2-5% packet loss (hyvin rasittava)

  • 11 December 2014
  • 19 kommenttia
  • 81 katselukertaa

Terve!

Eli olen nyt tässä muutaman viikon ajan tapellut 2-5% packet lossin kanssa ja tekee mm. nettipelaamisen tukahduttavan hermoja raastavaksi. Liittymä on aikaisemmin ollut Ainacomin (Hämeenlinna) ja tietääkseni muutosta Soneran "kodin netti" -palveluun ei ole vielä tehty tai ainakaan omassa päässä ei ole tarvinnut tehdä vielä mitään. Joka tapauksessa, ongelma on ympäri vuorokauden eikä mikään kokeilemani ole auttanut. On käynnistelty uudelleen, vedetty modeemit tehdasasetuksille, ladattu Sonera Avustaja ja antanut sen yrittää korjata, pingailtu eri servereille cmd.exen (ping -n 200 ping.funet.fi) kautta jne. Aina tulee hävikiksi noin 2-5%. Ongelmasta on jo tehty toistamiseen vikailmoitus.

Kysymys siis onkin teille, jotka tietävät hieman enemmän kodin verkoista ja niiden ongelmista, että jos ongelma on omassa päässä niin miten sitä voisi vielä yrittää diagnosoida? En siis tiedä kovinkaan paljoa aiheeseen liittyen, mutta suht hyvä googlailemaan ja sen avulla olen päässyt tähän asti.

EDIT: Ja sen verran unohtui mainita että modeemin virkaa ajaa Ciscon EPC3825

19 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16
Sinulla modeemisi päätelleen kaapeliverkko. Käytätkö kaapeliTV:tä? Käytätkö langattomana vai kaapelilla? Auttaisiko Ciscon kaapelimodeemin siltaaminen? Mikä olikaan liittymäsi nopeus? Liittymän nopeuden rajoittaminen saattaisi auttaa packet lostien kanssa.
Oletko kokeillut ottaa modeemista palomuuria pois päältä? Se saattaa aiheuttaa ongelmia.

1. Surffaa osoitteeseen 192.168.0.1
2. Jätä käyttäjänimi sekä salasana tyhjäksi ja kirjaudu sisään (ellet ole jo muuttanut näitä).
3. Paina yläreunasta Security ja valitse alavalikosta Firewall
4. Valitse SPI Firewall Protection kohdasta Disable
ja paina Save settings

Ohjeet nappasin tuolta: viewtopic.php?f=53&t=11071
Tahmis kirjoitti:
Oletko kokeillut ottaa modeemista palomuuria pois päältä? Se saattaa aiheuttaa ongelmia.

1. Surffaa osoitteeseen 192.168.0.1
2. Jätä käyttäjänimi sekä salasana tyhjäksi ja kirjaudu sisään (ellet ole jo muuttanut näitä).
3. Paina yläreunasta Security ja valitse alavalikosta Firewall
4. Valitse SPI Firewall Protection kohdasta Disable
ja paina Save settings

Ohjeet nappasin tuolta: viewtopic.php?f=53&t=11071


Kokeilin ja ei auttanut

olkitu kirjoitti:
Sinulla modeemisi päätelleen kaapeliverkko. Käytätkö kaapeliTV:tä? Käytätkö langattomana vai kaapelilla? Auttaisiko Ciscon kaapelimodeemin siltaaminen? Mikä olikaan liittymäsi nopeus? Liittymän nopeuden rajoittaminen saattaisi auttaa packet lostien kanssa.


Kaapeliverkko, kyllä. TV:n katselu ei ole vaikuttanut packet lossin määrään. Aina kaapeli koska sielu itkee pihkaa jos joutuisi pelittelemään langattoman yhteyden latensseilla. Ööööh siltaaminen? Liittymän nopeus 40/10.
Jo on ihme.

Eilen illalla ja viime yönä oli jostain syystä sellainen 12h pätkä että packet loss katosi, mutta taas tänään se nostelee päätään... Kerkesin jo innostua että ongelma oli takana päin mutta ei näemmä...
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16
pahma kirjoitti:
[quote="Tahmis":25ylaqr5]Oletko kokeillut ottaa modeemista palomuuria pois päältä? Se saattaa aiheuttaa ongelmia.

1. Surffaa osoitteeseen 192.168.0.1
2. Jätä käyttäjänimi sekä salasana tyhjäksi ja kirjaudu sisään (ellet ole jo muuttanut näitä).
3. Paina yläreunasta Security ja valitse alavalikosta Firewall
4. Valitse SPI Firewall Protection kohdasta Disable
ja paina Save settings

Ohjeet nappasin tuolta: viewtopic.php?f=53&t=11071


Kokeilin ja ei auttanut

olkitu kirjoitti:
Sinulla modeemisi päätelleen kaapeliverkko. Käytätkö kaapeliTV:tä? Käytätkö langattomana vai kaapelilla? Auttaisiko Ciscon kaapelimodeemin siltaaminen? Mikä olikaan liittymäsi nopeus? Liittymän nopeuden rajoittaminen saattaisi auttaa packet lostien kanssa.


Kaapeliverkko, kyllä. TV:n katselu ei ole vaikuttanut packet lossin määrään. Aina kaapeli koska sielu itkee pihkaa jos joutuisi pelittelemään langattoman yhteyden latensseilla. Ööööh siltaaminen? Liittymän nopeus 40/10.[/quote:25ylaqr5]

Siltaaminen tarkoittaa sitä että kaikki Ciscon modeemiin kytketyt laitteet ovat suoraan verkossa kiinni. Normaalisti reitittävässä (osoitemuutoksen takana) oleva kaapelimodeemi eristää kytketyt laitteet omaan sisäverkkoon. Tämä reititys vie tehoa modeemilta, joten siltaus voisi auttaa heikoilla modeemeilla.


Siltaaminen tehdään Ciscon modeemisi hallintapaneelissa 192.168.0.1 osoitteessa.

Tässä ohje: http://www.mpy.fi/documents/119718/223740/Cisco_EPC3825_siltaavaksi_ohje.pdf/ea9c59aa-00ee-4d7d-93bd-e17fdccc21a6

Huomaa se että siltaamalla modeemisi voit käyttää enintään 5 IP-osoitetta (Cisco modeemi vie siis yhden). Jos näin toimii, suosittelen hankkimaan erillisen reitittimen Ciscon LAN porttiin kytkiin, joka on reitittävässä tilassa.
olkitu kirjoitti:
[quote="pahma":1o8vulp7][quote="Tahmis":1o8vulp7]Oletko kokeillut ottaa modeemista palomuuria pois päältä? Se saattaa aiheuttaa ongelmia.

1. Surffaa osoitteeseen 192.168.0.1
2. Jätä käyttäjänimi sekä salasana tyhjäksi ja kirjaudu sisään (ellet ole jo muuttanut näitä).
3. Paina yläreunasta Security ja valitse alavalikosta Firewall
4. Valitse SPI Firewall Protection kohdasta Disable
ja paina Save settings

Ohjeet nappasin tuolta: viewtopic.php?f=53&t=11071


Kokeilin ja ei auttanut

olkitu kirjoitti:
Sinulla modeemisi päätelleen kaapeliverkko. Käytätkö kaapeliTV:tä? Käytätkö langattomana vai kaapelilla? Auttaisiko Ciscon kaapelimodeemin siltaaminen? Mikä olikaan liittymäsi nopeus? Liittymän nopeuden rajoittaminen saattaisi auttaa packet lostien kanssa.


Kaapeliverkko, kyllä. TV:n katselu ei ole vaikuttanut packet lossin määrään. Aina kaapeli koska sielu itkee pihkaa jos joutuisi pelittelemään langattoman yhteyden latensseilla. Ööööh siltaaminen? Liittymän nopeus 40/10.[/quote:1o8vulp7]

Siltaaminen tarkoittaa sitä että kaikki Ciscon modeemiin kytketyt laitteet ovat suoraan verkossa kiinni. Normaalisti reitittävässä (osoitemuutoksen takana) oleva kaapelimodeemi eristää kytketyt laitteet omaan sisäverkkoon. Tämä reititys vie tehoa modeemilta, joten siltaus voisi auttaa heikoilla modeemeilla.


Siltaaminen tehdään Ciscon modeemisi hallintapaneelissa 192.168.0.1 osoitteessa.

Tässä ohje: http://www.mpy.fi/documents/119718/223740/Cisco_EPC3825_siltaavaksi_ohje.pdf/ea9c59aa-00ee-4d7d-93bd-e17fdccc21a6

Huomaa se että siltaamalla modeemisi voit käyttää enintään 5 IP-osoitetta (Cisco modeemi vie siis yhden). Jos näin toimii, suosittelen hankkimaan erillisen reitittimen Ciscon LAN porttiin kytkiin, joka on reitittävässä tilassa.[/quote:1o8vulp7]

Modeemi on sama mutta jostain syystä itselläni näkyy vain mahdollisuus vaihtaa static IP tai DHCP. Administration -välilhedestä puuttuu myös kokonaan tuo diagnostics palkki.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16
Outoa... Sama laite muillakin operaattoreilla mutta Soneralla puuttuu siltaus vaihtoehto. Pitää hakea lisää tietoa.
olkitu kirjoitti:
Outoa... Sama laite muillakin operaattoreilla mutta Soneralla puuttuu siltaus vaihtoehto. Pitää hakea lisää tietoa.


Siis laite saatu alunperin Ainalta
Tilannepäivitys: Soittelin eilen taas Ainan tekniseen tukeen josta päädyttiin ratkaisuun poistaa kokeellisesti heidän päässään oleva liittymän palomuuri joka ehkä auttaisi packet lossiin. Eipä auttanut ja modeemi piti heittää tänään tehdasasetuksille kun data ei liikkunut. Toiseksi ratkaisuksi ehdottivat vaihtamaan Soneran 100/5 Kodin netti Tehoon. Onhan se halvempi kuin nykyinen laajakaista mutta olen silti hieman pessimisti asian suhteen koska ymmärtääkseni Sonera asioi samassa verkossa Ainan kanssa Hämeenlinnan alueella? (korjatkaa toki jos olen väärässä.) En ole ammattilainen millään tasolla, mutta maalaisjärjellä ajatellen tilanteen ei pitäisi muuttua jos kerran molemmat käyttävät samaa verkkoa?

Joten jälleen etsitään vinkkejä ja uusia ratkaisuja, millä voisi kotikonstein muuttaa tilannetta. Jos ei mitään ideoita nouse pintaan ja muutosta ei omassa päässä tapahdu niin täytyypi ottaa tarkemman syynäyksen alle kokonaan Soneran alaisuuteen vaihto.
Vaihdos soneraan tehty. Yhteydeksi tuli juurikin tuo teho netti (100/5), mutta packet loss pysynyt samana ja piikittää välillä jopa 10%. Pingtest.net antaa packet lossiksi 60% joka tuntuu aika radikaalilta muutokselta kun aikaisemmin ei ollut yhtään.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16
pahma kirjoitti:
Vaihdos soneraan tehty. Yhteydeksi tuli juurikin tuo teho netti (100/5), mutta packet loss pysynyt samana ja piikittää välillä jopa 10%. Pingtest.net antaa packet lossiksi 60% joka tuntuu aika radikaalilta muutokselta kun aikaisemmin ei ollut yhtään.


Varmaan huonot kaapelit... Nopeuden rajaaminen alaspäin voisi vähentää packet lostia.
olkitu kirjoitti:
[quote="pahma":1szpr9db]Vaihdos soneraan tehty. Yhteydeksi tuli juurikin tuo teho netti (100/5), mutta packet loss pysynyt samana ja piikittää välillä jopa 10%. Pingtest.net antaa packet lossiksi 60% joka tuntuu aika radikaalilta muutokselta kun aikaisemmin ei ollut yhtään.


Varmaan huonot kaapelit... Nopeuden rajaaminen alaspäin voisi vähentää packet lostia.[/quote:1szpr9db]

Mitenkäs tuo nopeuden rajaaminen käytännössä tapahtuu?

EDIT: Pingailin tuossa läppärillä kokeilun puolesta lyhimmällä mahdollisella kaapellla jonka taloudesta löysin, mutta lopputulos sama.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16
pahma kirjoitti:
[quote="olkitu":2znj39xf][quote="pahma":2znj39xf]Vaihdos soneraan tehty. Yhteydeksi tuli juurikin tuo teho netti (100/5), mutta packet loss pysynyt samana ja piikittää välillä jopa 10%. Pingtest.net antaa packet lossiksi 60% joka tuntuu aika radikaalilta muutokselta kun aikaisemmin ei ollut yhtään.


Varmaan huonot kaapelit... Nopeuden rajaaminen alaspäin voisi vähentää packet lostia.[/quote:2znj39xf]

Mitenkäs tuo nopeuden rajaaminen käytännössä tapahtuu?[/quote:2znj39xf]

Soneran asiakaspalvelusta. Modeemissasi saattaa olla ominaisuus josta voi myös rajata nopeutta.

Nopeudesta siis päättelen että käytössäsi on Soneran kaapelikaista ja kaapelimodeemina Cisco 3825. Ainakin tässä on QoS - Quolity Of Services ominaisuus, jolla voit rajata käsin liikenteesi nopeutta.

EDIT: Ethernet kaapelin pituus ei vaikuta pingiin tai nopeuteen, kunhan on alle 100m. Ethernet kaapelissa vaikuttaa usein liittimien laatu.
Eipä taida kaapelinetissä nopeudenlasku vaikuttaa, enemmänki DSL puolen juttuja nuo.

Ei muuta kuin vikailmoitusta tekemään.
Tahmis kirjoitti:
Eipä taida kaapelinetissä nopeudenlasku vaikuttaa, enemmänki DSL puolen juttuja nuo.

Ei muuta kuin vikailmoitusta tekemään.


Juu ei auttanut mitään ja vaihdoksen jälkeen tuo 2-5% on ollut enemmänkin 3-7%. Yritin jo tänään soittaa mutta rupesi niin saamaristi naurattamaan se että henkilö, jonka nimissä liittymä on, täytyy olla puhelimessa. Anteeksi karkea kielenkäyttö mutta mitä he*****iä? En ole koskaan tällaista vaatimusta kuullut. Ainalla sain ruikuttaa päivät pitkät ilman että kukaan koskaan vaati liittymän omistajaa paikalle. Noh huomenna soitto, toivottavasti järkkäily että itsekin saan asioida asiakaspalvelun kautta ilman ongelmia ja vikailmoitus perään.
Tahmis kirjoitti:
Eipä taida kaapelinetissä nopeudenlasku vaikuttaa, enemmänki DSL puolen juttuja nuo.

Ei muuta kuin vikailmoitusta tekemään.


Juu ei auttanut mitään ja vaihdoksen jälkeen tuo 2-5% on ollut enemmänkin 3-7%. Yritin jo tänään soittaa mutta rupesi niin saamaristi naurattamaan se että henkilö, jonka nimissä liittymä on, täytyy olla puhelimessa. Anteeksi karkea kielenkäyttö mutta mitä he*****iä? En ole koskaan tällaista vaatimusta kuullut. Ainalla sain ruikuttaa päivät pitkät ilman että kukaan koskaan vaati liittymän omistajaa paikalle. Noh huomenna soitto, toivottavasti järkkäily että itsekin saan asioida asiakaspalvelun kautta ilman ongelmia ja vikailmoitus perään.
Hei pahma,

Lisäisitkös asiakasnumeron tietoihisi, niin voimme tarkistella tilannetta. Lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset >> Profiili >> Asiakasnumero.
Marko- kirjoitti:
Hei pahma,

Lisäisitkös asiakasnumeron tietoihisi, niin voimme tarkistella tilannetta. Lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset >> Profiili >> Asiakasnumero.


Ongelma on ainakin nyt väliaikaisesti ja mystisesti korjannut itse itsensä keskiviikkona ja on pelittänyt tähän hetkeen asti ongelmitta. Päivittelen tänne asiakasnumeron kera jos ongelma ilmenee uudelleen.
Moi pahma,

Mukava kuulla, että ongelma on poistunut. Katsellaan tarkemmin, jos vika tuntuu palaavan.

Vastaa