässä vaiheessa heiltä loppuu osaaminen. Naapurin modeemilla kun testaa niin netti toimii normaalisti. Ongelma on se, että omassa modeemissani on paljon enemmän asetusvaihtoehtoja WAN verkolle, kuin naapurin modeemissa niin niistäkään apinointi ei onnistunut. Mistä saan tarvittavat WAN asetukset tai sitten jonkun oikean teknisen helpdeskin puhelimessa neuvomaan mitä pitää tehdä? Liittenä kuva modeemin WAN asetuksista.

 

modeemin asetukset.png

 

Edit NikoNo: Upotettu liite kuvana näkyviin


Moikka @Ryydmann2 ja tervetuloa Telia Yhteisöön keskustelemaan.


Kokeiletko tuohon Vlan ID -kohtaan 255? Muiden asetusten antaisin olla noin kuin ne nyt ovat tuossa kuvassa. Lähteekö yhteys toimimaan?
Edit: Jos ei toimi, niin kokeiletko vielä ilman G.vectoria?
Edit 2 9.1.: Verkkopuolen kanssa keskusteltuani oletettavasti VC -asetuksen disabloimalla yhteys olisi untagged, jolloin default -palvelu toimisi eikä manuaalista VLAN ID:tä tarvittaisi.

irritus
Konkari ☆
  • 577 custom-general.kudos
  • 1056 custom-general.replies
  • 85 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Mitä broadband-valo näyttää? Jos se vilkkuu tai on pimeä, kokeile ottaa ruksi G. Vector pois päältä.

 

Jos broadband-valo palaa, kokeile kääntää Virtual Circuit: Disable.

 

Mikäli tämäkään ei auta, kokele Virtual Circuit: Enable ja kokeile Vlan id:ksi eri arvoja. Aloita @AnneAn ehdottamasta 255:stä. Jos se ei auta, kokeile myös 0, 1 ja 100.

Ryydmann2
Uusi jäsen
  • 2 custom-general.kudos
  • 2 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Kiitoksia kaikille neuvoista, erityisesti @AnneAn. VLAN ID:n kun muutti 255:ksi niin alkoi heti toimia.

Mercury
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 6 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Terve,

täällä toinen jolla on sama juttu, tosin eri modeemi: Elisan Kotiboksi (Zyxel) VMG3925 - B10B.
Toivon jo että yhteys ois lähtenyt rullaamaan tuolla samalla @AnneAnin neuvolla mutta en löytänyt asetuksista Vlan ID -kohtaa. 
Ongelmahan on laajemminkin se, etten oikeesti tiiä näistä asioista mitään, vaan mulle pitäis neuvoa mihin valikkoon mennä ja sitä rataa. Ja ratkaisu saattaa olla ehkä joku muu kuin Vlan ID? Mistä mä tiedän.

Oisko hyviä neuvoja? Modeemissa kyllä palaa DSL- ja Internet -merkkivalot, ja se on resetoitu yt parikin kertaa.


Näyttökuva 2021-1-8 kello 15.24.32.png

AnneAn
Telialainen
Telialainen
  • 118 custom-general.kudos
  • 400 custom-general.replies
  • 41 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Mercury@  kirjoitti:

Terve,

täällä toinen jolla on sama juttu, tosin eri modeemi: Elisan Kotiboksi (Zyxel) VMG3925 - B10B.
Toivon jo että yhteys ois lähtenyt rullaamaan tuolla samalla @AnneAnin neuvolla mutta en löytänyt asetuksista Vlan ID -kohtaa. 
Ongelmahan on laajemminkin se, etten oikeesti tiiä näistä asioista mitään, vaan mulle pitäis neuvoa mihin valikkoon mennä ja sitä rataa. Ja ratkaisu saattaa olla ehkä joku muu kuin Vlan ID? Mistä mä tiedän.

Oisko hyviä neuvoja? Modeemissa kyllä palaa DSL- ja Internet -merkkivalot, ja se on resetoitu yt parikin kertaa.


Näyttökuva 2021-1-8 kello 15.24.32.png


Moikka @Mercury ja tervetuloa Telia Yhteisöön keskustelemaan!

 

Yleensä tuo Zyxelin -modeemi on ollut oletus asetuksilla toimiva eikä siitä ole tarvinnut erikseen asetuksia muuttaa. Voit kokeilla vielä resetoida modeemin painamalla modeemin takaa reset -painiketta painamalla 10 sekuntia.

 

Mikäli yhteys ei lähde toimimaan, niin suosittelen ottamaan yhteyttä meihin esim. chatin kautta, jotta voimme tarkistaa, että onhan liittymäsi kytkentä oikein ja modeemi linjoilla.

irritus
Konkari ☆
  • 577 custom-general.kudos
  • 1056 custom-general.replies
  • 85 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Mercury, onko sinulla ADSL2- vai VDSL2-liittymä?

 

Elisa Kotiboksi VMG3925 pitäisi toimia Telian VDSL2-liittymässä heittämällä.

 

Telian ADSL2-liittymässä voi olla, että joudut vaihtamaan VPI/VCI asetuksiksi 0/33. Mene modeemin hallintasivustolla http://192.168.10.1/ Network Setting / Broadband / ADSL / Modify (kynänkuva) / ATM PVC Configuration ja sieltä:
VPI 0
VCI 33
ja klikkaa alhaalta ok.

Mercury
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 6 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Moi,
ja kiitosta. Laite tuli jo resetoitua sitä ihmetellessä, van saatanhan minä kokeilla sitä vielä kertaalleen.
Jos se ei ala rullaamaan, niin palaan huomenna asiaan chatin puolella.



@AnneAn  kirjoitti:


Moikka @Mercury ja tervetuloa Telia Yhteisöön keskustelemaan!

 

Yleensä tuo Zyxelin -modeemi on ollut oletus asetuksilla toimiva eikä siitä ole tarvinnut erikseen asetuksia muuttaa. Voit kokeilla vielä resetoida modeemin painamalla modeemin takaa reset -painiketta painamalla 10 sekuntia.

 

Mikäli yhteys ei lähde toimimaan, niin suosittelen ottamaan yhteyttä meihin esim. chatin kautta, jotta voimme tarkistaa, että onhan liittymäsi kytkentä oikein ja modeemi linjoilla.


 

Mercury
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 6 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa


@irritus  kirjoitti:

@Mercury, onko sinulla ADSL2- vai VDSL2-liittymä?

 

Elisa Kotiboksi VMG3925 pitäisi toimia Telian VDSL2-liittymässä heittämällä.

 

Telian ADSL2-liittymässä voi olla, että joudut vaihtamaan VPI/VCI asetuksiksi 0/33. Mene modeemin hallintasivustolla http://192.168.10.1/ Network Setting / Broadband / ADSL / Modify (kynänkuva) / ATM PVC Configuration ja sieltä:
VPI 0
VCI 33
ja klikkaa alhaalta ok.


Moi,

rimpautin perjantaina Telian asiakaspalveluun, ja VDSL se kuulemma on. Yhteys tulee RJ11-pistokkeen kautta.

irritus
Konkari ☆
  • 577 custom-general.kudos
  • 1056 custom-general.replies
  • 85 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Mercury@  kirjoitti:
rimpautin perjantaina Telian asiakaspalveluun, ja VDSL se kuulemma on.

Ok, eli modeemin pitäisi toimia heittämällä.

 

Hieman erikoiseksi tilanteen kyllä tekee, että Zyxelin internet-valo palaa, vaikka yhteys ei toimi.

 

Tiedätkö, onko huoneistossa ollut aiemmin jonkun muun kuin Telian liittymä käytössä? Yksi mahdollisuus voi olla, että sinut on edelleen kytketty jonkun muun operaattorin irtisanottuun liittymään.

 

Tarkasta Zyxelin hallinnasta wan ip addess, esimerkiksi Connection Status / WAN 1 Information / IP Address.

 

Puuttuuko ip-osoite vai onko se selkeästi väärä, kuten 0.0.0.0? Tässä tapauksessa kannattaisi ehkä käydä lainaamassa Telian myymälästä kokeilumodeemi yhteyden testaamiseksi.

 

Jos osoite on järkevä, kirjoita se ylös. Selvitä toimivaa internet-yhteyttä käyttäen mihin verkkotunnukseen osoite liittyy. Tämän voi tehdä nslookup tai host komennolla tai verkossa olevilla nslookup-palveluilla, kuten esimerkiksi Kloth.net nslookup service.

 

Kun ip-osoitteeseen liittyvä nimi on selvinnyt, tarkasta, onko siinä inet.fi tai telia, vai jotakin aivan muuta? Mikäli nimessä on esimerkiksi elisa, käytössäsi on Elisan irtisanottu yhteys.

 

Mikäli laitteesi wan ip-osoite kuuluu selkeästi jollekin muulle operaattorille, tee Telialle vikailmoitus. Kerro vikailmoituksessa myös saamasi ip-osoite.