Ping pomppii / Valokuitu 10/10

  • 11 December 2014
  • 4 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Hei,

Meillä on käytössä Soneran 10/10 valokuitu HOAS kiinteistössä.
Yhteys on toiminut moitteetta viimeiset kaksi vuotta, mutta nyt siinä on ongelmia.

Satunnaisesti (nykyään kasvavissa määrin) yhteys menee täysin tukkoon. Tämä näkyy erityisesti nettipelaamisessa, mutta myös tavallisessa surffauksessa tolkuttomana hitautena. Välillä yhteys katkeaa kokonaan. Ongelma on todennettu kolmella tietokoneella ja usealla mobiililaitteella (tabletti + kännykät). Ongelman ilmetessä http://www.sonera.fi pingaus kestää ~500-3000ms. Normaalisti ping on 3-12ms, tämän olen tarkastanut kahdella koneella.

Olen kokeillut kolmea eri tukiasemaa eri kaapeleilla. Nopeustestillä nopeudet ovat normaalit. Yritin tehdä asiasta ensin netissä vikailmoituksen, mutta en halua sitoutua 100 € asentajamaksuun, kun en ole päässyt keneltäkään kysymään, että mistä voisi olla kyse. Seuraavaksi soitin vikapalveluunne, josta sain vain robotti loopin, jälleen olisi pitänyt sitoutua mahdolliseen asentajamaksuun. Seuraavaksi soitin asiakaspalveluun, jotta saisin puhua asiasta ihmisen kanssa ja vikaa voitaisiin oikeasti rajata ja saisin jotain mielipidettä asiaan. Noh, asiakaspalvelustakin päädyin taas samaan robottiin.

Joka tapauksessa, kun ihmisen kanssa ei ole mahdollista asioista enää puhelimessa keskustella, niin nyt kysyn täältä eli mistähän voisi olla kyse ja mitä voitte asialle tehdä?

4 kommenttia

Jatkanpa tähän vielä, että tänään sunnuntaina ongelma on mennyt ihan överiksi. Pingi on ollut koko illan "tasaisesti" 3-4 kertainen normaaliin verrattuna ja välillä yhteys katkeaa tai pingi räjähtää +1000ms puolelle, pelkästään Spotifyn käyttö jumiuttaa koko verkon. Huomasinpa myös, että Googlen palvelimiin ei saa yhteyttä - samanlaisista oireista ovat muutkin raportoineet tällä palstalla. Tässä on kyseessä 02610 postinron alue.

Kokeilin lisäksi asunnon toista rasiaa, josta bitti ei liikkunut lainkaan. Resetoin ja vedin tukiaseman täysin sileäksi ja päivitin uusimpaan firmikseen - ei vaikutusta.
Hei Corbiso,

Oletko kokeillut yhteyttä ilman tukiasemaa? Kannattaa kokeilla kytkeä kone suoraan ethernet kaapelilla tuohon datarasiaan ja testata esiintyykö silloin samaa ongelmaa. Tällä tavalla voit varmistaa että ongelma ei jää käyttämääsi tukiasemaan. Toinen vaihtoehto on testata yhteyttä toisella tukiasemalla.

Mikäli tuo ongelma esiintyy ilman tukiasemaa tai toisellakin tukiasemalla, niin silloin tuota turhan asentajankäynnin maksun riskiä ei enää ole.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
Kuten jo sanoin, olen kokeillut kolmea tukiasemaa, kaksi niistä ovat samanmallisia. Olen myös ottanut yhteyden suoraan seinästä - en kuitenkaan viitsi kyykistellä läppärin kanssa paikallani niin pitkään, että ongelma saattaisi ilmetä (käytössä lyhyt johto). Mielestäni tuolla eri tukiasemien kokeilulla voidaan jo rajata ongelmaa jonkun verran.. Oletko samaa mieltä, että tässä tapauksessa asentajamaksun riskiä ei ole? Johdonkin olen vaihtanut jo kertaalleen ~kuukausi sitten, tällöin ongelma tuntui ainakin hetkellisesti katoavan.
Hei Corbiso,

Tuo eri tukiasemilla testaaminen on riittävää. Kannattaa siis tehdä vikailmoitus, niin voimme selvitellä tuota ongelmaa tarkemmin.

Vastaa