24/1Mb liittymä toimii vain 10megaisena

  • 11 December 2014
  • 4 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Asentaja kävi tänään asentamassa 24/1 megaisen liittymän, ja käytössä on zyxelin P-660HN-T1A modeemi. Modeemi yhdistää nopeudella 10713 / 1021 kbps joka on siis latauksessa alle puolet luvatusta nopeudesta. Tässä liittymän arvoja:

noise margin upstream: 12.0 db
output power downstream: 14.6 dbm
attenuation upstream: 15.0 db
noise margin downstream: 6.0 db
output power upstream: 1.3 dbm
attenuation downstream: 27.9 db

Päättelin alimmasta arvosta, että keskukseen on matkaa yli kaksi kilometriä. Tämä kuulostaa aika paljolta siihen nähden, että asun aivan Jyväskylän keskustan tuntumassa. Lisäksi downstream margin on varsin pieni. Kokeilimme yhteyttä lyhyemmällä puhelinkaapelilla, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta.

Mistä tämä johtuu ja voiko asialle tehdä mitään?

4 kommenttia

Tuo Zyxelin modeemi ei ilmeisesti ole kaikista paras mahdollinen valinta heikommalle linjalle.

Itsellä aukesi hiljattain 24/1 -liittymä ja Zyxel yhdisti 12 - 13 megan nopeudella. Vähän tuntui hitaahkolta nopeus, kun vaimennusta linjalla oli kuitenkin reilusti alle 20 dB. Kokeilinpa sitten vanhan liittymän modemilla (Elisan kotiboksi), niin linja yhdistyi 17 Mbit/s nopeudella. Zyxelin sain asetukset viilaamalla ja siltaamalla parhaimmillaan yhdistämään reilun 14 megan nopeuteen, eli eroa jäi vieläkin reilusti. Olisikin kiva tietää, mikä olisi paras mahdollinen modeemi (nopeimmat yhteydet). Zyxeli se ei ole.
Hei wille--

Vaimennuksia näyttää olevan vähän turhan paljon 24M liittymään. Alimmasta arvosta voisi juuri päätellä, että linjamitta keskukselle olisi yli 2km. Todennäköisemmin liika vaimennus johtuu kuitenkin jostain viasta. Lisäätkö asiakasnumeron käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset -> Profiili -> Asiakasnumero) niin pääsen tarkastamaan liittymäsi tietoja.

Eihän sinulla ole käytössä pitkää puhelinjohtoa tai jatkojohtoa puhelinjohdossa? Nämä lisäävät usein vaimennuksia.
Puhelinpiuha on aika pitkä mutta on kokeiltu myös metrin mittaisella eikä helpottanut asiaa.. Mistähän näen asiakasnumeron kun en ole saanut vielä mitään papereita soneralta eikä netistä tahdo löytyä vaikka kissojen ja koirien kanssa ettis.
Hei Wille--,

Tässä tapauksessa sinun kannattaa olla vikapalveluumme yhteydessä niin tarkistellaan yhteyden tilannetta hieman.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.

Vastaa