Laajakaista liittymän yhteys pätkiin puolen tunnin välein

  • 11 December 2014
  • 5 kommenttia
  • 1 katselukerta

Liittymän automaattisen nopeuden noston jäljiltä laajakaistan kanssa on ollut ongelmia. Puolen tunnin välein yhteys katkeaa hetkeksi. Katkeaminen aiheuttaa etenkin nettipelejä pelatessa automaattisen disconnectin serveriltä (Aion, Starcraft II). Ongelmaa ei esiintynyt ennen liittymän nopeuden automaattista nostoa.

Välillä ongelma esiintyy myös muiden aktiivista yhteyttä vaativien sovellusten kanssa (Skype). Ongelma voisi liittyä DHCP-leasen lyhyeen pituuteen tai nimipalvelinten pätkimiseen.

Muillakin samalla alueella asuvilla kuuluu olevan Soneran yhteyden kanssa ongelmia joten lieneekö vika verkossa. Alueena siis Vantaan Myyrmäki.

5 kommenttia

Jatkoa...

Olen siis nyt tarkkaillut asiaa ja ongelman lähteeksi näyttäisi muodostuvan DHCP Leasen uusinta. Joka kerta kun leasen uusinta pyyntö lähtee liikkeelle seuraa siitä yhteyskatko esim. Aion peliä pelatessa. Tämä siis toistuu puolen tunnin välein.

Tässä hieman logia modeemista. Tuskin mitään hyödyllistä tuosta irti saa.
2010/08/08 20:50:57 DHCPC Lease of x.x.x.x obtained, lease time 3600
2010/08/08 20:50:57 DHCPC Received DHCP update...
2010/08/08 20:50:57 DHCPC Sending RENEW...
2010/08/08 20:50:57 DHCPC Entering RENEWING state...
2010/08/08 20:50:57 DHCPC Lease is starting to run out, entering RENEWING state...
2010/08/08 20:20:58 DHCPC Lease of x.x.x.x obtained, lease time 3600
Hei

Minulla on tismalleen sama ongelma. Langattomat yhteydet katkeavat tunnin välein.
Liittymä Sonera Extra 24 mb ja Tikkurila Vantaa.

Modeemi on Buffalo WBMR-HP-GN

Alla olevan tyyppistä löytyy logista joka kerta kun yhteys katkeaa:

2010/08/08 16:14:21 DHCPC Lease of 80.223.208.132 obtained, lease time 3600
2010/08/08 16:14:21 DHCPC Received DHCP update...
2010/08/08 16:14:21 DHCPC Sending RENEW...
2010/08/08 16:14:21 DHCPC Entering RENEWING state...
2010/08/08 16:14:21 DHCPC Lease is starting to run out, entering RENEWING state...

Olen ollut yhteydessä modeemin valmistajaan mutta toistaiseksi ainoa mitä he ovat keksineet on ihmetellä miksi modeemi on RFC 1483 bridged mutta näin Soneran omilla sivuilla ohjeistetaan.

En oikein tiedä mitä ihmettä tässä pitäisi tehdä. Tuo DHCP-uusiminen aiheuttaa aina yhteyden katkeamisen.
Modeemi näyttäisi olevan sama kuin minulla. Mitä Buffalo suositteli tuon bridged tilan tilalle? Minulla kuitenkin kone kytkettynä kaapelilla modeemiin.
Ongelma häviää kun laittaa kyseisen modeemin Bridged Mode Only vaihtoehtoon. Tämä siis disabloi laitteesta NAT:n ja ilmeisesti Windowsin oma DHCP clientti osaa hakea IP:n suoraan Soneran palvelimelta ilman verkkokatkosta.

Ongelman lähde siis lienee bugi laitteen ohjelmistossa tai sitten Soneran DHCP palvelimen Lease renew pyynnön vastaus on jotenkin ongelmallinen kyseiselle laitteelle.
pekkath kirjoitti:
Modeemi näyttäisi olevan sama kuin minulla. Mitä Buffalo suositteli tuon bridged tilan tilalle? Minulla kuitenkin kone kytkettynä kaapelilla modeemiin.


Olen nyt Buffalon kanssa käynyt pitkää kirjeenvaihtoa ja he ovat ihan ymmällään, että miten tuota tapahtuu. Bridged only tosiaan toimii mutta silloin en ainakan itse voi käyttää pc:täni media sharingiin (olen katsellut kuviani ps3:lla verkon yli).

He ovat nyt siirtäneet asian ylemälle insinööriportaalle, joten toivottavasti sieltä jossain vaiheessa ratkaisua tulee. Joku tässä nyt on, että Soneran verkon kanssa tuo laite ei toimi kunnolla.

Vastaa