24/2 verkkoyhteys hidastelee 1 - 2 megan nopeudella

  • 11 December 2014
  • 8 kommenttia
  • 4 katselukertaa

Tänään alkanut verkkoyhteyden hidastuminen harmittaa aika paljon ja tekee verkossa selailemisen ja työskentelemisen erittäin nihkeäksi. 24/2 -yhteys on normaalisti pyörinyt siinä 15 - 22 mbps nopeudella, mutta tänään on latausnopeus ollut siinä 1 - 2 megan paikkeilla (sama kuin lähetysnopeus parhaillaan).

Äkillisestä nopeuden putoamisesta johtuen (ja viivästyneestä palautumisesta) ajattelin kysyä, onko Soneran verkossa tällä hetkellä jotain vikaa (tällä alueella), vai onko ongelmat mahdollisesti täällä päässä?

8 kommenttia

Samaa havaittavissa tänään hml alueella 8/1 -yhteydellä..
Hei -Fly ja Flejm,

Jos nuo ongelmat ovat edelleen ajankohtaisia niin kannattaa tutustua sivuiltamme löytyviin ohjeisiin, hidastelevasta ADSL yhteydestä.

Jos ongelma jatkuu niin kannattaa olla vikapalveluumme yhteydessä.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
Marko- kirjoitti:
Hei -Fly ja Flejm,

Jos nuo ongelmat ovat edelleen ajankohtaisia niin kannattaa tutustua sivuiltamme löytyviin ohjeisiin, hidastelevasta ADSL yhteydestä.

Jos ongelma jatkuu niin kannattaa olla vikapalveluumme yhteydessä.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.

Vähän samat vastaukset tulee aina ja samat "ongelmanratkaisut". Tällä hetkellä ongelmana ei ole nopeus (vaikka se pyöriikin siellä 15megan paikkeilla) vaan rankka pakettihävikki (2 - 30% luokkaa). JItteriä ja pakettihävikkiä tulee siihen malliin, että verkossa työskenteleminen on suhteellisen rasittavaa.

Noin vuosi sitten ei ollut läheskään näin paljon ongelmia verkkoyhteyksien kanssa. Aluksi oletin, että kyseessä olisi modeemini(/ongelmat täällä päässä), mutta niitäkin on nyt testailtu ja vaihdeltu, joten on aika sulkea sekin vaihtoehto pois. Sen sijaan olenkin aina miettinyt, onko sillä jotain tekemistä, että jakokeskukseen/jakamoon tulee valokuitua, mutta asuntoihin verkko tulee kuparia pitkin. Ainakin aina siitä saakka, kun 100 megan nopeudet tänne mahdollistettiin, on verkkoyhteyksien kanssa ollut huomattavasti enemmän ongelmia kuin ennen.

Mutta oli miten oli, olisi mukavaa, jos nämä viikottaiset tai lähes viikottaiset verkkoongelmat alkaisivat pikkuhiljaa korjautumaan.
Hei -Fly

Pätkminen/hidastelu/pakettihäviö johtuu yleensä samoista syistä. Tämän takia korjausvinkitkin ovat lähes samoja. Näin palstan kautta voimme antaa vain vinkkejä, mitä kannattaa testata. Varsinainen viankorjaus hoidetaan ainoastaan vikailmoituksen kautta.

Jos modeemi ja omat laitteet on testattu, en usko että vika voi jäädä niihin. Vika on todennäköisesti verkon puolella. Ongelmat voivat liittyä valokuitumuutokseen, mutta yleensä valokuitu parantaa yhteyden toimivuutta. Vikailmoituksella asia voidaan tutkia tarkemmin.

Toimi siis Markon vinkin mukaisesti ja jätä asiasta vikailmoitus. Eiköhän pakettihävikkiinkin jokin ratkaisu löydy!
Arttu- kirjoitti:
Hei -Fly

Pätkminen/hidastelu/pakettihäviö johtuu yleensä samoista syistä. Tämän takia korjausvinkitkin ovat lähes samoja. Näin palstan kautta voimme antaa vain vinkkejä, mitä kannattaa testata. Varsinainen viankorjaus hoidetaan ainoastaan vikailmoituksen kautta.

Jos modeemi ja omat laitteet on testattu, en usko että vika voi jäädä niihin. Vika on todennäköisesti verkon puolella. Ongelmat voivat liittyä valokuitumuutokseen, mutta yleensä valokuitu parantaa yhteyden toimivuutta. Vikailmoituksella asia voidaan tutkia tarkemmin.

Toimi siis Markon vinkin mukaisesti ja jätä asiasta vikailmoitus. Eiköhän pakettihävikkiinkin jokin ratkaisu löydy!

Noniin, pitkästä aikaa taas.

Ensiksi. Olin jo täyttämässä vikapalvelun kaikkia kohtia, kunnes totestin, että mahdollinen maksullinen asentaja tulee käymään. Joten ihan mielenkiinnosta haluan tietää, mitä vikapalvelu pitää sisällään ennen kuin mahdollisesti alan ylimääräisten ongelmien maksumieheksi ongelmista, jotka eivät kuitenkaan ole välttämättä tässä päässä.

Toisekseen, olisiko vikapalvelun "kaavakkeita" aika jo päivittää? Koko verkkokaavake on täynnä joko/tai-kysymyksiä, jotka eivät sulje toisiaan aina pois. Ja kysymykset eivät välttämättä koske mitenkään ongelmia, joita ihmiset saattavat kohdata. Esimerkiksi, verkkoni ei pätki, hidastele tai ole kokonaan kaatunut, vaan ongelmani makaavat lähetettävien pakettien ja saatavien pakettien määrissä (0 - 40%), joten vastaanko, "yhteyttä ei ole", "yhteyteni pätkii" vai "yhteyteni hidastelee"?

Päätin kuitenkin vielä soittaa teidän vikapalveluunne, jossa kohtasin ylivoimaisimman vastustajan, lopparin 8-bittisen pelin avaruudesta, automatisoidun vastaajan. Joten sen sijaan, että täytin vikapalvelunne, niin haluan tietää, mitä vikapalvelu pitää sisällään ennen kuin jätän asiasta vikailmoituksen.

Sen verran voin antaa päivitysä ongelmaani, että modeemeja on testattu, on pistetty tehdassaetuksille, on ollut siltaavassa tilassa ja toisinpäin. Myöhään yöllä, ja näköjään aamulla arkipäivisin, yhteys toimii paremmin. Packet loss on silti siinä 0 - 40% paikkeilla. Yleensä se pyörii siinä nollan paikkeilla, mutta kymmenestä pingailusta 2 - 3 on menettänyt paketteja.

Esim0:http://www.pingtest.net/result/80539227.png
Esim6: http://www.pingtest.net/result/80539273.png

Edit: Vielä semmonen, että omaa modeemia pingaillessa ei häviä paketteja yhtään.
Täälläkin 24/1 ADSL yhdeydellä aika paljon randomia packet lossia ja youtube ei toimi enään ollenkaan. Mitähän ne soneran tunarit nyt on oikein tehnyt?
Hei Fly-

Kiitos palautteestasi, välitin sen eteenpäin. Olet aivan oikeassa että lomakkeissa on jonkinverran päivitettävää.

Kun teet palvelupyyntölomakkeella vikailmoituksen, niin lomakkeelta kannattaa valita sopivimmat vaihtoehdot. Packet loss tapauksessa voisit valita joko pätkii tai hidastelee. Lomakkeella tulee myöhemmin lisätietokenttä johon voit kertoa ongelmasta tarkemmat tiedot.

Kun vastaanotamme palvelupyynnön, se siirtyy asiantuntijoillemme käsittelyyn, samaan tapaan kuin puhelimitse tehty vikailmoitus.

Vikaa selvitetään aluksi etätoimenpiteillä ja tästä syystä on tärkeää että modeemi on koko vianselvityksen ajan päällä. Jokainen vikailmoitus kulkee asiantuntijoidemme kautta, ennen kuin se siirtyy eteenpäin.

Jos viankorjaus ei etätoimenpiteillä onnistu, niin viankorjaus siirretään asentajan tutkittavaksi. Asentaja tulee tarvittaessa testaamaan yhteyden kotiin asti.

Maksullinen asentajakäynti voi tulla vain siinä tapauksessa, jos vian todetaan jäävän loppukäyttäjän laitteisiin (modeemi, reititin, tietokone, yms.) tai sisäverkkoon.

Jos olet siis oman modeemin, puhelinkaapelit, yms. laitteesi jo testannut niin käytännössä tuota riskiä ei enää jää. Maksullisesta asentajakäynnistä kerrotaan jotta vikailmoituksen tekijä on tietoinen asiasta.

Jos ongelma on siis edelleen ajankohtainen ja olit omat laitteesi tarkistellut, niin suosittelen olemaan vikapalveluume yhteydessä.

Mikäli Mikrollakin ongelmat jatkuvat ja omat laitteet on tarkistettu, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä niin selvitetään ongelmaa tarkemmin.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
Selvä homma. Tattista vastauksesta.

Vastaa