8/1M ADSL pätkii Helsingissä

  • 11 December 2014
  • 2 kommenttia
  • 1 katselukerta

8/1M ADSL-laajakaista pätkii Helsingissä, Paloheinässä. Jatkunut jo pidempään, ei tapahdu joka päivä mutta silloin tällöin. Olen ilmoittanut asiasta kerran vika-automaatin kautta joka ei johtanut mihinkään, taisin kerran päästä oikean henkilön kanssa juttelemaan joka pahoitteli vikaa ja väitti syyksi Elisan verkkoa. Huvittavaa tässä oli se että minun piti perua vika-ilmoitukseni jotta sain oikean henkilön langan päähän, joka sitten kyllä teki merkinnän asiasta että täällä on ollut vikaa.

On muuten hauska yrittää saada soitettua juuri oikealla hetkellä että tuo automaatti havaitsee vian, tällaisessa pätkimistilanteessa jos puhelun aikana yhteytesi nousee hetkellisesti juuri automaatin tutkiessa tilannetta, se ei tietenkään näe mitään vikaa.

Nyt pätkii taas kerran. Yhteys on katkoillut enemmän 2 kuukauden aikana kuin Welhon kaapelimodeemiyhteys monen vuoden aikana. En ole todellakaan soittamassa mihinkään automaatteihin enää jotka jaksavat muistuttaa turhista vika-ilmoituksista ja yli 90 euron "sakoista" jos vika jostain kumman syystä onkin omissa laitteissa. Soneralla kun ei tunnu ihan kaikki olevan kunnossa, asensivat mm. ensin tämän yhteyteni väärään osoitteeseen, lähettivät sen jälkeen toiset sopimuspaperit joissa on EDELLEEN väärä osoite, tosin kaista tuli tällä kertaa oikein. Aijoo, ja saatuani ensimmäisen laskun totesin että sopimuksessa mainittu 10% alennus maksuista 18kk:n ajaksi oli unohdettu kokonaan, piti tämäkin asia oikaista.

Pitäisikö mainita vielä tämä että tämä luvattu 8M nopeus on minun tapauksessani noin 5M. Olen tästäkin asiasta ollut yhteyksissä, väitätte syyksi etäisyyttä johonkin keskukseen. Tuotanoin, asun Helsingissä. Onko täällä oikeasti sellaisia alueita jossa on huono "kuuluvuus"?

Niin, ne omat laitteet toimivat moitteetta, ja näyttää muilla olevan aivan vastaavanlaisia ongelmia. Joten. Helsinki, Paloheinä. 00670 postinumeroalue. Voitteko ystävällisesti korjata asian, mieltäni ei kauheasti lämmitä olla jumissa kanssanne vielä n. 15kk jos ette pysty tarjoamaan minulle jatkuvaa häiriötöntä yhteyttä, mitä EHDOTTOMASTI vaadin.

Älkää antako vastaukseksi linkkejä vianrajausautomaatteihin ja internet-avustajiin. Tiedän että vika on teidän puolellanne tai Elisan verkossa. Kumpaankaan en pysty itse vaikuttamaan, joten pallo on teillä.

2 kommenttia

Ja taas pätkii. Häiriötiedotteissa ei sanaakaan asioista. Mistä kiikastaa?
ADSL-yhteyden ongelma on yleensä yksitäisen liittymän ongelmia, tästä syystä mahdollisen verkosta johtuvan vian korjaamiseksi täytyy tietää mistä liittymästä on kyse.

Modeemin osuus ADSL-yhteydessä ja sen päällä kulkevan internet-liikenteen välittämisessä on suuri. Usein modeemi toimii ulkoverkon liikenteen hoitamisen lisäksi myös lähiverkon reitittimenä, palomuurina ja WLAN-tukiasemana. Monta tehtävää ja paljon prosessoitavaa.

Vikapalvelu pyytää asiakasta testaamaan toimimatonta, katkovaa tai hidastelevaa yhteyttä aina toisella ADSL-modeemilla ja -kaapelilla. ADSL-modeemi on ketjun todennäköisin heikon lenkki ja vianrajauksen kannalta loogisin paikka aloittaa testaus.

Edellä kirjoitettu oli alustus seuraavalle: testaa yhteys toisella ADSL-modeemilla ja -kaapelilla. Suora kytkentä yhdellä kaapelilla ADSL-modeemista puhelinpistokkeeseen, ei jatkojohtoa. Jos ongelma esiintyy toisellakin modeemilla & kaapelilla, tee liittymästä vikailmoitus. Soitto numeroon 0206 90101 tai Omien sivujen Internet-liittymän ongelmatilanne - lomakkeella.

Vikapalvelun numerossa vastaava automaatti näkee ADSL-yhteydestä hieman enemmän kuin mitä soiton aikana tapahtuu, joten se osaa tunnistaa katkovan yhteyden vaikka se toimisikin puhelun aikana.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa