Inteno DG301 ja hidas nettiyhteys


Morot,

Päivitimme vasta Sonera Viihteeseen ja mukana tuli mm. em. boksi. Käyttöönotto sujui helposti, telkkarin katsominen onnistuu ja nettiyhteyskin toimii Macilla ja Android-luureilla wlanin kautta mutta ei jatkuvasti ja kunnolla Win8-PC:llä. Yhteys on siis todella hidas ja tunnelma on kuin 28k-modeemilla lataisi nettisivuja auki. Yhteys siis kuitenkin toimii silläkin mutta täysin ala-arvoisesti. Piuhat pitäisi olla kunnossa ja PC on kiinni laatikossa johdolla. Alussa tämäkin yhteys oli ihan siedettävä. Aiemmalla laitteella kaikki toimi hyvin.

Tämä ongelma on varmasti ratkaistavissa melko pienellä säätämisellä mutta osaisiko joku selittää tai ehdottaa jotain tarkemmin?

17 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16
Mikä olikaan liittymä tyyppi ja nopeus?

- Katkaise muut laitteet yhteydessä verkkoon.
- Tarkista kaapelit

Ns. resetointi voi auttaa... mutta en oikein usko siihen.
Kai tää joku kymppimegainen ADSL tms on, en usko että tämän mun ongelman suhteen on älyttömästi merkitystä kun jutteluprobleema on nimenomaan yhden koneen ja Intenon välillä. Kerkeäisikö joku Soneralta vastaamaan?
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16
Sonera Viihde vie sen 5-10Mbit/s melkeinpä heti. Ota se standby tilasta pois ja kokeile sitten jos toimisi paremmin.

Ja jostain syytä Soneran asiakaspalvelu on välillä ollut aika hiljainen
Kiitos vaan mutta ongelma on Win8-koneen ja Intenon välillä.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16
lolrboi kirjoitti:
Kiitos vaan mutta ongelma on Win8-koneen ja Intenon välillä.


No onko verkkokortissa ongelmia? Oletko kokeillut asentaa verkkokortin ajurit uudelleen? Se voisi auttaa myös. Onko mahdollista testata muualla verkossa? Onko toisessakin verkossa samanlainen ongelma?
Hei lolrboi,

Voisit kokeilla Windows8 koneesta ottaa verkkokortin asetuksista IPv6 protokollan pois käytöstä ja testailla vaikuttaako se asiaan.

Onko sinulla asennettuna koneelle joitakin emolevyn omia ohjelmistoja? Tai onko sinulla koneessa jotain palomuuriohjelmistoa jossa on ns. reaaliaikainen nettiliikenteen skannaus päällä?
Ipv6 on ollut koko ajan kytkettynä pois. Pitäisikö minun survoa verkkokortin asetuksiin "kiinteä" tms IP? Kaikki muut verkot toimivat ongelmitta, ainoastaan tämä Win8-kone jumittaa. Kuten sanoin, aiemmalla boksilla kaikki ok.

Win8-koneen saa toimimaan yhteyden edellyttämällä tavalla silloin kun boottaan boksin (seuraavan kerran kun otan koneen esim. lepotilasta taas yhteys jumissa). Koneen uudelleenkäynnistys ei tunnu vaikuttavan asiaan. Palomuurihommat pitää vielä tsekkailla mutta epäilen, että sellaisia ei ole päällä. Aiemmin tosiaan kaikki ok samalla kokoonpanolla.
Hei lolrboi,

Kiinteää IP-osoitetta ei ole tarvetta määrittää.

Kerrotko mikä palomuuri/virusohjelmisto sinulla on käytössä?

Koska yhteys muissa laitteissa toimii, niin tämä viittaisi että ongelma jää koneen asetuksiin, ohjelmiin tai verkkokorttiin.
Laitteessa on pelkästään Windowsin oma palomuuri, ei muuta. Yhteys toimii edelleen hienosti vanhalla Telewellillä mutta Intenolla jumittelee joka kerta käynnistymisen jälkeen ellen buuttaile boksia. Siis yhteys toimii ilman uudelleenkäynnistämistä mutta tuskaisen hitaasti. Ja niillä kerroilla ei ole kyse mistään muiden laitteiden tai ohjelmien viemästä kaistasta, tämä tapahtuu niin säännönmukaisesti ja totaalisesti joka kerta. Tunnistan eron siihen että jos toisella koneella esimerkiksi ladattaisiin täyttä kaistaa tai Viihde veisi sen täysin.

Osaako kukaan kertoa näiden oireiden perusteella, mitä on esim. verkkokortin asetuksissa pielessä?
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16
Kokeile resetoida verkkokortin ajurit / asentaa uudelleen. Windowssin Vianetsintä osaa resetoida verkkokortin (jopa ja ainut hyödyllinen ominaisuus)
Jep, ei mitään vaikutusta.

edit: Vianetsintää olen käyttänyt alusta asti ja jossain välissä se on löytänyt DNS-virheitä. Yleensä ei löydä mitään. Edelleen alkaa toimia ihan ok:sti kun käynnistän boksin uudelleen. Oliko vielä jotain ideoita?
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16
lolrboi kirjoitti:
Jep, ei mitään vaikutusta.

edit: Vianetsintää olen käyttänyt alusta asti ja jossain välissä se on löytänyt DNS-virheitä. Yleensä ei löydä mitään. Edelleen alkaa toimia ihan ok:sti kun käynnistän boksin uudelleen. Oliko vielä jotain ideoita?


Ei kannata luottaa vianhallinan ilmoituksiin. Verkkokortin ajurien uudelleenasennus auttaa aika usein ongelmaan. http://www.myaccount.charter.com/customers/support.aspx?supportarticleid=2264

Varmistathan että sinulla on verkkokortin asennustiedostot koneella, nehän saat tietokoneen valmistajan sivuilta.
Ei tosiaan edelleenkään mitään vaikutusta verkkokortin ajureiden asentamisella.
Moi lolrboi!

Onhan koneen verkkoasetuksetkunnossa? Eihän koneella ollut esiasennettuna mitään virustorjuntaohjelmistoa?
Joonas- kirjoitti:
Moi lolrboi!

Onhan koneen verkkoasetuksetkunnossa? Eihän koneella ollut esiasennettuna mitään virustorjuntaohjelmistoa?


Nyt Soneran ukot skarpatkaa kiitos, tuo jälkimmäinen kysymys on jo toista kertaa ilmassa. Ei ole, pelkästään Windowsin oma palomuuri. Aiemmalla boksilla kaikki ok Soneran liittymällä.

Oliko tuo verkkoasetusjuttu jo oikeasti vitsi? Nuohan ovat oletusasetukset mitä Windows tarjoaa. Eli ovat, tarkistin silti.

Kohta lähtee oikeaa reklamaatiota laatikon toimittajan suuntaan. Kellotanko tästä lähtien ajat jolloin työhuoneeni tietokoneella ei pääse nettiin ilman jatkuvaa buuttailua?
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16
Jos aiemmalla boksilla toimii, voit nytkin kokeilla jos sinulla on vielä se. Sonera Viihde siis ei toimi aiemmalla boksilla mutta jos netti saat toimimaan niin Intenossa melkeinpä alkaa olla joku vika.

Oletko tehnyt vikailmoituksen?
Moi lolrboi!

Jos ongelma on pelkästään Intenon laitteella, jätä meille vikari, niin katsotaan saadaanko meidän verkkoa säätämällä ongelma korjattua ja vaihdetaan tarvittaessa laite.

Vastaa