Lumia 920:n 4G-netti


Joka päivä vähintään kerran puhelimeni netti hyytyy ja lakkaa toimimasta. Kun se ei toimi, yhteyspalkissa lukee joko 3G tai E. Kun se toimii, siinä lukee 4G tai H, jolloin se on hitaampi. Eikös 4G:n pitäisi olla toimivin netti eikä katkeilla koko ajan? Se siis katkeilee välillä pitkiksikin ajoiksi. Ja mitä E ja H tarkoittavat? Ja miksi yhteys on parempi keskustassa kuin kotona?

11 kommenttia

Hei Xaldin !

Onko toiminta ollut samanlaista koko ajan, vai onko se nyt hiljattain mennyt huonompaan suuntaan? Myös asuinpaikkasi/käyttöalue vaikuttaa asiaan. Mikäli olet alueella jossa 4G ei ole täysin kattava, vaihtaa puhelin sen ja 3G:n välillä kumpi verkko juuri sillä alueella on vahvempi.

Voimme selvittää tätä tarkemmin, mutta tarvitsisimme liittymänumerosi ja tiedon missä puhelinta käytät. Voit lisätä asiakasnumerosi tänne astuksiin. Numero ei näy muille käyttäjille. Jos ongelma ei ole paikkakohtainen, ilmoittaisitko paikkakunnan ja/tai osoitteen missä olet ongelmia havainnut.

E = EDGE (Enhanced Data Rates for Global Evolution)
Gprs-yhteyteen perustuva, mutta sitä kolme kertaa nopeampi datasiirtotekniikka.

H/ H+ = 3G:n nopeampi verkko, liikenne verkosta laitteelle max. 21 Mbit/s tai max. 42 Mbit/s
Sain liittymän tasan kaksi viikkoa sitten 11. päivä ja taisi olla niin että ihan alussa ei ongelmia ollut. Selasin tätä sopimuspaperia ja sieltä ei ilmeisesti asiakasnumeroa löydy. Laskusta en voi katsoa, koska en ole vielä saanut ensimmäistä laskua. Käytän nettiä Lahden alueella.
Xaldin: Jos et muista tai tiedä asiakasnumeroasi, lisäätkö liittymänumerosi ilman ensimmäistä nollaa tuonne käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), niin selvitellään lisää.
Nyt on siellä. Kiitos
Xaldin: Juttelin vikapuolen kanssa tuosta ongelmasta ja he sanoivat soittavansa sinulle huomenna jotta ongelmaa voidaan tarkemmin selvitellä. Joten odotellaan huomiseen niin toivottavasti asiaan löytyy sitten jokin ratkaisu.
Olen omistanut Lumia 920 puhelimen jo tämän vuoden helmikuusta saakka, ja päivitin liittymäni Surffilauta 4G-pakettiin. Puhelin ja liittymä on muuten toiminut moitteettomasti, lukuunottamatta 4G-yhteyttä. Kaikki nopeudet 4G:stä alaspäin toimii ilman mitään ongelmia. Eli puhelin ei suostu käyttämään 4G:tä missään, vaikka olen ollut esim. Helsingin keskustassa, jossa takuulla löytyy 4G kuuluvuus.

Lumian mobiiliverkko-asetuksissa on "Highest connection speed" asetettu 4G:hen, mutta näytössä vaan lukee parhaimmillaan H+.

Mikä neuvoksi?
Terve MaxK,

Teknisen asiakaspalvelun kanssa tätä selviteltiin profiilisi asiakasnumeron perusteella, liittymässä näyttäisi olevan kaikki kohdallaan: 4G-paketti kytkettynä jne. Pystyisitkö laittamaan meille vaikka Facebookissa yksityisviestinä lisätietoja, esimerkiksi missä osoitteissa olet puhelinta käyttänyt 4G-alueella niin, ettei toimivuutta ole ollut?
Viime joulukuussa hankkimassani Lumia 920ssa on ilmennyt huhtikuusta lähtien 4G ongelma, josta en ole päässyt perille, johtuuko se puhelimesta/puhelinohjelmistosta vai Soneran verkosta. Puhelin on alkanut putoamaan 1-3 vuorokauden välein pois verkosta (yleensä öisin puhelimen ollessa latauksessa). Samalla akun kesto on merkittävästi huonontunut. Verkosta putoaminen loppuu ja akun kestokin paranee, jos vaihdan asetuksissa Matkapuhelinverkon Nopein yhteys -kohtaan 4G -> 3G.

Ongelmat alkoivat mielestäni viimeisimmän laiteohjelmistopäivityksen (1232.5957.1308.0001) jälkeen. Kyseiseen päivitykseen on muutamilla keskustelupalstoilla kuvattu liittyvän samantapaisia yhteysongelmia, mutta onko Sonera tehnyt viime aikoina Oulun 4G verkkoon muutoksia, jotka voisivat selittää vian? Onko muilla Lumia 920 käyttäjillä ilmennyt Soneran verkossa samankaltaisia 4G ongelmia?
Hei htt!

Verkkoon tehdään päivityksiä ja muutoksia koko ajan, mutta tiedossa ei ole mitä sinne on tehty, tai milloin viimeksi. Vika voi siis olla joko puhelimessa tai verkossa. Jos haluat että tuota tutkitaan meidän toimesta lisää, niin kerää tippumisaikoja n. 5 kpl ja ilmoita ne meille niin laitetaan selvitykseen. Niin ja tosiaan se liittymänumerokin sitten tarvitaan mistä on kyse. Vai onko se -202 loppuinen numerosi?
Kiitos vastauksesta. Kyseessä on juurikin tuo 202 -loppuinen numero. Kerään tippumisaikoja ja palaan asiaan. Mikä olisi paras tapa raportoida nuo ajat, tämä palsta vai jokin muu tapa?
htt: Vikailmoituksen voit kirjata joko Soneran Omien Sivujen kautta, tai sitten voit toki ilmoittaa tänne palstalle, niin ohjaamme sen tätä kautta eteenpäin.

Vastaa