Ongelma ilmeisesti Thomsonissa


Ongelma on... Pöytäkoneeni näyttää että internet yhteys olisi kunnossa mutta selaimet (Firefox ja Crome) eivät pysty avaamaan nettisivuja eikä ohjelmia pysty päivittämään. Lähiverkko toimii niin kuin pitää. Kaikki muut laitteet pääsevät verkossa nettiin. Pöytäkone on käynyt toiseessa laajakaista yhteydessä jossa toimi normaalisti. Kone pääsee nettiin mobiili verkossa. Netti toimii myös jos puhelimeni toimii koneen Wlan tikkuna. Tietokone oli käynnissä noin 15min maanantaina (9.9) jonka jälkeen ongelma alkoi.

Lista mitä ongelman eteen on yritetty tehdä.
Modeemi Thomson TG789vn resetoitu useampaan otteeseen.
Modeemin ja tietokoneen palomuurit postettu käytöstä tuloksetta.
Viruksen torjunta (avira antivir) poistettu käytöstä tuloksetta myös ladattu päivitys ja tarkistanut koneen.
Vaihdettu varmasti toimiva ethernet kaapeli.

Eli kysymys kuulluu missä on ongelma?

23 kommenttia

Hei J-S

Mikäli yhteytesi toimii samasta LAN-portista samalla Ethernet kaapelilla toisella koneella niin ongelma ei kyllä silloin jää modeemille. Itsellä ensimmäisenä tulisi mieleen verkkokorttin asetukset. Oletko kokeillut poistaa verkkokorttia pois käytöstä laitehallinnan kautta ja sen jälkeen ottaa sen uudestaan käyttöön? Eihän verkkokortin asetuksiin ole määritelty mitään kiinteää IPtä?
Koneessa ei ole erillistä verkkokorttia vaan ethernet liitäntä emolevyssä. Jonka käytöstä poistaminen ja palauttaminen ei auttanut. Koneelle ei myöskään ole asetettu kiinteää IP:tä. Myös IP:n resetointi on kokeiltu.
Hei J-S

Itse en kyllä oikein sitten muuta selitystä löydä kuin yhteensopivuusongelman näiden kahden laitteen välillä jos toiset koneet toimivat samasta portista samalla ethernet kaapelilla normaalisti.

Oletko kokeillut säätää verkkokortin asetuksista ns. portin nopeutta? Yleensä tämä on automaattinen mutta voisit kokeilla eri arvoja tänne esim. 100mbit full duplex tai 100mbit half duplex.
Edellä mainittu nopeuden säätö on kokeiltu tuloksetta.
Lisätään ongelman kuvaukseen että netti toimii normaalisti noin 10sec windowsin käynnistyessä. Jonka jälkeen mikään nettisivu ei lataa. Mutta netti toimii koneen mukaan normaalisti. Myöskään koneen oma vian etsintä ei löydä vikaa.
Olen kysynyt minua viisaammalta henkilöltä asiaa ja hän myös epäili Thomsonia.
Voiko Thomsonin ohjelmistoa päivittää?
Minulla oli samoin ongelmana se etteivät nettisivut auenneet. Ongelma alkoi satunnaisesti ja ongelman
ollessa päällä ping toimi esim. www.csc.fi ja samoin dns-kyselyt.

Sain ongelmaan ratkaisun Soneran vikapalvelulta. Ratkaisu oli päivittää Thomson SW-versioon 10.4.0.O.

Aki
Hei J-S

Ilman muuta kokeillaan tuota softapäivitystä jos se poistaisi yhteensopivuusongelman. Päivitystä on juuri laitettu tulemaan!
Thomsonin päivitys ei poistanut ongelmaa...
Tein tossa useamman kerran nopeustestin soneran sivuila... Nopeus pyöri 30/1Mbit/s vauhdissa. Yksi testi tulos oli varsin mielenkiintoinen. 0.97/1.15Mbit/s. Ennen ongelmien alkua netin nopeus pyöri 70/10Mbit/s vauhdissa mikä mielestäni on enemmän 100megasen valokuidun tasonen nopeus. Olisiko nettini nopeudella jotain vaikutusta ongelmaan? Onko thomssonissa jotain lokia joka voi tukkeutua?
Hei J-S,

Suosittelen olemaan vikapalveluumme yhteydessä, niin voimme selvittää ongelmaa tarkemmin.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
Vikailmoitus tehty keskiviikkona (18.9) jonka jälkeen sain viestin että vika korjataan viiden työpäivän kuluessa. Kuusi työpäivää mennyt eikä netti vieläkään toimi... Miksi näin... Pitääkö seuraavaksi kysyä neuvoa kuluttajaneuvonnasta?
Hei J-S

Olit ilmeisesti tänä aamuna saanut kuittausviestin viankorjauksen päättymisestä? Toimii yhteys nyt niinkuin pitää?
Sain viestin viestin aamulla. Edelleen yhteys tökkii. Nopeustestin tulos on n. 40/1Mbit/s. Vikailmoituksessa kysytään "Oletko kokeillut toisella modeemilla?" Johon on pakko laittaa ruksi että voi vika ilmoituksen tehdä. Miksi näin? Minulle ette ole ainakaan antanut kahta modeemia. Joten en pysty kokeilemaan toisella modeemilla.
Hei J-S

Voisitko kokeilla lataustestiä osoitteesta ftp://ftp.funet.fi/dev ja valitse Tiedosto:1Gnull. Katso kuinka nopea latauksesi nopeus on megoina. Jos latausnopeus on ~7-9mt/s on yhteytesi ihan kunnossa. Nopeustestiin voi vaikuttaa oman koneen ohjelmat (mm. virustorjunta) jolloin raa'an nopeuden saa selville juuri jonkin suuren paketin latausnopeuden avulla.

Mikäli nopeudet jäävät silti alle 5mt/s, kannattaa asiasta jättää toinen vikailmoitus koska vika on edelleen voimassa.
Tiedoston lataaminen tuli koneelle asiallista nopeutta mutta nettisivut tuntuvat edelleen avautuvan hitaammin kuin ennen. Miksi soneran oma nopeustesti sitten näyttää mitä sattuu? Ennen ongelma alkua nopeus testi näytti asiallisesti n.80/10Mbit/s ja testi kesti noin 10sekunttia. Nytten testi näyttää n.40/1Mbit/s ja testin tekeminen kestää toista minuuttia. Palataan sitten alkuperäiseen ongelmaan. Pöytäkone ei edelleenkään pääse lähiverkosta ulos. Olen myös kokeillut erillistä verkkokorttia koneessa mikä ei tuottanut tulosta. Voiko tuon thomsonin reitittimen vaihtaa toiseen?
Lisätään vielä tähän että thomson ilmoitti tänään... Network error "Your requested host could not be reached."
Hei J-S,

Kokeile palauttaa vielä kertaalleen Thomsonin tehdasasetukset. Eli paina laiteen reset painiketta pohjassa noin 30 sekunnin ajan. Power valo jää palamaan oranssina. Käynnistä laite tämän jälkeen vielä uudelleen.

Vertailun vuoksi nopeustestiä kannattaa tehdä myös esim. Speedtest.netin nopeustestillä.

Mikä IP-osoite pöytäkoneellesi tulee? IP-osoite pitäisi olla 192.168.1.X alkunen. Oletusyhdyskäytävä pitäisi olla 192.168.1.1. Voitko varmistella nuo tiedot?
Thomson resetoitu ja uudelleen käynnistetty ohjeiden mukaan. Ei auttanut ongelmaan. Pöytäkoneen IP osoite on 192.168.1.67 ja oletusyhdyskäytävä on 192.168.1.1. Nytten soneran nopeustesti sekä speedtest näyttää yli 60/10Mbit/s

Tietokoneen oma vian etsintä sanoo:

Your computer appears to be correctly configured, but the device or resource (DNS server) is not responding

Contact your network administrator or Internet service provider (ISP)

Windows can't communicate with the device or resourse (DNS server). The computer or sevise you are trying to reach might be temporarily unavailable. If the device or recource is nearby and you have access to it, make sure it is turned on and connected to the network.
Hei J-S,

Mikä sinulla on koneelle asetettuna DNS palvelimen osoitteeksi? Onko sinulla jotain välityspalvelin asetuksia käytössä?

Microsoftin sivuilta löytyy yksi ratkaisu vastaavan tyyppiseen ongelmaan.
Kone hakee automaattisesti DNS osoiteen. Koneen mukaan DNS palvelimen ip on 192.168.1.1.
Hei J-S,

Kokeilitko myös tuota Microsoftin sivuilta löytyvää ratkaisua?

Jos ongelma kuitenkin jatkuu, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä, niin selvitellään tuota ongelmaa vielä tarkemmin.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
Microsoftin sivun ohjeista ei ollut apua.
Ongelma ratkesi kun asensi käyttöjärjestelmän uudelleen.
Hei J-S,

Hienoa kuulla että ongelma vihdoin ratkesi vaikkakin hieman työlään korjauksen kautta 🙂

Vastaa