Laajakaista ei yhteensopiva, Sonera ei pura sopimusta

  • 11 December 2014
  • 2 kommenttia
  • 1 katselukerta

Hei!

Tilasimme noin kuukausi sitten Soneralta valokuituyhteyden huoneistoomme. Laajakaista myytiin vakuutellen, että toimii varmasti asunnossa. Ei myyjä kysellyt huoneistosta mahdollisesti löytyvistä kytkennöistä mitään, aika oleellisiahan ne ovat kuitenkin! Olisimme ehkä tarkistaneet löytyykö sopivia ja välttyneet tältäkin harmilta todettuamme, että ei löydy! Kuinka ollakaan, kun palasimme reissusta muutamaan viikkoa myöhemmin ja aloimme kytkemään modeemia, huomasimme, että eihän se sovikaan meille. Asunnossamme ei ole puhelinpistoketta, joten valokuituyhteyden saaminen on siis käytännössä mahdotonta, mutta eihän tämä Soneran mielestä ole peruste purkaa sopimusta, vaikka koko laajakaistalla ei tee yhtään mitään. Asiakaspalvelusta sanotaan vain, että hankkikaa sähkömies tekemään kytkennät niin pitäisi toimia. Soitettuamme laajakaistan myyneelle myyjälle, saimme kuulla, että "soittakaa vaan asiakaspalveluun, niin saatte toisenlaisen modeemin, jolla yhteys alkaa pelittää" Osoittaa pientä tietämättömyyttä myyjältä, että ehdottaa edes tuollaista. Onhan se selvää, että vaikka mikä modeemi olisi, niin ei ala toimimaan, koska edelleen se puhelinyhteys puuttuu. Soitin asiakaspalveluun ja kysyin korvaavista vaihtoehdoista jos saisi vaihdettua sellaiseen. Vastaukseksi sain, että vain, että kiinteäksi netiksi vain tämä valokuitu on mahdollinen. Otettuani selvää, kysynpähän vaan, kuka maksaa sen, että teleurakointifirmasta tulee kaksi miestä (60€ per alkava työtunti/mies) tekemään kytkennät? Sonerako? Eihän asiakasta voi velvoittaa tekemään monen sadan euron kytkentöjä, että saa niinkin yksinkertaisen asian kuin internetin toimimaan. Alkaa tulla laajakaistalle hintaa tässä vaiheessa, eikä lohduta vaikka siirtäis kuinka nopeasti tietoa. Oletan, että Sonera ymmärtää tilanteen ja suostuu kompromissiin. Jos tilanne jää tähän, niin on kyllä viimeinen Soneran kanssa solmittu sopimus ikinä.

-T

2 kommenttia

Kunniamerkki +14
Puhelinpistokkeen puuttuminen huoneistosta on kyllä (ainakin tähän saakka ollut) peruste purkaa sopimus, silloin Sonera ei voi toimittaa tilattua yhteyttä käyttöpaikkaan. Talon sisäiset kaapeloinnit kuuluvat todellakin taloyhtiön vastuulle, ei operaattorille, joten teidän kannattaa ottaa yhteyttä isännöitsijään, taloyhtiön hallitukseen tai vuokranantajaan jos asutte vuokralla.

Jos kyseessä on omistusasunto ja edellinen asukas on poistanut rasiat esim. remontin yhteydessä niin asia alkaa menemään monimutkaiseksi...

Kaikissa asunnoissahan ei nykyään ole enää vanhanmallista 3-reikäistä puhelinpistoketta, siellä voi olla vain datarasiat seinässä. Ei teillä sellaisiakaan ole? Joissain huoneistoissa on myös erillinen kytkentäkaappi, joka sijaitsee yleensä eteisessä tai vastaavassa tilassa. Ilmeisesti asentaja on ainakin asunnon nousuparin löytänyt kartoista jos hän on liittymän johonkin saanut kytkettyä.
Hei Res,

Lisäätkö asiakasnumeron käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset -> Profiili -> Asiakasnumero) niin pääsen tutkimaan, miltä liittymäsi näyttää ja mitä pitkin sen tulisi toimia.

kjns kertoikin jo yleisimpiä syitä/ratkaisuja mitä asian suhteen voi olla. Tutkitaan kuitenkin tätä eteenpäin tarkemmin heti kun saan enemmän tietoja liittymästäsi!

Vastaa