Lappeenranta 100/5mbit kaapeli, kesän ihanuus.

  • 11 December 2014
  • 39 kommenttia
  • 15 katselukertaa

Se ois kesä taas vaihteeks ja kuten lähes joka toukokuu jo parin vuoden ajan alkaa perinteinen pätkiminen.

Vikailmoituksen olenkin jo tehnyt, yli viikko sitten, tosin mahdollisista korjauksista ei ole kuulunut. Edellinenkin vikailmoitus oli päällä, ellei peräti useampi.

En ole voinut useampaan kuukauteen enää katsoa telkkaria, sillä nettiyhteys toimii nykyisin vain silloin kun kaapeli menee suoraan rasiaan... Tätä ennen kyseinen yhteys kyllä toimi, pääasiassa moitteetta(eli noin 8kk vuodessa), ilman isompia nikotteluja vaikka käytin jakajaa joka mahdollisti töllönkin katselun.

Voiskohan siellä joku kirjata taas vaikka kivoja lisämerkintöjä, et josko nää hommat saatais taas skulaamaan niin että telkkariakin saisi katsoa ilman että pitää johtoja ruveta erikseen säätämään?
Ois myös kiva jos merkittäis ylös se että parin viime päivän aikana on pätkimistä esiintyny huomattavasti enemmän, pelkästään sen takia että linjoilla tulee ihan tajuttomia piikkejä. Transmit Power Levelit hyppää jonnekin 55dbmv. Tälläkin hetkellä 49.5, vaikka normaalisti jossain 46-47 paikkeilla.

Kiitos. Hyvää, toivottavasti pätkimätöntä, kesää.

39 kommenttia

Vika "korjattiin" ja vika esiintyy edelleen. Signaalit pirun korkeella, hirveitä piikkejä. Tällä hetkellä selain toimii mut yhteys menee poikki heti kun yrittää jotain muuta..

Kuka näitä korjauksia edes tekee? Television katselu on edelleen mahdotonta hirveiden signaalitasojen takia sillä jakajan kanssa toimii vain töllö, ei netti.. ja nyt alkaa näyttää siltä että edes netti ei skulaa vaikka jakaja ei ole edes käytössä.

Vikailmoitus tehty -taas- vaihteeksi mut eiköhän tuo ongelma tule pysymään.
Onpa muuten piikit ollu hirveitä tällä viikolla.
Yhteys menee poikki vähän väliä, varsinkin jos erehtyy tekemään jotain mikä vaatii vähän enemmän nettiliikennettä. Jännä että yhteys menee poikki sillon kun sillä yrittää tehdä jotain, mutta ei esim. nettiä selaillessa.

Signaalit on edelleen samaa luokkaa kun mitä aikasemmissa linkeissä näytin, edellinen korjaus ei siis todellakaan muuttanut yhtään mitään, töllöä ei siis voi katsoa jakajan kanssa ja nyt alkaa vaikuttaa siltä että netti ei toimi edes sillon kun piuha menee suoraan seinään.

Vikailmoituksesta on muuten kulunut kohta se maaginen 5 arkipäivää jonka sisällä nää "korjataan". Taitaa olla aika soittaa laskutukseen.
Olen jutellut korjaajan kanssa jo muutamaan otteeseen. Tietävät kuulemma missä se vika on niiden verkossa ja ilmeisesti ainakin osittain liittyy lämpötilojen nousuun niissä keskuksissa, mihin kaapelit on vedetty. Ilmeisesti lämpötila vaikuttaa sähkön vastuksiin ja saattaa sotkea signaalia/nostaa kohinaa, mikä taas helpommin aiheuttaa pätkintää. Myös yhteyksien ketjuttaminen keskukselta toiselle on ongelma, ainakin minun alueella, eikä ole tarpeeksi jotain "pääkeskuksia". Vaikuttaa kuitenkin ongelmalta, joka voitaisiin haluttaessa korjata kokonaan. Kuitenkin mainostetaan luotettavana liittymänä, mitä ei tod. ole.

Purkasin määräaikaisen sopimuksen ja irtisanoin liittymän. Jos jotain positiivista pitää mainita, niin hyvittivät kuukausimaksut 22.4 eteenpäin tähän päivään saakka, jona aikana on pätkinyt lähes 600 kertaa. Asiasta voisi kuitenkin kertoa rehellisesti, jos tietävät missä vika on, ettei jokaisen asiakkaan tarvitsisi tutkia joka h*lvetin mahdollista vika lähdettä itse 99 € tarkastusmaksun pelossa. Itse formatoin jopa windosin, kun luulin ongelman olevan koneessa, menetin myös arvokkaita ohjelmia, kuten MS Officen, jonka olin ostanut heidän nettipalvelusta, enkä tiedä miten nyt saan sen uudelleen koneelle.

Kiitos ja näkemiin!
Noh, yhdellä sentäs onnellinen loppu. Miulla ne ongelmat jatkuu edelleen.

Eilen, viimeisenä mahdollisena hetkenä eli iltamyöhällä tuli tekstiviesti joka ilmoitti että vika on korjattu. Tirsk.

Viimeisenä mahdollisena arkipäivänä siinä 5 luvatun sisällä, iltamyöhällä jolloin kukaan tuskin tekee yhtään mitään? Noh, eipä veny ainakaan luvatun ajan yli -___-

Niin, parastahan tässä on se että vika on edelleen olemassa. Kyllähän se iltasella vielä toimi ja aamupäivälläkin näytti olevan linjoilla.. mut iltapäivällä olikin taas yhteys poikki. En tiedä kuinka monta tuntia. Eilen illalla toimi jopa jakajan kanssa, mut nyt taas ei.. itseasiassa tää oli about 2-3 tuntia poikki vaikka otin jakajan pois. Ei sillä että sitä vikailmoitusta vois tehdä viikonloppuna tähän aikaan.

Vittu oikeesti. Voisko sitä viestiä pistää eteenpäin että tällä alueella vois/pitäis ilmeisesti tehdä isompaakin remonttia kun täällä ei selkeesti yhteydet toimi.
Vaikuttaa siltä, että heitä ei kiinnosta jos 80 %:lla toimii jotenkuten netti. Kannattaa äänestää jaloilla ja lopettaa rahan työntäminen kyseiseen ***** lafkaan. On myös muita palveluntarjoajia, jotka eivät vain yritä kusettaa asiakkaitaan. Mielestäni on rikollista edes tarjota/myydä tuollaista nettiä joka pätkii puolet vuodesta johtuen heidän verkon sisäisistä ongelmista.
salpetrae kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että heitä ei kiinnosta jos 80 %:lla toimii jotenkuten netti. Kannattaa äänestää jaloilla ja lopettaa rahan työntäminen kyseiseen ***** lafkaan. On myös muita palveluntarjoajia, jotka eivät vain yritä kusettaa asiakkaitaan. Mielestäni on rikollista edes tarjota/myydä tuollaista nettiä joka pätkii puolet vuodesta johtuen heidän verkon sisäisistä ongelmista.


Ongelmalliseksi tilanne muodostuu syrjemmässä asuvalle, jolle kaapelimodeemi on se nopein tarjolla oleva yhteysmuoto. Tai olisi, jos se toimisi. Meilläkin on talossa myös Elisan "24/1M" ADSL -liittymä, jonka toimintavarmuus on suunnilleen samaa luokkaa, Elisan tarjoamat Bewan -vinkulelumodeemit kasa sitä itseään, ja todellinen nopeus parhaimmillaan 14/0.8Mbps luokkaa.

Tuon rinnalla tämä Soneran kaapeli 70/4.5Mbps toteutuvalla vauhdilla olisi erittäinkin tervetullut parannus; ongelmana nyt vain on se että Sonera on ilmeisesti todennut että on tyhmää maksaa liikaa ja hankkinut asiakkaille modeemeiksi halvinta mitä saa. Ja tunnetusti halvalla ei aina saa hyvää.

Tuo Ciscon modeemi (EPC3825) on ainakin sellainen lapsityövoiman taidonnäyte että oksat pois. Asetuksien asettaminen ei onnistu, toiminnot eivät toimi, asetusten syöttökentät on joku keksinyt laittaa salasanakentiksi ettei varmasti käyttäjä näkisi mitä kirjoittaa; nämä viat tulivat vastaan ihan ensimmäisten muutaman minuutin aikana kun laitteen varsinaista toiminnallista vikaa lähti etsimään asetusvalikoiden puolelta (ja toisaalta yritti saada laitetta taivutettua palvelemaan kotiverkkoa, johon pitäisi saada esimerkiksi tulostimelle määriteltyä kiinteä IP-osoite).

Ja tämän päälle laite boottaa itsensä 2-15 minuutin välein (johon Sonera tarjoaa ratkaisuksi palomuurin pois kytkemistä (joka ei ongelmaa ratkaise)).

Ilmeisesti laite ei kestä kuormaa, ja vähän epäilyttää kun tuntuu tuo purkki kuumenevankin, että lieneekö vika vain siinä..
Lappeenrannan alueelta ei ole meidän tiedossa pitää yleisempää vikaa (esim. kohinaa). Kohinaa voi ilmetä nimenomaan juurikin silloin, kun lämpötilavaihteluja on paljon, niin kuin salpetrae jo mainitsi. Kohina viat ovat monesti melko vaikea paikantaa. Tämän takia vikojen korjaus ja paikantaminen voi kestää pidempään. Tottakai pyrimme korjaamaan jokaisen vian mahdollisimman nopeasti. Viankorjauksen pitkittämisestä ei ole meilllekkään mitään hyötyä.

TommiS, tutkin vikailmoituksiasi ja keskustelin aiheesta meidän verkonhallinnan kanssa. Asentaja ei ole kertaakaan käynyt mittaamassa yhteyttä rasialta asti? Ainakaan tämän vuodon puolella ei löytänyt yhtään ilmoitusta, jossa näin oltaisiin tehty. Suosittelen että jätät uuden vikailmoituksen esim. Omien sivujen kautta ja pyydät siinä, että asentaja kävisi rasialla asti. Jos et ole aina tavoitettavissa, tarkempi aika pitää sopia asentajan kanssa.

pupona, en pysty ottamaan kantaa Ciscon EPC3825 laatuun. Modeemi ei ole meidän valmistama. Ohjelmisto tulee meidän kautta, koska pyrimme muokkaamaan sen toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Meidän kaapeliverkossa voi käyttää mitä tahansa kaapelimodeemia. Ilmoittaa vain meille oman modeemin mac-osoitteen niin modeemi saadaan toimimaan parissa tunnissa.
Arttu- kirjoitti:

pupona, en pysty ottamaan kantaa Ciscon EPC3825 laatuun. Modeemi ei ole meidän valmistama. Ohjelmisto tulee meidän kautta, koska pyrimme muokkaamaan sen toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Meidän kaapeliverkossa voi käyttää mitä tahansa kaapelimodeemia. Ilmoittaa vain meille oman modeemin mac-osoitteen niin modeemi saadaan toimimaan parissa tunnissa.


Niin.
modeemi ei ole teidän valmistama. Itse pyytäisinkin teitä toimittamaan [u:vk0vg65t]toimivan[/u:vk0vg65t] laitteen tuon tilalle. Kyseinen laitehan on täyttä p*skaa, kuten varmasti itsekin tiedät.

Omassa tapauksessani tuon 3 vuotta vanhan mutta viikko sitten teidän suosiollisesti minulle toimittaman laitteen mac -osoite on *********** .

Olenkin jo toisaalla esittänyt kysymyksen, että miksi ihmeessä te toimitatte asiakkaillenne vanhaa p*skaa, eli toimitattomia laitteita toimimattomalla ohjelmistolla?
Hei pupona

Taidetaan keskustella jo useammassa ketjussa. No jatketaan vaikka toisessa ketjussa, koska tämä ei varsinaisesti tähän ketjuun kuulu. Pistin päivityksen kuitenkin tulemaan!
Arttu- kirjoitti:
Lappeenrannan alueelta ei ole meidän tiedossa pitää yleisempää vikaa (esim. kohinaa). Kohinaa voi ilmetä nimenomaan juurikin silloin, kun lämpötilavaihteluja on paljon, niin kuin salpetrae jo mainitsi. Kohina viat ovat monesti melko vaikea paikantaa. Tämän takia vikojen korjaus ja paikantaminen voi kestää pidempään. Tottakai pyrimme korjaamaan jokaisen vian mahdollisimman nopeasti. Viankorjauksen pitkittämisestä ei ole meilllekkään mitään hyötyä.

TommiS, tutkin vikailmoituksiasi ja keskustelin aiheesta meidän verkonhallinnan kanssa. Asentaja ei ole kertaakaan käynyt mittaamassa yhteyttä rasialta asti? Ainakaan tämän vuodon puolella ei löytänyt yhtään ilmoitusta, jossa näin oltaisiin tehty. Suosittelen että jätät uuden vikailmoituksen esim. Omien sivujen kautta ja pyydät siinä, että asentaja kävisi rasialla asti. Jos et ole aina tavoitettavissa, tarkempi aika pitää sopia asentajan kanssa.


Ei ole ollut tarvetta tähän mennessä ilmeisesti, vaikka asentajat onkin joskus soitelleet. Eivät siis siitä että tulisivat käymään vaan kertoivat lähinnä näistä alueen jatkuvista ongelmista, vähän niinkuin Salpetrae aikaisemmin mainitsi. Tällä alueella niitä kuulemma riittää.

Viat on yleensä ilmeisesti kyllä paikallistettu noihin kaappeihin joskin tämän vuoden alusta signaalit on ollu ihan omissa luvuissaan jos vertaa viime vuotisiin. Senpä takia se telkkarin katselu ei enää olekaan onnistunut.
En keksi miten ongelma voisi olla rasiassa, kun tämä nykyinen yhteys(100mbit) kyllä toimi jakajan kanssa sen 2,5 vuotta, mitä nyt näitä kausittaisia pätkimis-ongelmia oli.
Viimiseen puoleen vuoteen sitä telkkaria ei oo vaan voinu oikeen katsella sen takia kun signaalit pomppaa minne sattuu ja nettiyhteyden muodostus ei siis enää onnistu. Töllö kyllä toimii hyvin jakajan kanssa, mutta nettiyhteys ei.

Mainitaan nyt vielä se että jakajaa tässä taloudessa on käytetty aina ja kaapeliyhteys on ollut jo ennen tätä nykyistä 100-megan piuhaa, yli kymmenisen vuotta.. eikä tällästä ongelmaa aikasemmin oo ollu..
Hei TommiS

Jos sinulla on ongelmia jo pelkästään kaapelitv:n kanssa, pitää sitä asiaa lähteä selvittämään ensin. Signaalin pomppimista on havaittu aikaisemmin meidän puolelta ja sitä on saatu ratkottua säätämällä vahvistinta. Tässä tilanteessa yhteys kannattaisi mitata rasialta asti. Vahvistinta on helpompi säätää, kun asentaja näkee, miten signaali tulee rasialle. Signaali tulee selvästi liian voimakkaana rasialle, koska haaroitin "korjaa" TV-puolen. Haaroitin ilmeisesti vaimentaa signaalia hieman, joten TV toimii.

Itse rasiassa saattaa olla myös jotain vikaa, jos signaali ei tule siitä oikein läpi.

Eli ota siis yhteyttä Vikapalveluumme ja jätä kaapelitv:n ongelmista vikailmoitus. Pyydä että vika tutkitaan rasialta asti. Asentaja voi katsoa, onko rasiassa jotain häikkää. Ongelmasi ei nimittäin selity pelkästään alueellisilla vioilla, koska tällä hetkellä alueella ei ole mitään isompaa vikaa. Tietenkin näitäkin voi olla ajoittain. Lämpötilojenvaihtelukaan ei selitä ongelmaa kokonaisuudesssaan.
Arttu- kirjoitti:
Hei TommiS

Jos sinulla on ongelmia jo pelkästään kaapelitv:n kanssa, pitää sitä asiaa lähteä selvittämään ensin. Signaalin pomppimista on havaittu aikaisemmin meidän puolelta ja sitä on saatu ratkottua säätämällä vahvistinta. Tässä tilanteessa yhteys kannattaisi mitata rasialta asti. Vahvistinta on helpompi säätää, kun asentaja näkee, miten signaali tulee rasialle. Signaali tulee selvästi liian voimakkaana rasialle, koska haaroitin "korjaa" TV-puolen. Haaroitin ilmeisesti vaimentaa signaalia hieman, joten TV toimii.

Itse rasiassa saattaa olla myös jotain vikaa, jos signaali ei tule siitä oikein läpi.

Eli ota siis yhteyttä Vikapalveluumme ja jätä kaapelitv:n ongelmista vikailmoitus. Pyydä että vika tutkitaan rasialta asti. Asentaja voi katsoa, onko rasiassa jotain häikkää. Ongelmasi ei nimittäin selity pelkästään alueellisilla vioilla, koska tällä hetkellä alueella ei ole mitään isompaa vikaa. Tietenkin näitäkin voi olla ajoittain. Lämpötilojenvaihtelukaan ei selitä ongelmaa kokonaisuudesssaan.


Kaapelitv:n kanssa ei ole muuta ongelmaa kuin se että katselu on mahdotonta KOSKA -nettiyhteys- EI toimi jakajan kanssa.
TV näkyy kyllä jakajan kanssa tai ilman, mutta nettiyhteys EI toimi kuin äärimmäisen harvoin jakajan kanssa ja silloinkin hyvin, hyvin epävakaasti, joten ratkaisuna on ollut se että modeemista menee kaapeli suoraan seinään sillä netille on kuitenkin jatkuvaa, jokapäiväistä käyttöä.

Tätä on siis jatkunut jo sen puolisen vuotta vaikka aiheesti on kyllä sanottu jo alkuvuodesta käsittääkseni, ja jankattu täälläkin muutamaan otteeseen ja jokaisen vikailmoituksen ohellakin olen yrittänyt asiasta mainita.

Tällä hetkellä ongelma on kuitenkin mennyt siihen pisteeseen että nettiyhteys pätkii armottomasti jopa silloin kuin kaapeli menee suoraan modeemista seinään ilman että siinä on jakajaa edes välissä.
Kesän mukana tulee selkeä epävakaus ja sitä on nyt todistettu jo kolme vuotta putkeen.

Tätä ennen niin nettiyhteys kuin tv -ovat toimineet jakajan kanssa- vuosikaudet, joskin tämän nettiyhteyden kanssa on tätä kausittaista/satunnaista epävakautta ollut.. TV-kuvan kanssa -ei ongelmia ole ollut koskaan-.

TL;DR:

-Tv toimii jakajan kanssa tai ilman
-Nettiyhteys toimii jotenkuten suoraan seinään iskettynä ja äärimmäisen epävakaasti/ei ollenkaan jakajan kanssa joten TV on pakko jättää pois jos nettiä haluaa käyttää. Jatkuvaa johtorumbaakaan kun ei jaksa.
-Aikaseimmin ylläolevia ongelmia ei ole ollut, niin netti kuin tv ovat toimineet jakajan kanssa.
-Kesällä nettiyhteys ongelmat pahenevat ainakin tällä alueella ihan hirveiksi, pätkimistä esiintyy lähes päivittäin.
-Tämänkin viestin kirjoittamisen aikana yhteys katkesi 3 kertaa.
Hei TommiS

TommiS kirjoitti:

Kaapelitv:n kanssa ei ole muuta ongelmaa kuin se että katselu on mahdotonta KOSKA -nettiyhteys- EI toimi jakajan kanssa.
TV näkyy kyllä jakajan kanssa tai ilman, mutta nettiyhteys EI toimi kuin äärimmäisen harvoin jakajan kanssa ja silloinkin hyvin, hyvin epävakaasti, joten ratkaisuna on ollut se että modeemista menee kaapeli suoraan seinään sillä netille on kuitenkin jatkuvaa, jokapäiväistä käyttöä.


Ymmärsin että TV näkyy myös huonosti. Eli jos TV toimii haaroittimen kanssa tai ilman hyvin, ei siinä mitään ongelmaa ole. Pahoittelut sekaannuksesta.

TommiS kirjoitti:

Tätä on siis jatkunut jo sen puolisen vuotta vaikka aiheesti on kyllä sanottu jo alkuvuodesta käsittääkseni, ja jankattu täälläkin muutamaan otteeseen ja jokaisen vikailmoituksen ohellakin olen yrittänyt asiasta mainita.


Huomasin kyllä että pätkimisestä on tehty useampia vikailmoituksia, mutta vikaa ei ole tutkittu kertaakaan rasialta asti. Suosittelenkin olemaan yhteydessä meidän Vikapalveluun ja jättämään asiasta vielä uuden vikailmoituksen.
Otettiin sitten tämä sama 100/5 kaapeli Hiessiltaan kun Vantaalla oltiin totuttu kaapelin hyvään toimintavarmuuteen.
Modeemi on meillä ollut aina tämä Cisco EPC3825, joten siitä ei ole aikaisemmin huonoa sanottavaa.

Kuinkas kävikään... Nyt on taisteltu pätkimisen kanssa 2,5 kk eikä loppua näy. Ongelma on aivan sama kuin muillakin kirjoittaneilla, eli paluukaista alkaa pätkimään ja signaalit menee nollaan kunnes palautuu. Joskus ei palaudu kovinkaan nopeasti. Nollille menee 1-2 kanavaa kerralla.

Modeemia on patchattu. Kaksi eri Relacomin asentajaa on käynyt mittailemassa ja aina on päädytty siihen, että vikaa on kaapelissa ja sen mahdollisessa jatkokohdassa.
Seuraavaksi ilmeisesti mittaillaan missä kohtaa liitos on ja kaivetaan monttu maahan ja uusitaan liitos. Tätä ainakin itse toivon. :)

Sen jälkeen toivottavasti vaihdetaan koko kaapeli, jos ei ala toimia.

Toivotaan parasta...eli pätkimätöntä laajakaistaa. Kukapa olisi valmis maksamaan yhtä huonosti toimivasta sähkö tai kaukolämpöliittymästä?

Vastaa