dsl-johdon vianmääritys taloyhtiössä


Hei,

 

Olen käynyt vianmäärityksen tsekkilistan läpi ja kaikki testaamani kohdat ovat kunnossa, esim olen testannut kahdella adsl-boxilla nettiyhteyden toiminnan. En pääse kuitenkaan testaamaan dsl-johdon toimivuutta, koska nettiyhteys tarjotaan taloyhtiön puolesta ja ko. johto tulee asuntoon seinästä ja on siten äärimmäisen hankala vaihtaa. Epäilen, että adsl-boxin porttiin kiinnitettävässä dsl-johdon päässä olevassa nipsussa on vika. Toisaalta vika voi olla myös taloyhtiön hubin portissa. Miten tämän tyyppinen vika tarkistetaan, kun johdon vaihtaminen on hankalaa?

 

Terveisin,

Matias


2 kommenttia

Kunniamerkki +14

Onko sinulla siis asunnossasi modeemi, johon "puhelinpiuha" tulee suoraan seinästä?

Onko teillä siellä taloyhtiössä jokun kytkentäkaappi tms mistä tämä johto on sitten vedetty vai mitenkä johdotus on toteutettu?

 

Taloyhtiön sisäverkkohan on taloyhtiön vastuulla, joten sisäverkotuksen kunto ja sen selvittäminen on periaatteessa kiinteistön omistajan vastuulla.

 

Vianrajaustilanteessa asukkaan vastuulla on omien laitteiden ja niiden kytkentöjen tarkastaminen, ja kun olet tarkastanut ettei vikaa löydy, voi Sonerakin laittaa asentajan paikalle. Heillä on sitten välineet testata missä vika piilee. Jos vika rajoittuu talon sisäverkkoon, tulee asentajakäynnistä ja mahdollisesta korjauskesta sitten lasku, jonka sinä voit maksattaa taloyhtiöllä. Muista kuitenkin keskustella tällaisista asioista etukäteen taloyhtiön edustajan kanssa, ettei maksajasta tule riitaa! Taloyhtiöhän voi haluta itse tarkastuttaa verkon vaikka oman asentajan toimesta...

Taloyhtiöön edustajaan kannattaa olla siinäkin mielessä yhteydessä, että joku muu on voinut valittaa vastaavasta ongelmasta ja varmemmin asialle tehdään jotain, jos samasta asiasta ilmoittaa useampi. 

 

Itselle kävi taloyhtiökaapelinetin kanssa niin, että tein Soneralle vikailmoituksen, kun netti ei toiminut ja vikapalvelusta otettiin yhteyttä ja kerrottiin, että asentaja on jo käynyt, mutta vika taloyhtiön sisäkaapeloinnissa. Sitten otin yhteyttä vielä isännöitsijään, jotta asialle tehdään jotain. Vika korjattiin seuraavana päivänä.

Vastaa