Edge, HSPA, 3G vai mikä

  • 11 December 2014
  • 3 kommenttia
  • 293 katselukertaa

Otin Soneran liittymän käyttöön eilen ja puhelin näyttää verkoksi E ja täydet palkit, sekä kaupunkialueella että korvessa. HTC puhelimen oletuksena verkkotilassa oli GSM/WCDMA auto, jolloin pystyi soittamaan mutta nettiä ei ollut. Valitsin pelkän GSM verkkotilan jolloin molemmat toimii mutta tosiaan E.
Hyvin näyttää toimivan silti, mutta ihmettelen onko Soneralla kuitenkin samat luokitukset tuossa verkossa kuin esim. elisalla vai tarkoittaako se E sitten jotain muuta kuin Edge?

3 kommenttia

Vastaan osittani omaan kysymykseeni... Kokeilin uudestaan sitä GSM/WCDMA auto-asetusta ja nyt se haki 3G verkon.
Liittyykö mahdollisesti johonkin Soneran valtakunnalliseen ohgelmaan mistä tiistaina uutisoitiin?
G = GPRS nopeus max. 50 kbps.
E = EDGE nopeus max. 200 kbps.

H = HSDPA, nopeus max. 14,4 Mbps.
H+ = HSPA+, nopeus max. 21 Mbps.

DC-HSPA+/3G-DC, nopeus max. 42 Mbps. Voi näkyä muodossa 4G joissakin puhelimissa. Tuettuna 4G-puhelimissa.
LTE/4G, nopeus max. 100 tai 150 puhelinmallista/operaattorista riippuen. Tuettuna 4G-puhelimissa.

Toteutuva nopeus riippuu puhelimesi verkko-ominaisuuksista ja liittymäsi tyypistä. 2M tai vastaava on riittävä nopeus älypuhelinkäyttöön.

Jos puhelin lukittuu usein EDGE:lle, on 3G niin heikko sitten. Minulla pääliittymä Elisalta ja aina HSPA+ näytössä olin missä tahansa... ja jopa keskellä mettää. Puhelimeni on 21 Mbps ja liittymä 2 Mbps. Kun en siirrä tietoa eli en käytä dataa, puhelin menee "nukkumaan" H-verkkoon.

Normaalisti kun tietoa siirretään, puhelin pysyy nopeammassa tekniikassa esim. H+, mutta kun tietoa ei siirretä, pysyy se hitaammassa esim. H tai 3G. Saat lisätietoa puhelimen käytön oppaasta mitä merkkejä puhelimesi käyttää verkko tekniikan näyttämiseen.

Minulla on G, E, H ja H+. Samsung puhelin (äly).
Hei museomies,

Mitä HTC:n mallia käytät, voisiko siellä olla vielä erikseen kohta datankäytölle?

Lisäisitkö asiakasnumeron tietoihisi, niin voin vilkaista vielä että liittymälläsi on kaikki kunnossa.

Lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset >> Profiili >> Asiakasnumero.

Vastaa