KotiTV modeemi

  • 11 December 2014
  • 7 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Tilasin muutama viikko sitten Sonera Laajakaista Extra 10/2 liittymän ja siihen Koti Tv-palvelun, tuolloin tilaussivulla luki, että liittymän käyttöä varten tarvitaan ADSL-modeemi, jonka rastitin ja joka saapuikin digiboksin kanssa. Liittymääni ei ole vielä kytketty vaan se asennetaan 25.10.2010.

Nyt kun kokeilen tehdä uutta tilausta omaan osoitteeseeni, ei ADSL-modeemi maksakkaan sitä hiukan reilua 50€, minkä rastitin tehdessäni tilausta muutama viikko sitten, vaan tilalle on vaihtunut
Palvelureititin ADSL
0,00 € 0,00 €
lisäksi on mahdollista valita tallentava digiboksi 200,63€ hintaan, omaa tilausta tehdessäni tuo ei ollut mahdollista.

Saamani adsl-modeemi oli mallia Zyxel P-600 series eikä Thomson, minkä useimmat ovat saaneet omaan pakettiinsa?

Eli kun tein tilaukseni muutama viikko aikaisemmin joudun nyt siis maksamaan yli 50€ adsl-modeemista jonka oisin voinut saada ilmaiseksi? Lisäksi olen lukenut joistain viesteistä että peruskanavat vaatisivat toimiakseen juurikin tuon Thomsonin palvelureittimen?



Löysin palstaa lukiessa tälläisen vastauksen:

laidun kirjoitti:Palvelureititin huolehtii tästä ilmeisesti automaattisesti? Palvelureititinhän tulee aina Extra-liittymään digiboksin lisäksi, kun tilataan Koti TV? Eli palvelureititintä ei siis tarvitse erikseen pyytää Extra-liittymään Koti TV:tä tilattaessa? Liittymä on Extra ADSL tai Extra Ethernet.

Juuri näin ja tästä syystä Laajakaista Extra - liittymissä Koti TV toimii vain Soneran toimittamalla palvelureitittimellä. Laite on Soneran omaisuutta ja se toimitetaan aina Koti TV:n tilaajalle Laajakaista Extra - liittymissä*.

*Jyväskylä pois lukien.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu


Eli miksi minun piti valita ADSL-modeemi tilatessani vaikka sen olisi pitänyt automaattisesti tulla mukana? Asuinpaikka on Pori ja tilattu yhteys siis Laajakaista Extra.





Lisäystä vielä tähän, että siis jos olisin saanut tuon kotitvmodeemin ja lopettanut kotitv-palvelun ilmaisen 2v jakson jälkeen, joutuisin palauttamaan myös tuon modeemin digiboksin ohella?
Mutta nyt maksaessani ~50e ostomodeemista se on minun omaisuuttani?

7 kommenttia

Thomson-palvelureititin toimitetaan jos Koti TV:n toiminta sen vaatii. Porin Laajakaista Extra - liittymiä koskee sama asia kuin Jyväskylää eli Koti TV ei toimi palvelureitittimen kautta. Tästä syystä liittymän käyttäjän oma ADSL-modeemi on tarpeen.

Soneralta ostettu modeemi on asiakkaan omaisuutta, kun taas Koti TV:n laitteet kuuluvat Soneralle ja ne palautetaan jos Koti TV irtisanotaan.
No vastaushan on ihan kivasti muotoiltu, mutta ei vastaa kysymykseeni, että miksi nyt kun kokeilen tehdä tilausta samaan osoitteeseen Poriin niin ei tulekaan mitään ostomodeemin valintaa vaan ilmaisen palvelureitittimen valinta, joka on oletuksena ruksattuna.

Miksi tälläistä palvelureitintä sitten nyt muka tarjotaan kotitv-pakettiin jos sen kanssa kotitv ei Porissa muka toimi? Mieluustihan minäkin ottaisin tuollaisen ilmaisen palvelureitittimen kahdeksi vuodeksi ilmaiseen käyttöön ja sitten harkitsisin ostomodeemin hankkimista.
Jos sinulla on Soneran asiakasnumero, lisää se käyttäjätunnuksesi tietoihin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero) ja voin tarkistaa mikä tilanne liittymän osalta on. Ilmoita tähän ketjuun kun olet asiakasnumerosi lisännyt.

Vaihtoehtoisesti voit lisätä 346-alkuisen liittymänumeron. Kirjoita liittymänumero kokonaan ilman väliviivaa.
En kumpaakaan numeroa löytänyt tilausvahvistuksesta tai muista Soneralta saamistani sähköposteista/papereista. Nettiyhteys ei ole siis vielä auki enkä ole saanut vielä siitä mitään laskua, mistä näkisin asiakasnumeroni.

Omilla sivuilla kun yritin mennä jonnekkin sivulle tulee vain ilmoitus
"Tilapäinen häiriö

Palvelussa on tilapäinen häiriö. Sulje selainikkuna ja yritä hetken kuluttua uudelleen. Jos ongelma ei ratkea, ota yhteys asiakaspalveluun puh. 0200 17000. Internet- ja Laajakaista-asioissa palvelemme ma-pe klo 8-20 ja la 9-16.30. Puhelut ovat normaalihintaisia (paikallisverkko- tai matkapuhelumaksu)."

joten sieltäkään en tätä numeroa löytänyt.
Ainoa numero mikä löytyy on 6-numeroinen tilausnumero.
wili91 kirjoitti:
Poriin niin ei tulekaan mitään ostomodeemin valintaa vaan ilmaisen palvelureitittimen valinta, joka on oletuksena ruksattuna. Miksi tälläistä palvelureitintä sitten nyt muka tarjotaan kotitv-pakettiin jos sen kanssa kotitv ei Porissa muka toimi?


Pori ei kuulu paikkakuntiin joissa Koti TV toimii palvelureitittimen kautta, vaikka liittymänä olisikin Laajakaista Extra. Jos sonera.fi - sivun kautta tilauslomake palvelureititintä tarjoaa, on siinä ristiriitä meillä olevaan tietoon nähden.

En tiedä onko Porin seudun verkossa tapahtumassa tämän asian suhteen muutos vai näyttääkö sonera.fi-sivun verkkokauppa vain yksinkertaisesti asian väärin.
Vielä palaan tähän asiaan, koska saamani vastaukset ovat hyvinkin ympäripyöreitä.
Nyt sain Soneralta laskun ja olen lisännyt asiakasnumeroni tietoihini. Maksoin kyseisen laskun jo. Laskussa oli veloitettu Ostomodeemi.

KotiTV-palveluun kuitenkin pitäisi sisältyä ilmainen palvelureititin, mutta itse tehdessäni tilausta sen valinta ei ollut mahdollinen, mutta nyt samaan osoitteeseen tehdessäni (ja jo kun liittymääni ei oltu vielä edes kytketty) oli mahdollista valita tilauksen mukaan ilmainen palvelureititin.

Olisiko mahdollista siellä Soneran päässä tiedottaa myös näille "asiantuntijoille" mikä tilanne oikein on. Aika kummat on systeemit jos verkkokauppa vain "yksinkertaisesti näyttää asian väärin."

Nyt minulle kaupattiin modeemi vaikka olisin saanut sellaisen 2v ilmaiseksi käyttöön.
Porin verkkoa on päivitetty sen jälkeen kun tilasit laajakaistaliittymän ja sen mukana Koti TV:n. Syyskuussa liittymäsi verkkoalueella ei ollut vielä mahdollisuutta Koti TV:n multicast-tekniikalle, mutta verkon päivityksen jälkeen tilanne on muuttunut.

Vastaa