Modeemi lakkasi toimimasta, asetuksia ei ole muutettu

  • 11 December 2014
  • 7 kommenttia
  • 146 katselukertaa

Minulla on TP-link -modeemi TD-W8961ND. Aiemmin minulla on ollut kaksi zyxeliä ja molemmat hajosivat, jonka jälkeen hankin nykyisen modeemin wi-fi -käyttöä varten. Tiedän että Sonera ei tue TP-linkiä, mutta modeemi on toiminut erittäin hyvin tähän saakka.

Ukkosta ei alueellamme ole ollut, mutta pari päivää sitten irroitin modeemin varmuuden vuoksi pistorasiasta, koska olimme lähdössä päiväksi asioille.

Kun palasimme ja kytkin modeemin pistorasiaan ei langaton yhteys enää toiminut. Tietokoneeni vianmääritys ei osaa määrittää ongelmaa, ilmoittaa vain että langaton yhteys ei toimi.

Kun laitoin modeemin asennuslevykkeen koneeseeni ilmoittaa asennusohjelma, että verkkosovitinta ei ole. Kun tarkistan koneen tiedoista verkkosovittimen tilan saan ilmoituksen, että verkkosovitin Qualcomm Atheros AR956x Wireless Network Adapter toimii oikein.

Olen kokeillut resetointia ja virrankatkaisua ja uudelleenkytkemistä kymmeniä kertoja. Laajakaistayhteyksissä ei Soneran mukaan ole alueellamme vikaa. Palomuurin kytkeminen pois päältä ei ole auttanut.

Mitä voisin vielä kokeilla vian korjaamiseksi?

7 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16
Löytäätkö koneesi langaton verkkokortti langattomia verkkoja? Voisit kokeilla löytyykö edes verkkoa?

Kokeilethan kaapelillakin muodostaa yhteyttä.

Voit toki poistaa ajurit ja asentaa ajurit uudelleen.
Moi ametistitar!

Olktiun ohjeiden mukaan, kannattaa tosiaan tarkastaa, löytääkö kone langattomia verkkoja lainkaan. Tällöin selviää, onko vika koneen verkkokortissa vai modeemissa. Toimiiko tuo yhteys langalla? Laiteongelmissa apua saa esimerkiksi Helpson palvelusta.
Aamupäivällä sain modeemin taas toimimaan, painoin pitkään esim. takapaneelin wifi-nappulaa ja yhtäkkiä modeemi toimi.

Ongelmana on laitteen toiminnan arvaamattomuus ja epäloogisuus. Välillä kone ilmoittaa, että langattomia verkkoja ei ole. Välillä taas kone havaitsee modeemin ja verkon, mutta internet-yhteyttä ei silti ole.

Ukkosilmalla pahinta on se, että vaikka modeemi olisi toiminut erinomaisesti viikkoja, niin hetki kun modeemin joutuu irroittamaan pistorasiasta se menee epäkuntoon, eli kun virtajohdon laittaa takaisin pistorasiaan modeemi ei enää toimikaan langattomana ja/tai langatonta verkkoa ei enää ole.
Ongelmani ei ole ratkennut.
Soneran chatissa eräs neuvoja ehdotti, että modeemistani puuttuisi ns. sisäinen paristo, koska asetukset häviävät aina kun virta katkeaa.

Olen nyt parin päivän aikana yrittänyt asentaa monta kertaa modeemia uudelleen. Asennus on tehtävä cd:tä käyttäen, yhteyttä osoitteeseen 192.168.1.1 ei muodostu.

Tänään aamulla onnistuin asentamaan modeemin uudelleen, mutta nettiyhteyttä ei edelleenkään ollut. Asentaminen onnistui muuten vain "ilman suojausta". Tämän kokeilun jälkeen kun yhteys ei edelleenkän toimiut painoin resetointipainiketta palauttaakseni tehdasasetukset.

Nyt kun olen yrittänyt ladata taas modeemia cd-levyn avulla (kone piuhalla kiini modeemissa) en pääse lainkaan latauksessa eteenpäin, ruudulle tulee väite, että verkkosovitinta ei ole. Verrkosovitin on kuitenkin koko ajan ollut ja kun sitä yrittää päivittää tulee viesti: "Laite on ajan tasalla ja toimii oikein". Ja pari päivää sitten wifikin toimi, eli ei kai verkkosovitin voi mihinkään yhtäkki hävitä?

Eli nyt on keinot aika vähissä. Verkkosovittimen poistaminen ja asentaminen uudelleen arveluttaa, koska resetoinnistakin aiheutui vain lisää ja uusia ongelmia.

Nyt siis kone ilmoitaa, että langattomia verkkoja ei ole ollenkaan. Aiemmin niitä oli, mutta wifi ei vain toiminut.

Ei toimi kyllä langallinenkaan laajakaista.

Soneran yhteyksissä ei chatin mukaan ole ongelmia.
Moi ametistitar!

Näyttäisi modeemi olevan linjalla tällä hetkellä normaalisti. Jos tietokone ei löydä langattomia verkkoja ollenkaan ja aiemmin löysi, vaikuttaisi vika olevan tietokoneen verkkokortissa. Voisit koittaa vielä laittaa langattoman jaon päälle puhelimestasi ja koittaa yhdistää siihen, onnistuuko se. Jos vaan mahdollista kannattaa koittaa vielä toisella modeemilla ja tietokoneella, miten niillä toimii. Olisiko noista apua vian etsinnässä.
Ongelmat jatkuvat edelleen. Kävin Porvoon Mikrokulmassa vaihtamassa modeemin uuteen siltä varalta, että "sisäinen paristo" olisi ollut viallinen. Myyjä sanoi, että TP-LINK -modeemit ovat erittäin laadukkaita, silti suostui vaihtamaan modeemin.

Ongelmat ovat jatkuneet samanlaisina uuden modeemin kanssa. Ainoa ero on se, että nyt yhteyttä on vielä vaikeampaa palauttaa. Aiemman modeemin kanssa yhteyden palauttaminen onnistui yleensä kun sain yhteyden sivuun 192.168.1.1. Tämän uuden modeemin kanssa yhteyys ei palaudu edes tällä keinolla.

Lisäksi wi-fi -yhteys saattaa nyt katketa vaikka virrankatkaisuakaan ei olisi tehty. Yhteyshän on tähän saakka katkennut joka kerta, kun virta on katkaistu ja kytketty uudeleen (ukkosten takia).

Sonera-avustajasta ei ole mitään apua. Avustaja vittää että "modeemia ei ole", kun yritän "korjata modeemia". Silti modeemin nimi näkyy avustajan tiedoissa, kun yritän korjata wi-fi -yhteyttä ja siellä lukee myös, että "signaali on erinomainen".

Vianmääritys (windows) ilmoittaa milloin mitäkin, useimmiten "vianmääritys ei tunnista ongelmaa". Viime aikoina on myös tullut ilmoituksia "dns-palvelin ei vastaa". Tämän takia vaihdoin manuaalisesti muutama päivä sitten dns-osoitteen (googlen 8888 jne lukuun), ja wi-fi alkoi toimia, tosin en ole ihan varma johtuiko yhteyden palautuminen dns-osoitteesta.

Olen saanut "apua" Soneran FB-sivulta, mutta kaikki avustajani ovat vain toistuvasti kysyneet "palaako adsl ja wi-fi -valo. Ja kyllä, valot palavat.

Onkohan mahdollista vaihtaa alueellani palveluntarjoajaa, jos ongelmassa on lopulta kyse siitä, että Sonera ei tue TP-LINK -modeemia? Aiemmin se ei ollut mahdollista. On kuitenkin hyvin raskasta joka päivä keskittyä wi-fi -yhteyden korjaamiseen ja maksamme kuitenkin yhteydestä koko ajan. Nettitikku toimii, mutta muutkin talomme koneet pitäisi saada toimimaan.
Hei ametistitar,

Jos ongelma esiintyy langattoman yhteyden kanssa. Esim. juuri tuo ongelma että et saa yhteyttä modeemin hallintapaneelin osoitteeseen 192.168.1.1, niin ongelma jää tuolloin tietokoneen ja modeemin välille.

Itse nettiyhteys ei vaikuta langattoman verkon toimivuuteen.

Nyt kun olet kuitenkin tuon modeemin jo vaihtanut, niin ongelma on todennäköisimmin tietokoneen päässä. Ongelma voi olla esim. verkkokortista johtuvaa.

Vastaa