Laajakaistaongelmat jatkuu

  • 11 December 2014
  • 2 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Hei!

Elokuussa otin Soneralta 10M/2M netin ja ostin samalla Ciscon EPC3825 kaapelimodeemin. Muutaman viikon se toimi hyvin, mutta sitten ongelmat alkoivat. Otin palomuurin pois käytöstä ja reboottailin modeemia, niin se yleensä korjaantui silloin, joksikin aikaa ainaskin.

Nyt ongelmia on tullut satunnaisesti aina tammikuuhun asti, mutta tammikuun lopulla netti on alkanut hidastelemaan ihan kunnolla. Ennen pystyi pelaamaan internetin välityksellä melkein ongelmitta lukuunottamatta satunnaisia katkoja, mutta nyt ei voi edes sitäkään tehdä. Parempi puolisko on voinut olla WLANin kautta netissä ilman ongelmia.

Päättelin, että modeemistahan se on kiinni, jolloin testasin sitä kaapelin avulla tyttöystävän läppärillä, jossa kuitenkin laajakaistayhteys toimi moitteettomasti. Otin lainaan kaverilta Thomsonin TCW770 kaapelimodeemin, vaihdoin MAC-osoitteen, että se alkaisi toimimaan, muttei sekään toiminut koneessani. Soitin teknisiin vikoihin, jotka laittoivat viestiä eteenpäin, että onko vika heidän päässään. Juuri äsken tuli viesti, että vika olisi korjattu, mutta eipä ole; samanlailla jatkuu vieläkin.

No, loppujen lopuksi tyydyin siihen vaihtoehtoon, että verkkokorttini on pöytäkoneesta rikki. Laitoin uuden emolevyn tilaukseen, koska tässä nykyisessäni on integroitu verkkosovitin. (On ollut tarkoitus tilata uusi emolevy jo muutaman kuukauden ajan.) Testaan sitten uudestaan, kun uusi emolevy on tullut ja mitä netti sanoo siihen. Jos vika ei korjaannu, niin sitten ollaan ilman nettiä vissiinkin.

PS.
Soneran nopeustestin tulokseksi tuli tänään (15.2 klo. 11:13) Latausnopeutesi 0.25 Mbit/s ja Lähetys nopeutesi 1.74 Mbit/s.

2 kommenttia

Hei Asku112

Yhteys toimii siis toisella koneella normaalisti? Tämä viittaisi siihen, että koneessasi olisi jotain vikaa. Verkkokortti tulee itsellänikin ensimmäisenä mieleen. Verkkokortin ajaurit kannattaa myös päivittää.

Vikailmoitus on tehty, koska Thomsonin modeemi ei ole lähtenyt toimimaan. Tämä on saatu korjattua modeemin valtuutuksella. Meidän puolelta asiaa on hieman vaikea tutkia, koska näemme yhteyden vain modeemille asti. Tutkin liittymääsi ja se näyttää toimivan normaalisti. Meidän puolelta eväät vian selvittämiseen alkaa olemaan melko vähissä. Toivotaan että uusi verkkokortti korjaa ongelman!
Toimii toisella koneella samalla kaapelilla ja modeemilla ongelmitta. Ajureitakin yritin etsiä, mutta Windows ei löytänyt uusia ajureita.

Taitaapi tuo verkkokortti olla sökö, kun ei tietokoneen formatointikaan auttanut ettei ollut mitään pöpöjä koneessa.

No, ootellaan tuo uusi emolevy, niin eiköhän se ala yhdistelemään paremmin. Kiitoksia vastauksista.

Vastaa