Muutinpa laajakaistan salasani

  • 11 December 2014
  • 3 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Kävin laajakaista tunnuksellani omilla sivuilla muuttamassa salasanani. Muutin salasanani myöskin Opera selaimen sähköposti ohjelmaan. Mutta nyt tulee virheilmoitus että "ERROR 119 invalid user or password err 30". Kävin muuttamassa uudestaan omilla sivuillani salasanani syöttämällä äsken antamani uuden salasanan ja pääsin muuttamaan sen. Eli ilmeisesti johonkin edellinen laajakaistan uusi salasanani oli tallentunut. Mutta kestääkö se ennen kuin siitä tulee sähköpostin salasana? Ohjeissa ei sellaisesta viiveestä mainittu mitään.

Kun kirjaudun omilta sivuilta Soneran webmailiin (joiden ulkonäkö on aivan naurettavan surkean näköinen verrattuna esim. Welhon Webmailiin), niin pääsen kyllä sisälle PIN-koodillani (miksei täällä voisi olla sama salasana kuin sähköpostiin? Miksi pitää muistaa jokin erillinen PIN-koodi?), mutta postia luettaessa tulee ilmoitus:

"Postiyhteyden muodostaminen ei onnistunut. Tarkista postitilin asetukset tai ota yhteys palvelun järjestelmänvalvojaan."

Mitähän tarkistettavaa siellä kauhean näköisillä ja sekavilla asetusten sivuilla olisi? Ja ketä on palvelun järjestelmänvalvoja?

Tätä kirjoitettaessa tilanne ei ole muuttunut. En vieläkään pääse lukemaan sähköpostiani uudella salasanallani. Kauan kestää?

3 kommenttia

Nuo ulkonäkö ongelmat koskevat näköjään vain Opera selaintani, mikä on minulla oletusselaimena koneessani(silti esim. Internet avustaja avaa Microsoft Explorer selaimen). Opera selaimessa näytetään samalla osoitteella mentävän jonnekin hyvin riisuttuun - ilmeisesti mobiili versioon webmail sivustosta.

Myöskin Omat sivuilta pääsen Explorer selaimella lukemaan sähköpostiani. Opera selaimessa tulee edelleen virheilmoitus. On muuten tosi typerää, että minulla on kolme erilaista tapaa kirjautua omille sivuilleni: laajakaistatunnus, uusi pankkitunnuksillani tekemäni tunnus ja matkapuhelinnumero ja jokaisen kohdalla tietysti muistettava oma salasanansa. Eikö yksi tunnus Omille Soneran asiakkuuteen liittyville sivuille riittäisi? Vaikka Sonera mainostaa:

"Uutta: kaikki palvelut kerralla

Luo verkkopankkitunnuksilla itsellesi yhdet tunnukset Omille Sivuille ja hallinnoi kaikkia matkapuhelin- ja laajakaistaliittymiäsi sekä tv-palveluitasi"

Kuitenkin, jotta pääsisi lähettämään etuohjelmaan kuuluvia ilmaisia tekstiviestejä, niin joutuu kirjautumaan matkapuhelinnumerolla. Huomasin tämän vain kokeilemalla - mitään tiedotuista tästä ei tullut vastaan. Noilla "kaikki palvelut kerralla" uusilla tunnuksilla pääsi etuohjelmaan kirjoittamaan tekstiviestiä ihan tavallisesti, mutta vasta lähetys vaiheessa tuli virheilmoitus:

"Hyvä Soneran asiakas,

Käyttöoikeutesi eivät salli sivun lataamista."

Onko teillä siellä Sonerassa liikaa kokkeja vai miksi teillä on niin sekavat sopat?

Hyvää ja Rauhallista Joulua joka tapauksessa.

Ja edelleen en pääse Opera selaimen sähköpostiohjelmallani lukemaan Soneran sähköpostejani salasanan vaihdoksen jälkeen. Ennen vaihtoa pääsin.
No nyt rupesi Opera selaimen sähköpostiohjelmassa Soneran sähköposti toimimaan (en tehnyt mitään muutoksia, mutta asensin sen Soneran Internet avustajan avulla Windows Liven sähköpostiohjelmaan - johtuisikohan tuo tuosta - nimittäin ensin Soneran sähköpostiavustaja ei tunnustanut koko Sonera sähköposti tiliäni, vaan se piti luoda siinä uudestaan).

Hyvä ettei tarvitse suosikki sähköpostiohjelmaansa vaihtaa mihinkään Windows Liveen, Messangeriin ja mitä niitä onkaan. Mutta Webmaili sivuihinne en mene koskemaan Opera selaimellani enää pitkällä tikullanikaan, niin surkealta ne näyttävät. Ja vika ei ole Opera selaimessa, vaan teidän Webmailissä.
Opera -selaimen kanssa saattaa ilmetä ongelmia Soneran omien sivujen sähköpostia / webmailia käytettäessä, sillä Opera ei ole em. palvelujen käyttöön tuettu selain. Suositellut selaimet näiden käyttöön ovat Firefox ja Internet Explorer.

Mikäli vaihdetun salasanan kanssa edelleen on ongelmia (ei päivity sähköpostin puolelle), kannattaa olla yhteydessä esim. Asiakaspalveluun (0200 17000, mpm/pvm) joka voi vaihtaa salasanan kokonaan uuteen (toimii taas molemmissa). Normaalitilanteessa tällaista viivettä tunnuksien päivittymisessä ei pitäisi olla.

Laitan palautteesi yhteistunnuksien toiminnasta eteenpäin.

Vastaa