ADSL 24M/1M


Tammikuun alusta on ollut kyseinen liittymä ja nopeus on yleensä luokkaa 4M. Sopparia tehdessä olin epäileväinen liittymän nopeuteen ja myyjä vakuutti , että vähintään 10M kyllä tulee. Mistähän johtuu...24M liittymä ja todellinen on n. 4M? Ärsyttää kun lupaillaan mikä ei sitte toteudu!

14 kommenttia

pardis: Voisit lisätä asiakasnumerosi nimimerkkisi tietoihin, niin pääsisin katsomaan yhteyttä täältä meidän päästä. Asiakasnumero löytyy esimerkiksi laskultasi. Jos et löydä asiakasnumeroa, niin voit laittaa liittymänumeron ilman väliviivaa muodossa 333123456 tai 346123456. Vastaa tähän viestiketjuun, kun olet tiedon lisännyt.

ADSL-yhteys hidastelee -ohjesivustolta löydät ohjeita tilanteeseen.
As. numero lisätty.
pardis: Jostain syystä lisäämästäsi tunnisteesta näkyy vain muutama ensimmäinen numero. Pystyisitkö tarkistamaan, että syöttämässäsi tiedossa ei ollut esimerkiksi välilyöntiä.
Jokohan nyt?
Hei Pardis

Olethan tarkistanut että käytössäsi on ADSL2+ laite? Mikäli sinulla on kyseinen laite niin kannattaa tarkistaa modeemin asetukset sillä modeemisi näyttää tällä hetkellä kättelevän g.dmt profiililla joka on tarkoitettu maksimissaan 8M yhteyksiin.

Mikäli modeemi on ADSL2+ laite ja ongelma jatkuu edelleen niin ole yhteydessä vikapalveluumme.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
Minulla ADSL 24/1 ollut kohta 2 v. Nopeuksia olen mittaillut ja oli alussa +19.0/0.87 Mb/s
Nykyisin keskimäärin +16.0/0.87.

Viikko sitten linja oli mykkä soitin automaattiseen vikaselvittelyyn jonka mukaan kaikki OK, mutta kun ne eivät olleet tein vikailmoituksen ja aika nopeasti tulikin ilmoitus että kyseessä alueellinen vika (häiriötiedoissa ei tietenkään minkäänlaista ilmoitusta asiasta).

Parin pv. päästä sain ilmoituksen että nyt vika korjattu mutta pätkimistä ja hidastelua esiintyy edelleen. Nopeusmittausten (Soneran nopeustesti) mukaan nyt nopeus ollut 1.5-1.9/0.46-0.87 Mb/s välillä ja funet.fi mukaan 1.8 Mt/s.

Lähetin vikapalveluun kyselyn että vieläkö jotain muutostöitä tms. on tekeillä vai jääkö nopeus nyt pysyvästi tuolle tasolle ja jos jää niin jotain hyvitystä pitää tulla loppuajalle sopimusta.

Soittivat ja kertoivat että heidän mittausten mukaan liittymääni tulee sopimuksen mukainen nopeus??? eli vikaa ei heidän puoleltaan ole.
Mitään muutoksia kiinteistön (rivitalo) sisäverkossa ei ole tehty ja omat laitteistotkin olleet samassa paikassa koko ajan.
Kaikki tarkistukset mitä Soneran sivuilta loytyy on tehty eli niihin ei tarvitse vastaajan viitata.
Jossain nyt kuitenkin on vikaa ja se tuli esiin tuon alueellisen vian jälkeen.

Kertokaapa tyhmälle mitä vastaa megabiteissä tuo funetin 1.8 megatavun nopeus?
Hei Teepanen

Latausnopeuksista löytyy tietoa ohjeet ja vinkit sivustoltamme.

Verkkovika on alueeltasi korjattu ja sen ei enää pitäisi aiheuttaa häiriöitä yhteyteen. Mikäli yhteys edelleen tuntuu hidastelevan ja olet omat laitteesi tarkistanut, niin suosittelen jättämään uuden vikailmoituksen.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
Kiitos nopeasta vastauksesta.

Joo yritän vielä pohtia ja tarkistella laitteitani ja kysellä muualtakin sillä tuo tarkastusmaksu arveluttaa jos kuitenkin mukamas minun laitteissani onkin vika.

Silloin kun yhteys oli kokonaan poikki niin mokkula-yhteydellä soitin automaattiseen (vai mikä se on) vikapalveluun minne piti antaa sotu ja muitakin tietoja. Tarkistuksen tulos on että mitään vikaa ei ole ja linja toimii. En tiedä millä tapaa tuo tutkiminen sillä toteutuu mutta todistetttavasti siihen aikaan ei ollut linjat kunnossa koska vikapalveluun lähetettyyn ilmoituitukseen tuli vastaus että parhaillaan on alueellinen vika. Samaa pelkään että asentajan käynnin jälkeen todetaan että linjassa ei vikaa ja siitä tulee kiva lasku jälkikäteen.

Seuraan ja selvittelen vielä jonkin aikaa tilannetta. Katsotaan sitten mihin toimiin ryhdyn.
Ongelma kai osittain nyt selvinnyt.
Nopeudet Soneran mittarin mukaan nyt +14 kun ne parmaimmillaan olivat esim. huhtikuussa 2011 +19...!

Ongelman syy vielä epäselvä mutta se liittynee joko tuossa "alueellisessa häiriössä" Soneran taholta tapahtuneeseen tarkoitukselliseen muutokseen nopeuksien suhteen.......!!!!
....... tai sitten se oli koneellani olleessa Firefox ver. 13.0 tai F-secure IS2011 tai kiintolevyn eri kombinaatioihin liittyvä ongelma.

Modeemin Televell olen palauttanut tahdasasetuksille, Windows7 olen pariinkin kertaan asentanut ns. puhtaalle pöydälle samoin kaikki ohjelmat ja päivitykset....!
Ei auttanut.
Firefoxissa muutin about:gonfigissa asetusta dom.icp.plugins.enabled arvon true > falseksi joka aikanaan auttoin selaimen kaatumiseen. Nyt se päin vastoin kaatoi selaimen mutta nopeus nousi normaalille tasolle...???!!!

No kokeilevana mistään tietämättömänä toimin sitten seuraavasti:

Vaihdoin koneelle uuden kiintolevyn, latasin siihen Win7 ja kaikki samat ohjelmat paitsi F-secure IS2011:ta tilalle laitoin Mikkisoftan Essentialin, päivitin kaikki jutut tämän päivän tasolle.
Nyt nopeudet ovat tasolla + 14 joka sinänsä riittää mutta jos maksan 24/1 nopeudesta niin tuntuu että minua rahastetaan.
Soneran väittämä että yhteýs toimii niin pitää todella paikkansa mutta nopeuden osalta ei.
Onneksi sopimus päättyy muutaman kk jälkeen niin sitten voi tehdä toisenlaisia ratkaisuja. Tuulimtyllyjä vastaan on turha alkaa taistella tava-tallaajan.

Vai inkälaisen kannan ottaa Soneran edustaja tuohon hinnan alennukseen ym. tässä tapauksessa.
Vastausta toivoen.
Iltaa teepanen,
laskutukseen ja liittymän muutokseen liittyen suosittelen sinua olemaan yhteydessä Asiakaspalveluumme joko soittamalla tai varaamalla soittoajan. Käsittelemme näitä tapauskohtaisesti, joten siksi pyydämme yhteydenottoa.
ADSL -yhteyden toimitusehdoissa on mainittu, että ilmoitettu nopeus (tässä tapauksessa ADSL 24/1M) on enintään mainittu maksiminopeus, mutta vähintään 40 prosenttia tästä nopeudesta tulee toimia.
Hei!

Vaihdoin 10 megaisen kaapeli-laajakaista yhteyden 24 megaiseen ADSL-laajakaistaan.
Syynä se, että kaapeli-laajakaista katkeili päivittäin ja saattoi olla tuntejakin mykkänä, homma oli sama useilla tietokoneilla ja modeemikin tuli kaverin osoitteessa testattua, että siellä homma toimi. Tietysti myös nopeampi kaista houkutti. Nyt ADSL-kaista on auki ja kaapeli-kaistakin näyttää toimivan vielä. Vertailun vuoksi tein siis nopeustestejä ja surukseni huomasin kaapeli-kaistan toimivan nopeammin!?

10 megan kaapeli-kaista antaa soneran nopeustestissä
latausnopeudeksi 11.61Mbit/s ja lähetysnopeudeksi 1.88Mbit/s.

Kun taas 24 megainen ADSL-kaista näyttää
latausnopeudeksi 8.48Mbit/s ja lähetys nopeudeksi 0.84Mbit/s

Eihän tämän nyt näin kuuluisi mennä, tarkoitus oli saada nopeampaa tilalle? Kokeilin testiä useamman kerran, suunnilleen samoja tuloksia tuli kokoajan.. Voitteko tarkistaa, mikä mättää kun ei tuon nopeampaa tule?
Hei Kukju-

Tarkistin liittymäsi tilanteen ja meille näkyy että modeemi toimii 11/1 nopeudella. Jossain on siis häikkää. Apua hidastelu ongelmaan löydät täältä. Kun olet käynyt listan läpi ja omista laitteista ei löydy mitään vikaa, ota yhteyttä meidän Vikapalveluumme 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16:30 tai tee asiasta palvelupyyntö. Vikailmoituksen kautta asia saadaan ratkaistua!
No nyt saan jo parhaillaan lataus 10.5Mbit ja lähetys 0.85Mbit/s.
Mutta kaapeli kaistalla (joka on näköjään edelleen toiminnassa)
latausnopeus on 11.5Mbit/s ja lähetys 1.80Mbit/s. Luulin saavani nopeampaa nettiä tilalle, mutta hitaammaksihan tuo jää kun tuo 10 megan kaapeli.
Maksan kuitenkin 10 euroa enemmän kuukaudessa, mitä kaapeli netistä maksoin.. Mitähän tälle asialle nyt voisi tehdä, tyytyväinen tähän ei nyt osaa olla.

Eipä taida olla hyötyä ottaa tuonne vikapalveluunkaan yhteyttä, jos teilläkin näkyy toimivan vaan vaan 11/1?
Kukju- kirjoitti:

Eipä taida olla hyötyä ottaa tuonne vikapalveluunkaan yhteyttä, jos teilläkin näkyy toimivan vaan vaan 11/1?


Testaa laitteet ja jos vika ei ole niissä, niin vikapalvelussa asia korjataan. Puhelinjohdon ja suotimen kunto ovat kriittisiä yhteyden toimivuudelle.

Vastaa