24/1Mb ADSL -liittymä on käytännössä n. 6/0,5Mb


Otsikko kertoo oleellisen. Tarkistin modeemin asetuksista linjanopeuden, se näyttää 19 658 Kb/s in, 939 Kb/s out. Vaimennukset ovat 12db in ja 8.3db out. ADSL2+ on päällä jne...

On kokeiltu ilman puhelinvälijohtoa, ilman lankapuhelinta yms., ei vaikuta nopeuteen.

Voiko noista lukemista/seikoista nyt päätellä, ettei ongelma ole meillä kotona tai taloyhtiössä, vaan jossain muualla? Missä?

Ymmärrän kyllä, että nopeudet ovat ohjeellisia, mutta nyt ollaan käsittääkseni ihan liian kaukana takana.

LISÄYS: Modeemi on Telewell TW EA501.

10 kommenttia

Modeemin yhdistämään nopeuteen (19 658 Kb/s in, 939 Kb/s out) verrattuna liittymän nopeus vaikuttaa hitaalta.

Jos huoneistossa on toinen puhelinpistorasia (ns. pääpistorasia) kannattaa yhteyttä kokeilla sen kautta. Lisäksi kannattaa testata yhteyttä toisella modeemilla, mikäli se vain on mahdollista.

Puhelinjohdon tulee olla lyhyt ja ilman jatkojohtoja. Ja yhteyttä kannattaa tosiaan testata niin, ettei yksikään lankapuhelin ole kiinni verkossa. (Kaikissa lankapuhelimissa tulee normaalitilanteessa olla häiriönestosuodatin kytkettynä).

Seuraavat ohjeet kannattaa myös käydä läpi:

ADSL-yhteys hidastelee

ADSL-yhteys pätkii

Laajakaistan yhteysnopeuden mittaaminen

Häiriönsuodatin


Mikäli ongelma ei ratkea, voit ottaa yhteyttä Soneran Vikapalveluun joko soittamalla tai lähettämällä Sonera Omilta Sivuilta Vikailmoituksen.

T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
Periaatteessa olen kai rajannut liki kaikki meille kotiin liittyvät ongelmat pois, koska testasin meidän toisella koneella niin, että käytössä ei ollut minkäänlaisia ylipitkiä välijohtoja, eikä lankapuhelin ollut kytkettynä. Modeemi oli silloin liitetty n. 2m pitkällä piuhalla puhelinpistokkeessa olevaan liittimeen ja kone normipiuhalla modeemiin. Samaa alhaista nopeutta näytti Soneran nopeustestisivu, ja muut vastaavat. Funetin testilataus näytti vähän alle 1Mb:n latausnopeutta.

Toista modeemia en ole päässyt kokeilemaan. Ei kuitenkaan kuulosta minusta todennäköiseltä, että meidän modeemi olisi ruvennut temppuilemaan vasta tämän 24Mb nopeuden kanssa, kun aiemmat 1, 2 ja 8Mb toimivat normaalisti. Vaiko eikö?
Minulla sama liittymä ja nopeudet ovat 18,36Mb/s sisään ja 0,57Mb/s ulos osoitteessa http://www.speedtest.net olevan testiohjelman mukaan. Soneran oma ohjelma, Nettimittari ei toimi koneellani koska en tiedä mitä TCP-portti sitä varten täytyisi avata modeemistani TeleWell TW-EA515. F-Secure Internet Security 2010:n Sovellusten hallintaan olen Nettimittarin lisännyt sallittujen listalle.
Varsinkin tuo upload on surkea kun kopioin työkseni isojakin tiedostoja web-palvelimille.
Jep..
Omien kokemusteni mukaan upload on kunnossa jos se on luokkaa 0,80-0,85M

Toimiiko kumpikaan näistä?

http://www.sonera.fi/Laajakaista/Laajak ... opeustesti

tai ficoran nettimittari?

https://nettimittari.ficora.fi/nettimit ... nPage.aspx
Toimii...
Sonera - Nopeustesti: 18,07 Mbit/s sisään ja 0,47 Mbit/s ulos
Nettimittari selaimella: ~14000 kbit/s sisään ja ~500 kbit/s ulos
...eli varsinkin upload on surkeaa tasoa.
Onko muuten eroa jos modeemista muutat ANNEX A:n ja ANNEX M:n välillä??
Molemmat pitäisi varmaan pelittää mutta vaikutusta pitäisi olla tuohon uppikseen.
Kokeilla kannattaa kuitenkin...tai itse ainakin kokeilisin..
merinen kirjoitti:
Onko muuten eroa jos modeemista muutat ANNEX A:n ja ANNEX M:n välillä??
Molemmat pitäisi varmaan pelittää mutta vaikutusta pitäisi olla tuohon uppikseen.
Kokeilla kannattaa kuitenkin...tai itse ainakin kokeilisin..


ANNEX M:llä meni koko yhteys poikki. Vaihdoin takaisin ANNEX A:han, toimii taas.

Muuten, meneekös se niin, että jos modeemin asetukset näyttävät vast.otto- ja lähetysnopeuksiksi nuo ekassa postissa mainitsemani n. 20Mb/1Mb, niin operaattorilla ei ole voinut esim. jäädä leikkuri päälle, joka rajaisi nopeuden 8Mb:hen...?
Muuten, meneekös se niin, että jos modeemin asetukset näyttävät vast.otto- ja lähetysnopeuksiksi nuo ekassa postissa mainitsemani n. 20Mb/1Mb, niin operaattorilla ei ole voinut esim. jäädä leikkuri päälle, joka rajaisi nopeuden 8Mb:hen...?[/quote]

Näin ainakin itse tulkitsisin mutta varmuutta ei ole. Ainakin kättelynopeus DSLAMille on ok.
3G puolella ainakin tuntuu olevan erilliset leikkurit vielä nopeudelle vaikka liittymän profiili olisikin ok!
Allekirjoittaneella Saunalahden 5M liittymä ei ole antanut kuin max.2M ja profiilikin oli väärin 2048/2048. Pitkällisten valitusten jälkeen profiili korjautui 8192/8192een mutta nopeus jäi 2,7M maksimissaan. Joku jarru siis on olemassa lisäksi.

Eikun vikapostia menemään Soneralle. Parempi jos saisit vielä testattua toisella modemilla ensin. Ja varmistettua että sisältää uusimman softan.
merinen kirjoitti:
Parempi jos saisit vielä testattua toisella modemilla ensin. Ja varmistettua että sisältää uusimman softan.


Jep, homma hanskassa nyt, tavallaan. Asensin modeemiin päivitykset, kokeilin nopeuksia, parhaimmillaan pääsin n. 11Mb/s ilman virusohjelmaa. Virusohjelman ollessa päällä (se normaalitilanne tietysti tämä) edelleenkin se luokkaa 6Mb/s. Aika ahterista, sanoisin.

MUTTA, asensin XP:n rinnalle Linux Mintin, sillä pääsen yli 18Mb/s sisään ja lähes 0,9Mb/s ulos. Varsin ok tulokset siis. Olen jo jonkin aikaa käyttänyt muutenkin lähinnä vain Linuxia ja niin on aikomus jatkossakin tehdä, joten... Onneksi en tarvitse windowsia, kuin opiskelun takia. 😉

Kiitos vastauksista.

Niin, jos joku tuosta valaistuu ja keksii, mikä minun XP:ssä jarruttaa noin paljon, niin toki yritän korjata tilanteen.
Netin hitaus XP:ssä johtui Sunbelt Personal palomuurista. Kokeilin Windowsin omalla muurilla, ja nopeudet olivatkin ihan samalla tasolla, kuin Linuxin puolella.

Hyvä näin.

Over&out.

Vastaa