24/1 on 13/,5

  • 11 December 2014
  • 1 kommentti
  • 0 katselukertaa

Soneran oma nopeus testi ei yleensä mittaa nopeudeksi kuin korkeintaan 14/,7, mutta laskussa ja tilausvahvistuksessa kyllä kehutaan 24/1. Vikailmoituksen jälkeen huoltomies ei edes vaivautunut vastaamaan , mikä nopeus hänen mukaansa on käytössä. Väitti vain tietokoneen olevan vanha. Olen mitannut nopeutta neljällä tietokoneella, joista kaksi on vähemmän kuin vuoden ikäisiä. Sitten väitettiin, että modeemi on huono. Sattuu olemaan modeemi, jonka sain liittymän mukana. Vaihdon sen silti uuteen. Arvaapa muuttuiko nopeus ja paskat. Seuraavaksi en pystynyt enää kirjautamaan tälle palstalle entisillä tunnuksilla. Miksei vikapalvelu edes yritä oikeasti. IPTV nykii iltaisin enkä ole keksinyt muuta syytä kuin netin kapea kaista.

1 kommentti

ADSL-liittymäsi yhteyden downstream-nopeus on rajattu arvoon 15 Mbit/s, jotta yhteys toimisi vakaammin. ADSL-modeemin ja -keskittimen välinen nopeus on tällä hetkellä hieman alle 15 Mbit/s, joten nopeuden rajoitus ei varsinaisesti leikkaa yhteyden kaistanleveyttä.

24/1M-nopeusluokan ADSL-liittymässä liittymän todellista kaistanleveyttä rajoittaa aina enemmän tai vähemmän singaalin vaimeneminen puhelinverkon kaapelissa. Vaikka liittymäsi portti Soneran ADSL-keskittimellä ja ADSL-modeemisi ovatkin valmiita 24/1 Mbit/s -yhteydelle, ei niiden välinen kaapelointi mahdollista täyttä kaistanleveyttä.

Voit tietenkin halutessasi tehdä laajakaistaliittymästä uuden vikailmoituksen, mutta ADSL-yhteyden 15 Mbit/s kaistanleveyttä ei välttämätty pystytä kasvattamaan, ellei fyysisessä verkkoyhteydessä ole varsinaisesti mitään vikaa.

Koti TV:n toimintaan saattaa olla jatkossa muutos tulossa myös laajakaistaliittymäsi verkkoalueella. Muutoksella tarkoitan Koti TV:n muuttumista multicast-tekniikkaan, joka mahdollistaa palvelu tasaisemman toiminnan.

Vastaa