4G Max ei yllä 4G Tehon nopeuksiin

  • 11 December 2014
  • 3 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Päätin päivittää 4G-yhteyttä Tehosta Maxiin, koska jostain syystä Tehon latausnopeudet tippuivat puoleen ja lähetysnopeus kolmanteen, mutta mitään nopeudenlisäystä ei ole tullut. Kuuluvuuskartan mukaan olen selvästi 4G-alueen sisällä ja vaikka käytössä oli MIMO ympärisäteilevä antenni niin nopeudet eivät nousseet. Nyt käytössä on 8-9dBi:n MIMO suunta-antenni, joka antaa n. 30/3 yhteydet. On todella kusetettu olo etenkin kun n. puolisen vuotta netin nopeus oli sitä mitä luvattiin eli 50/10 mikä yks kaks loppui ja nyt maksan tuplasti enemmän mitä saman nopeuksinen liittymä on tarjouksessa.

Modeemi on Huawei B593, joka on päivitetty uusimpaan versioon ja antenni on Poynting XPOL-A0002.
Modeemin omilla antenneilla nopeus tippuu alle 10 megaan.

Olen myös huomannut, että esim. Speedtest luulee sijaintini olevan Ylivieska vaikka ennen se näytti pääkaupunkiseutua.

Eli onko ns trial-kausi loppunu vai miksi tälläinen probleema on tullut?

Olen ennenkin sanonut tästä asiasta keskustelupalstalla, mutta ei ole tullut vastausta mihin tyytyä, joten ehkä tilanne korjaantuu jos kuukauden välein kirjoittelen tänne.

3 kommenttia

Hei zuzanna11!

Kiitos viestistäsi.

Liittymästäsi on nyt tehty vikailmoitus, jotta verkonhallintamme asiantuntijat voivat tutkia tilanteen. Olet toki tarkistanutkin, että Huawei B593 Router on lukittu käyttämään ainoastaan 4G-verkkoa. Mikäli Router käyttää välillä 3G-verkkoa, on nopeus hitaampi.

Routerin asetusten muuttamiseen löydät ohjeíta osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki . Valitse kohta Hae Ohjeista ja vinkeistä ja kirjoita hakukenttään Huawei B593.


Ystävällisin terveisin

Tapani V
Suunta-antenni on vaihdettu kahteen 8dbi:n ympärisäteilevään antenniin ja nopeudet nousivat parilla megalla.
Mikä on silti hyvin suuri pettymys, koska sijaitsen 4G-alueen sisällä ja nettiä mainostetaan 150 megaiseksi.
Hei zuzanna11!

Kiitos viestistäsi.

Verkonhallinnan asiantuntijamme eivät vielä ole käsitelleet liittymästäsi tehtyä vikailmoitusta. Viimeisin viestisi on nyt lisätty vikailmoitukseen.

Toivottavasti vikailmoitus saadaan käsiteltyä mahdollisimman pikaisesti, jotta liittymäsi hidastelun aiheuttajasta saataisiin selvyyttä.


Ystävällisin terveisin

Tapani V

Vastaa