Pätkivä Kaapeli Imatralla


Viime viikon lopulla oli pitkästä aikaa taas ensimmäinen päivä, jolloin koko päivän oli pätkintää.

Modeemi katkaisee yhteyden ja ylös nousu vaiheessa nostelee upstream powerlevelin 57dBmv asti, ja taas buuttaa. Tuo taitaa olla tuon modeemin maksimitehot.

Sitten kun saa yhteyden pystyyn, niin toimii jonkin aikaa ok ja taas pätkii. Silloin kun sattuu toimimaan niin nuo upstreamin levelit on pyörinyt jossain 45-> dBmv lukemissa, ja kun on mennyt yli 50, niin ei ole montaakaan minuuttia mennyt kun taas modeemi buutannut itsensä. Muutaman downstream kanavan level (Niistä viidestä ensimmäisestä, jotka normaalisti ylhäällä) on ollut 0.0dBmv eli ei taida sielläkään puolella olla ihan kaikki ok. Kokeiltu kahdella eri kaapelillakin eikä mitään vaikutusta. Yksi rasia asunnossa ja siinäkin oma datalähtönsä, eli ei edes mitään jakajia välissä.
EPC3010 modeemina.

Tein tuolloin vikailmoituksen, joka tiistaina kuitattu tehdyksi. Toimi viime yöhön asti melko hyvin, kunnes taas tämä päivä ollut yhtä pätkintää. Vikailmoitus taas tehty.

Jotenkin vähän sellainen muistikuva, että nuo upstreamin levelit on olleet tuolla 40dBmv lukemissa siitä asti, kun viime syksyllä vahvistimesta hajosi virtalähde. Tosin nyt kesän myötä tuo pätkintä vaan pahentunut.

36 kommenttia

Viikko sitten katkaisivat jostain koko kaapelin ja oli kuutisen tuntia kaikki katki. Sen jälkeen joka päivä pari kolme pätkintää ja tällä hetkellä taas modeemi ei saa yhteyttä pystyyn.

Sitten viime viikon maanantaina tuli vielä kaikenlisäksi otettua käyttöön EPC3825 modeemi, niin ei nyt taas tietoa oikein että missä tuo vika on.

Eli onko tuo tuon modeemin ominaisuus että liikenne vaan yhtäkkiä katkeaa ja osa tai kaikki upstream kanavat tippuvat alas.

Tosin häiriöitä on aika paljon tv:nkin puolella tässä viikon aikana ollut, varsinkin HD-kanavilla. Laatu tipahtaa hetkeksi 70 paikkeille ja kuva pikselöityy.

Eli jospa tässä tekisi pari vikailmoitusta vai onnistuisikohan tuo yhdellä?
Hei Nible!

Kyllä tuo kuulostaa siltä, että vikailmoituksen tekeminen on suositeltavaa. Nuo ongelmat hoituvat samalla vikailmoituksella eli tekemällä vikailmoitus tuosta kaapeli-TV:n häiriöstä.
Perjantaina tuli vikailmoitus tehtyä, mutta vikailmoituksen teon jälkeen ei ole tainut olla netissä kuin yksi pätkäisy ja tv:kään ei ole pätkinyt yhtään.

Vettäkään ei ole tullut perjantain jälkeen, niin olisikohan sitten tuohon pätkintään ollut syynä vesi väärässä paikassa. Varsinkin kun tuolla on kaiveltu vähän joka suunnalla noita teitä ja tien reunoja auki.
Jaa olikin sitten syynä tuo puponan mainitsema syy, eikä johtunutkaan ainakaan ihan suoraan tuosta kaapelin katkeamisesta.

Se on sitten ilmeisesti kaapeliverkon mukaankin syksy tullut ja enää ei kesäasetukset kelpaa 🙂
Oli sitten näköjään peräti päivän ajan hyötyä siitä asentajan käynnistä. Tosin tv:n häiriöt kyllä hävisi.

Kello 16 jälkeen 4 kertaa tänään katkennut liikenne. Modeemi tiputtaa 2 upstream kanavaa 0dbmv lukemiin. Modeemi joko itse tajuaa buutata tai sitten pitää käydä laittamassa virrat pois.

Tuo modeemi on tehnyt tuota melkein koko olemassaolonsa ajan, joten onko tuo modeemi rikki vai onko tuo normaalia tuolle EPC 3825 modeemille?

Pitää vissiin etsiä jostain virtalähde tuohon vanhaan EPC3010 modeemiin ja ottaa se takaisin käyttöön.
Moro Nible!

Sehän kannattaa testata sillä toisella modeemilla niin saa rajattua vikaa. Kannattaa ilmoittaa vikapalveluun niin voivat valtuuttaa vanhan modeemin MAC:in niin voit testata sillä että toimiiko paremmin.
Jos se toimii toisella paremmin niin sitten pitää laittaa uutta modeemia tulemaan jos siinä on takuu voimassa. Modeemeissa on vuoden takuu meiltä.
Omien sivujen kautta laitettu mac koodin vaihto ja nyt tarkoitus viikonlopun ajan kokeilla vanhalla modeemilla.

Tuo uusi modeemi on 3 viikkoa vanha, ja tuossa käyttöönoton yhteydessä sattui vielä tuo kaapeliverkon muutaman tunnin katko, jonka jälkeen ollut tuota pätkintää monta kertaa päivässä.
Perjantai illasta asti ollut EPC3010 taas käytössä ja nopeasti laskettuna 4 pätkäisyä (modeemin buuttausta) ollut tässä sen jälkeen. 3825:lla taisi olla perjantaina ennen tuota vaihtoja jo tuo 4 buuttia.

Katsottu siis koneen kern.logista verkkoliitännän tippumiset.

Pitää taas joku ilta tuossa vaihtaa tuo EPC3825 käyttöön ja kokeilla miten sillä toimii nyt toimii.

Downstreamin arvot olivat korkeammat ja upstreamin matalemmat tuolloin perjantaina 3010:llä mitä 3825:lla.
Ja tuon kun sai kirjoitettua, niin pätkintä alkoi

upstreamin levelit pyörii yli 50dbmv, jos nyt sattuu saamaan yhteyden pystyyn. Puoli tuntia sitten kaikki oli vielä ihan ok tasolla siellä 40-43 lukemissa.
Hei Nible,

Mikäli yhteyden ongelmat jatkuvat, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä.
Nible kirjoitti:

Tuo modeemi on tehnyt tuota melkein koko olemassaolonsa ajan, joten onko tuo modeemi rikki vai onko tuo normaalia tuolle EPC 3825 modeemille?


EPC3825:lle on normaalia bootailu 0.5-15 minuutin välein, sekä datasiirtojen hyytyminen ja porttien pimeneminen. Vrt. WLANin yli data liikkuu mutta laitteen LAN-porteista ei. Tai esimerkiksi yksi LAN-portti neljästä siirtää dataa. Jos nettiä käyttää EPC3825:n yli useampi kuin yksi laite, voit olla varma että ongelmia tulee.
Laite ei ilmeisesti kestä kuormaa, koska Sonerakin ohjeistaa kytkemään kaikki sen palomuuriominaisuudet pois päältä. Lisäksi laitteen pintalämpötila kuoren ulkopuolella nousee helposti 60 asteeseen. Kyllähän tuo kaikki omaa kieltään kertoo laadusta.

NAT -tilasssa siirtonopeudet jäävät helposti 40Mbps tienoille, sillassa 70 megaan (Vrt. Elisalta tulleella Bewanin härvelillä 95/4.8Mbps, siltaavana ).

Tällä hetkellä täällä on taas kärsitty reilu vuorokausi verkon ongelmista DHCP:n muodossa; sama ongelma esiintyi viimeksi noin kuukausi sitten (olisiko lease time sopivasti tätä luokkaa?). Tuolloin Sonera ilmoitti ettei ongelmaa ole, jonka jälkeen se korjaantui pari vuorokautta myöhemmin.
Modeemi nousee linjalle, mutta DHCP -palvelin ei vastaa. Eli IP-osoitteita ei saa.

Minusta tämä on ongelma.

Pitää tehdä taas kerran vikailmoitus ja kuunnella Soneran katteettomia lupauksia korjausajoista..

Vastaa