Kaikki totuus 24 megaisesta yhteydestä tänne!


Soneran ehkä tunnetuin tai siis kohua aiheuttanut 24 megainen yhteys on tainnut olla aika moinen saippuakupla mitä näitä palstoja olen lueskellu ja saanut asiasta selvyyttä.Eli taitaa olla aika harvoilla nopeus edes 20 megaa tai edes 15 megasta,sillä sonera käyttää tuota 24 megaista tuotettaan vain osittaisella teholla sekä ei rupea puuttumaan suuriin nopeus vaihteluihin mitenkään vaan ovat varmaan päättäneet vain nakata asian syrjään sekä "päivittää" ihmisten modeemit uusiin että saisivat vähän rauhaa ilmapiiriin..

Mutta totuus on että pelkkä modeemin vaihtaminen ei saa ketään iloiseksi jos yhteys edelleenkin pysyy vaikka 4-8 megaisena kun sen pitäisi olla minimissäänkin 15 megaa kokoaikaisena!!! siis tässähän on ihan rahastus makua kehissä kun tuote ei olekkaan sitä mitä kuluttaja kuvitteli saavansa,niin minäkin luulin että saan edes minimissäänkin 18 megasen nopeuden mutta ollaan jääty jopa alle 5 megan nopeuteen,eli aika reilua eikö vain??

Sitten pelotellaan 100€ laskulla jos tarkistaja käy katsomassa kotona että onko vika töpselissä vai missä,eli kyllä mun mielestä tuo maksu on aika kohtuutonta jos puhutaan 24kk määräaikaisesta sopparista niin pitäisi siihen sisältyä yksi kerta tollainen tarkistus reissu asiakkaan puolelle.!! ja miten sonera perustelee tollasen tarkistusmaksun muutenkaan kun kysehän on ihan siitä tarkistuksesta että toimiiko juuri teidän laitteet oikein tietyssä osoitteessa ja onko lupauksista pidetty kiinni,ja se ei ole asiakkaan vika jos laitteet on ok mutta yhteys ei ole kunnollinen eikä hintansa väärti.

Siis mullehan sanottiin että koti tv digiboxi vaatii jotain 6-9 megaa kaistaa että pelittää kunnolla mutta jos tuo televisio boxi ei toimi kunnolla niin kyllä sen saisi palvelun aikana heivata pois ja vaihtaa esim normaaliin liittymään tai sitten ei olisi esim pakko maksaa moisista "palveluista" täyttä hintaa jotka ei edes kunnolla pelaa...

Miksi myös laitetaan vääriä tuotteita tulemaan asiakkaille,? onko aspassa joku arpajais kausi menossa kun ei edes tiedetä valokuidun ja kuparin eroa eli asiakkaan asumis paikan yhteys vaihto ehtoja?? siis jos tekninen tuki sanoi että maksimi yhteys nopeus joka saavutetaan juuri täällä on 15 megaa,niin miksi minulle myytiin 24 megainen yhteys nopeudella oleva palvelupaketti ja väitettiin että yhteys on sitä sekä kaikki toimii hyvin???

11 kommenttia

Puhut asiaa. On tämä käsittämätöntä, että Suomessa tapahtuu tällaista vielä vuonna 2011. Ymmärtäisin, jos oltaisiin Venäjällä. Siellähän kaikki kusettavat toisiaan.

Vaihdoin liittymää Soneralle siksi, että halusin tuon Valioliiga HD paketin, koska kilpailija ei moista tarjoa. Soitin parikin eri kertaa myyntipalveluun eri henkilöille ja kävin samat keskustelut läpi, silllä halusin varmistaa, että tämä 24Mbit yhteys riittää tuon paketin katsomiseen samalla kun muu perhe surffailee netissä ja varmistaa myös, että se toimii minun osoitteessani. Myyntipuheet olivat kovat ja minähän niitä menin uskomaan.

Liittymä on ollut käytössä nyt vajaan kuukauden ja miltei joka päivä olen nopeutta mitannut. Kertaakaan se ei ole saavuttanut 14Mbittiä. Keskiarvo pyörii jossain 8-9 välillä. Koko viime viikonloppu, kun niitä jalkapallolähetyksiä piti katsella, latausnopeus oli välillä 4,8 - n.7Mbit ja tv kuva sen mukaista. HD lähetys ei toiminut. Yhteyttä on testattu kiinteällä verkolla ja langattomalla ja eri tietokoneilla. On testattu Macilla ja PC:lla. Ei vaikutusta.

Olen yrittänyt soittaa asiakaspalveluunkin, mutta en pääse automaattia pidemmälle, sillä siinä kysytään sopimusnumeroa (vai oliko liittymänumero). En voi sitä antaa, sillä emme ole koskaan sopimusvahvistusta saaneet. Soitin myyntipalveluun, koska siellähän vastataan aina ja pyysin uutta vahvistusta. Luvattiin lähettää - ei ole tullut. Tästäkin aikaa jo yli kaksi viikkoa. Puhelimitse tuota tunnusta en saanut ja vika-asioissa eivät voineet auttaa. Sanoivat toki, että kyllä pitäisi toimia...

Minulle myyty yhteys toimii siis noin 30%:n teholla. Laskun tulisi olla samansuuruinen.
Kysymys Soneralle: miksi myytte pelkkiä lupauksia ja asialle ei tehdä mitään.
Kysymys kanssakärsijöille: onko tiedossa, onko kukaan tästä ollut yhteydessä jo kuluttaja-asiamieheen ja mikä on ollut vastaus. Jos ei ole ollut, pian on.
Kieltämättä,jossain pitäisi tulla vastaan,esim loppu sopimus aika vaikka puoleen hintaan jos halutaan jatkossakin sopimuksen loputtua asiakkaansa pidettävän,vai onko koko homma sitten hällä väliä asenteella,kun siltä vähän koko asia soneran puolelta vaikutaa olevan...Esim mikään asiakas tiedote puoli ei toimi eikä mikään aspa homma pelitä vaan ohjataan suoraan vikapalvelun ääreen ja ruvetaan pelottelemaan ylimääräisillä laskuilla yms..!!
Ei mikään ihme jos porukka rupeaa suuttumaan sekä saamaan tarpeekseen näistä provisio markkinoista jotka suoraan sanottuna vain tai jopa osittain valehtelevat yli hyväksi vaikkei heillä ole tuotteesta yhtään mitään henkilökohtaista kokemusta!!!

Eli miksi annetaan tälläisten solu myyjien markkinoida näitä palveluja? miksei nämä palvelu paketti hommat ole ammattilaisten takana,jotka tulisi paikanpäälle tarkistamaan sekä testaamaan tuotteen oikean toiminnan,eli ei tälläiset provisio kauppiaat voi eikä saisi luvata mitä sattuu asiakkaille!!
Olisi hienoa sekä Soneran että erityisesti asiakkaan kannalta jos jokainen 24/1M ADSL-liittymä antaisi aina 24 Mbit/s kaistanleveyden tulevalle ja 1 Mbit/s lähtevälle datalle. Todellisuus kuitenkin on, että kun kupariverkon haarat kattavat käytännössä Suomen joka notkon ja niemen, vaihtelee fyysisen verkon laatu eri paikoissa. ADSL palvelukuvaus kertoo asian näillä sanoilla: Nopeus on enintään mainittu maksiminopeus, mutta vähintään kolmasosa tästä nopeudesta.

Miksi on sitten saatavuus 24/1M-yhteydelle ja todellinen nopeus jää siitä? Suurimman ADSL-nopeusluokan eli 24/1 Mbit/s todellista kaistanleveyttä tietyssä osoitteessa ei voi tietää ennen kuin yhteys on toimitettu valmiiksi. ADSL-yhteys käyttää siirtotienään puhelinkaapelia ja galvaanisessa yhteydessä signaali vaimenee kaapelissa. Tätä aineen fyysistä ominaisuutta ei nykytekniikalla voi käytännössä muuten voittaa kun korvaamalla kupari valokaapelilla.

Jos yhteyden kytkennässä tai konfiguraatiossa on vika, se korjataan liittymän käyttäjän tekemän vikailmoituksen jälkeen. Ilman Vikapalveluun tehtyä vikailmoitusta yhteyden vika ei tule Soneran tietoon. Vikailmoitus voi johtaa 99,81 euron maksuun, mutta vain jos vian tutkinta menee asentajalle asti ja [u:2072yvsk]asentaja rajaa vian jäävän asiakkaan omiin laitteisiin tai kaapeleihin[/u:2072yvsk]. Soneran vastuulla olevan verkon korjaamisesta ei asiakasta veloiteta, ja toisaalta asiakkaan laitteet ja niiden toiminta eivät ole Soneran vastuulla.
Suurinta osaa harmittaa se, että tuotetta markkinoidaa pääargumentilla, joka on 24M nopeus. Sitten vähin äänin sivulauseessa kumotaan, että se että nopeus on kuitenkin vähintään 1/3 edellä mainitusta. Nopeushaarukka on melkoinen: 8M -> 24M ja siitä maksetaan kuitenkin maksimin mukaan (joka ei siis käytännössä ikinä toteudu).

Sonera on luotettava brändi (ainakin jonkin tutkimuksen mukaan), joten tällöin asiakkaalla on mielikuva, että nopeus on todennäköisesti kuitenkin lähempänä maksimia kuin minimiä. Pettymys on suuri kun nopeus onkin lähempänä minimiä kuin maksimia. Hintakäsityksen tuotteesta asiakas on kuitenkin määritellyt sen pääargumentin 24M nopeuden mukaan.

Syy miksi näin tehdään on tuotteen hinta. Jos tuotetta markkinoitaisiin 20M nopeudella (niin kuin esim. Elisa/Saunalahti tekee [en tässä ota sen enempää kantaa heidän hyviin ja huonoihin puoliin]) niin tuotteen hintaa pitäisi pudottaa. Vai miltä kuulostaisi mainoslause:

"Sonera ADSL2 20M/1M 39.90€/kk!" versus "Sonera ADSL2 24M/1M 39.90!"

Esimmäiseksi mainittu tuote kuulostaa kalliimmalta vaikka käytännössä yhteysnopeudet olisivat täysin samat. Tällöin tuotteen hintaa pitäisi laskea ja se toisi vähemmän rahaa Soneran kassaan.

Sonera markkinoi tuotteitaan liiaksi teoreettisilla nopeuksissa. Tällöin uudet asiakkaat tuntuvat pettyvän tuotteeseen, kun nopeus ei olekaan se mikä markkinoinnista jäi asiakkaalle mielikuvaksi. Jos tuotetta markkinoitaisiin todellisemmalla nopeudella esim. 20M niin silloni pettymys on pienempi. Ja jos nopeus onkin juuri se tai nopeampi, niin tunnehan on päinvastainen.

Kaikissa viesteissä toteutuneen yhteysnopeuden vastuu siirretään kaapeleihin ja niiden pituuksiin sekä pelotellaan asiakasta 100€ maksulla jos vika onkin asiakkaan laitteissa tai kaapeleissa. Koskaan en kuitenkaan ole kuullut, että otettaisiin vastuuta markkinoinnista ja siitä kuinka tuotteita ja niiden mielikuvia myydään asiakkaille. Tästä on muualla kuitenkin ollut puhetta esim. mokkuloiden nopeuksien kanssa.

Tähän jälkimmäiseen te Soneran väki voitte vaikuttaa. Kysymys kuuluukin, kumpi on tärkeämpää:

A) lyhyet asiakasuhteet, jossa asiakkailta otetaan maksimi hinta. Tyytyväisyys on tällöin heikompi ja asiakkaat (kuten minä) yleensä häipyvät määräaikaisuuden päätytyttä. Tämä aiheuttaa ylimääräistä liikehditää, kuormittaa asentajia ja asiakaspalvelua ja täten nostaa kustannuksia.

B) pidempi aikaiset asiakassuhteet, missä asiakkaalle on markkinoitu realistisella mielikuvalla tuote. Tällöin hinta ja tuotteen laatu on kohdannut ja tyytyväisyys on parempi. Asiakkuudet ovat pitempiä eikä ylimääräistä liikehdintää tapahdu niin paljoa. Tällöin kustannukset ovat myös alhaisemmat.
perkins: Kiitos palautteestasi, laitoin kehitysideasi nopeuksien markkinoinnista eteenpäin.
Tapio kirjoitti:
Olisi hienoa sekä Soneran että erityisesti asiakkaan kannalta jos jokainen 24/1M ADSL-liittymä antaisi aina 24 Mbit/s kaistanleveyden tulevalle ja 1 Mbit/s lähtevälle datalle. Todellisuus kuitenkin on, että kun kupariverkon haarat kattavat käytännössä Suomen joka notkon ja niemen, vaihtelee fyysisen verkon laatu eri paikoissa. ADSL palvelukuvaus kertoo asian näillä sanoilla: Nopeus on enintään mainittu maksiminopeus, mutta vähintään kolmasosa tästä nopeudesta.


Olisi hienoa, jos edes tuo kolmasosa toteutuisi, mutta kun tuppaa jäämään alle sen 8 Megankin.
Samansuuntaista palautetta myös täältä Porvoon keskustan suunnalta. Minulle ei sinänsä ole numeroiden kanssa niin väliä, 10, 24 vai 100. Pari viikkoa sitten päätin, että hankin vihdoinkin 46" telkkuuni HD-kuvaa ja nimen omaan brittiläistä jalkapalloa.
Kuvitelmana oli, että kehitys on nyt niin pitkällä, että mitään isompia ongelmia ei pääkaupunkialueella luulisi tulevan, töiden jälkeen korkaan bissen ja television ja ruutu täyttyy kirkkaasta, terävästä kuvasta ja pallokin olisi pallo eikä mitään pikselimössöä. Koti TV- ja Viihdepakettimainokset, mukaanlukien Soneran edustajan vakuuttelut purivat ja tilasin Sonera Sportin. Tässä oli tietenkin kytkynä 24M laajakaista, jota ilman Valioliiga HD ei toimisi. Tätä vakuutettiin myös Soneran internetsivuilla ilman mitään pientäpräntättyä.
Laajakaista asennettiin ja nopeus on edelleen suurinpiirtein sama kuin aikaisempi 10M yhteys, nyt 8-12M. Porvoon keskustassa. Sporttipaketista näkyy heikolla laadulla pari kanavaa, ei valioliigaa saati kirjaston tallennettuja pelejä.
Olen kyllä vikaviestittänyt tästä, katsotaan mitä tapahtuu. Pointti oli kuitenkin se, että menin Soneran liikkeeseen ostamaan nimen omaan Valioliigaa HD -tasoisena ja myyjä tämän lupasi järjestää. Jos kanavat eivät kuitenkaan näy, tulkitsisin asian niin että sopimus on mitätön? Huolimatta siitä, että KotiTV ja netti muuten joten kuten toimisivatkin.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +11
Ja vielä lisää markkinoinninsta.

Minulla on maksiminopeusyhteys, 8 megainen ADSL. Toimii 6 megaisena todellista vauhtia varsin luotettavasti.Linja oli poikki pari vuotta sitten ja asentaja laittoi vian etsinnän ja korjauksen ajaksi nopeusjarrun pois päältä. Linjan korjattuaan sanoi että 20 megaa tuli puhtaasti ja häiriöttä läpi.

Siis miksi ätisen, yhteys toimii luvatulla nopeudella. No siksi että minulla ja naapurilla on samanhintainen maksiminopeusyhteys, hänella 24 megainen ja minulla 8 megainen. linjani pituus on 2150 m joten minulle ei Sonera suostu kytkemään nopeampaa. Kuitenkin käytännössä enimmäkseen voisin saada todellista nopeutta yli 10 megaa joten miksi sitä ei voi kytkeä?
Tapio kirjoitti:
Olisi hienoa sekä Soneran että erityisesti asiakkaan kannalta jos jokainen 24/1M ADSL-liittymä antaisi aina 24 Mbit/s kaistanleveyden tulevalle ja 1 Mbit/s lähtevälle datalle. Todellisuus kuitenkin on, että kun kupariverkon haarat kattavat käytännössä Suomen joka notkon ja niemen, vaihtelee fyysisen verkon laatu eri paikoissa. ADSL palvelukuvaus kertoo asian näillä sanoilla: Nopeus on enintään mainittu maksiminopeus, mutta vähintään kolmasosa tästä nopeudesta.

Miksi on sitten saatavuus 24/1M-yhteydelle ja todellinen nopeus jää siitä? Suurimman ADSL-nopeusluokan eli 24/1 Mbit/s todellista kaistanleveyttä tietyssä osoitteessa ei voi tietää ennen kuin yhteys on toimitettu valmiiksi. ADSL-yhteys käyttää siirtotienään puhelinkaapelia ja galvaanisessa yhteydessä signaali vaimenee kaapelissa. Tätä aineen fyysistä ominaisuutta ei nykytekniikalla voi käytännössä muuten voittaa kun korvaamalla kupari valokaapelilla.

Jos yhteyden kytkennässä tai konfiguraatiossa on vika, se korjataan liittymän käyttäjän tekemän vikailmoituksen jälkeen. Ilman Vikapalveluun tehtyä vikailmoitusta yhteyden vika ei tule Soneran tietoon. Vikailmoitus voi johtaa 99,81 euron maksuun, mutta vain jos vian tutkinta menee asentajalle asti ja [u:13di57f0]asentaja rajaa vian jäävän asiakkaan omiin laitteisiin tai kaapeleihin[/u:13di57f0]. Soneran vastuulla olevan verkon korjaamisesta ei asiakasta veloiteta, ja toisaalta asiakkaan laitteet ja niiden toiminta eivät ole Soneran vastuulla.


BOLDATTU kohta ei pidä paikkaansa ei sitten millään. ESIM. Kuusamosta sonera lopetti lankapuhelin verkoston ja hetkeä myöhemmin ilmoitti että ADSL linjat lopetetaan ja tilalle tarjottiin PERKELEEN MOKKULA. No tällästä tää on tää kun täällä pohjoisessa SONERALLA on monopoli asema.
pietju-18 kirjoitti:
[quote="Tapio":8ohstgu6]Olisi hienoa sekä Soneran että erityisesti asiakkaan kannalta jos jokainen 24/1M ADSL-liittymä antaisi aina 24 Mbit/s kaistanleveyden tulevalle ja 1 Mbit/s lähtevälle datalle. Todellisuus kuitenkin on, että kun kupariverkon haarat kattavat käytännössä Suomen joka notkon ja niemen, vaihtelee fyysisen verkon laatu eri paikoissa. ADSL palvelukuvaus kertoo asian näillä sanoilla: Nopeus on enintään mainittu maksiminopeus, mutta vähintään kolmasosa tästä nopeudesta.

Miksi on sitten saatavuus 24/1M-yhteydelle ja todellinen nopeus jää siitä? Suurimman ADSL-nopeusluokan eli 24/1 Mbit/s todellista kaistanleveyttä tietyssä osoitteessa ei voi tietää ennen kuin yhteys on toimitettu valmiiksi. ADSL-yhteys käyttää siirtotienään puhelinkaapelia ja galvaanisessa yhteydessä signaali vaimenee kaapelissa. Tätä aineen fyysistä ominaisuutta ei nykytekniikalla voi käytännössä muuten voittaa kun korvaamalla kupari valokaapelilla.

Jos yhteyden kytkennässä tai konfiguraatiossa on vika, se korjataan liittymän käyttäjän tekemän vikailmoituksen jälkeen. Ilman Vikapalveluun tehtyä vikailmoitusta yhteyden vika ei tule Soneran tietoon. Vikailmoitus voi johtaa 99,81 euron maksuun, mutta vain jos vian tutkinta menee asentajalle asti ja [u:8ohstgu6]asentaja rajaa vian jäävän asiakkaan omiin laitteisiin tai kaapeleihin[/u:8ohstgu6]. Soneran vastuulla olevan verkon korjaamisesta ei asiakasta veloiteta, ja toisaalta asiakkaan laitteet ja niiden toiminta eivät ole Soneran vastuulla.


BOLDATTU kohta ei pidä paikkaansa ei sitten millään. ESIM. Kuusamosta sonera lopetti lankapuhelin verkoston ja hetkeä myöhemmin ilmoitti että ADSL linjat lopetetaan ja tilalle tarjottiin PERKELEEN MOKKULA. No tällästä tää on tää kun täällä pohjoisessa SONERALLA on monopoli asema.[/quote:8ohstgu6]
samanlaista se on täällä 25km Turusta pohjoiseen: ainoa palveluntarjoaja on Sonera, joka veloittaa 8/1 laajakaistasta vajaat 45€ kuussa. Kilpailijat tarjoavat samaan hintaan parhaimmillaan 40 mb/s, mutta valitettavasti tarjonta täällä jumalan selän takana on varsin suppeaa.
Ei toimi kyllä taas yhtään netti.3 päivää ollut nopus laskussa ja nyt ei pysty netissä olemaan kunnolla kun nopeus on 1,6mt/s ja normaalisti kun sattuu toimimaan on nopeus 14-15mt/s 14/1 netillä.onkohan tämä joku kosto kun hommasin puhelin liittymän saunalahdelta enkä soneralta 😛 onneks kohta muutto niin saa elisan liittymän uuteen kämppään eikä tarvitse yhden liittymän varassa olla mikä aina omituisesti keskellä kaupunkia pätkii ja jumittaa.Ja kyllä on tehty kaikki testit ja nollattu modeemia ym..

Vastaa