Hämeenlinan alueen nettiyhteys ongelma

  • 11 December 2014
  • 1 kommentti
  • 6 katselukertaa

Elikäs, tämän viikon alussa ilmestyi ongelma joka on nyt kestänyt jo useita päiviä. Ongelman nimi on älytön packet los, eli toisin sanottuna paketti kato. Nettiyhteys pätkii ja hidastelee tai jumittaa jatkuvasti. Peleissä pätkimistä, skypessä ääni säreilee, katkoo, pätkii ja katoaa, sivuja selaillessa sivut eivät aukea, kuvat jäävät lataamatta yms. Tässä linkki Afterdawnin postiin jonka kirjoitin eilen, siinä voitte nähdä kuinka packet loss on minun ja toisen hämeenlinnan alueella elävän henkilön aivan liian korkea, ja etenkin kun se on lähes jokaisen siirräntävälin kohdalla sama.
http://keskustelu.afterdawn.com/t.cfm/f-205/netti_patkii_muttei_katkeile-kovaa_packet_lossia_auttakaa_pls-855299/#5171936
TÄMÄ PAKETTI KATO ON SIIS JATKUVAA, mutta suuruus vaihtelee ajankohdan mukaan.

Paketti katohan tarkoittaa yksinkertaisimmillaan sitä, että kun teet jotain, vaikka lataat tiedoston, se koostuu useista pienistä osista (bitit eli Kb, Mb, Gb). En tiedä tarkalleen kuinka suuria eri paketit ovat yleensä, mutta pathping komento lähettää aina samankokoisen paketin ja jäljittää missä se katoaa, eli ei löydä määränpäähänsä. paketti kato on siis lähetetyn viestin/paketin/kirjeen katoaminen matkalla ennen kuin se löytää päämääräänsä.

Routterilla ja tietokoneella tai johdoilla on hyvin hyvin pieni osa tässä, sillä kun paketti on lähetetty eivät tietokoneen tai modeemin ominaisuudet vaikuta sen liikkeisiin saati sitten katoamisiin itse pääverkossa ollenkaan. Antamassani linkissä voimme nähdä kuinka verkko on koko alueella kuormittunut tai vahingoittunut, etenkin lähettämisen kanssa on ongelmia. Tällöin myös itse laajakaistan nopeus tippuu, riippuen paketti kadon määrästä, sen aiheuttaessa pätkimistä joka sen lukuisten haittojen kanssa estää yhteyttä toimimasta sen maksimi nopeudella.

Ongelma tulee esiin aamupäillä ja on yleensä pahimmillaan noin 5 jälkeen kun ihmiset ovat päässeet töistä ja alkavat kuormittaa jo entuudestaan puhkikulutettua verkkoa. Tällöin pelkkä netin selaaminen on täyttä tuskaa, tuskin viittii edes koko selainta avata.

Ottakaamme myös huomioon tulosten vaihtelevuus osoittaaksemme ettei tietokoneessa tai modeemissa ole ongelmia. Jos ongelmat olisivat minun laitteissani olisivat tulokset johdonmukaisia, ja paketti kato olisi täsmälleen sama (pientä virhemarginaalia lukuunottamatta) kaikkina ajankohtina ja jokaisessa siirräntävälissä, jos ongelma olisi laitteissani tulisi pakettikadon ilmetä ainoastaan ensimmäisessä siirräntävälissä, joka ei tässä tapauksessa pidä myöskään paikkaansa.

Tein asiasta vikailmoituksen, itse automaattivastaaja Rautapää ei löytänyt verkosta mitään vikaa, mutta on pahasti väärässä, eikä osaa asiaa ollenkaan. Toisella soittokerralla se onneksi yhdisti asiakaspalvelijalle joka yllätyksekseni oli ammattitaitoinen (tai ainakin kuullosti siltä) ja kirjasi lisätietoja teknikoille, jotka toivottavasti hoitavat asiansa mitä pikimmiten.

Lopuksi kehotan jokaista jolla on netin kanssa minkäänlaisia ongelmia käyttämään tätä pathping komentoa, se on oiva väline näyttämään onko vika sinussa vai itse palveluntarjoajassa. Avaatte siis vain komentorivin, joka löytyy käynnistävalikon apuohjelma osiosta. Avattuasi komentorivin kirjoitat "pathping sonera.fi" ja odotat että tietokone hoitaa loput. (Mikäli tarvitset apua voit kääntyä minun tai googlen puoleen)
Kerron viellä etten ole mikään alan ammattilainen, mutta olen sen verran penkonut asioita ja tiedän hyvin paljon erilaisista toimintaperiaatteista, joten voin sanoa lähes kaiken olevan totta.

EDIT: Lisäykseksi vielä epäilijöille (jos täältä sellaisia edes löytyy, kun tiedämme soneran pätevyyden), että olen testannut kahdella eri tietokoneella, kahdella eri modeemilla, kahdella eri johdolla yhteyden....
Whiter

1 kommentti

Tampereen ja Hämeenlinnan alueella osaa ADSL- ja Laajakaista Extra-liittymiä koskenut verkon häiriö on korjattu tänään iltapäivällä.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa