Miten saa e-laskun voimaan

  • 11 December 2014
  • 7 kommenttia
  • 1 katselukerta

Olen ollut sähköpostilaskuasiakas.
Haluaisin siirtyä e-lasku asiakkaaksi ja olen tehnyt pankissa sopimuksen näköjään kahteenkin kertaan, lokakuussa ja joulukuussa. Kuitenkin laskuni tulevat aina vaan sähköpostilla.
Mitä tehdä?`

PS. Yritin etsiä nettisivuilta palautekanavaa ja/tai chattia, jota mainostettiin jollakin sivulla, mutta mistään sinne ei löydä. Sitten roikuin puhelinlinjoilla puoli tuntia, mutten jaksanut kauempaa.
Minua ihmetyttää, että puhelifirmojen kanssa vain on vaikeaa, esim. Ikean tai F-securen chatin löytää helposti ja molemmat toimivat hyvin.

7 kommenttia

Hei almialj! Varmistaisitko vielä että teit e-laskun tilauksen allaolevan linkin takaa löytyvän "Näin otat e-Laskun käyttöön" -ohjeen mukaan. Sen mukaisesti tilattuna e-laskutuksen pitäisi lähteä rullaamaan.

http://www.sonera.fi/etsi+apua+ja+tukea ... d=some9166
Tein sopimuksen pankin sivuilla, kuten kaikkien muiden firmojen kanssa. Ja kaikki muut toimivat. Pitääkö Soneran sopimus eri tavalla kuin kaikkien muiden?
Jos tilasit e-laskun tuon antamani linkin takaa löytyvän ohjeen mukaisesti, pitäisi tilauksen tulla perille ja e-laskutuksen lähteä rullaamaan muutaman arkipäivän sisällä. Jos lisäät asiakasnumerosi Profiilisi tietoihin (Omat asetukset), tarkistan onko tilauksesi tullut perille. Mikäli verkkopankkisi mukaan e-laskutus ei ole TeliaSoneran kanssa nyt voimassa, teethän tilauksen uudelleen.
Olen siis tehnyt e-laskusopimuksen vain pankin sivuilla ja siellä se näytti menneen läpi ja pankin sivut väittävät nyt, että minulla on e-laskusopimus teidän kanssanne.
Olen tehnyt samalla tavalla kymmenen muun firman kanssa, enkä ole käynyt yhdenkään noista firmoista sivuilla tekemässä sopimusta, vain pankin sivuilla.
Onko siis Soneran kanssa tehtävä sopimus sekä pankin sivuilla että Soneran sivuilla?
Hei,
minulla tasan sama ongelma. Tein normaaliin tapaan verkkopankissani e-laskutussopimuksen. Siitä on jo yli kolme kuukautta ja sopimuksen tila on voimassa verkkopankissani. Olen lisäksi ulkomailla eli asian hoitaminen muuta kautta kuin netin kautta on hankalaa.

Eihän e-laskun aktivoimisen pitäisi vaatia mitään erityistoimenpiteitä vain yhden yrityksen osalta.

Ystävällisin terveisin

Arto Jääskeläinen
Hei almialj ja ajaaskel! E-laskukytkennän pitäisi onnistua verkkopankin kautta näiden ohjeiden mukaisesti: http://www.sonera.fi/etsi+apua+ja+tukea ... sku/elasku

Joskus kytkentä voi tosin epäonnistua jostain syystä. Kannattaa aluksi poistaa vanha kytkentä verkkopankista ja kytkeä sen jälkeen e-lasku uudelleen.
Käsitin väärin täällä saamani vastauksen. Soneran sivuilta pitikin vain hakea ohje, ei tehdä sopimusta.
Ohjeessa käsketään tekemään sopimus pankin sivuilla, kuten siis kaikkien muiden firmojen kanssa.

Poistin ensin kaikki vanhat sopimukset Soneran kanssa, jotka siis koskaan eivät ole tulleet voimaankaan.
Kun tein uuden sopimuksen ohjeen mukaan, kohtasin ristiriidan, joka lienee syynä epäonnistumiseen:
OHJEESSA sanotaan, että pitää antaa sekä Viitenumero että Yksilöintitieto
PANKIN SIVULLA taas sanotaan, että yksi yksilöintitieto on pakollinen
Joten olen luultavasti antanut vain viitenumeron.

Aiemmin en ollut lukenut Soneran ohjetta, vaan seurannut pankin ohjetta, kuten kaikkien muiden firmojen sopimusten kanssa.

Katsotaan, joko seuraava lasku tulisi e-laskuna.
Jos vika oli tässä, toivon että pankin sivuilla näkyvää ohjetta korjataan. Kyse on Säästöpankista.

Vastaa