Hidas latausnopeus / yhteyden pätkiminen

  • 11 December 2014
  • 6 kommenttia
  • 68 katselukertaa

Kiinteistöömme asennettiin loppuvuodesta viime vuonna valokuitu -laajakaista VDSL2 ja nettiongelmat alkoivat. Itselläni käytössä vuokraan sisältyvä 10/2 Mbit/s. Yksi ongelma on äärettömän hidas latausnopeus. Modeemin resetoinnin/uudelleenkäynnistyksen jälkeen latausnopeus on hetken - puolesta yhteen tuntiin - normaali. Muulloin latausnopeus on yleensä alle 0,50 Mbit/s. Esim. viimeisin mittaus lataus/lähetys 0,14/0,48 Mbit/s. Jos nettiä ei ole käytetty esim. puoleen tuntiin, yhteys katkeaa. Netin saa toimimaan käynnistämällä modeemin uudelleen.

Soneran operaattoriasetuksissa on mainittu, että yhteysmuodon tulisi olla siltaava. Modeemin tehdasasetuksissa yhteysmuoto on roating. Kun muutan asetukset ohjeidenne mukaiseksi, kone ilmoittaa, että internetyhteyttä ei ole. Onko yhteysmuodolla merkitystä lataus/lähetysnopeuksiin ja pätkimisiin? Jos siltaava yhteys on välttämätön, miten saan sen toimimaan?

Modeemi on Zyxel P-660H-D1 ADSL2+. Puhelinjohtona modeemin mukana tullut n. 2m pitkä johto. Puhelinjohto ja tietokoneen ja modeemin välissä oleva johto on irroitettu ja kytketty uudelleen monta kertaa - ei apua. Kuten ylempänä kerroin, modeemin resetointi auttaa vain hetken.

Nopeusluokan noston yhteydessä Sonera tiedotti, että liittymän käyttöä voi jatkaa olemassa olevalla ADSL-modeemilla. Toivottavasti asia on myös näin! Todella rasittavaa tällainen yhteyden pätkiminen ja netin toimimattomuus hitaan latausnopeuden vuoksi. Onko mahdollista tutkia sieltäpäin liittymäni tilaa? Toivoisin nopeasti apua tähän ongelmaan!

6 kommenttia

Hei Katarina,

Oletkin jo tehnyt lähes kaiken mitä on omin voimin mahdollista tehdä ongelman suhteen. Toisella modeemilla kannattaisi toki testata, jotta saataisiin varmuus että vika ei jää laitteeseen. Yhteensopivuudesta ei tarvitse huolehtia, liittymäsi asetukset on säädetty siten, että ADSL-modeemi toimii ihan normaalisti.

Laittaisitko asiakasnumerosi (Omat asetukset>profiili>asiakasnumero) niin pääsen katsomaan liittymääsi tarkemmin.
Asiakasnumero lisätty.

Käykö testaukseen mikä tahansa ADSL2/2+ -modeemi vai ainoastaan "suosituslistallanne" olevat? Uutta en haluaisi turhaan ostaa, jos lopulta vika ei olekaan modeemissa. Vaikea löytää lainaksikin.

Zyxelin sivulla on tälle modeemityypille P-660H-D1/Soneran liittymä "firmwareja", kaksi reitittävälle ja kaksi siltaavalle yhteysmuodolle. En löydä noista päiväystä, joten en tiedä, onko minulla viimeisin ohjelmistoversio. Oma versioni on V3.40(AGD.2). Laitan tähän alle nuo AGD.2 -vaihtoehdot. Koska käytössäni on nyt reitittävä yhteystekniikka, oikea päivitysversio lienee tuo ylempi?

P-660H-D1_340AGD2C0_033_NATFW.exe
Ohjelmistoversio: 3.40(AGD.2)C0
Reitittävä. Palomuuri ja NAT käytössä

P-660H-D1_340AGD2C0_033_Bridge.exe
Ohjelmistoversio: 3.40(AGD.2)C0
Siltaava. Ei palomuuria, ei NATia.

Jos saisin vahvistuksen, kannattaako yrittää päivittää, voisin kokeilla vielä sitäkin. Tätä mummelia nimittäin hirvittää, että tämä viimeinen oljenkorsi - vaikka hidas onkin - katoaa lopullisesti, jos tekee jotain väärin. :)

Viimeisin mitattu latausnopeus 0,80 Mbit/s.
Mikä tahansa ADSL2+ modeemi tosiaan käy testaamiseen, tietysti jos löytyy modeemi mikä on suositeltujen listalla niin aina parempi. Jos lainaat toisen operaattorin liittymästä, on hyvä tarkistaa VPI ja VCI arvot. Soneran liittymissä niiden tulee olla 0 ja 33.

Noista kahdesta päivityksestä tosiaan sen ylemmän version valitsisin itsekin. En pysty suoraan sanomaan mitä kyseinen päivitys modeemille tekee mutta harvemmin ne huonompaan päin päivittyy.

Vilkaisin liittymääsi mutta siellä ei ilmeisesti ollut modeemia sillä hetkellä seinässä, joten en mitään tarkempaa pysty nyt sanomaan ongelmastasi.
Yritin päivittää modeemin tuolla ylemmällä versiolla. Se ei onnistunut tai sitten käytössä on viimeisin päivitys, koska modeemin tiedoissa näkyy edelleen sama päivitysversio.

Virrat kytketty modeemiin.
Modeemi päivitetty onnistuneesti. Edelleen ongelmana hidas latausnopeus. Toinen ongelma on, että tietokoneen käynnistyksen jälkeen verkkoyhteyttä ei ole, ennenkuin modeemi on käynnistetty uudelleen.

Onkohan liittymääni tutkittu, kun tietoa ei ole tullut?
Hei Katarina

Vilkaisin liittymäsi nopeutta ja kaikki näyttää normaalilta. Testasitko toista modeemia liittymässäsi? Mikäli tämä on tehty, ota yhteyttä Vikapalveluumme ja jätä asiasta vikailmoitus. Niin kuin Timo jo mainitsi, olet tehnyt kaikki tarvittavat testit ja näin vika ei voi jäädä sinun laitteisiisi. Vikailmoituksella asia saadaan tutkittua tarkemmin. Tarvittessa lähetämme asentajan mittaamaan nopeuden rasialtasi asti.

Vastaa