Nettipalvelut matkapuhelimessa.

  • 11 December 2014
  • 1 kommentti
  • 0 katselukertaa

Nyt kun ollaan täällä tähän Sonera Sopiva -liittymiin siirrytty, niin minulla olisi kysymys. Kun noissa Sonera Sopiva -liittymien nettitiedoissa näkyy aina liittymän netin maksimaalinen nopeus, joka parhaimmillaan on 42 Mbit/s. Niin kun minä en ole vielä vaihtanut Sonera Sopivaan, niin kuinka nopea minun vanha nettini on, kun omistan tällä hetkellä Taskunetti-palvelun? Haluaisin vain tietää onko isoja eroja, jotta voin tarvittaessa liittymätyyppiäni vaihtaa. Kiitos!

1 kommentti

Moikka jetta!

Minun Sonera -liittymän nettipaketeissa (esimerksiksi Taskunetti) tiedonsiirron nopeus on rajoittamaton. Käytännössä nopeus näillä paketeilla määrittyy sen mukaan, mitä nopeutta puhelinlaitteestasi on mahdollista saada irti ja kuinka kattava ja tehokas 3G-verkko sijainnissasi on.

Sopiva-liittymien nopeudet, jopa tuo alhaisin nopeus 1Mbit/s, ovat kuitenkin kännykän netin normaalikäyttäjälle useimmiten riittäviä. En ainakaan itse edes parin megan rajoitusta käytössäni juuri huomaa. 🙂 Toistaiseksi vain harva puhelin tukee tuota suurinta 42Mbit/s nopeutta, jolloin saatavilla olevan verkonkin tulee olla 3G Dual Carrier tai LTE (=4G, jolla maksiminopeus on vieläkin suurempi, mutta jota ei vielä tue Suomessa yksikään markkinoilla oleva puhelin). Vaikka siis nopeutta ei olisi operaattorin puolelta rajoitettu, saa esimerkiksi iPhone 4S:sta irti maksimissaan 21 Mbit/s, monista peruspuhelimista vain muutamia megoja. Tällä hetkellä markkinoilla olevista puhelimista Nokian Lumia 900 taitaa olla ainoa, joka pystyy hyödyntämää Dual Carrier -verkkoa.

Uusissa Sopiva-paketeissa tiedonsiirron datamääriä on kasvatettu reilusti aiemmasta, mutta vastaavasti nopeutta on hieman rajoitettu. Tämä siksi, että vältyttäisiin tilanteelta, jossa 3G-verkko kuormittuisi liikaa vain hyvin pienen käyttäjäjoukon valtavista tiedonsiirtomääristä. Langattoman verkon kapasiteetti on kuitenkin rajallinen, ja vaikka sitä jatkuvasti kasvatetaan, ovat kiinteät laajakaistayhteydet olemassa raskaampaa netin käyttöä ja lataamista varten. Sopiva -liittymillä onneksi myös nuo lisäpaketit ovat isot ja edulliset; 2 euron hintaan saa Startissa ja Näppärässä 2Gt ja muissa 10Gt lisää tiedonsiirtoa.

Summasummarum, en usko, että kannattaa jättää vaihtamatta Sopivaan nettinopeuksien rajoitusten vuoksi, jos Sopiva muuten vaikuttaa sopivammalta. Ja ainahan voi sitten tarvittaessa nostaa oman Sopiva-liittymän muutamalla eurolla "Plus Netti"-tasolle, jos lisää nopeutta käyttöönsä vielä kaipaa.

Vastaa