Ongelmat viime viikon Sonera-verkon päivitysoperaation jälk

  • 11 December 2014
  • 1 kommentti
  • 0 katselukertaa

Viime viikon aikana, maanantaina alkoi mystinen ongelma vaivata iPhonea (5). Puhelut ja tekstarit eivät tulleet eivätkä lähteneet puhelimestani. Dataverkko sen sijaan toimi, ja toimii edelleen moitteetta. Edelleenkään puhelimella ei pysty soittamaan, eikä tekstaamaan. Puhelin on käynnistetty uudestaan ja tehty "hard resetkin" aika monesti (virta+kotinäppäin).

Itse näen kaksi vaihtoehtoa: Puhelin on jotenkin ottanut nokkiinsa tuosta verkon päivityksestä. Toinen vaihtoehto on, että koska kyseessä on käytetty iPhone (ostettu käytettynä), myyjä on myyntitilanteessa myynyt minulle kytkylukitun puhelimen ilmoittamatta tätä minulle. Ja nyt puhelin on sitten sillä mustalla listalla.

Hienoksi seikan tekee se, että Soneran asiakaspalvelupiste (Sello) ohjeistaa seuraavaa:

- Koska olen toinen omistaja, en saa takuutodistusta puhelimeen Soneran asiakaspalvelun kautta. Miksen? Takuu siis raukeaa puhelimen vaihtaessa omistajaa? Ei näin pidä olla, luulisin että lyhyellä googletuksella kuka tahansa löytää kuluttajasuoja-asioista faktat, että laitteen takuu ei myynnin johdosta raukea.
- Koska en ole alkuperäinen omistaja, eivät voi myymälässä selvittää, onko puhelin mustalla listalla vaiko eikö. Minut ohjeistetaan soittamaan asiakaspalveluun. Millä? Kun puhelin ei toimi.
- Miksi, olleessani Soneran asiakaspalvelupisteessä minun pitäisi soittaa Soneran asiakaspalveluun?

Käyteytyn puhelimen ostajan oikeusturva on näemmä aika heikoissa kantimissa niin takuuasioiden, kuin käytön selvittämisenkin suhteen.

1 kommentti

Hei poi6! Puhelin on siis ostettu meiltä? Jos kyseessä on iPhone 5, niin siinä ei ole operaattorilukitusta. Viimeisin lukittu malli on iPhone 4S.

Julkisen keskustelupalstan kautta tätä asiaa on melko hankala hoitaa, koska tarvitsisimme tarkempia tietoja, kuten liittymänumeron, jolle puhelin on alunperin hankittu sekä IMEI-koodin. Olisiko sinulla mahdollista laittaa meille yksityisviestiä Facebookin kautta tai sitten jättää palvelupyyntö Omilta Sivuilta?

Eiköhän tämä asia saada hoidettua kuntoon. Kannattaa myös kokeilla sim-kortin vaihtoa, josko se auttaisi tähän ongelmaan.

Vastaa